Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen.
L'objectiu d'aquest mòdul de didàctica específica és capacitar al futur professor de secundària perquè pugui ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la llengua i de la literatura integrant els coneixements disciplinaris i els de didàctica. Inclou els blocs d'Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura (9 cr.) i el d'Innovació docent i iniciació a la recerca (6 cr.).
El mòdul específic de Llengua i Literatura catalana i espanyola i la seva didàctica s'articula en 2 blocs : Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura (9 cr) i Innovació docent i recerca educativa (6 cr). Cada bloc es composa de les assignatures que es detallen a continuació:
Bloc 1. ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA LLENGUA I DE LA LITERATURA(9 cr)
Ensenyament i aprenentatge de la literatura i de la lectura (4,5cr)
L’evolució de l’ensenyament literari.La funció atribuida a l’ensenyament literari, la composició del corpus d’obres i les activitats escolars al llarg del temps.
L’evolució de la competència literària dels aprenents.
Els eixos de l’educació literària. L’accés al text. L’aprenentatge del funcionament literari. La interpretació cultural. Les relacions entre textos i sistemes ficcionals.
La producció literària i ficcional específica per a adolescents.
La formació d'hàbits de lectura.
La biblioteca escolar i els plans de lectura.
L’evolució de la concepció de la lectura i de les seves formes d’ensenyament.
El desenvolupament de la competència lectora. La lectura com a sistema interpretatiu. Els processos lectors i els coneixements implicats.
L’ensenyament de la comprensió lectora. Les pràctiques escolars de lectura. La lectura de textos multimodals i d’hipertextos.
Ensenyament i aprenentatge de la llengua (4,5cr)
Concepcions sobre l'escriptura. Caracterització de la llengua escrita.
L'escriptura com a activitat social i situada. Gèneres discursius i sabers implicats en el domini de l'escriptura.
Criteris generals per a la programació de l’ensenyament de la composició escrita. Activitats per aprendre a escriure.
El paper de l'ortografia en la composició escrita.
L’avaluació de i en l'aprenentatge de la composició escrita.
L’ensenyament i aprenentatge de la reflexió gramatical i l’ús de les llengües
Gramàtica i plurilingüisme
Els conceptes gramaticals dels alumnes.
La transposició didàctica: els continguts de l’ensenyament de la gramàtica
Programació i metodologia de l’ensenyament de la gramàtica.
L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua oral formal.
Parlar per aprendre.
Els gèneres discursius orals formals (monològics i dialògics).
L’avaluació de la llengua oral
El treball a partir de seqüències didàctiques.
Bloc 2. INNOVACIÓ DOCENT I RECERCA EDUCATIVA (6 cr)
Observació i interacció a l'aula (1,5cr)
La interacció a l'aula com a via d'aprenentatge.
L’aula com a espai social d’aprenentatge: dinàmiques de treball i estratègies didàctiques
Tècniques d'observació d'aula.
L’observació a l’aula com a instrument per a la reflexió i autoformació del professorat: la recerca acció i la comunitat de discurs.
Innovació docent i programació escolar (4cr)
El camp disciplinari de la Didàctica de la llengua i la literatura.
Introducció a les formes de programació de la llengua i la literatura.
Seqüències didàctiques per a l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura: fonaments teòrics i criteris per a la seva implementació a les aules
Fases de preparació en el disseny de Seqüències didàctiques de llengua i literatura.
L’avaluació a l’àrea de llengua i literatura: objectius, fonaments, funcions i instruments.
Plurilingüisme (0,5 cr)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial i dirigida | 97,5 | 3,9 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisades | 97,5 | 3,9 | |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 180 | 7,2 |
Tipus: Presencial i dirigida
Magistral/expositiva. Anàlisi de casos i presentació d'exemples. Comentari de textos. Anàlisi i discussió de propostes didàctiques.
Tipus: Supervisades
Tutories col·lectives i individuals.
Tipus: Autònomes
Estudi personal. Lectures i treball sobre les lectures. Activitats pràctiques i propostes didàctiques (individuals i en grup).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura | 60% | 0 | 0 | 2, 4, 8, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 12, 19 |
Avaluació d'Innovació docent i recerca educativa | 40% | 0 | 0 | 5, 6, 9, 13, 15, 3, 1 |
Consideracions generals
El màster de secundària a la UAB es fa en la modalitat presencial, atès que les activitats que es fan a classe i l'actitud d'escolta i participació activa són indispensables per l'aprenentatge.
Per aprovar el mòdul Didàctica de la Llengua i la Literatura catalana i espanyola, cal haver aprovat cadascun dels blocs. Per poder fer mitjana s’ha d’haver aprovat cadascuna de les assignatures recuperables (E-a de la literatura, Innovació i programació). En cas que, després de les recuperacions, quedi algun bloc suspès, se suspendrà el mòdul. En casos excepcionals, l’equip docent i la coordinació valoraran si es pot fet la mitjana encara que hagi quedat alguna assignatura suspesa.
