Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen
L'objectiu de l'assignatura és apropar als futurs professors de ciències al coneixement de la didàctica de les ciències, i a les didàctiques específiques de cada disciplina. Per tal que puguin ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la biologia i la geologia, integrant els coneixements disciplinaris i els de la didàctica de les ciències tot tenint en compte els coneixements d’altres àrees com són l’epistemologia, el llenguatge i la comunicació, la psicologia i la pedagogia.
El Mòdul “Didàctica de la Biologia i de la Geologia” s’estructura en 2 parts: “Aprenentatge i ensenyament de la Biologia i la Geologia” (9cr) i “Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de Biologia i la Geologia” (6cr).
Aprenentatge i ensenyament de la Biologia i la Geologia (9cr)
Introducció a la Didàctica de les Ciències (3cr)
- Ensenyar ciències en el segle XXI. Evolució de la Didàctica de les Ciències
- Quina ciència ensenyar?. Finalitats de l'ensenyament de les Ciències a l'ESO. Selecció de continguts i contextos. L'ensenyament de les ciències com a desenvolupament de la competència científica.
- Què és la ciència? Reflexions sobre l'epistemologia de les ciències
- Com ensenyar ciències? Organització i seqüenciació de les activitats. L’aprenentatge de les ciències com un procés de modelització
- Models didàctics i idees prèvies
- L’avaluació i la regulació dels aprenentatges
Didàctica de la Biologia (3cr)
- Finalitats de l’aprenentatge de la Biologia. La Biologia en el món contemporani
- Els models (ésser viu, cèl·lula, ecosistema, genètica i evolució i conceptes claus en la biologia escolar. Què i per què
- Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar.
- Escenaris d'aprenentatge i recursos
- Les idees prèvies i dificultats d'aprenentatge relacionades amb les grans idees i propostes per superar-les.
Didàctica de la Geologia (3cr)
- Finalitats de l’aprenentatge de la Geologia. La Geologia en el món contemporani
- Els models i conceptes clau en la geologia escolar. Què i per què.
- Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar.
- Escenaris d'aprenentatge i recursos.
- Les idees prèvies i dificultats d'aprenentatge relacionades amb les grans idees i propostes per superar-les.
- Modelització, indagació i argumentació en Ciències de la Terra.
- Els treballs pràctics en Ciències de la Terra.
- Relació de les Ciències de la Terra amb les altres Ciències Experimentals
Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de la Biologia i la Geologia (6cr)
Innovació docent
- El currículum. Objectius d'aprenentatge, programació i avaluació.
- Diversitat de tipologies d'unitats didàctiques competencials segons l'enfocament: progressions, projectes, indagació, ABP, modelitzadores, etc.
- Contextos i transferència de coneixement.
- El desenvolupament de competències transversals: pensament crític, cognitivo-lingüístiques, digital, auto-regulació, etc.
Iniciació a la recerca en didàctica de la Biologia i la Geologia
- La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa
- L’observació a l’aula: objectius, models d’observació i instruments
- Bases metodològiques per a la innovació i la recerca educativa
- Tendències actuals de la recerca en la didàctica de les ciències
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a les classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc, i la realització i avalaució d'activitats relacionades | 97,5 | 3,9 | 2, 9, 10, 5, 6, 7, 11, 8, 12, 14, 15, 3, 1, 17, 18, 13, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió, realització i avaluació de treballs (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp, ...) | 75 | 3 | 2, 9, 10, 5, 6, 7, 11, 8, 12, 14, 15, 3, 1, 17, 18, 13, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisis de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisis i resolució de casos | 202,5 | 8,1 | 2, 9, 10, 5, 6, 7, 11, 8, 12, 14, 15, 3, 1, 17, 18, 13, 19 |
Les hores que s’indiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o de les necessitats docents.
En les activitats d’aula es proposarà treballar en petit grup per tal de promoure el màxim la participació de tot l'alumnat
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'innovació educativa i iniciació a la recerca | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 9, 10, 5, 6, 7, 11, 8, 12, 14, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 13, 19 |
Avaluació d'introducció a la didàctica de les ciències | 20% | 0 | 0 | 2, 9, 7, 11, 8, 1, 13 |
Avaluació de Didàctica de la Biologia | 20% | 0 | 0 | 2, 9, 10, 5, 6, 7, 11, 8, 12, 14, 15, 3, 1, 17, 18, 13, 19 |
Avaluació de didàctica de la Geologia | 20% | 0 | 0 | 2, 9, 10, 5, 6, 7, 11, 8, 12, 14, 15, 3, 1, 17, 18, 13, 19 |
Avaluació continuada
Per poder fer mitjana s’ha de treure com a mínim un 4 de cada una de les activitats previstes per a ser avaluades. Els treballs no presentats punturan 0.
Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
El lliurament de treballs es realitzarà a través dels campus virtual. No s’acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc els treballs amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors i la temàtica a la que fan referència o que s’enviïn fora de termini.
Donat que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar enaquesta llengua.
Els treballs i els exàmens s’avaluaran com a màxim 1 mes després del seu lliurament o realització.
