Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Innovació en Cures Infermeres

Codi: 44459 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317584 Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Carolina Watson Badia
Correu electrònic:
carolina.watson@uab.cat

Equip docent

Marc Codina Barbera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits. 


Objectius

En aquest mòdul es desenvoluparan tècniques d'estimulació creativa i generació d'idees, valorant mètodes, processos i aplicacions que condueixin a l'entrenament de la capacitat creativa aplicada a les cures infermeres en poblacions vulnerables, amb la finalitat de afavorir la sostenibilitat dels sistemes sanitaris. Es farà un èmfasi especial en la creativitat i la innovació com a motors del canvi, integrant l'atenció centrada en la persona i utilitzant metodologies àgils.

S'aprofundirà en la gestió del coneixement i del talent en equips interdisciplinaris, ressaltant la importància de la iniciativa, la creativitat, la proactivitat i la implicació dels/de les integrants de l'equip. A més, es destacarà el paper dels grups d'experts/es com a think tanks d'innovació, promovent la cultura i els models d'innovació oberta aplicats a la infermeria


Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació complexa
  • Analitzar la pràctica professional en situacions de vulnerabilitat des de la innovació i la recerca.
  • Aplicar dades derivades d'estudis de recerca vinculats a la innovació en les cures infermeres en situacions de vulnerabilitat.
  • Comunicar aplicant els coneixements en el debat públic i cultural.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en equip de forma efectiva en entorns virtuals, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  • Utilitzar eines per impulsar i millorar la transferència de coneixements en els serveis d'infermeria que treballen amb col·lectius en situacions de vulnerabilitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació complexa
  2. Aplicar idees innovadores que transformin els problemes en reptes per millorar les cures en situacions de vulnerabilitat.
  3. Comunicar aplicant els coneixements en el debat públic i cultural.
  4. Demostrar capacitat per adquirir coneixements científics de manera autònoma.
  5. Identificar models d'innovació que es puguin aplicar a les cures infermeres.
  6. Incorporar a la planificació de cures en poblacions vulnerables metodologies innovadores que permetin millorar la transferència de coneixement.
  7. Presentar i discutir propostes grupals innovadores sobre la temàtica del màster.
  8. Treballar en equip de forma efectiva en entorns virtuals, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  9. Utilitzar la innovació científica per resoldre problemes de salut en poblacions vulnerables de manera creativa.

Continguts

EL PENSAMENT CREATIU I LA INNOVACIÓ 

  • Generalitats i teoríes en matèria d'innovació
  • El valor de la innovació en la disciplina infermera
  • De la creativitat a la innovació
  • Técniques creatives i estrategies per fomentar la creativitat 
  • La cultura emprenedora: diferencies entre emprendre i innovar
  • Metodologíes aplicades en innovació

LA INNOVACIÓ EN L'ENTORN SANITARI 

  • Gestió de la innovació en organitzacions sanitaries
  • Top 10. Innovacions per la cura de la salut
  • Innovació docent en l'àmbit sanitari
  • Càpsulas d'innovació: experiències exitoses d'innovació en salut  

LA  SALUT DIGITAL

  • Context i evolució històrica
  • E-salut i E-pacient
  • Salut digital i vulnerabilitat:  bretxa digital
  • Present i futur de les tecnologies aplicades a la salut
  • Les TIC com processos d'innovació en salut
    • Apps de Salut i la seva avaluació en termes d'usabilitat i privacitat.
    • Dispositiius mèdics i Wearables. Tipologia, ús, tecnologia, certificació, validació i integració en els sistemes d'informació clínics.
    • Gamificació, xarxes socials i Big Data.  Solucions específiques per a diferents colectius. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals presencials 4 0,16 5, 6
Classes magistrals virtuals 10 0,4 2, 4, 5
Seminaris presencials 16 0,64 2, 3, 5, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Fòrums i debats 10 0,4 3, 4, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Carpeta d'aprenentatge/portafoli 35 1,4 2, 4, 5, 6, 7
Estudi personal 34 1,36 4

  • Classes expositives i participatives (presencials i virtuals) 
  • Càpsules d'innovació: seminaris d'experts 
  • Seminaris presencials de resolució de problemes / casos / exercicis 
  • El·laboració d'informes / treballs 
  • Forum de discusió i debat per fomentar la participació activa
  • Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en classes presencial i/o virtual 15 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Carpeta d'aprenentatge/portafoli 50 25 1 1, 2, 4, 5, 6, 9
Foros de discussió virtual 15 10 0,4 2, 3, 4, 5, 8, 9
Realització /presentació d'activitats a classe 20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

