Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No se'n contemplen.
CATALÀ
L'objectiu de l'assignatura és completar els coneixements de llengua i literatura del futur professorat de català o castellà així com apropar-lo a les estratègies comunicatives imprescindibles en l'àmbit de la docència. Consta de dos mòduls:
1. Complements de Formació Llengua Catalana (5 cr.)
Literatura Catalana
2. Complements de Formació de Llengua Castellana (5 cr)
Llengua espanyola
Literatura espanyola
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial i dirigida | 62,5 | 2,5 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisades | 50 | 2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 137,5 | 5,5 |
Tipus: Presencial i dirigida
Magistral/expositiva. Anàlisi de casos i presentació d'exemples. Comentari de textos. Anàlisi i discussió.
Tipus: Supervisades
Tutories col·lectives i individuals.
Tipus: Autònomes
Estudi personal. Lectures i treball sobre les lectures. Activitats pràctiques. (individuals i en grup).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula individuals i/o grupals | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball del mòdul | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Consideracions generals
L’assistència a les classes és obligatòria. L’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions completes de cada un dels professors que intervenen al Mòdul.
Per aprovar Complements de Formació de Llengua i Literatura Catalanes i Espanyoles cal haver aprovat cadascun dels blocs de continguts.
En les activitats lliurades es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal que l'alumnat s'expressi oralment amb fluïdesa i correcció.
El detall de l’avaluació de cada temàtica es proporcionarà amb el programa a l’inici de curs. El període de lliurament de les feines d'avaluables serà en acabar cada bloc temàtic o bé al final de Complements de Formació. Si cal, es deixarà un marge de trenta dies laborables per al lliurament dels treballs, a partir de la finalització de les classes. El termini de què disposa el professorat per fer la devolució de les proves és d'un màxim de vint dies hàbils després del lliurament. En cas de recuperació, les proves o feines seran similars a les de l'avaluació ordinària.
El professorat que imparteix cada mòdul pot demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
Avaluació única
S'aplicarà el mateix sistema d'avaluació que en l'avaluació continuada. L'estudiant que a l'inici de curs s'hi aculli haurà de seguir els procediments facilitats per la facultat i n'haurà d'informar al professorat. Serà avaluat en finalitzar el mòdul de Complements de Formació.
L'avaluació única consistirà en una prova oral o escrita i, si es considera convenient, s'hi afegirà una entrevista vinculada als continguts de Complements de Formació. Es realitzarà en finalitzar el període de docència de Complements de formació, el mes de febrer.
El procés de recuperació segueix el mateix procediment que l'avaluació ordinària.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treballes penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un estudiant està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
1. Complements de Formació de Llengua Catalana (5 cr)
Llengua
Reflexió sobre la relació entre els objectius i continguts amb l'aprenentatge lingüístic.
Literatura
Tria justificada de lectures canòniques.
Els Complements de formació en Llengua i Literatura catalanes seran avaluats mitjançant un exercici únic dels continguts de llengua o de literatura catalanes.
2. Complements de Formació de Llengua Castellana (5 crèdits)
Els Complements de formació en Llengua i Literatura castellanes seran avaluats mitjançant un exercici únic dels continguts de llengua o de literatura castellana. Cada alumne podrà escollir l’assignatura per la qual serà avaluat (llengua o literatura).
Bibliografia de Complements de Formació de Llengua Catalana
BAJTIN, M.M. (1998): “El problema de los géneros discursivos” A Estética de la creación verbal (Títtulo original: Éstetika slovesvogo tvorchestva, 1979). Madrid: Ediciones Siglo XXI.
CASAS, M.; CASTELLÀ, J.M. ;VILÀ, M.(2020): L'oratòria a l'abast de tothom. Vic: EUMO
CASAS, M.; CASTELLÀ, J.M. ;VILÀ, M.(2016): Els secrets de parlar en públic. Vic: EUMO
CASTELLÀ, J M.; COMELLES, S.; CROS, A.; VILÀ, M. (2006): "«Yo te respeto, tú me respetas». Estrategias discursivas e imagen social en la relación comunicativa en el aula". Infancia y Aprendizaje, 29.
