Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317571 Psicologia Jurídica i Forense | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No són necessaris.
En aquest mòdul treballarem els àmbits d'aplicació forense, aportant a l'alumnat conceptes específics de l'àmbit penal: Estat mental de l'acusat, psicopatologia forense, consum de tòxics, abús sexual infantil, victimització per raó de gènere (sexual i de parella), perfilació criminal, predicció de violència, assessorament i ratificació, assetjament sexual i per raó de gènere.
En aquest mòdul es treballaran els següents aspectes:
- Estat mental de l'acusat: psicopatologia forense. Relació amb la responsabilitat penal. Imputabilitat i responsabilitat. Capacitats volitives i cognitives. Drogadicció. Principals alteracions produïdes per les drogues. Rellevància forense. Interpretació psicològica dels efectes, alteració de la capacitat intel·lectual.
- Bullying. Procés d'assetjament escolar. Característiques d'agressor i víctimes. Avaluació.
- Declaració judicial. Anàlisi dels sistemes de declaració. La importància de la declaració en el marc forense. Detecció de la simulació. Anàlisi de la coherència entre declaracions.
- Tècniques psicolingüístiques. La detecció de la mentida. Aspectes psicofisiològics, verbals i comportamentals de la detecció de la mentida. L'anàlisi del contingut de les declaracions.
- Psicopatologia Forense: Personalitat, Psicopatologia i Salut Mental, àmbits d'aplicació (toxicologia, penologia, victimologia, demències, psicopatologia infantil i adulta).
- Valoració de l'abús sexual: procés general d'avaluació. Finalitat jurídica. Límits en la utilització penal forense. Marc general. Descripció del procés. Avaluació i indicadors de l'abús i la conducta de menors. La tècnica per obtenir indicadors. Rellevància forense.
- Violència i delinqüència juvenil, violència filioparental, delinqüència grupal.
- Valoració de la victimització adulta: seqüeles psicosocials. Concepte de victimització criminal. Seqüeles derivades d'un acte criminal. Procediments d'avaluació. Principals seqüeles a l'àmbit penal forense. Sistemes de valoració i diagnòstic.
- Predicció del comportament violent. Estudis sobre la predicció de la violència. Conceptualització bio-psico-social. Processos de detecció. La seguretat de l'avaluador.
- Assessorament forense: assessorament d'advocats i selecció de jurats. Marc general. Descripció del procés. Problemes en el procés d'assessorament.
- Violència de gènere: aspectes generals. Teories sobre la violència de gènere (parella i sexual). Cicle de la violència. Efectes sobre les víctimes. Valoració d'agressors en context de parella i sexual. Mètodes d'anàlisi de la violència de parella. Anàlisi de contingut. Mesura Penal Alternativa.
- Assetjament sexual: aspectes generals. Procés seqüencial de l'assetjament sexual. Tipologies d'assetjadors. Efectes sobre les víctimes. Mètodes danàlisi de l'assetjament sexual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, pràctiques d'aula i resolució de problemes | 60 | 2,4 | 1, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs i estudi | 150 | 6 | 2 |
La metodologia consisteix en l'ús de diversos mètodes d'aprenentatge:
- Classes magistrals.
- Classes de resolució de problemes/casos/exercicis.
- Pràctiques d'aula.
- Aprenentatge basat en problemes.
- Tutories.
- Elaboració de treballs.
- Estudi personal.
- Realització d'activitats pràctiques.
- Lectura d'articles o informes dinterès.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Informe escrit | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Pràctiques | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació en l'assignatura que permeti procedir a l'avaluació continuada i definitiva de l'alumnat. Es durà a terme una avaluació continuada, mesurada a través de tres evidències d'avaluació.
La nota final del mòdul està situada entre 0 i 10. Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en la mitjana ponderada de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5, sent la nota mínima per cada evidència d'un 4 a efectes de ponderació.
En aquest mòdul es contemplen les següents evidències:
Evidència 1: Tasca pràctica (30%), individual, escrita, virtual (setm. 8)
Evidència 2: Informes (40%), col·lectiva, escrita, virtual (setm. 10)
Evidència 3: Defensa oral (30%), col·lectiva, oral, virtual (setm. 12)
QÜESTIONS ESSENCIALS DE L'AVALUACIÓ
En cas de plagi a la redacció de treballs, es considerarà l'opció de suspens directe.
L'alumnat que NO presenti totes les evidències del Mòdul NO superarà l'assignatura
Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per millorar la qualificació final.
Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que no hagi presentat com a mínim un 40% del pes total de les evidències.
El procés de recuperació consistirà en una prova que reculli tots els continguts treballats al mòdul. Qui vulgui optar a la recuperació haurà de posar-se en contacte amb la coordinació del mòdul abans de la celebració. La nota obtinguda a la recuperació serà laqualificació final del mòdul.
AVALUACIÓ ÚNICA
No existeix la modalitat d'avaluació única.
Enllaç a la normativa d'avaluació de la UAB: https://www.uab.cat/web/estudiar/grados/grados/evaluaciones-1345732995017.html
Com que és una matèria de contingut divers, els diferents professors aniran proporcionant bibliografia específica i seleccionada per a cadascun dels diferents àmbits i temes tractats en aquesta assignatura.
Plataforma Moodle.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | anual | tarda |