Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 44423 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4312326 Investigació Clínica Aplicada en Ciències de la Salut OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Bonfill Cosp
Correu electrònic:
xavier.bonfill@uab.cat

Equip docent

Ignacio José Gich Saladich
Maria Montserrat Martín Baranera
Maria Teresa Puig Reixach
Ivan Sola Arnau
María Jesús Quintana Ruíz
Ignasi Bolibar Ribas
Gerard Urrutia Cuchi

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver superat el mòdul de Metodologia bàsica en recerca clínica y al menys un mòdul optatiu i el mòdul pràctic.

Objectius

Generar un informe complert resultant de l’aplicació dels coneixements adquirits durant el curs en el format habitual de les publicacions científiques i preparat per ser defensat davant d’un tribunal.

 

Competències

  • Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
  • Comunicar de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, les justificacions, resultats i conclusions de la investigació.
  • Comunicar i aplicar els coneixements al debat públic i cultural.
  • Demostrar que compren les metodologies estadístiques bàsiques emprades als estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
  • Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
  • Formular problemes, hipòtesis i objectius d'investigació.
  • Identificar i comprendre els continus avenços i reptes a la recerca
  • Mantenir i actualitzar la seva competència científica, prestant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques en l'àmbit de les ciències de la salut i en altres àmbits de la biomedicina.
  • Participar en l'elaboració d'un protocol d'investigació bàsic, clínic o experimental, basant-se en la metodologia científica.
  • Reconèixer i explicar el context ètic, regulatori i financer en que la investigació en biomedicina ha de dur-se a terme.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
  2. Analitzar les dades d'un projecte d'investigació amb la metodologia científica adequada, recollir resultats, extreure conclusions i definir limitacions.
  3. Comunicar i aplicar els coneixements al debat públic i cultural.
  4. Descriure els avenços de la investigació mèdica i les seves implicacions en el disseny dels protocols d'investigació.
  5. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
  6. Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
  7. Dissenyar un projecte d'investigació.
  8. Formular hipòtesi i objectius d'investigació dins d'una línea de recerca consolidada.
  9. Identificar i comprendre els continus avenços i reptes a la recerca
  10. Manegar els consentiments informats a la investigació biomèdica.
  11. Manegar paquets informàtics complexes.
  12. Redactar una memòria i / o publicació científica d'un treball d'investigació utilitzant la terminologia científica i defensar-la oralment.
  13. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
  14. Treballar de forma independent i autònoma en el procés d'una investigació en l'àmbit de la salut i / o la biomedicina.
  15. Utilitzar les bases ètiques en el projecte d'investigació - treball de final de màster - que estigui desenvolupant.

Continguts

El treball de recerca haurà d’incloure:

Introduccióbasada en una revisió amplia i rigorosa de la literatura científica.

Objectius: es definiran clarament els objectius generals i específics que es volen aconseguir amb aquest treball.

Metodologia: especificació dels mètodes seguits. Es donaran detalls del disseny, variables a recollir i anàlisi de les dades corresponents.

Resultats: obtinguts una vegada aplicada la metodologia descrita i seguint el protocol preestablert

Discussió: valoració dels resultats obtinguts en relació al coneixement previ assenyalant també fortaleses i limitacions i futures línies de desenvolupament. 

Conclusions: relacionades amb els objectius establerts i basades en els resultats obtinguts.

Bibliografia: referències bibliogràfiques en format estandarditzats.

Annexos: material complementari.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories i presentacions orals 75 3 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Preparació i elaboració de treballs 298 11,92 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Els alumnes desenvoluparan el TFM aplicant els coneixements eines i habilitats adquirits en el transcurs del màster sota la direcció del director corresponent i si és el cas, amb la supervisió del tutor.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació del treball escrit (presentació i contingut) 50% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Presentació oral del treball de investigació davant d'un tribunal format per tres membres doctors 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

El TFM serà exposat i defensat en una sessió pública i avaluat per un tribunal adhoc constituit per professors del màster i complementat, quan sigui necessari, per investigadors o docents relacionats amb la temàtica del treball.


Bibliografia

Bunge M. 2004. La investigación científica. 3ª ed. Siglo XXI editores.
Eyssautier De La Mora M. 2006. Metodología de la investigación: desarrollo de la inteligencia. 5ª ed.
Thomson Editores.
Icart Isern MT, Pulpón Segura AM. 2012. Cómo elaborar y presentar un proyecto de investigación, una
tesina y una tesis. Editorial Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Medawar PB. 2011. Título: Consejos a un joven científico. Editorial Barcelona: Publicacions i Edicions
de la Universitat de Barcelona.
Münch L, Ángeles E. 2011. Métodos y técnicas de investigación. 4ª ed. Trillas editores.
Namakforoosh MN. 2005. Metodología de la investigación. 2ª ed. Limusa editores.
Tamayo M. 2004. El proceso de la investigación científica: incluye evaluación y administración de
proyectos de investigación. 4ª ed. Limusa editores

Enllaç a la Normativa del Treball de Recerca
https://www.uab.cat/web/estudiar/l-oferta-de-masters-oficials/informacio-general/investigacio-clinica-aplicada-en-ciencies-de-la-salut-1096480139517.html?param1=1266477257607


Programari

Microsoft Teams


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.