Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No se'n contemplen.
Aquest bloc mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació secundària, així com l’aportació de models i recursos per a la docència en aquest context. Per això, es posarà l’accent en la formació didàctica i la reflexió sobre l’acció, tot i que també es contemplarà certa formació musical i cultural com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Es plantegen els objectius següents:
Assignatura 1: DIDÀCTICA de la música a l’aula de secundària (9ECT)
1.1. Organització de l’ensenyament, disseny curricular i planificació
La transició entre etapes educatives
El currículum de música de l'ESO i el batxillerat
Enfocaments/mirades per la programació i perfil docent
Disseny de situacions d'aprenentatge
1.2. Estratègies i recursos d’aula
Contextos d’aprenentatge: Audició o Escolta, Interpretació, Creació
Processos i metodologies d’aula
Organització de l’espai i el temps
Avaluació i regulació dels aprenentatges
1.3. Aspectes transversals
Inclusió NESE
Interculturalitat i perspectiva de gènere
Interdisciplinarietat
Música i comunitat
Assignatura 2: Innovació docent i iniciació a la recerca educativa en didàctica de la música (6ECT)
Mostra d’experiències innovadores
Desenvolupament d'un projecte artístic propi, col·lectiu i genuí
La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa.
El docent investigador/a: Introducció a la recerca-acció
Fonaments de recerca en ciències socials
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
assistència i participació a classe, realització i avaluació de les activitats proposades, i sortides (si és el cas) | 97 | 3,88 | |
Tipus: Supervisades | |||
realització, revisió i avaluació dels treballs proposats | 90 | 3,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos, elaboració del portafolis | 188 | 7,52 |
Partint de propostes pràctiques i activitats d’aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Les hores que s'especifiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o les necessitats docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
BLOC 1: Anàlisi de supòsit pràctic (petit grup, a l'aula) | 20% | 0 | 0 | 5, 6, 7, 8, 15, 16, 3, 18, 13, 20 |
BLOC 1: Disseny i desenvolupament d'una seqüència d'aprenentatge (4 entregues: 30% grupal + 10% individual) | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 9, 5, 6, 10, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 3, 17, 1, 18, 19, 13, 20 |
BLOC 1: Portafoli digital (individual) | 40% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 10, 7, 8, 15, 16, 17, 1, 13, 20 |
BLOC 2: Anàlisi d'un article de recerca (en grup) | 5% | 0 | 0 | 2, 14, 15 |
BLOC 2: Cas pràctic - formulació de pregunta de recerca (individual) | 15% | 0 | 0 | 2, 14, 15 |
BLOC 2: Projecte d'Innovació 80% (20% col·lectiu + 60% individual) | 80% | 0 | 0 | 2, 4, 9, 5, 6, 8, 11, 12, 14, 17, 1, 18, 20 |
L'avaluació d'aquest mòdul es divideix en 2 grans blocs: el de DIDÀCTICA pròpiament (BLOC 1, 60%) i el d'INNOVACIÓ I RECERCA (bloc 2, 40%). En cadascun d'ells hi ha diferents tasques i activiats d'avaluació que es presenten amb percentatges comptant cada bloc amb el seu 100% del valor:
BLOC 1: DIDÀCTICA
Anàlisi de dos supòsits pràctics 20% (10%+10%) (avaluació en grups de 3). Tasques que es realitzen i s’avaluen a l’aula.
Disseny, desenvolupament i exposició d'una Situació d’Aprenentatge (SA) 30% (en grups de 3) + 10% defensa oral (individual).
Primera entrega (10%): marc normatiu i el plantejament general de la SA.
Segona entrega (10%): desenvolupament de la seqüenciació d’activitats.
Tercera entrega (10%): incorporació del retorn formatiu per part del professor.
Defensa oral (10%): avaluació individual.
Creació del portafolis digital 40% (individual). Ha d'incloure aquelles reflexions i conclusions rellevants i aprenentatges del bloc 1 (Didàctica) + un banc de recursos pedagògics + Reflexions sobre els temes tractats al bloc 2, especialment respecte el "jo docent". S’avaluarà en dues entregues al llarg del curs (20% + 20%).
