Logo UAB

Música

Codi: 44339 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Cecilia Gassull Bustamante
Correu electrònic:
cecilia.gassull@uab.cat

Equip docent

Cecilia Gassull Bustamante
Marta Dosaiguas Canal
Mauricio Rey Garegnani
Paula Aguilera Martínez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contemplen


Objectius

  • Reconèixer el valor de la pràctica i l’educació musical com a portadora de significats socials i culturals.
  • Conèixer diferents perspectives historiogràfiques per obtenir una visió crítica sobre la història de la música i la seva aplicació a l’aula.
  • Identificar els processos que fonamenten les relacions entre les categories sòcio-culturals de gènere i les dinàmiques musicals en el context contemporani occidental.
  • Reflexionar sobre la diversitat cultural relacionant els sistemes musicals e amb els seus respectius contextos de producció i recepció.
  • Reflexionar sobre les implicacions didàctiques i metodològiques de la inclusió de la tecnologia a les aules.
  • Adquirir una visió global dels recursos i aplicacions tecnològiques d'àudio i vídeo orientades a l'educació musical a secundària i batxillerat.
  • Adquirir gestos de direcció bàsics.
  • Aprendre repertori de cançó (cànons, peces a 2 i 3 veus) i saber-lo dirigir
  • Conèixer les característiques de la veu i l'aparell fonador amb finalitats preventives i per fer-ne un bon ús.
  • Millorar l'emissió de la veu parlada com a eina de treball dels i les docents.

Competències

  • Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a la especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant als processos d'ensenyament-aprenentatge respectius.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
  • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de l'especialitat, com en els aspectes generals de la funció docent.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyamen-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  2. Comunicar-se de forma efectiva, tant verbal com no verbalment.
  3. Demostrar que coneix contextos i situacions a les que sigui possible aplicar els diferents continguts que integren el currículum de Secundària Obligatòria i del Batxillerat, subratllant el caràcter pràctic, creatiu i educatiu de la sensibilitat que comporta el cultiu musical en grup.
  4. Demostrar que coneix el valor formatiu i cultural de la Música i dels continguts d'aquesta disciplina que s'imparteixen a l'Educació Secundària Obligatòria i al Batxillerat, i integrar aquests en el marc de la ciència, la cultura i l'art.
  5. Demostrar que coneix els desenvolupaments teòrico-practics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la música.
  6. Demostrar que coneix la història i els desenvolupaments recents de la Música per a transmetre una visió dinàmica de la mateixa i donar sentit a la música escolar, destacant la gènesi dels coneixements musicals.
  7. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  8. Generar propostes innovadores i competitives a l'activitat professional i a la investigació.
  9. Posseir les habilitats d'aprenentatges necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de la Música, com en els aspectes generals de la funció docent.

Continguts

Bloc 1: Gènere i músiques urbanes

T1. Música i gènere a l'aula. Conceptes clau per a treballar la música popular amb perspectiva de gènere.
 
T2. Corporalitats i sexualitats a les músiques urbanes.
 
T3. Identitats i expressions dissidents a la música popular. Reflexions per a crear entorns segurs a les aules.
 
T4. Les músiques populars com a element de reivindicació: feminismes i activismes a través de la música.


Bloc 2: Competència digital aplicada a l'educació musical

T1. Nous entorns d'aprenentatge: El professorat, l'alumnat i les competències digitals.

T2. TAC: Tecnologia al servei de l'educació musical a secundària i batxillerat.

T3. Tecnologia al servei de la interpretació i la creació a l'aula de música.

Bloc 3: Arranjaments i composició

T1. Elements del llenguatge musical, anàlisi musical i la seva aplicació en arranjaments i petites composicions.

T2. Tècniques i criteris compositius

Bloc 4: Direcció coral i d'agrupacions instrumentals

T1. Gest de direcció per a grups vocals amb repertori a capella, 2 i 3 veus i cànons

T2. Gest de direcció per a agrupacions instrumentals

Bloc 5: Formació per la salut vocal del professorat i coneixement de la veu d'adolescents

T1. Característiques de la veu i l'aparell fonador

T2. Pràctica per a la millora de l'emissió de la veu parlada com a eina de treball dels i les docents.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitat Dirigida presencial 62 2,48 2, 4, 6, 5, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tasques especialitzades i d'avaluació 28 1,12 2, 3, 4, 6, 5, 7, 9, 1
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes d'aprenentatge 60 2,4 2, 3, 4, 6, 5, 7, 8, 9, 1

El mòdul es divideix en 5 blocs o mini-assignatures . Té format de seminari i requereix la participació activa de l'estudiantat tant a les sessions conceptuals com a les pràctiques, que són la majoria.