En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment.
El detall de l’avaluació de cada temàtica es proporcionarà amb el programa a l’inici de curs.
Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
Les entregues de treballs es realitzaran en l'aula moodle del mòdul. No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o quees lliurin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un estudiant està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa per aprovar aquest mòdul. Es valorarà l’escolta activa, el respecte, la participació, la cooperació, i la puntualitat. També es tindrà en compte el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió.
La qualificació final del mòdul tindrà en compte:
a) Haver aprovat tots els blocs.
b) El compliment dels criteris d’assistència i la participació amb iniciativa en les dinàmiques de classe.
c) El lliurament de les tasques proposades en el termini indicat
d) L’absència de plagi d’acord amb les indicacions esmentades en els punts anteriors
Avaluació continuada
L'avaluació continuada consta de les següents proves i activitats:
Document de reflexió sobre l'ensenyament de la llengua a secundària (individual). Elaboració d’una presentació en vídeo en què es reflexioni sobre què s’ha fet i què s’ha après en aquesta assignatura a partir d’una pauta donada per la docent. Lliurament un mes després de l’última sessió del bloc E-a de la llengua. Activitat no recuperable. 30% de la nota global.
Disseny de dues activitats de lectura literaria (parelles). Treballs escrits de anàlisi i elaboració del guió de la conversa literària sobre una obra literària i d’anàlisi i creació d’activitats per a la interpretació de textos literaris establerts pel docent. Activitat recuperable. 20% de la nota global.
Participacions als 3 fòrums de lectures LIJ (individual). Lectura de narracions per a adolescents i participació activa en el fòrum durant tot el curs. (individual). Activitat no recuperable. 10% de la nota global.
Valoració amb evidències d’una sessió de classe impartida (individual). Activitat no recuperable. 10% de la nota global.
Adaptació d'unitat de llibre de text (prova individual. 7 de maig. Activitat recuperable. 30% de la nota global.
Els resultats dels exercicis lliurats i de les proves es publicaran al campus virtual amb un màxim de 20 dies hàbils següents al seu lliurament. L’estudiant tindrà 5 dies per demanar la revisió de les proves a partir de la data de la seva publicació.
Per a la recuperació de les activitats suspeses marcades com a recuperables el 14 de maig es farà:
Prova escrita sobre l’adaptació del llibre de text.
Prova escrita sobre l’anàlisi i creació d’activitats sobre un text literari.
La nota màxima de la recuperació serà de 5.
Avaluació única
Els estudiants que optin a avaluació única han de lliurar o fer les següents proves el 7 de maig:
Prova escrita sobre els continguts de les assignatures d’Innovació i recerca educativa. 30%
Portafoli d’aprenentatge sobre l’ensenyament de la llengua a secundària. 30%
Lliurament del disseny de dues activitats de lectura literària i de tres ressenyes d’obres del fòrum, una de cada fòrum. 30%
Entrevista oral. 10%
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per als estudiants avaluats en el marc de l’avaluació contínua. Per presentar-se a la recuperació s’han d’haver presentat un conjunt d'activitats el pes de les quals sigui equivalent a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. La recuperació dels estudiants d’avaluació única serà el 14 de maig i consistirà en una prova de síntesi.
Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no lliuraran ni rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupament de l’assignatura. El lliurament serà únic i concentrat en un mateix dia.
ALVARADO, M. “Escritura e invención en la escuela”. A M. ALVARADO, Escritura e invención en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica, 153-162.
BRONCKART, J.P.; PLAZAOLA, I (2000) La transposició didàctica. Història i prespectives d’una problemàtica fundacional. A Camps, A.; Ferrer, M. (coord.) Gramàtica a l’Aula. Barcelona: Graó. (39-63)
CARNEY, T. (1992): Enseñanza de la comprensión lectora. Capítols IV al VI. Madrid: Morata, pp. 54-86.
CAMPS, A (1998) L’ensenyament de la gramàtica. A Camps, A. i T.Colomer (coord.) L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura en l’educació secundària. Barcelona: ICE / Horsori (105-126)
CAMPS, A. (2000) Aprendre gramàtica. A Camps, A.; Ferrer, M. (coord) Gramàtica a l’aula. Barcelona.Graó (pp. 101 – 118)CAMPS, A. (1994): “Projectes de llengua entre la teoria i la pràctica”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 2, 7-20.
CAMPS, A. (comp.) (2003) Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó
CAMPS, A. (coord) (2005) Bases per a l'ensenyament de la gramàtica. Barcelona: Graó.
CAMPS, A.; F.ZAYAS (coord.) Seqüències didàctiques per aprendre gramàtica. Barcelona: Graó.