BLOC 2: INNOVACIÓ IRECERCA
- Projecte d'innovació 80%
- Anàlisi d'un article de recerca 5% (petits grups, tasca que es realitza i s’avalua a l’aula)
- Formulació de la pregunta i objectiu de recerca 15% (individual)
Per ser avaluat/da cal assistir a les sessions i participar de forma proativa a classe, tenint una actitud general positiva i un saber estar adequat al context. La impuntualitat i l'ús inadequat del mòbil o ordinador seran percebuts com a faltes de respecte cap a la comunitat d'aprenentatge, podent posar en qüestió l'adequació del suposat estudiant per promocionar-lo com a futur docent.
Altres aspectes necessaris per ser avaluats són: col·laborar en els treballs de grup, presentar les tasques en els terminis fixats, mostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. A totes les activitats es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç dexpressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser tornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Els lliuraments de treballs es faran en l'aula virtual (Moodle). No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que es lliurin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle.
Les notes de les activitats d'avaluació es donaran a conèixer com a màxim 20 dies després del seu lliurament.
Per tant, serà no avaluable:
- Si no es presenta més del 30% de les evidències d'avaluació en el termini fixat al Moodle de l'assignatura.
- Si es presenten els treballs escrits en una llengua diferent al català i/o formalment incorrectes.
- Si es presenten les tasques per una via diferent a l'aula Moodle.
- Si es presenten treballs sense nom i/o amb format incompatible d'obrir des de l'aula Moodle.
Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3'8 o superior a les tasques següents: disseny i desenvolupament d'una situació d'aprenentatge i el portafolis. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul es requerirà una nova entrega de la situació d’aprenentatge o bé del portafolis, segons sigui el cas, com a mecanisme de recuperació el dia 8/5/25.
La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és 5.
La detecció de plagi o un ús malintencionat de la intel·ligència artificial suposarà suspendre amb un 0 automàticament la tasca, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Per tant, serà suspens (i amb dret a recuperació quan):
- Tot i tenir el mínim de 3'8 en la tasca SA i Portafoli, la mitjana amb les altres entregues queda per sota del valor 5.
- Es plagia contingut o es fa un mal ús de la intel·ligència artificial
- No s'assiteix a un mínim de 80% de les sessions de cada bloc amb actitud proactiva
Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:
- Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació(http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
- Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
AVALUACIÓ ÚNICA:
Per ser avaluat/da amb avaluació única caldrà presentar totes les evidències previstes en l'avaluació ordinària el dia 7 de març del 2025. Per a les tasques grupals, en cas de no disposar d'altres companys/es que s'atenguin a l'avaluació única aquests s'hauran de realitzar individualment.
Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupamentde l’assignatura.
La re-avaluació en el cas d'avaluació única es farà el dia 8 de maig del 2025, coincicdint amb la reavaluació de l'avaluació continuada.
Aquesta bibilografia està composta majoruitàriament per autores dones:
Alsina, P. i VV.AA. (2012). La competència cultural y artística: 7 ideas clave. Editorial Graó.
Arús, A. Pérez, S. (2006). La rítmica como trabajo interdisciplinario de música y danza. Eufonía. Didáctica de la música, 36, pp. 98-112.
Casals, A.; Fernández-Barros, A. i Viladot, L. (2024). Claus de l’educació musical a l’educació bàsica. A A. Casals, A. Fernández-Barros, M. BujiM. Casals (Coords). Claus de l’educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca. Graó Editorial.
Carrillo, C. i Flores, M. A. (2018). Veteran teachers’ identity: what does the research literature tell us?. Cambridge Journal of Education, 48(5), 639-656.
Carrillo, C.; Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. (2017). Impacto de la Educación Musical: una revisión de la literatura científica. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/54828/52004
Cavicchi, D. (2009). My music, their music, and the irrelevance of music education. A T. A. Regelski y J. T. Gates (Ed.), Music education for changing times. Springer.