El sistema d'avaluació s'organitza en quatre apartats, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:

  1. Fòrums de discussió virtual (15%)

    • S'avaluarà la participació i la qualitat de les aportacions en els fòrums de discussió virtual proposats durant l'assignatura.
  2. Assistència i participació activa en classe presencial o virtual sincrònica (15%)

    • S'avaluarà l'assistència i participació en les classes presencials. L'assistència a les sessions presencials o virtuals sincròniques és obligatòria, l'alumnat ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari, l'avaluació del mòdul correspondrà a un NP.
  3. Carpeta d'aprenentatge / portafoli (50%)

    • La realització de la carpeta d'aprenentatge / portafoli consisteix a fer una anàlisi i reflexió crítica, fomentant la creativitat i la innovació. Aquest treball individual és el nucli central de l'avaluació i ha de reflectir el procés d'aprenentatge de l'alumnat, destacant la seva capacitat d'anàlisi, reflexió, creativitat i innovació sobre la matèria impartida al mòdul.
    • L'avaluació es realitzarà mitjançant peer evaluation, en la qual l'alumnat avaluarà el treball dels seus companys i companyes, juntament amb una co-avaluació per part del professorat. La carpeta d'aprenentatge podrà assolir un màxim de 8,5 punts, prevalguent l'avaluació del professorat, i el punt i mig restant fins a arribar a 10 dependrà de la capacitat d'avaluació crítica individual de l'alumnatsobre el treball dels seus companys i companyes.
  4. Realització / presentació d'activitats a classe (20%)

    • Treball individual / grupal.

La qualificació final correspon a la suma dels apartats anteriors. Es requereix obtenir un mínim de 5 en la mitjana ponderada de les quatre activitats avaluatives per superar el mòdul.


Bibliografia

Barba Ináñez, E. (2012). Innovación: 100 consejos para inspirarla y gestionarla. Barcelona: Libros de cabecera.

Budig, K., Diez, J., Conde, P., Sastre, M., Hernán, M., & Franco, M. (2018). Photovoice and empowerment: Evaluating the transformative potential of a participatory action research project. BMC Public Health, 18(1), 1–9. Available from: https://doi.org/10.1186/s12889-018-5335-7

Copeland, B., Raynor, M., & Shah, S. (2016). Top 10 health care innovations: Achieving more for less [Internet]. Deloitte Services LP. Available from: https://www2.deloitte.com/us/top-health-care-innovations

De Bono, E. (1994). El pensamiento creativo: el poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas (12a ed.). Barcelona: PAIDOS IBERICA.

Delgado-Hito, P. (2014). [Promotion of research and innovation: a commitment to training]. Enferm Intensiva, 25(2), 35–7. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1130239914000479

Deloitte Center for Health Solutions. (2018). Top 10 health care innovations: Achieving more for less. Deloitte Insights. Retrieved from https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/health-care/top-10-health-care-innovations.html

Leyva-Moral, J. M., Gómez-Ibáñez, R., San Rafael, S., Guevara-Vásquez, G., & Aguayo-González, M. (2021). Nursing students’ satisfaction with narrative photography as a method to develop empathy towards people with HIV: A mixed-design study. Nurse Educ Today, 96. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33160157/

Marlow, A., Spratt, C., & Reilly, A. (2008). Collaborative action learning: a professional development model for educational innovation in nursing. Nurse Educ Pract, 8(3), 184–9. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595307000649

Robinson, K. (2009). El Elemento. Barcelona: Grijalbo.

Roser, A., Jofresa, S., & Xirau, M. T. Informe de vigilància tecnològica: Apps de salut [Internet].[cited 2021 Jun 23]. Available from: www.hubb30.cat

Roussin, C. J., & Weinstock, P. (2017). Simzones. Acad Med, 92(8), 1114–20. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28562455

Watson, C., & Bernabeu-Tamayo, M. D. (2019). La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermería: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Internet]. Universitat Autònoma de Barcelona. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?Codigo=270844


Programari

No aplicable


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 101 Català/Espanyol anual matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 101 Català/Espanyol anual matí-mixt