CAMPS, A.; FONTICH, X. (2021). La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática: un itinerario de enseñanza e investigación en educación lingüística. San José: UNSJ. (enllaç)
CHAMBERS, A. (2007). Dime. Los niños, la lectura y la conversación. México. Fondo de Cultura Económica
CHARTIER, A.M. (2004): Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México:Fondo de Cultura Económica.
COLOMER, T. (2006): Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México:Fondo de Cultura Económica. 2ed.
COLOMER, T. (coord) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó.
COLOMER, T. (1997): “Itineraris literaris: la poesia com a expressió de sentiments”. En. A. CAMPS; T. COLOMER (coord.). L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura en l’educació secundària. Barcelona: Horsori, 177-188.
COLOMER, T. (2011): “L’ensenyament de la literatura”. A A. CAMPS (coord..). Didàctica de la llengua catalana i la literatura. Barcelona: Graó, 95-115
COLOMER, T. (dir) (2002): Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid:Fundación Germán Sánchez Ruipérez COLOMER, T. (2010): Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.
Consell Assessor de la llengua a l’escola (2007): “El Projecte Lingüístic de Centre” a Conclusions de la comissió del projecte lingüístic de centre (pdf que es pot descarregar a:
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/consell-comissio_projecte.pdf
Direcció general de l’Educació Bàsica i el Batxillerat: Currículum i Organització. http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php (pàgina on es troben tots els documents oficials i el del desplegament del currículum LOMLOE
DURÁN, C. (2010): “Parlem de l’adverbi. Els conceptes gramaticals dels alumnes de l’ESO” a Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 52, p. 91-111.
DURÁN, C. (2010): “Les competències i l’ensenyament de la gramàtica” a Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 51. p. 36-50.
DURÁN, C. (2012): “Llegir per escriure i escriure per llegir: una webquest sobre el Lazarillo de Tormes” Articles, 56. p. 19-26.
DURÁN, C; JOVER, L.; LINARES, R.; MANRESA, M.; MUÑOZ, A. (2022). Planificació didàctica en llengua i literatura: del currículum a l’aula. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 94, 11-20. ISSN 1133-9845
FONTICH, X., TRONCOSO, M., & PÉREZ BADENES, J. (2022). Actividad metalingüística en clase de lengua: consideraciones sobre el lugar de la interacción en el aprendizaje de la gramática. Tavira. Revista Electrónica De Formación De Profesorado En Comunicación Lingüística Y Literaria, (27), 1105. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1105
GUASCH, O. (2004) Hablar para escribir. A AA.VV. La composición escrita (de 3 a 16 años). Barcelona: Graó. (39-44).
GUASCH, O. (2004) Escribir en una segunda lengua: un doble reto. Textos de Didàctica de la Lengua y laLiteratura, 37, 76-88,2004
Las bibliotecas escolares en España. Análisis y recomendaciones. Madrid:Fundación Germán Sánchez Ruipérez-IDEA, 2005.
LERNER, D. (2001): Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México:Fondo de Cultura Económica
MANRESA, M. (2009): Els hàbits lectors dels adolescents. Efectes de les actuacions escolars en les pràctiques de lectura. Tesi doctoral UAB. Disponible en línia: http:// www.tesisenxarxa.net
MANRESA, Mireia (2011): "Retrat del lector literari feble: del desert a l'oasi de lectura". Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura 53, 12-24.
MANRESA, M.; DURÁN, C. (2011): "Seqüències didàctiques de Llengua i Literatura". A: A. Camps (coord.) Llengua castalana i literatura. Investigació, innovació i bones pràctiques. Barcelona: Graó, 167-206.
MANRESA, M.; DURÁN, C.; RAMADA, L. (2012): "Les TIC en les seqüències de llengua i literatura". Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 57, 36-48.
MANRESA, M.; MARGALLO, A. M. (2010) “Interpretar textos literaris: del currículum a l’aula”. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura 51, 51--65.
MARGALLO, A. M. (2011): "La educación literaria como eje de la programación". A: Ruíz Bikandi, U. (coord.). Didáctica de la lengua castellana y la literatura. Barcelona: Graó, p. 167-186.
MARGALLO, A. M. (2012): "El reto de elaborar un corpus para la formación literaria de adolescentes reticentes a la lectura". ANUARIO AILIJ, 10.
MARGALLO, A.M. (2012): " Claves para formar lectores adolescentes con talento". Leer.es. Disponible a: http://docentes.leer.es/2012/03/13/claves-paraformar-lectores-adolescentes-con-talento-ana-maria-margallo/
MARGALLO, A.M. (2012): "La educación literaria en los proyectos de trabajo". Revista Iberoamericana de Educación, 59, pp. 139-156 (1022-6508)- OEI/CAEU. Disponible a: http://www.rieoei.org/rie59a06.pdf
MARGALLO, Ana Mª; F. MUNITA (2022): Acompañar al lector. Barcelona: Graó
MATA, J.; VILARRUBIA, A. (2011): “La literatura en las aulas. Apuntes sobre la educación literaria en la enseñanza secundaria”. Textos, 58, pp. 49-59.