Duran, D., Flores, M. i Miquel, E. (2019). Potenciar la cooperació en l’aprenentatge basat en projectes. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 51, p.113-124. https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1425
Egea, C. (coord.), Aguilera, E., Lazkoz, P., Martínez-Riazuelo, I. (2002). Rock &Orff. Beatles-Carlos Santana: propuestas para la interpretación en el aula, 178. Editorial Graó.
Elliot, D.J. i Silvermann, M. (2015). Music matters. A new philosophy of music education.Oxford University Press.
Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Elorriaga, A. (2012). Las voces adolescentes y el canto en la secundaria: un reto al alcance de todos, Eufonía: Didáctica de la Música (54), pp. 62-73.
Escoda, J. i González-Martín. C. (2020). Conèixer l’altre: una mirada intercultural des de l’aula de música. Temps d’Educació, 58, pp. 159-178.
Fernández Morante, B i Casas Mas, A. (2019): Por qué enseñar música no es suficiente: educación musical y su red nomológica. Revista Internacional de Educación Musical, 7, pp. 3-12.
Gardner, H. (1998). Mentes Creativas. Una anatomía de la creatividad. Editorial Paidós
Glover, J. (2004). Niños compositores (4 a 14 años). Editorial Graó.
Green, L. (2001) Música, género y educación. Morata.
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Octaedro.
Higgins, L. (2012). Community music. In theory and in practice. Oxford University Press.
Lamont, A. (2011). The beat goes on: music education, identity and lifelong learning. Music Education Research, 13(4), 369–388.
Malagarriga, T., Gómez, I. i Viladot, L. (2010). Bases de la proposta (part I). A Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.]. Tot ho podem expressar amb música (pp. 15-75). Dinsic Publicacions Musicals.
North, A., Hargreaves, D., i O'Neill, S. (2010). The importance ofmusic to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70 (2), pp. 255-272.
Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.
Pozo, J. I., Pérez, M. P, Torrado, J. A i López-Iñíguez, G. (coords.). (2020). Aprender y ensenyar música. Un enfoque centrado en los alumnos. Morata.
Sanmartí , N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Col·lecció: Recursos educatius, sèrie: El diari d’educació. Octaedro.
Sloboda, J. A. (2012). La mente musical: La psicología cognitiva de la música. Antonio Machado Libros.
Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Ricordi Americana.
Schafer, M. (1998). El nuevo paisaje sonoro. Un manual para el maestro de música moderno. Ricordi Americana.
Siankope, J. i Villa, O. (2004). Música e interculturalidad. Cuadernos de educación intercultural. Catarata.
Small, C. (1980). Música. Sociedad. Educación. Alianza editorial.
Swanwick, K. (1998). Música, pensamiento y educación. Morata.
Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Dinsic Publicacions Musicals.
Zaragozá, J. L. (2024). La competencias musicales en primaria y secundaria: trascendiendo loslímites del aula de música. 357. Editorial Graó.
Recursos a la xarxa
Calaix de músic: https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
Teler de música: http://www.telermusica.com/ca/
Pedagogia musical activa: http://pedagogiamusicalactiva.blogspot.com/
Harmonies:https://blocs.xtec.cat/harmonies/
Camins sonors: https://caminssonors.wordpress.com/
Eduglosa – Improversem: http://www.eduglosa.cat/glosateca/programacions/improversem-reflexio-i-debat-mitjancant-la-glosa-i-el-rap/
Teoría: Música theory web: https://www.teoria.com/
Classe de música 2.0 (MaríaJesús Música): https://www.mariajesusmusica.com/
8notas: https://www.8notes.com/
Canal de Youtube de Jaime Altozano: https://www.youtube.com/c/JaimeAltozano/videos
Canal de Youtube de Shauntrack: https://www.youtube.com/channel/UCo5HJNjfdSoPWsdAHLsvSxQ
IMSLP / Biblioteca Musical Petrucci: https://imslp.org/wiki/P%C3%A0gina_principal
Finale
GarageBand
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |