Logo UAB

Didàctica de la Música

Codi: 44322 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Viladot Vallverdu
Correu electrònic:
laia.viladot@uab.cat

Equip docent

Georgina Rovira Rodriguez
Albert Casals Ibañez
Joan Escoda Domenech

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.

Més informacions sobre idiomes

Si l'ús de la llengua catalana (oral i escrita) no es considera prou correcte, es pot suspendre l'assignatura

Prerequisits

No se'n contemplen.


Objectius

Aquest bloc mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació secundària, així com l’aportació de models i recursos per a la docència en aquest context. Per això, es posarà l’accent en la formació didàctica i la reflexió sobre l’acció, tot i que també es contemplarà certa formació musical i cultural com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.

Es plantegen els objectius següents:

  • Desenvolupar habilitats i coneixements que permetin descobrir, conèixer i gaudir de la música, i fer-ne ús en la tasca docent.
  • Reconèixer el valor de la pràctica i l’educació musical com a portadora de significats socials i culturals.
  • Desenvolupar habilitats i coneixements que permetin una acció pedagògica inclusiva.
  • Desenvolupar recursos i estratègies metodològiques relacionats amb la pràctica musical, concretament en les dimensions d'escolta, creació i interpretació.
  • Descobrir relacions que es poden establir entre la música (o art sonor) i altres àrees de coneixement, per tal de fomentar projectes i propostes didàctiques interdisciplinàries.
  • Conèixer els elements del currículum i els processos de programació en l'educació musical. 
  • Reflexionar i resoldre hipotètics casos pràctics d'aula.
  • Dissenyar eines i estratègies per a l’avaluació formativa i formadora.
  • Ser capaç de formular i fonamentar principis psicopedagògics en relació a la pròpia tasca docent ("jo docent"). 
  • Formar part i portar a terme un projecte col·lectiu on l'expressió musical hi tingui un paper central i que impliqui el desenvolupament de competències professionals.
  • Introduir-se a qüestions fonamentals de la recerca en didàctica de la música. 

Competències

  • Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per a aprendre per sí mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
  • Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • "Concretar el currículum que s'implantarà en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants."
  • Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a la especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant als processos d'ensenyament-aprenentatge respectius.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  • Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • "Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui ubicat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, investigació i innovació dels processos d'ensenyament-aprenentatge."
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
  • Interpretar les diferents necessitats educatives dels alumnes amb la finalitat de proposar les accions educatives més adequades.
  • Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants així com la orientació dels mateixos tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de l'especialitat, com en els aspectes generals de la funció docent.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyamen-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  2. Comunicar-se de forma efectiva, tant verbal com no verbalment.
  3. Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  4. Crear un clima que faciliti la interacció i valori les aportacions dels estudiants per a fomentar l'aprenentatge de la Música a l'aula.
  5. Demostrar que coneix contextos i situacions a les que sigui possible aplicar els diferents continguts que integren el currículum de Secundària Obligatòria i del Batxillerat, subratllant el caràcter pràctic, creatiu i educatiu de la sensibilitat que comporta el cultiu musical en grup.
  6. Demostrar que coneix el valor formatiu i cultural de la Música i dels continguts d'aquesta disciplina que s'imparteixen a l'Educació Secundària Obligatòria i al Batxillerat, i integrar aquests en el marc de la ciència, la cultura i l'art.
  7. Demostrar que coneix els currículums de Música de la ESO i del Batxillerat.
  8. Demostrar que coneix els desenvolupaments teòrico-practics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la música.
  9. Demostrar que coneix i que sap aplicar propostes docents innovadores a l'àmbit de la Música.
  10. Demostrar que coneix la història i els desenvolupaments recents de la Música per a transmetre una visió dinàmica de la mateixa i donar sentit a la música escolar, destacant la gènesi dels coneixements musicals.
  11. Dissenyar i planificar espais d'aprenentatge en els que la pràctica musical vocal, instrumental, mitjançant suports electrònics sigui freqüent i intel·lectual i emocionalment estimulant per als estudiants.
  12. Dissenyar i planificar espais d'aprenentatge on la recepció i l'escolta musicals constitueixin els mitjans instrumentals per a una formació crítica i estètica de la oïda musical.
  13. Entendre l'avaluació com un instrument de regulació i d'estímul a l'esforç, i conèixer i desenvolupar estratègies i tècniques per a l'avaluació de l'aprenentatge de la Música.
  14. Generar propostes innovadores i competitives a l'activitat professional i a la investigació.
  15. Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i aprenentatge de la Música i plantejar possibles alternatives i solucions.
  16. Interpretar les diferents necessitats educatives dels alumnes amb la finalitat de proposar les accions educatives més adequades.
  17. Posseir les habilitats d'aprenentatges necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de la Música, com en els aspectes generals de la funció docent.
  18. Seleccionar, utilitzar i elaborar materials per a l'ensenyament de la Música.
  19. Transformar els currículums de Música en seqüències d'activitats d'aprenentatge i programes de treball.
  20. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació e integrar-les en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la Música.

