Logo UAB

Llengua i Literatura Catalana i Espanyola

Codi: 44336 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Vila Santasusana
Correu electrònic:
montserrat.vila@uab.cat

Equip docent

Cecilio Garriga Escribano
Max Pàrraga Díaz
Agustin Sánchez Aguilar
Laura Muñoz Armijo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No se'n contemplen.


Objectius

CATALÀ

L'objectiu de l'assignatura és completar els coneixements de llengua i literatura del futur professorat de català o castellà així com apropar-lo a les estratègies comunicatives imprescindibles en l'àmbit de la docència. Consta de dos mòduls:

  1. El primer mòdul de Complements de Formació té com a objectiu oferir eines per completar els coneixements de llengua i literatura catalana i espanyola dels futurs docents. Inclou els blocs de llengua i literatura catalanes i llengua i literatura espanyoles.
  2. El segon mòdul té com a objectiu capacitar al futur professorat de secundària per ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la llengua i la literatura i actuar com a docent de forma comunicativa, innovadora i contextualitzada.

Competències

  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a la especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant als processos d'ensenyament-aprenentatge respectius.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se de forma efectiva, tant verbal com no verbalment.
  2. Demostrar que coneix contextos i situacions en que s'utilitza i aplica el Català i l'Espanyol a l'ensenyament secundari, subratllen el seu caràcter funcional.
  3. Demostrar que coneix el valor formatiu i cultural del Català i del Espanyol i dels continguts d'aquesta disciplina que s'imparteixen en l'Educació Secundària Obligatòria i en el Batxillerat, i integrar aquests continguts en el marc de la ciència i de la cultura.
  4. Demostrar que coneix la història i els desenvolupaments recents del Català i del Espanyol, i les seves perspectives, per a transmetre una visió dinàmica de la mateixa.
  5. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació e integrar-les en el procés d'ensenyament-aprenentatge del Català i del Espanyol.

Continguts

1. Complements de Formació Llengua Catalana (5 cr.)

  • Presentació bibliogràfica.
  • Noció de competència en comunicació oral i escrita.
  • Anàlisi interlingüística català-castellà: jerarquització dels objectius i continguts d'aprenentatge de la llengua catalana i reflexió metalingüística 
  • El multilingüisme a l'aula.
  • Anàlisi del discurs docent
  • Situacions interactives i els gèneres explicatiu i argumentatiu l’àmbit docent
  • Estructura argumentativa i tipus d’arguments, segons la retòrica.
  • L'argumentació oral en situacions escolars controvertides: la modalització dels enunciats

Literatura Catalana

  • Discussió a l'entorn del cànon de la literatura catalana
  • Autors i obres de referència
  • Claus per a l'anàlisi de lectures obligatòries
  • Textos canònics i manuals de referència
  • Temes transversals en la història de la literatura catalana
  • Condicionats socials i històrics de la literatura catalana.

2. Complements de Formació de Llengua Castellana (5 cr)

Llengua espanyola 

  • Obres de referència sobre qüestions lingüístiques en espanyol. Gramàtiques i ortografies. Instruments lexicogràfics. Manuals d'estil i de bon ús de l'espanyol. Recursos en xarxa. Actualització gramatical: revisió de les propostes de la Nueva Gramática en llengua espanyola.
  • Norma i ús de l'espanyol. La diversitat lingüística. 
  • Nocions de gramàtica com a instrument de correcció de l'expressió oral i escrita. 
  • Condicions d'ús de les paraules. Propietats gramaticals, condicions culturals i variació lèxica. Coherència dialectal en l'ús del lèxic espanyol. 
  • La construcció lingüística de la realitat. Eufemismes. Gènere gramatical i sexisme lingüístic.

 Literatura espanyola 

  • Coneixements bàsics sobre el sistema literari. El text literari: document històric i artefacte estètic. Literatura popular i literatura culta.
  • Temes transversals en la història de la literatura espanyola
  • Textos canònics i manuals de referència.
  • La lectura dels clàssics: textos originals i versions adaptades.
  • Un mètode de lectura: instruments de comprensió i anàlisi aplicats a la narrativa, la poesia i el teatre en llengua espanyola.
  • Comentari de textos de la literatura espanyola.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial i dirigida 62,5 2,5
Tipus: Supervisades      
Supervisades 50 2
Tipus: Autònomes      
Autònomes 137,5 5,5

Tipus: Presencial i dirigida

Magistral/expositiva. Anàlisi de casos i presentació d'exemples. Comentari de textos. Anàlisi i discussió.

Tipus: Supervisades

Tutories col·lectives i individuals.

Tipus: Autònomes

Estudi personal. Lectures i treball sobre les lectures. Activitats pràctiques. (individuals i en grup).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques d'aula individuals i/o grupals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Treball del mòdul 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5

Consideracions generals

L’assistència a les classes és obligatòria. L’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions completes de cada un dels professors que intervenen al Mòdul.

Per aprovar Complements de Formació de Llengua i Literatura Catalanes i Espanyoles cal haver aprovat cadascun dels blocs de continguts.

En les activitats lliurades es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal que l'alumnat s'expressi oralment amb fluïdesa i correcció.

El detall de l’avaluació de cada temàtica es proporcionarà amb el programa a l’inici de curs. El període de lliurament de les feines d'avaluables serà en acabar cada bloc temàtic o bé al final de Complements de Formació. Si cal, es deixarà un marge de trenta dies laborables per al lliurament dels treballs, a partir de la finalització de les classes. El termini de què disposa el professorat per fer la devolució de les proves és d'un màxim de vint dies hàbils després del lliurament. En cas de recuperació, les proves o feines seran similars a les de l'avaluació ordinària.

El professorat que imparteix cada mòdul pot demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.

Avaluació única

S'aplicarà el mateix sistema d'avaluació que en l'avaluació continuada. L'estudiant que a l'inici de curs s'hi aculli haurà de seguir els procediments facilitats per la facultat i n'haurà d'informar al professorat. Serà avaluat en finalitzar el mòdul de Complements de Formació.

L'avaluació única consistirà en una prova oral o escrita i, si es considera convenient, s'hi afegirà una entrevista vinculada als continguts de Complements de Formació. Es realitzarà en finalitzar el període de docència de Complements de formació, el mes de febrer.

El procés de recuperació segueix el mateix procediment que l'avaluació ordinària. 

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treballes penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un estudiant està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.

1. Complements de Formació de Llengua Catalana (5 cr)

Llengua

Reflexió sobre la relació entre els objectius i continguts amb l'aprenentatge lingüístic.

Literatura

Tria justificada de lectures canòniques.

Els Complements de formació en Llengua i Literatura catalanes seran avaluats mitjançant un exercici únic dels continguts de llengua o de literatura catalanes.

2. Complements de Formació de Llengua Castellana (5 crèdits)

Els Complements de formació en Llengua i Literatura castellanes seran avaluats mitjançant un exercici únic dels continguts de llengua o de literatura castellana. Cada alumne podrà escollir l’assignatura per la qual serà avaluat (llengua o literatura).


Bibliografia

Bibliografia de Complements de Formació de Llengua Catalana

BAJTIN, M.M. (1998): “El problema de los géneros discursivos” A Estética de la creación verbal (Títtulo original: Éstetika slovesvogo tvorchestva, 1979). Madrid: Ediciones Siglo XXI.

CASAS, M.; CASTELLÀ, J.M. ;VILÀ, M.(2020): L'oratòria a l'abast de tothom. Vic: EUMO

CASAS, M.; CASTELLÀ, J.M. ;VILÀ, M.(2016): Els secrets de parlar en públic. Vic: EUMO

CASTELLÀ, J M.; COMELLES, S.; CROS, A.; VILÀ, M. (2006): "«Yo te respeto, tú me respetas». Estrategias discursivas e imagen social en la relación comunicativa en el aula". Infancia y Aprendizaje, 29.

CASTELLÀ, J M.; COMELLES, S.; CROS,A.; VILÀ, M. (2007): Entendre('s) a clase. Estratègies comunicatives dels docents ben valorats. Barcelona: Graó. Premi Enciclopèdia Catalana.

ESTEVE,O.; VILÀ, M. (2018): “L’enfocament competencial de llengües a través de microseqüències didàctiques”. Articles de didàctica de la llenguai de la literatura, núm. 078

RODRIGUEZ, C; VILÀ, M. (2020): Rubriques i avaluació de gèneres discursius. Monogràfic “Valorar i avaluar” Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 85

RODRIGUEZ, C; VILÀ, M. (coord.)(2019): “La reflexió interlingüística” Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 8

VILÀ, M.(Coord.)( 2005): El discurso oral formal. Contenidos de aprendizaje y secuencias didácticas.Barcelona: Graó.

VILÀ, M.; CASTELLÀ, J. M. (2014): 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó.

VILÀ, M. CASTELLÀ, J. M. (2016) (coord): “L’avaluació de la llengua oral. Reptes i alternatives”. Monogràfic “Pensar abans de parlar: la oralitat reflexiva” Articles de Didàcticade la Llengua i la Literatura, 70

Recursos en línia

  • Optimot, consultes lingüístiques <https://aplicacions.llengua.gencat.cat/llc/AppJava/index.html>
  • Gramàtica essencial de la llengua catalana <https://geiec.iec.cat/inici>
  • És a dir <https://esadir.cat/>

Bibliografia de Complements de Formació de Literatura Catalana

Riquer, Martí; Comas, Antoni; Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana, 11 vol., Barcelona, Ariel, 1984-1988, 4a ed.

Broch, Àlex (dir.), Història de la literatura catalana, 8 vol., Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2016-en curs.

Rossich, Albert (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Barcelona: Vicens Vives, 2008-10.

- Durant el curs es donarà bibliografia específica.

Recursos en línia

  • Mapa literari català <https://www.mapaliterari.cat/>
  • Web de l'Any Rector de Vallfogona <https://cultura.gencat.cat/ca/temes/commemoracions/2023/anyrectordevallfogona/inici/index.html>

Bibliografia de Complements de Formació en llengua espanyola

Bosque, Ignacio (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGroc. Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 11-36.

Bosque, Ignacio y Violeta Demonte (dir) (2000): Gramática descriptiva de la lengua española.

Brown, G. & Yule, G. (1983). Análisis del Discurso, Madrid: Visor.

Buenafuentes de la Mata, C. (2020). "Morfología y pares mínimos: algunos ejemplos para su implementación en secundaria". ReGroc. Revista de gramática orientada a las competencias, 3(1), 1-17.

Calsamiglia, Helena & Tusón, Amparo (1999). Las cosas del decir. Barcelona, España: Editorial Arie 

Moreno Fernández, Francisco (2010) Las variedades de la lengua española y su enseñanza (Manuales de formación de profesores de español 2/L), Arco Libros, Madrid.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009-2011) Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis. Madrid: Espasa. 3 volúmenes.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Libro de estilo de la lengua española según la norma panhispánica. Madrid: Espasa, 2018.

Bibliografia de Complements de Formació en Literatura espanyola

Alborg, Juan Luis, Historia de la literatura española, 5 toms, Madrid, Gredos, 1972-1999.

 Azaustre, Antonio, y Juan Casas, Manual de retórica española, Barcelona, Ariel, 1997.

 Lázaro Carreter, Fernando, y Evaristo Correa Calderón, Cómo se comentaun texto literario, Madrid, Cátedra, 2006, 37ª edició.

 Mainer, José-Carlos, Historia de la literatura española, 9 volums, Barcelona, Crítica, 2010-2015.

 Navarro Durán, Rosa, La mirada al texto: comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel,  1995.

 Quilis, Antonio, Métrica española, Ariel, Madrid, 2013.

 Rico, Francisco, Breve biblioteca de autores españoles, Barcelona, Seix Barral, 1990.

 Rico, Francisco, Historia y crítica de la literatura española, 9 volums més suplements, Barcelona, Crítica, 1979-2000.


Programari

No s'utilitza cap programari específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.