MEEK, M. (2004): En torno a la cultura escrita. México:Fondo de Cultura Económica.
MERCER, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Paidós.
MERCER, N.(2001). Palabras y mentes: Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona: Paidós Ibérica.
MILIAN GUBERN, M. (2000) Materials per a la formació dels ensenyants. A Camps, A.; Ferrer, M. (coord.) Gramàtica a l’Aula. Barcelona: Graó. (77-95)
MILIAN GUBERN, M. (2005). Parlar per fer gramàtica. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 37: 11-30.
MILIAN,M. (1993) Las actividades de escritura en las áreas curriculares no lingüísticas. Aula,14, 34-39.
MILLÁN, J.A. (coord.) (2008): La lectura en España. Informe 2008. Madrid:Federación de Gremios de Editores de España.
MILIAN, M. (2009) Parlem d’ortografia: què és, com s’aprèn i com s’ensenya. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 48
MILIAN, M. (2010) “L’ensenyament de la composició escrita” A. Camps. (coord) Didàctica de la Llengua i la Literatura, Barcelona: Graó, Formació del professorat. Educació secundària, 11, vol.II.
MORENO, V. (2004): Lectores competentes. Madrid: Anaya.
MUNITA, F. (2017): “La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del campo”. Educaçao e Pesquisa, 43 (2), pp. 379-392.
MUNITA, F. (2021): Yo mediador(a). Barcelona: Octaedro
NOGUEROL, A. i altres (2005): “Ensenyar i aprendre llengua i comunicació en una societat multilingüe i multicultural”, en les Conclusions del Debat Curricular (pdf que es pot descarregar a http://xtec.net/e13_debatcurricular/docs/1.llenguatge.pdf)
NÚÑEZ DELGADO, P. (2015). “La comprensión lectora: aspectos teóricos y didácticos”. A J. Mata, P. Núñez y J. Rienda (coords y eds). Madrid: Pirámide. 97-130.
PÉREZ, A. (2008):“La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas”en Cuadernosde Educación 1. (pdf que es pot descarregar a: http://213.0.8.18/portal/Educantabria/Congreso%20Competencias%20Basicas/index.html)
PETIT, M. (1999): Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México:Fondo de Cultura Económica.
REYES, L. (2011): “Fer lectors en un context advers”. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 53, pp. 57-67.
RIBAS,T. (2001) Què pot aportar l’avaluació formativa a l’ensenyament i l’aprenentatge de l’escriptura? Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 25, 31-41
RIBAS, T. (2009): “L’avaluació i l’ensenyament de llengües: dos àmbits que s’aproximen”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 47, 10-25.
RIBAS, T. (2020). L’avaluació en l’àrea lingüística, té sentit si no parteix de les competències? Articles 85, 7-12
ROUXEL, A. (1996): Enseigner la lecture littéraire .Rennes:Presses Universitires de Rennes "Didact. Français"
RUIZ, H. (2020). Aprender a aprender. Vergara.
SÁNCHEZ-ENCISO (2007): (Con)viure en la paraula. L’aula com a espai comunitari. Barcelona: Graó, pp. 129-140.
SANMARTÍ, N. (2019) Avaluar i aprendre: un únic procés. Barcelona: Octaedro
SOLÉ, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó/ICE Universitat de Barcelona.
----- (2004). Proyectos y programes e innovación en la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y la escritura. A A. Badia, T. Mauri i C. Monereo (coords), La pràctica psicopedagògica en la educación formal, p. 253-273. Barcelona: UOC.
__ (2005). PISA, la lectura y sus lectures. Aula de Innovación Educativa, 139.
---- (2009). Motivación y lectura. Aula de innovación Educativa, 179, 52-55.
SOLÉ, I., i altres (2005). Lectura, esritura y adquisición de conocimientos en Educación Secundaria y Educación Universitaria. Infancia y Aprendizaje, 28 (3), 217-233.
SOLÉ, I, MIRAS, M. I CASTELLS, N. (2003). ¿Dónde està la innovación en las prácticas de evaluación innovadores? Infancia y Aprendizaje, 26 (2), 217-233.
ZAYAS, F. (2004). Cap a una gramàtica pedagògica. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 33: 9-26.
ZAYAS, F. (2012) "Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición escrita". Revista Iberoamericana de Educación, 59, 66-85.
No hi ha programari específic per a aquesta matèria.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 2 | Català | anual | matí-mixt |