Per mitjà de propostes pràctiques es promourà l'adquisició de diferents habilitats per a la tasca docent futura, així com la reflexió sobre els conceptes associats a aquestes.

Entrats en matèria, es destinarà un temps del mòdul de Didàctica per avaluar els blocs i el professorat daquest mòdul de Complements de Formació - Música

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc 1: Gènere i músiques urbanes 15% 15 0,6 2, 3, 4, 6, 5
Bloc 2 i 3: Competència digital aplicada a l'educació musical i arranjaments musicals 35% 35 1,4 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 1
Bloc 5: Educació de la veu i salut vocal del professorat 25% 25 1 2, 3, 5, 9
Blocs 4: Direcció coral i d'agrupacions instrumentals 25% 25 1 2, 3, 4, 5, 7, 8, 1

ACTIVITATS AVALUATIVES I DATESD'AVALUACIÓ I REAVALUACIÓ DE L'ASSIGNATURA

L’avaluació es compon de diferents tasques i activitats:

1)  Bloc 1 (15% individual): análisi d'una cançó (24 de gener)

2)  Bloc 2 i 3 (35% grupal): Reflexió sobre l'ús de la tecnologia a l'aula (18 de novembre) i la  realització e implementació d'un arranjament de conjunt instrumental (12 de febrer)

3)  Blocs  4 (25% individual): treball de reflexió sobre la pròpia pràctica (22 de novembre)

4)  Bloc 5 (25% individual):  ensenyari  dirigir una cançó (12 de febrer)

El professorat farà el retorn de les notes entre 15 i 20 dies hàbils després del lliurament de les tasques

Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3’5 o superior a cada bloc. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul, es requerirà un treball específic de la part suspesa amb nota inferior com a mecanisme de recuperació. 

Per aprovar aquest mòdul, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment, per escrit, com amb el llenguatge audiovisual. També s’exigeix un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (noavaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Re-avaluació: 10 de maig 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única, constarà de les següent proves el dia 7 de març

  • una prova escrita dels blocs 1 (15%) i 4 (25%)
  • entregar un Projecte audiovisual i arranjament d'una obra (35%)
  • ensenyar i dirigir una canó (25%)

Bibliografia

ï  Adell, Joan Elies (2004) "Internet en educación". Comunicación y pedagogía, núm. 200, pp. 25-28 Barba,C. Capellas,S. (Coords.) (2010I "Educación 2.0". Ordenadores en el Aula. La clave es la metodologia. Grao

ï  Arias Salvado, Marina (2019). Neoperreo, ¿Cambiando las reglas de(l) género? La escena transnacional online del “reggaeton del futuro”. Etno: Cuadernos de Etnomusicología, 14, 44-65.

ï  Brazuelo Grund, Francisco. & Gallego Gil, Domingo (2011). Mobile learning: los dispositivos móviles como recurso educativo. MAD

ï  Carrillo, Carmen & Vilar i Monmany, Mercè (2009). El conjunto instrumental Orff como dinamizador de la motivación en alumnos de Educación Secundaria. Revista Electrónica de LEEME (Lista Europea Electrónica de Música en la Educación).

ï  Choksy, Lois, Abramson, Robert, Gillespie, Avon, Wodds, David, York, Frank. (2001) Teaching music in the twenty-first century (Second edition). Prentice Hall

ï  Coll, Elisa (2021). Resistencia bisexual. Mapas para una disidencia habitable. Tenerife: Melusina.

ï  Córdoba, D; Sáez, J; Vidarte, P (2005). Teoría Queer. Políticas bolleras, maricas, trans, mestizas. Barcelona: Egales.

ï  Ferrero, Maria Inés, Martín, Mónica & Meclazcke, Amanda (2019). Hacer música en grupo. La dinámica del grupo en acción y la evaluación como camino hacia la optimización de la performance, Miño y Davila.

ï  Gassull, Cecília; Godall, Pere i Martorell, Montserrat (2004). La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: Abadia edicionsGiráldez, Andrea (2005) Internet y educación musical. Graó.

ï  Giráldez, Andrea (2010) Música complementos de formación disciplinar. Graó

ï  Green, Lucy (2001) Música, género y educación. Madrid: Ediciones Morata.

ï  Hallam, Susan, Creech, Andrea, & McQueen, Hilary. (2015). Teachers’ perceptions of the impact on students of the Musical Futures approach. Music Education Research, 19(3), 263–275. https://doi.org/10.1080/14613808.2015.1108299

ï  Hawkins, Stan (ed.) (2017) The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender. New York: Routledge


Programari

BandLab, Finale, Audacity, Musescore.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.