Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Aplicacions Forenses: Procediments de Caràcter Penal

Codi: 44454 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4317571 Psicologia Jurídica i Forense OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Sergi Mora Montserrat
Correu electrònic:
sergio.mora@uab.cat

Equip docent

Leonor Maria Cantera Espinosa
Manuel Casado Gómez
Elena Garrido Gaitán
Rocío Pina Ríos
(Extern) Alba Pérez
(Extern) Ismael Loinaz
(Extern) Jordi Obiols
(Extern) Josep Ramón Juárez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No són necessaris.


Objectius

En aquest mòdul treballarem els àmbits d'aplicació forense, aportant a l'alumnat conceptes específics de l'àmbit penal: Estat mental de l'acusat, psicopatologia forense, consum de tòxics, abús sexual infantil, victimització per raó de gènere (sexual i de parella), perfilació criminal, predicció de violència, assessorament i ratificació, assetjament sexual i per raó de gènere.


Competències

  • Identificar els àmbits d’aplicació del peritatge forense i l’assessorament psicològic i analitzar-ne el funcionament dins del marc judicial penal, civil, familiar i laboral.
  • Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera raonada les qüestions diferencials en els àmbits d'aplicació del peritatge forense i l'assessorament psicològic i el seu funcionament en el marc judicial penal, civil, familiar i laboral.
  2. Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
  3. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

Continguts

En aquest mòdul es treballaran els següents aspectes:

 - Estat mental de l'acusat: psicopatologia forense. Relació amb la responsabilitat penal. Imputabilitat i responsabilitat. Capacitats volitives i cognitives. Drogadicció. Principals alteracions produïdes per les drogues. Rellevància forense. Interpretació psicològica dels efectes, alteració de la capacitat intel·lectual.

- Bullying. Procés d'assetjament escolar. Característiques d'agressor i víctimes. Avaluació.

- Declaració judicial. Anàlisi dels sistemes de declaració. La importància de la declaració en el marc forense. Detecció de la simulació. Anàlisi de la coherència entre declaracions.

- Tècniques psicolingüístiques. La detecció de la mentida. Aspectes psicofisiològics, verbals i comportamentals de la detecció de la mentida. L'anàlisi del contingut de les declaracions.

- Psicopatologia Forense: Personalitat, Psicopatologia i Salut Mental, àmbits d'aplicació (toxicologia, penologia, victimologia, demències, psicopatologia infantil i adulta).

- Valoració de l'abús sexual: procés general d'avaluació. Finalitat jurídica. Límits en la utilització penal forense. Marc general. Descripció del procés. Avaluació i indicadors de l'abús i la conducta de menors. La tècnica per obtenir indicadors. Rellevància forense.

- Violència i delinqüència juvenil, violència filioparental, delinqüència grupal.

- Valoració de la victimització adulta: seqüeles psicosocials. Concepte de victimització criminal. Seqüeles derivades d'un acte criminal. Procediments d'avaluació. Principals seqüeles a l'àmbit penal forense. Sistemes de valoració i diagnòstic.

- Predicció del comportament violent. Estudis sobre la predicció de la violència. Conceptualització bio-psico-social. Processos de detecció. La seguretat de l'avaluador.

- Assessorament forense: assessorament d'advocats i selecció de jurats. Marc general. Descripció del procés. Problemes en el procés d'assessorament.

- Violència de gènere: aspectes generals. Teories sobre la violència de gènere (parella i sexual). Cicle de la violència. Efectes sobre les víctimes. Valoració d'agressors en context de parella i sexual. Mètodes d'anàlisi de la violència de parella. Anàlisi de contingut. Mesura Penal Alternativa.

- Assetjament sexual: aspectes generals. Procés seqüencial de l'assetjament sexual. Tipologies d'assetjadors. Efectes sobre les víctimes. Mètodes danàlisi de l'assetjament sexual.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, pràctiques d'aula i resolució de problemes 60 2,4 1, 3
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 3
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs i estudi 150 6 2

La metodologia consisteix en l'ús de diversos mètodes d'aprenentatge:

- Classes magistrals.

- Classes de resolució de problemes/casos/exercicis.

- Pràctiques d'aula.

- Aprenentatge basat en problemes.

- Tutories.

- Elaboració de treballs.

- Estudi personal.

- Realització d'activitats pràctiques.

- Lectura d'articles o informes dinterès.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 30 0 0 1, 2, 3
Informe escrit 40 0 0 1, 2, 3
Pràctiques 30 0 0 1, 2, 3

El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació en l'assignatura que permeti procedir a l'avaluació continuada i definitiva de l'alumnat. Es durà a terme una avaluació continuada, mesurada a través de tres evidències d'avaluació.

La nota final del mòdul està situada entre 0 i 10. Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en la mitjana ponderada de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5, sent la nota mínima per cada evidència d'un 4 a efectes de ponderació.

 

En aquest mòdul es contemplen les següents evidències:

    Evidència 1: Tasca pràctica (30%), individual, escrita, virtual (setm. 8)
    Evidència 2: Informes (40%), col·lectiva, escrita, virtual (setm. 10)
    Evidència 3: Defensa oral (30%), col·lectiva, oral, virtual (setm. 12)


QÜESTIONS ESSENCIALS DE L'AVALUACIÓ


En cas de plagi a la redacció de treballs, es considerarà l'opció de suspens directe.
L'alumnat que NO presenti totes les evidències del Mòdul NO superarà l'assignatura
Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per millorar la qualificació final.
Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que no hagi presentat com a mínim un 40% del pes total de les evidències.
El procés de recuperació consistirà en una prova que reculli tots els continguts treballats al mòdul. Qui vulgui optar a la recuperació haurà de posar-se en contacte amb la coordinació del mòdul abans de la celebració. La nota obtinguda a la recuperació serà laqualificació final del mòdul.

 

AVALUACIÓ ÚNICA


No existeix la modalitat d'avaluació única. 




Enllaç a la normativa d'avaluació de la UAB: https://www.uab.cat/web/estudiar/grados/grados/evaluaciones-1345732995017.html


Bibliografia

Com que és una matèria de contingut divers, els diferents professors aniran proporcionant bibliografia específica i seleccionada per a cadascun dels diferents àmbits i temes tractats en aquesta assignatura.


Programari

Plataforma Moodle.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol anual tarda