Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Fonaments Teòrics de la Vulnerabilitat

Codi: 44458 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317584 Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Rebeca Gomez Ibañez
Correu electrònic:
rebeca.gomez@uab.cat

Equip docent

Jesus Adrian Escudero
Meritxell Torras Garcia
Carlos Angel Ordas Garcia
(Extern) Manuel Lillo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs per a la realització d’aquest mòdul.


Objectius

Aquest mòdul constitueix la base teòrica del màster. Per tant, els objectius fonamentals del mòdul són:

-     Establir els fonaments teòrics més rellevants relatius a la vulnerabilitat en l’àmbit de la salut.

-     Descriure els aspectes ontològics, epistemològics i filosòfics de la investigació en vulnerabilitat.

-     Estudiar les principals corrents de pensament desenvolupades a les últimes dècades relacionades amb la comprensió de la vulnerabilitat.

-     Analitzar críticament els determinants socials i culturals que impacten directament a la salut-malaltia dels col·lectius vulnerables.

-     Descriure els principals aspectes de gestió sanitària en el context infermer a la pràctica avançada. 


Competències

  • Comprendre els fonaments teòrics que expliquen els processos sanitaris i socials que comporten situacions de vulnerabilitat.
  • Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  • Incorporar la bioètica en el diagnòstic i la intervenció de les situacions que posen en risc de vulnerabilitat la població.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els prejudicis i discriminacions que a curt i llarg termini pateixen les poblacions vulnerables.
  2. Demostrar capacitat d'anàlisi davant la complexitat de la situació estudiada aportant una base teòrica realista i convenient.
  3. Demostrar capacitat per establir un marc conceptual adequat a la situació plantejada.
  4. Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  5. Explicar les causes i conseqüències de la vulnerabilitat a partir dels models teòrics existents.

Continguts

El mòdul es distribuirà en blocs diferenciats, cadascun amb diferents temes de treball:

  • Aspectes ontològics, epistemològics i filosòfics de la investigació en vulnerabilitat.
  1. Contextualització i grans trets de la vulnerabilitat.
  2. Positivisme i post positivisme
  3. Bioètica.
  4. Cura en el marc de les ètiques contemporànies.
  • Corrents de pensament desenvolupades a les últimes dècades relacionades amb la comprensió de la vulnerabilitat.
  1. Feminisme
  2. Interseccionalitat
  3. Perspectiva de gènere
  • Anàlisi crític dels determinants socials i culturals que impacten directament a la salut-malaltia dels col·lectius vulnerables, des de una perspectiva epidemiològica i social.
  1. Immigració
  2. Multiculturalitat
  3. Determinants socials de la salut
  4. Diversitat de realitats socials
  5. Exclusió social
  6. Influència de la cultura a l’entorn sanitari.
  7. Pràctica avançada infermera i gestió sanitària.
  8. Models i teories de pràctica avançada relacionades amb l'aspecte cultural.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 12,05 0,48 2, 3, 4
Teoria virtual 18 0,72 1, 2, 3, 5
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 115,7 4,63 1, 2, 3, 4

El contingut del mòdul es realitzarà en 4 setmanes, sent aquest contingut virtual i presencial.

Es faran diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge:

• Sessions teòriques virtuals asincròniques amb suport audiovisual impartides pel professorat. Aquestes sessions es posaran a disposició de l'alumnat setmanalment, segons el cronograma del mòdul.

• Seminaris de discussió. Sessions que es faran al final dels blocs teòrics de manera virtual sincrònica i/o presencial. Es poden plantejar de manera individual o grupal. Es poden realitzar diferents activitats com debats, anàlisi de casos, reflexió crítica d'articles originals o publicacions/notícies actuals, etc.

• Treball autònom. Per treballar els continguts teòrics i seminaris de cada bloc, cal un treball autònom per part de l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe virtual 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5
Entrega de informes / Treballs 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5
Prova objectiva escrita de resposta múltiple virtual 40% 2,25 0,09 1, 2, 3, 4, 5

El sistema davaluació consta de cinc activitats diferenciades d'avaluació:

  • Assistència i participació activa (30%): activitat necessària per assolir els objectius establerts al mòdul. La participació i la presencialitat s'avaluen en diferents moments al llarg del mòdul. S'obtindrà la nota valorant aspectes com: nombre de connexions al campus virtual, intervencions en els diferents blocs, descàrregues del material docent, assistència a les activitats, participació als seminaris, etc.
  • Prova objectiva escrita de resposta múltiple virtual (40%): aquesta avaluació es realitzarà mitjançant la resposta escrita a preguntes obertes i/o tancades tipus test amb diferents opcions de resposta, relacionades amb els continguts teòrics i els seminaris. Es realitzarà un cop finalitzat el mòdul I.
  • Lliurament d'informes/treballs (30%): lliurament de treballs i activitats realitzades relacionades amb els continguts teòrics i els seminaris.

 

Les activitats avaluatives es treu de forma habitual en Moments diferents Segons calendari.

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL DEL MÒDUL:

Es consideraran les següents:

• Excel·lent (EX). L'alumnat ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma fent les seves justificacions conevidències.

• Notable (N). L'alumnat ha aconseguit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma amb algunes evidències.

• Aprovat (AP). L'alumnat pot assolir les competències avaluades amb supervisió.

• Suspens (SS). L'alumnat no ha aconseguit les competències avaluades.

• No avaluable (NA). L'alumnat no ha realitzat les activitats programades per assolir les competències.

1.- La qualificació final del mòdul serà la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats davaluació. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del 9.0 al 10 Matrícula d´Honor

2.- El requisit per a l'obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut una puntuació mínima de 5 a cadascuna.

3.- Es considerarà no avaluable i es puntuarà com a zero, quan lalumnat no shagi presentat a una de les proves d'avaluació.

4.- L'alumnat té dret a la revisió de les proves davaluació. Amb aquesta finalitat es concretaran les dates al Campus Virtual.

5.  L'alumnat que no hagin superat lassignatura podran presentar-se a un examen final o una prova final de recuperació virtual. Per tenir dret a la prova final de recuperació, l'alumnat s'ha d'haver presentat totes les proves d'avaluació.


Bibliografia

Rogers, A.C. (1997), Vulnerability, health and health care. Journal of Advanced Nursing, 26: 65-72. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.1997026065.x

Sellman, D. (2005), Towards an understanding of nursing as a response to human vulnerability. Nursing Philosophy, 6: 2-10. https://doi.org/10.1111/j.1466-769X.2004.00202.x

Yasmin Gunaratnam. (2013) Cultural vulnerability: A narrative approach to intercultural care. Qualitative Social Work 12:2: 104-118.

Alligood, MR. (2013). Nursing Theory: Utilization & Application. 5th edition. Missouri. ISBN: 978-0-323-09189-3

Gustafson, DL. (2005) Transcultural Nursing Theory From a Critical Cultural Perspective, Advances in Nursing Science, 28 - Issue 1: 2-16.

McCormack, B. & McCance, T. (2010) Person-centred Nursing: Theory, Models and methods, 208. https://eresearch.qmu.ac.uk/handle/20.500.12289/3451


Programari

Es recomana disposar de l'aplicació informàtica TEAMS


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 101 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 101 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt