Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen
L'Orientació educativa és una pràctica pedagògica al servei del desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de cadascun dels joves en el seu procés de continuum formatiu a l’educació secundària.
Per aquesta raó, els objectius vehiculats a través d’aquesta assignatura que l’equip docent planteja als seus estudiants són:
MÒDUL 1: Fonaments de l’orientació educativa:
L’institut com a centre educatiu orientador.
La funció docent orientadora
Funcions de l’orientadora i l’orientador: centre, zona i equip directiu. Pla d’actuació d’acord amb el PEC i PD.
La competència personal, social i digital. Educació emocional.
Models i dimensions de l’orientació educativa. Tipologies d’actuacions.
Orientació acadèmica
Orientació professional
Orientació comunitària
Orientació personal
MÒDUL 2: Inclusió i atenció a la diversitat
Concepte integral de persona: necessitat educativa.
Mesures d’atenció a la diversitat: universals, addicionals i intensives des de la vessant pràctica: rol de l’orientador
Flexibilitat curricular: Plans individualitzats
Organització del suport: docència compartida
Estratègies metodològiques per l’alumnat amb necessitats educatives: recursos i treball en xarxa.
CAEI (Comissió d’atenció educació inclusiva) i PAD (Pla d’atenció a la diversitat): rol dels equips docents i orientador/a
Eines digitals per a l'educació inclusiva
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral / Expositiva. Pràctiques. Exemplificació i estudi de casos. | 90 | 3,6 | 2, 4, 10, 16, 9, 14, 15, 12, 13, 8, 17, 21, 23, 22, 5, 27, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories especialitzades presencials: grupals o individuals | 25 | 1 | 1, 6, 10, 21, 25, 26, 5, 27, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal. Lectures i comentaris de text. Realització d'activitats pràctiques i propostes didàctiques en grup | 135 | 5,4 | 1, 4, 6, 10, 11, 16, 9, 14, 15, 12, 13, 8, 18, 17, 20, 23, 22, 24, 25, 26, 7, 27, 3 |
En el màster es desenvolupa una metodología centrada en l’estudiant per tal de què el procés d’aprenentatge sigui significatiu, funcional i contextualitzat. Per aconseguir-ho es combinen diferents estratègies metodològiques, com són les pràctiques a l’aula, l’estudi de casos, role-plays o debats entre d’altres. Aquestes estratègies combinen la fonamentació teórica amb la seva aplicació a la pràctica i estan desenvolupades per professorat que majoritàriament combina la funció docent a la universitat amb la pràctica orientadora en centres educatius.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula individuals i/o grupals | 50% | 0 | 0 | 1, 6, 10, 11, 14, 15, 18, 17, 20, 21, 23, 24, 7, 5, 3 |
Treball del mòdul | 50% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 10, 11, 16, 9, 15, 12, 13, 8, 18, 20, 21, 23, 22, 25, 26, 5, 27, 19 |
L'avaluació es realitza de forma formativa i sumativa. L'avaluació formativa permet fer una seguiment de l'evolució en el procés d'ensenyament-aprenentatge i, l'avaluació sumativa, permet verificar els aprenentatges apresos i les habilitats desenvolupades mitjançant activitats d'avaluació teorico-pràctiques amb un plantejament transversal.
Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua. En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment
Cada mòdul tindrà dues evidències d'avaluació:
- Pràctiques d'aula, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. Les pràctiques d’aula podrán ser individuals o grupals.
- Treball del mòdul, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. El treball del mòdul consistirà en un anàlisi de cas amb una reflexió/aportació teòrica relacionada amb el cas. Serà individual i tindrà un màxim de 10 pàgines, inclosa la bibliografia.
Per superar el mòdul, cal que l'estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada evidencia d'avaluació. Per superar l'assignatura, cal que l'estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada mòdul.
La nota final del mòdul consistirá enel sumatori de les pràctiques d'aula i el treball de mòdul. La nota final de l’assignatura correspon al 52% de la nota del mòdul 1 i al 48% de la nota del mòdul 2.
Les dates de lliurament seran: 22 de gener (mòdul 1) i 11 de desembre (mòdul 2).
Els resultats de l’avaluació es donaran a conèixer en el termini 20 dies hàbils des del seu lliurament.
L’estudiant que no superi l’assignatura podrà presentar-se a la recuperació. Per participar a la recuperació l’estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per participar al procés de recuperació cal que l’estudiant obtingui una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura. La data de recuperació serà el 26 de febrer i consistirà en la resolució d’un cas pràctic relacionat amb totes les temàtiques tractades a l’assignatura (50%) i una prova escrita (50%). En aquest cas, la nota màxima que podrà obtenir serà d'un 5.
Les situacions individuals que no s'ajustin al plantejament descrit, hauran de comunicar-se per escrit al professorat implicat que valorarà si és possible habilitar alguna adaptació, sense perdre de vista la filosofia d'avaluació de l’assignatura
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament via el campus virtual. Es podran habilitar altres vies d'entrega, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i/o via campus virtual. No s'acceptaran treballs entregats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc treballs entregats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que s'entreguin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle.La no presentació de les evidències d'avaluació en el termini fixat a la guia docent es considera No avaluable.
D'acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Si un/a alumne/a no assisteix a un mínim del 80% de les sessions (aplicable a cada mòdul), suspendrà el mòdul i haurà de presentar-se a la recuperació.
En aquesta assignatura caldrà incloure la perspectiva de gènere i d’inclusió mitjançant la reflexió (auto)crítica sobre la pròpia subjectivitat i com afecta a la docència. També es tindrà en compta el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. Caldrà mostrar una actitud compatible amb la professió docent , com ara: compromís i responsabilitat amb els treballs, respecte, participació, escolta activa, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, etc. També és imprescindible fer un ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, tauleta tàctil, etc.) a l'aula. Aquests dispositius només es poden utilitzar per a la realització d'activitats relacionadesamb l'assignatura.
Avaluació única
L'estudiant que a l'inici de curs s'aculli a fer l'avaluació única a través dels procediments facilitats per la facultat i n'informi al professorat, serà avaluat el 22 de gener. L’avaluació única consistirà en una prova escrita (50%) i una entrevista vinculada als continguts de tota l'assignatura (50%). Per aprovar l'assignatura cal aprovar les dues proves amb un mínim d'un 5 per poder fer la nota mitjana.
El procés de recuperació segueix el mateix procediment que per al’avaluació continuada. La data de recuperació serà el 26 de febrer.
Agencia Europea para las Necesidades Educativas Especiales y la Educación Inclusiva, 2014. Cinco Mensajes Clave para la Educación Inclusiva. De la Teoría a la Práctica. Odense, Dinamarca: Agencia Europea para las Necesidades Educativas Especiales y la Educación Inclusiva
Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30 (1), 25-44.
Colmenero, M.J., Pantoja, A., & Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120.
Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. & Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. Madrid: Ed. MAD
Florian, l. & Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28 (2), 119–135
Mulholland, M. & O'Connor, U. (2016): Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers, International Journal of Inclusive Education. DOI: 10.1080/13603116.2016.1145266
Sanahuja, JM; Olmos, P y Miquel, E. (2017). An evaluation of the process of inclusion through the index for inclusion. SYLWAN., 161(10)
Sanahuja, JM., Mas, O. & Olmos, P. (2018). El rol del profesorado de apoyo en el aula regular de un instituto de educación secundaria. Revista complutense de educación, 29(4), 1041-1057
Normativa i webgrafia
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.
DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
http://www.aeesdincat.cat/wp-content/uploads/2017/12/Decret_150_2017_-Sistema_Educatiu_Inclusiu.pdf
ORDRE ENS/108/2018, de 4 de juliol, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits formals del procés d'avaluació a l'educació secundària obligatòria.
http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7659/1685428.pdf
Departament d’Educació, Competències bàsiques àmbit personal i social (digital)
L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments
Fèlix Pardo Vallejo, 2 articles
La docència tutorial amb mirada de mentoria
https://edu21.cat/la-docencia-tutorial-amb-mirada-de-mentoratge-1/
La interdisciplinarietat
Joana Ferrer i Miquel, 3 articles
De l’acció orientadora a la resposta competencial (I i II)
És temps de re-visió
https://edu21.cat/els-matisos-en-educacio-matis-4-es-temps-de-re-visio/
Quan el context s’imposa, ens queda l’essencialitat
https://edu21.cat/els-matisos-en-educacio-matis-5/
Els reptes de l’educació a Catalunya, Anuari 2018 Fundació Jaume Bofill
https://www.fbofill.cat/publicacions/reptes-de-leducacio-catalunya-anuari-2018
Departament d’Educació (2023). Mesures i suports universals en el centre educatiu.
No s'utilitza
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |