Logo UAB

Anglès

Codi: 44327 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Emilee Sarah Moore De Luca
Correu electrònic:
emilee.moore@uab.cat

Equip docent

Elena Markina

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana competència comunicativa avançada en anglès, equivalent al nivell C2 del MECR.


Objectius

Aquesta assignatura aspira que els i les futures docents d'anglès adquireixin coneixements que els ajudin a continuar millorant com a docents d'anglès al llarg de tota la vida professional. Aquesta aspiració es concreta en els objectius següents:

  • Familiaritzar-se amb les recomanacions del MECR pel que fa als nivells de competències.
  • Autoavaluar les competències lingüístiques i comunicatives, identificar fortaleses i debilitats i proposar-se un pla de millora concret i realista.
  • Apropar-se a la literatura i la producció audiovisual en llengua anglesa com a recursos didàctics.
  • Familiaritzar-se amb els gèneres textuals acadèmics escrits i orals. 
  • Utilitzar els coneixements lingüístics i discursius avançats per escriure, adaptar i editar textos orals i escrits.

L'alumnat que vulgui matricular aquesta assignatura és un/a candidat/a a professor o professora d'anglès, per la qual cosa és responsable d'accedir al curs en condicions de ser un bon model lingüístic. Per tant, ha de ser capaç d'expressar-se en llengua meta oralment i per escrit amb adequació, fluïdesa i correcció gramatical, lèxica i fonètica tant en situacions ordinàries com en tota la varietat de situacions professionals: debats, informes, presentacions orals, gestió de la comunicació a l'aula, explicacions a professionals i a alumnat, etc. També ha de ser capaç de llegir en llengua meta amb un alt grau de comprensió textos informatius, textos literaris i textos professionals de divulgació i recerca.


Competències

  • Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per a aprendre per sí mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
  • Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a la especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant als processos d'ensenyament-aprenentatge respectius.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  • Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
  • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de l'especialitat, com en els aspectes generals de la funció docent.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se de forma efectiva, tant verbal com no verbalment.
  2. Crear un clima que faciliti la interacció i valori les aportacions dels estudiants per a fomentar l'aprenentatge de l'Anglès a l'aula.
  3. Demostrar capacitat de gestionar de forma eficient les activitats d'aula en anglès com a llengua estrangera, i flexibilitat en l'ús d'altres llengües si la situació ho aconsella.
  4. Demostrar capacitat per a planificar i executar activitats d'aprenentatge de l'Anglès com a Llengua Estrangera focalitzades en la sensibilització dels aprenents sobre l'ús no discriminatori del llenguatge i el desenvolupament d'estratègies comunicatives per a la discussió productiva i la mediació.
  5. Demostrar el coneixement d'estratègies docents i la capacitat d'organitzar i gestionar espais i formes d'aprenentatge autònom, tals com l'aula d'autoaprenentatge.
  6. Demostrar la utilització de estratègies assertives en la resolució de conflictes a l'aula.
  7. Demostrar que coneix el valor formatiu i cultural de la Llengua Anglesa i dels continguts d'aquesta disciplina que s'imparteixen a l'Educació Secundària Obligatòria i al Batxillerat, i integrar aquests continguts en el marc de la ciència i de la cultura.
  8. Demostrar que coneix la història i els desenvolupaments recents de l'anglès, i les seves perspectives, per a transmetre una visió dinàmica de la mateixa.
  9. Demostrar que es coneixen les bases teòriques que sostenen els enfocaments actuals em l'ensenyament del anglès com a llengua Estrangera i que es saben aplicar a situacions pràctiques de ensenyament-aprenentatge.
  10. Demostrar que s'impulsa una configuració de contextos i situacions que afavoreixen l'ús de la Llengua Anglesa en l'educació secundària, destacant el seu caràcter funcional com a eina d'informació i comunicació.
  11. Demostrar sensibilitat i respecte per totes les llengües dels aprenents i utilitzar recursos adequats en la gestió del plurilingüisme conduents a la valoració de totes les llengües presents a l'aula i a la promoció de l'ús de l'anglès com a llengua de comunicació dins de l'àmbit de l'aula d'anglès.
  12. Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió basada en la pràctica.
  13. Posseir les habilitats d'aprenentatges necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de la Llengua Anglesa, com en els aspectes generals de la funció docent.
  14. Seleccionar i llegir críticament informacions relatives a l'ensenyament d'idiomes.
  15. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació e integrar-les en el procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Anglès.

Continguts

1) Marc Europeu Comú de Referència (MECR) per a les llengües

  • Les activitats comunicatives al MCER: producció, recepció i interacció.
  • Els nivells comuns de referència: descriptors de competències.
  • Escales d'avaluació i sistemes europeus de certificació basats al MCER.

2) Producció literària i audiovisual, i cultura popular per a aprenents adolescents i adults

  • Anàlisi de textos literaris, de documents impresos i audiovisuals procedents de la tradició literària universal, els mitjans, com ara cinema, ràdio i televisió, premsa, Internet, lletres de cançons, còmics, etc. rellevants per a aprenents adolescents i adults.
  • L'elecció del text literari: el cànon vs. les necessitats dels/de les lectors/es
  • El text literari, obra audiovisual, etc. com a desencadenants dactivitats de comunicació oral i escrita.

3) Adquisició d'una segona llengua (SLA): teoria i pràctica

  • Investigacions en SLA aplicades a l'anglès com a llengua estrangera (EFL): ensenyament i aprenentatge.
  • Diferències individuals en SLA: edat, aptitud lingüística, estils d'aprenentatge i filtres afectius (ansietat, autoconfiança, motivació).
  • Aplicació de les teories de SLA a l'organització de la classe, els materials i les activitats.

4) Habilitats acadèmiques orals i escrites

  • Anàlisi i producció d explicacions i presentacions orals eficaces en anglès en àmbits acadèmics. Fluïdesa, pronunciació i comunicació efectiva en llengua estrangera.
  • Ús de llenguatge inclusiu. Alternatives a expressions comunes que poden resultar discriminatòries per raó de gènere, grup cultural, etc.
  • Anàlisi i producció de textos acadèmics de recerca i divulgació: estructura i estil. La norma APA 7. El plagi. La intel·ligència artificial.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial dirigida (magistral expositiva, pràctiques d'aula, exemplificació i estudi de casos) 62,5 2,5 1, 3, 4, 7, 5, 11, 9, 6, 12, 14, 10, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories especialitzades o presencials: col·lectives o individuals 50 2 1, 2, 3, 4, 7, 5, 8, 11, 9, 6, 12, 13, 10, 15
Tipus: Autònomes      
Activitats no presencials i autònomes 137,5 5,5 1, 2, 3, 4, 5, 11, 9, 13, 14, 10, 15

La metodologia de les sessions presencials combinarà les activitats magistrals i expositives amb pràctiques d'aula, treball en parelles i grups, exposicions, debats, elaboració de projectes, etc. Es requerirà una participació activa de part de l'alumnat i l'ús sostingut de la llengua meta com a llengua vehicular habitual. L'anglès és la llengua en la qual es realitzen les activitats d'aprenentatge i d'avaluació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anglès - Proves diagnòstiques, individuals (octubre, 5%, no recuperable; febrer, 20%, recuperable) 25% 0 0 1, 11, 13, 15
Diari d'aprenentatge, individual (gener, no recuperable) 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 5, 8, 11, 9, 6, 12, 13, 14, 10, 15
Presentació acadèmica oral, individual (febrer, no recuperable) 15% 0 0 1, 3, 11, 6, 15
Projecte, grupal (gener, no recuperable) 15% 0 0 1, 3, 4, 5, 8, 9, 12, 13, 14, 10, 15
Treball Acadèmic escrit, individual (febrer, recuperable) 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 5, 8, 11, 9, 6, 12, 13, 14, 10, 15
Treball de Literatura, parelles (novembre, recuperable) 15% 0 0 1, 3, 4, 7, 8, 11, 9, 6, 14, 15

Per a la superació del mòdul es necessari el compliment dels requeriments següents:

  1. Obtenir un APTE en anglès, la qual cosa exigeix demostrar l’ús eficient,  fluid, adequat i acurat (fonètica, gramàtica, lèxic, ortografia, organització textual, etc.) de la llengua d’especialització en qualsevol situació relacionada amb tasques acadèmiques o docents, demostrant un nivell de competència comunicativa general C2 del Marc Europeu de Referència per a les Llengües del Consell d’Europa i Competència Interactiva Docent, la qual cosa inclou demostrar ser un bon model de llengua i un/a gestor/a eficaç i eficient de la comunicació en llengua estrangera per a ensenyar anglès com a llengua estrangera.  
  2. Assistència mínima a les sessions presencials del 80%.
  3. Aprovar totes les tasques d’avaluació d’execució individual.
  4. Demostrar en tot moment compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. L’absència d’aquest compromís comporta automàticament la no superació del mòdul.
  5. Caldrà mostrar  una actitud compatible amb la professió docent  com ara: compromís i responsabilitat amb els treballs, respecte, participació,  escolta activa, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, etc.
  6. També és imprescindible fer un ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, tauleta tàctil, etc.) a l'aula. Aquests dispositius NOMÉS es poden utilitzar per a la realització d'activitats relacionades amb l'assignatura.

Activitats i dates d'avaluació:

El programa complet de l'assignatura es facilitarà el primer dia de classe i via Campus Virtual. El professorat explicitarà en el seu programa les tasques i criteris d'avaluació.

Les entregues de treballs es realitzaran en l'aula del Campus Virtual. No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels/les autors/es o que es lliurin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle.

Càlcul de la qualificació́ final del mòdul:

Com a norma general, la qualificació final és la mitjana ponderada obtinguda a partir de totes les tasques d'avaluació del mòdul.

Un cop comunicades oficialment a l'alumnat a través del programa del curs, les dates d'avaluació només es podran modificar per causes de força major. Si és el cas, el canvi de data s'anunciarà a través del Campus Virtual de l'assignatura.

Excepcions:

  • Les qualificacions obtingudes en tasques d’avaluació en grup faran mitjana amb les obtingudes en tasques individuals només si les tasques individuals estan aprovades. Si es dóna una diferència important entre les qualificacions obtingudes en tasques d’avaluació individual i tasques d’avaluació en grup, la mitjana ponderada no s’aplicarà de forma automàtica.
  • L’activitat acadèmica de qualitat precisa de la participació activa, informada, respectuosa i adient (purposeful) de l'alumnat, tant a les activitats de gran grup com de petit grup, que va molt més enllà dels bons resultats en les activitats d’avaluació formal. Els i les estudiants que demostrin un alt nivell de qualitat en els següents indicadors, poden veure incrementada la seva qualificaciófinald’assignatura o mòdul fins a un 1 punt en la nota final.
    • Rigorosa puntualitat continuada
    • Escolta activa i respectuosaaprofessorat, companyes i companys
    • Contribucions rellevants i informades a les discussions d’aula en forma de preguntes, informacions, opinions, etc.
    • Contribucions encaminades a assolir una participació equilibrada i harmònica de totes les persones que formen part del grup de treball en un moment determinat
    • Altres indicadors de participació activa, informada, respectuosa i adient.
  • La copia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.  Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Les tasques fetes amb intel·ligència artificial es consideraran plagiades.

Avaluació única:

Tot i que, per les característiques de l'assignatura, aquesta opció no és aconsellable, aquesta assignatura contempla l'avaluació única. Per acollir-se cal sol·licitar-ho en el termini i seguint els procediments marcats per Gestió Acadèmica.

És necessari assistir a un mínim del 80% de les hores assignades a l'assignatura.

Les activitats d'avaluació són les mateixes i amb el mateix pes que l'avaluació continuada, amb l'excepció dels treballs grupals, que es presentaran individualment en cas de no poder formar grup. Es podrà fer, a més, una entrevista amb l'estudiant per comprovar que els treballs lliurats siguin propis.

La data de l'avaluació única és el divendres 21 de febrer de 2025. Aquest dia es presentaran tots els treballs i les proves.

Revisió:

La comunicació a l'alumnat per part del professor o professora responsable de les qualificacions de les diferents tasques formals d'avaluació anirà sempre acompanyada de la fixació de la data, hora i lloc de revisió.

Reclamacions:

Les demandes d'aclariment o les reclamacions sobre les qualificacions rebudes es formularan per escrit a través del Campus Virtual en el termini d'una setmana després de la revisió.

Recuperació:

S'espera de l'alumnat un treball continuat que cal concretar en la superació de cadascuna de les tasques d'avaluació. Els i les estudiants que hagin lliurat 2/3 parts de les tasques amb una nota mitjana mínima de 3,5 podran recuperar les activitats suspeses recuperables el divendres 28 de febrer de 2025. La qualificació de cadascuna d'aquestes activitats no superarà 5 sobre 10 punts.

En cas d'assistència per sota del 80%, s'exigirà un treball individual addicional que caldrà lliurar per escrit i oralment (presencial) en el període de recuperació (a més de les altres tasques recuperables). La nota màxima global de l'assignatura en aquest cas serà un 5 sobre 10.

No avaluable: 

S'obtindrà nota de no avaluable en cas que 1) no es presenti el 66% de les activitats d'avaluació la nota i, per tant, no es té dret a la recuperació; 2) no s'assisteix al 80% de les classes i no s'aconsegueix una nota d'aprovat en recuperació. En laresta de casos s'assignarà una nota numèrica.


Bibliografia

La bibliografia s'especificarà al programa.


Programari

No es fa servir cap programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Anglès anual matí-mixt