Continguts

Assignatura 1: DIDÀCTICA de la música a l’aula de secundària (9ECT)

1.1. Organització de l’ensenyament, disseny curricular i planificació 

La transició entre etapes educatives

El currículum de música de l'ESO i el batxillerat

Enfocaments/mirades per la programació i perfil docent

Disseny de situacions d'aprenentatge

 

1.2. Estratègies i recursos d’aula

Contextos d’aprenentatge: Audició o Escolta, Interpretació, Creació

Processos i metodologies d’aula

Organització de l’espai i el temps

Avaluació i regulació dels aprenentatges 

           

1.3. Aspectes transversals 

Inclusió NESE

Interculturalitat i perspectiva de gènere

Interdisciplinarietat

Música i comunitat 

 

Assignatura 2: Innovació docent i iniciació a la recerca educativa en didàctica de la música (6ECT)

Mostra d’experiències innovadores

Desenvolupament d'un projecte artístic propi, col·lectiu i genuí

La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa.

El docent investigador/a: Introducció a la recerca-acció

Fonaments de recerca en ciències socials


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
assistència i participació a classe, realització i avaluació de les activitats proposades, i sortides (si és el cas) 97 3,88
Tipus: Supervisades      
realització, revisió i avaluació dels treballs proposats 90 3,6
Tipus: Autònomes      
anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos, elaboració del portafolis 188 7,52

Partint de propostes pràctiques i activitats d’aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.

Les hores que s'especifiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o les necessitats docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
BLOC 1: Anàlisi de supòsit pràctic (petit grup, a l'aula) 20% 0 0 5, 6, 7, 8, 15, 16, 3, 18, 13, 20
BLOC 1: Disseny i desenvolupament d'una seqüència d'aprenentatge (4 entregues: 30% grupal + 10% individual) 40% 0 0 2, 4, 9, 5, 6, 10, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 3, 17, 1, 18, 19, 13, 20
BLOC 1: Portafoli digital (individual) 40% 0 0 2, 5, 6, 10, 7, 8, 15, 16, 17, 1, 13, 20
BLOC 2: Anàlisi d'un article de recerca (en grup) 5% 0 0 2, 14, 15
BLOC 2: Cas pràctic - formulació de pregunta de recerca (individual) 15% 0 0 2, 14, 15
BLOC 2: Projecte d'Innovació 80% (20% col·lectiu + 60% individual) 80% 0 0 2, 4, 9, 5, 6, 8, 11, 12, 14, 17, 1, 18, 20

L'avaluació d'aquest mòdul es divideix en 2 grans blocs: el de DIDÀCTICA pròpiament (BLOC 1, 60%) i el d'INNOVACIÓ I RECERCA (bloc 2, 40%). En cadascun d'ells hi ha diferents tasques i activiats d'avaluació que es presenten amb percentatges comptant cada bloc amb el seu 100% del valor:

BLOC 1: DIDÀCTICA

  • Anàlisi de dos supòsits pràctics 20% (10%+10%) (avaluació en grups de 3). Tasques que es realitzen i s’avaluen a l’aula. 

  • Disseny, desenvolupament i exposició d'una Situació d’Aprenentatge (SA) 30% (en grups de 3) + 10% defensa oral (individual). 

    • Primera entrega (10%): marc normatiu i el plantejament general de la SA.

    • Segona entrega (10%): desenvolupament de la seqüenciació d’activitats.

    • Tercera entrega (10%):  incorporació del retorn formatiu per part del professor.