CASTELLÀ, J M.; COMELLES, S.; CROS,A.; VILÀ, M. (2007): Entendre('s) a clase. Estratègies comunicatives dels docents ben valorats. Barcelona: Graó. Premi Enciclopèdia Catalana.
ESTEVE,O.; VILÀ, M. (2018): “L’enfocament competencial de llengües a través de microseqüències didàctiques”. Articles de didàctica de la llenguai de la literatura, núm. 078
RODRIGUEZ, C; VILÀ, M. (2020): Rubriques i avaluació de gèneres discursius. Monogràfic “Valorar i avaluar” Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 85
RODRIGUEZ, C; VILÀ, M. (coord.)(2019): “La reflexió interlingüística” Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 8
VILÀ, M.(Coord.)( 2005): El discurso oral formal. Contenidos de aprendizaje y secuencias didácticas.Barcelona: Graó.
VILÀ, M.; CASTELLÀ, J. M. (2014): 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó.
VILÀ, M. CASTELLÀ, J. M. (2016) (coord): “L’avaluació de la llengua oral. Reptes i alternatives”. Monogràfic “Pensar abans de parlar: la oralitat reflexiva” Articles de Didàcticade la Llengua i la Literatura, 70
Recursos en línia
Bibliografia de Complements de Formació de Literatura Catalana
Riquer, Martí; Comas, Antoni; Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana, 11 vol., Barcelona, Ariel, 1984-1988, 4a ed.
Broch, Àlex (dir.), Història de la literatura catalana, 8 vol., Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2016-en curs.
Rossich, Albert (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Barcelona: Vicens Vives, 2008-10.
- Durant el curs es donarà bibliografia específica.
Recursos en línia
Bibliografia de Complements de Formació en llengua espanyola
Bosque, Ignacio (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGroc. Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 11-36.
Bosque, Ignacio y Violeta Demonte (dir) (2000): Gramática descriptiva de la lengua española.
Brown, G. & Yule, G. (1983). Análisis del Discurso, Madrid: Visor.
Buenafuentes de la Mata, C. (2020). "Morfología y pares mínimos: algunos ejemplos para su implementación en secundaria". ReGroc. Revista de gramática orientada a las competencias, 3(1), 1-17.
Calsamiglia, Helena & Tusón, Amparo (1999). Las cosas del decir. Barcelona, España: Editorial Arie
Moreno Fernández, Francisco (2010) Las variedades de la lengua española y su enseñanza (Manuales de formación de profesores de español 2/L), Arco Libros, Madrid.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009-2011) Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis. Madrid: Espasa. 3 volúmenes.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Libro de estilo de la lengua española según la norma panhispánica. Madrid: Espasa, 2018.
Bibliografia de Complements de Formació en Literatura espanyola
Alborg, Juan Luis, Historia de la literatura española, 5 toms, Madrid, Gredos, 1972-1999.
Azaustre, Antonio, y Juan Casas, Manual de retórica española, Barcelona, Ariel, 1997.
Lázaro Carreter, Fernando, y Evaristo Correa Calderón, Cómo se comentaun texto literario, Madrid, Cátedra, 2006, 37ª edició.
Mainer, José-Carlos, Historia de la literatura española, 9 volums, Barcelona, Crítica, 2010-2015.
Navarro Durán, Rosa, La mirada al texto: comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel, 1995.
Quilis, Antonio, Métrica española, Ariel, Madrid, 2013.
Rico, Francisco, Breve biblioteca de autores españoles, Barcelona, Seix Barral, 1990.
Rico, Francisco, Historia y crítica de la literatura española, 9 volums més suplements, Barcelona, Crítica, 1979-2000.
No s'utilitza cap programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.