Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Grups Vulnerables en l'Edat Adulta i la Vellesa

Codi: 44461 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317584 Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Caterina Checa Jimenez
Correu electrònic:
caterina.checa@uab.cat

Equip docent

Lidia Gimenez Llort
Andrea Moreu Valls
Nina Granel Gimenez
Francisco Collazos Sanchez
David Gimenez Diez
Luis Lopez Perez
Juan Manuel Leyva Moral
Nathalia Francis Rodriguez Zunino
David Téllez Velasco
Rebeca Gomez Ibañez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs


Objectius

En aquest mòdul els/les estudiants adquiriran les competències per a la detecció i maneig de les situacions de vulnerabilitat en persones adultes joves i grans des de la perspectiva infermera.


Competències

  • Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat
  • Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  • Incorporar la bioètica en el diagnòstic i la intervenció de les situacions que posen en risc de vulnerabilitat la població.
  • Integrar la pràctica informada per l'evidència en matèria de vulnerabilitat i cures.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els prejudicis i discriminacions que a curt i llarg termini pateixen les poblacions vulnerables.
  2. Demostra capacitat per adquirir coneixements científics de manera autònoma.
  3. Demostrar capacitat per adquirir coneixements científics de manera autònoma.
  4. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat
  5. Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  6. Dissenyar una proposta innovadora de recerca rellevant amb la temàtica del màster.
  7. L'estudiant demostra capacitat per tractar persones adultes en situació de vulnerabilitat en funció de les necessitats de cada individu.

Continguts

Models avançats de cures a la cronicitat i dependència   

Prefragilidad i fragilitat   

Patologies neurodegeneratives  

Demència i dolor   

Cultura de seguretat del pacient 

Models d’atenció a la cronicitat/envelliment dins l’entorn d’atenció primaria.  

Efectivitat i cost-efectivitat de la gestió de casos  

Síndrome de la persona cuidadora 

Immortalitat simbòlica  

 Fatiga per compassió del/a professional sanitari/a 

 

Cures infermeres centrats en la diversitat 

Alteracions funcionals i diversitat funcional  

Grups minoritaris en edat adulta i vellesa   

La comunitat gitana   

Immigració   

Pobresa   

Persones sense llar   

Diversitat sexual i de gènere   

Malalties de transmissió sexual (MTS)   

 

Cures infermeres en situació de violència 

Violència de gènere   

Violènciaobstètrica   

Treball sexual   

 

La salut mental i la malaltia mental  

Els / les infermers/es com a grup vulnerable   

Concepte de salut mental greu/sever 

Cures d'infermeria en salut mental en persones amb trastorns mentals   

Noves estratègies professionals a la xarxa de salut mental   

Cures d'infermeria en salut mental en persones amb discapacitat intel·lectual 

Salut mental i adiccions 

Sexualitat en persones amb transtorn mentals severs 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals presencials 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Seminaris presencials de resolució de problemes/casos/exercicis 13 0,52 1, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Elaboració d'informes 20 0,8 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 82 3,28 2, 3, 4

Durant el segon semestre del curs 22-23 s'impartirà un total de 45 hores de docència presencial en format de classe magistral i seminaris impartit pel departament d'infermeria, el departament de psiquiatria i de medicina Legal i altres experts en el tema. Els seminaris seran de resolució de problemes/casos/exercicis.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en classes presencial i/o virtual 10 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 7
Entrega d'informes/treballs 75 40 1,6 2, 3, 4, 5, 6
Foros de discussió virtual 15 2 0,08 4, 5

El sistema d’avaluació s’organitza en 3 apartats cada un dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final: 

Fòrums de discussió virtual(15%) S’avaluarà la participació i la qualitat de les aportacions als fòrums de discussió virtual. 

Assistència i participació activa a classe (10%) S’avaluarà l’assistència i participació a les classes presencials. L’assistència a les sessions presencials són obligatòries, l’alumnat ha d’assistir a un mínim del 71,4%. En cas contrari l’avaluació del mòdul correspondrà un NP. 

Entrega d'informes/treballs (75%) S’hauran de lliurar 5 treballs escrits, la mitjana ponderada dels treballs suposarà un 75% de la nota final. El no lliurament d’un treball suposa un qualificació de 0 en aquell treball. No s’admetrà treballs fora de termini. 

La qualificació final correspon a la suma dels apartats anteriors. Es demana un mínim de 5 en la mitjana ponderada de les 3 activitats avaluatives per superar el mòdul. 

En cas de que el mòdul estigui suspès, l’estudiant tindrà que matricular-se de nou al mòdul a la propera edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les proves avaluatives.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

Clegg A, Young Y, Lliff S, Olde-Rikkert M, Rockwood K. Frailty in elderly people. Lancet. 2013 Mar 2; 381(9868):752-62.  

Randazzo G, Brown Z. Transitioning FromVolume to Value: A Strategic Approach to Design and Implementation. NursAdm Q [Internet]. 2016 [cited 2018 Aug 22];40(2):130–6.    

Ruiz J, Dent E, Morley J, Merchant R,  Beilby J,  Beard J, Tripathy C, Sorin M, Andrieu S, Aprahamian I, Arai H, Aubertin-Leheudre M, Bauer, J, Cesari M, Chen LK, Cruz-Jentoft A, Barreto P, Dong B, Ferrucci L, Vellas B. 2020. Screening for andManagingthePersonwithFrailty in PrimaryCare: ICFSR ConsensusGuidelines. TheJournal of Nutrition Health andAging. 24. 920-927.  

Vallejo Ruiloba J. Introducción a la psicopatología y la psiquiatría. 8a ed. Barcelona : Elsevier; 2015.   

Vieta i Pascual E, Ayuso Mateos JL, Arango López C. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornosmentales : DSM-5. 5a ed. Madrid, [etc.] : Médica Panamericana; 2014.

Campillo-Artero C, Ortún V. Cost-effectiveness Analysis: Why and How. Rev Esp Cardiol (Engl Ed). 2016;69(4):370-3. doi: 10.1016/j.rec.2016.01.012. 

Incremental Cost-Effectiveness Ratio (ICER) [online]. (2016). York; York Health Economics Consortium; 2016. https://yhec.co.uk/glossary/incremental-cost-effectiveness-ratio-icer/

Berdud M, Ferraro J, Towse A. A theory on ICER pricing and optimal levels of cost-effectiveness thresholds: a bargaining approach. Front Health Serv. 2023 Aug 24;3:1055471. doi: 10.3389/frhs.2023.1055471. 

O'Mahony JF. Does Cost-Effectiveness Analysis Really Need to Abandon the Incremental Cost-Effectiveness Ratio to Embrace Net Benefit? Pharmacoeconomics. 2020 Aug;38(8):777-779. doi: 10.1007/s40273-020-00931-5. 

 


Programari

No hi ha requisits


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 101 Català/Espanyol anual matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 101 Català/Espanyol anual matí-mixt