    • Defensa oral (10%): avaluació individual.

  • Creació del portafolis digital 40% (individual). Ha d'incloure aquelles reflexions i conclusions rellevants i aprenentatges del bloc 1 (Didàctica) + un banc de recursos pedagògics + Reflexions sobre els temes tractats al bloc 2, especialment respecte el "jo docent". S’avaluarà en dues entregues al llarg del curs (20% + 20%).

 

BLOC 2: INNOVACIÓ IRECERCA

- Projecte d'innovació 80% 

  • 20% Producte col·lectiu 
  • 20% co-avaluació individual
  • 40% reflexió individual 

- Anàlisi d'un article de recerca 5% (petits grups, tasca que es realitza i s’avalua a l’aula)

- Formulació de la pregunta i objectiu de recerca 15% (individual)

 

Per ser avaluat/da cal assistir a les sessions i participar de forma proativa a classe, tenint una actitud general positiva i un saber estar adequat al context. La impuntualitat i l'ús inadequat del mòbil o ordinador seran percebuts com a faltes de respecte cap a la comunitat d'aprenentatge, podent posar en qüestió l'adequació del suposat estudiant per promocionar-lo com a futur docent.

Altres aspectes necessaris per ser avaluats són: col·laborar en els treballs de grup, presentar les tasques en els terminis fixats, mostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. A totes les activitats es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç dexpressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser tornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

Els lliuraments de treballs es faran en l'aula virtual (Moodle). No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que es lliurin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle.

Les notes de les activitats d'avaluació es donaran a conèixer com a màxim 20 dies després del seu lliurament.

Per tant, serà no avaluable: 

- Si no es presenta més del 30% de les evidències d'avaluació en el termini fixat al Moodle de l'assignatura.

- Si es presenten els treballs escrits en una llengua diferent al català i/o formalment incorrectes.

- Si es presenten les tasques per una via diferent a l'aula Moodle.

- Si es presenten treballs sense nom i/o amb format incompatible d'obrir des de l'aula Moodle.

Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3'8 o superior a les tasques següents: disseny i desenvolupament d'una situació d'aprenentatge i el portafolis. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul es requerirà una nova entrega de la situació d’aprenentatge o bé del portafolis, segons sigui el cas, com a mecanisme de recuperació el dia 8/5/25. 

La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és 5. 

La detecció de plagi o un ús malintencionat de la intel·ligència artificial suposarà suspendre amb un 0 automàticament la tasca, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. 

Per tant, serà suspens (i amb dret a recuperació quan):

- Tot i tenir el mínim de 3'8 en la tasca SA i Portafoli, la mitjana amb les altres entregues queda per sota del valor 5.

- Es plagia contingut o es fa un mal ús de la intel·ligència artificial

- No s'assiteix a un mínim de 80% de les sessions de cada bloc amb actitud proactiva

 

Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:

   - Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació(http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)

   - Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Per ser avaluat/da amb avaluació única caldrà presentar totes les evidències previstes en l'avaluació ordinària el dia 7 de març del 2025. Per a les tasques grupals, en cas de no disposar d'altres companys/es que s'atenguin a l'avaluació única aquests s'hauran de realitzar individualment. 

Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupamentde l’assignatura. 

La re-avaluació en el cas d'avaluació única es farà el dia 8 de maig del 2025, coincicdint amb la reavaluació de l'avaluació continuada.

 


Bibliografia

Aquesta bibilografia està composta majoruitàriament per autores dones: 

 

Alsina,  P.  i  VV.AA. (2012). La  competència cultural y artística: 7 ideas clave. Editorial Graó.

Arús, A. Pérez, S. (2006). La rítmica como trabajo interdisciplinario de música y danza. Eufonía. Didáctica de la música, 36, pp. 98-112.

Casals, A.; Fernández-Barros, A. i Viladot, L. (2024). Claus de l’educació musical a l’educació bàsica. A A. Casals, A. Fernández-Barros, M. BujiM. Casals (Coords). Claus de l’educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca. Graó Editorial.  

Carrillo, C. i Flores, M. A. (2018). Veteran teachers’ identity: what does the research literature tell us?. Cambridge Journal of Education, 48(5), 639-656.

Carrillo, C.; Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. (2017). Impacto de la Educación Musical: una revisión de la literatura científica. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/54828/52004

Cavicchi, D. (2009). My music, their music, and the irrelevance of music education. A T. A. Regelski y J. T. Gates (Ed.), Music education for changing times. Springer.

Duran, D., Flores, M. i Miquel, E. (2019). Potenciar la cooperació en l’aprenentatge basat en projectes. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 51, p.113-124. https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1425

Egea, C. (coord.), Aguilera, E., Lazkoz, P., Martínez-Riazuelo, I. (2002). Rock &Orff. Beatles-Carlos Santana: propuestas para la interpretación en el aula, 178. Editorial Graó.

Elliot, D.J. i Silvermann, M. (2015). Music mattersA new philosophy of music education.Oxford University Press.

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Elorriaga, A. (2012). Las  voces  adolescentes  y el canto en la secundaria: un reto al alcance de todos, Eufonía: Didáctica de la Música (54), pp. 62-73.

Escoda, J. i González-Martín. C. (2020). Conèixer l’altre: una mirada intercultural des de l’aula de música. Temps d’Educació, 58, pp. 159-178.

Fernández Morante, B i Casas Mas, A. (2019): Por qué enseñar música no es suficiente: educación musical y su red nomológica. Revista Internacional de Educación Musical, 7, pp. 3-12.

Gardner, H. (1998). Mentes Creativas. Una anatomía de la creatividad. Editorial Paidós

Glover, J. (2004). Niños compositores (4 a 14 años). Editorial Graó.

Green, L. (2001) Música, género y educación. Morata.

Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Octaedro.

Higgins, L. (2012). Community music. In theory and in practice. Oxford University Press.

Lamont, A. (2011). The beat goes on: music education, identity and lifelong learning. Music Education Research13(4), 369–388.

Malagarriga, T., Gómez, I. i Viladot, L. (2010). Bases de la proposta (part I). A Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.]. Tot ho podem expressar amb música (pp. 15-75). Dinsic Publicacions Musicals.

North, A., Hargreaves, D., i O'Neill, S. (2010). The importance ofmusic to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70 (2), pp. 255-272.

Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.

Pozo, J. I., Pérez, M. P, Torrado, J. A i López-Iñíguez, G. (coords.). (2020). Aprender y ensenyar música. Un enfoque centrado en los alumnos. Morata.

Sanmartí , N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Col·lecció: Recursos educatius, sèrie: El diari d’educació. Octaedro.

Sloboda, J. A. (2012). La mente musical: La psicología cognitiva de la música. Antonio Machado Libros.

Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Ricordi Americana.

Schafer, M. (1998). El nuevo paisaje sonoro. Un manual para el maestro de música moderno. Ricordi Americana.

Siankope, J. i Villa, O. (2004). Música e interculturalidad. Cuadernos de educación intercultural. Catarata.

Small, C. (1980). Música. Sociedad. Educación. Alianza editorial.

Swanwick, K. (1998). Música, pensamiento y educación. Morata.

Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Dinsic Publicacions Musicals.

Zaragozá, J. L. (2024). La competencias musicales en primaria y secundaria: trascendiendo loslímites del aula de música. 357. Editorial Graó.

 

 

 

Recursos a la xarxa

Calaix de músic: https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/  

Teler de música: http://www.telermusica.com/ca/

Pedagogia musical activa: http://pedagogiamusicalactiva.blogspot.com/

Harmonies:https://blocs.xtec.cat/harmonies/

Camins sonors: https://caminssonors.wordpress.com/

Eduglosa – Improversem: http://www.eduglosa.cat/glosateca/programacions/improversem-reflexio-i-debat-mitjancant-la-glosa-i-el-rap/

Teoría: Música theory web: https://www.teoria.com/

Classe de música 2.0 (MaríaJesús Música): https://www.mariajesusmusica.com/

8notas: https://www.8notes.com/

Canal de Youtube de Jaime Altozano: https://www.youtube.com/c/JaimeAltozano/videos

Canal de Youtube de Shauntrack: https://www.youtube.com/channel/UCo5HJNjfdSoPWsdAHLsvSxQ

IMSLP / Biblioteca Musical Petrucci: https://imslp.org/wiki/P%C3%A0gina_principal

 

 

 


Programari

Finale 

GarageBand


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEmRD) Teoria (màster RD) 1 Català anual matí-mixt