D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball, o l'ús de IA sense fer-ne esment es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Introducció a la Didàctica de les Ciències
- Escrit personal en relació a la classe de ciències ideal (individual). Data lliurament : es fa a l'aula (primer dia) i es reflexiona sobre la mateixa el darrer dia de classe. Activitat no recuperable
Innovació docent i iniciació a la investigació en didàctica de les ciències
- Disseny d'una activitat 50%. Data de lliurament 30/05/2025. Activitat Recuperable
Didàctica de la Biologia
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant errors propis, proposant millores, aplicant-ho a nous contextos, relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en símateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior pera la qualificació individual final. Lliurament: 17/01/2025. Tasca recuperable.
Didàctica de la Geologia
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant errors propis, proposant millores, aplicant-ho a nous contextos, relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 17/01/2025. Tasca recuperable.
Avaluació única
Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única del mòdul, hauran d'entregar totes les tasques descrites anteriorment el 30/05/2025. L'avalaució única contempla tots els aspectes descrits en l'avaluació continuada.
Recuperació
Tant si s'escull l'opció de l'avaluació única com de la continuada,les activitats recuperables s'hauran d'entregar 15 dies després d'haver-ne rebut l'avaluació. La nova activitat haurà d'anar acompanyada d'un document on es justifiquin els canvis efectuats.
La nota màxima de les activitats recuperades és un 5.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
BIBLIOGRAFIA Didàctica de les Ciències
COUSO, Digna; JIMÉNEZ-LISO, Rut; et al (Coord) (2020) Enseñando ciencia con ciencia. Madrid: Fundación Lilly; FECYT. Disponible online en: https://ddd.uab.cat/record/220343
DOMÈNECH, Jordi (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 28 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Premi Marta Mata de Pedagogia 2018. Rosa Sensat.
DOMÈNECH, Jordi (2022) Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para ensñar a pensar Ciencias. Graó: Barcelona
DOMÈNECH, Jordi (2023) Aprenentatge Basat en Projectes per a STEM. Breu manual pràctic. Rosa Sensat: Barcelona.
DRIVER, Rosalin et al. (1991). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ed. Morata/MEC.
FERNÁNDEZ, Juan. (2021) Educar en la Complejidad. Barcelona: Plataforma Actual
FURMAN, Melina (2022) Enseñar Distinto. Clave Intelectual.
GRAU, Ramon. (2010.) Altres formes de fer ciència. Alternatives a l’aula de secundària. Associació de Mestres Rosa Sensat.
HARLEN, Winnie. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Ed. Rosa Devés (www.innovec.org.mx)
IZQUIERDO, Mercè., ALIBERAS, Joan., (2004). Pensar, actuar i escriure a la classe de ciències. Per un ensenyament de les ciències racional i raonable. Cerdanyola. Publicacions de la UAB.
JIMENEZ- ALEIXANDRE, Maria Pilar (coord). (2003) Enseñar ciencias. Graó.
LÓPEZ-SIMÓ, V., COUSO., D. (2023). Didàctica de la Física a l'Educació Secundària. Servei de Publicacions UAB.
MORALES, Mariana FERNANDEZ, Juan (2022) La evaluación formativa. Biblioteca de Innovación Educativa SM.
RUIZ-MARTÍN, Hector (2021) Cómo aprendemos. Barcelona: Graó
SANMARTÍ, Neus (2010) Diez ideas sobre evaluación. Barcelona: Graó
SANMARTÍ, Neus. (2002) Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Sintesis Educacion.
Didàctica de la Geologia
BLANCO- ANAYA, Paloma.; JUSTI, Rosaria. & DÍAZ BUSTAMANTE, Joaquin. (2017): Challenges and opportunities in analysing students modelling, International Journal of Science Education, 39:3, 377-402.
BOND, C.E.; PHILO, C. & SHIPTON, Z.K. (2011): When There isn't a Right Answer: Interpretation and reasoning, key skills for twenty‐first century geoscience, International Journal of Science Education, 33:5, 629-652.
CORBI, Hugo. & MARTÍNEZ-MARTÍNEZ, Javier. (2015): Interpretando ambientes sedimentarios: taller de sedimentología con arenas como actividad didáctica de Ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 2015 (23.2), 242-252.
FRANCEK, M. (2013): A Compilation and Review of over 500 Geoscience Misconceptions, International Journal of Science Education, 35:1, 31-64.
FROYLAND, M.; REMMEN, K.B.; SORVIK, G.O. (2016): Name-Dropping or Understanding?: Teaching to Observe Geologically. Science Education, Vol. 100, No. 5, pp. 923–951.
JEE, B. D., UTTAL, D. H., GENTNER, D., MANDUCA, C., SHIPLEY, T., SAGEMAN B., ORMAND, C. J.,TIKOFF, B. (2010). Analogical thinking in geoscience education. Journal of Geoscience Education, 58 (1), 2-13.
MEDINA, J.; REBELO, D.; MORGADO, M.; MONTEIRO G.; BONITO, J.; MARTINS L. ; MARQUES, L. (2013): Una contribución parala educación de la ciudadanía: el tiempo geológico. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, (21.1), 38-47.
PEDRINACI, Emilio. (2016):Qué debe saber todo ciudadano acerca del planeta en que habita. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, núm. 83, 7-12.
REBELO, D.; MARQUES, L., COSTA,N.(2011): Actividades en ambientes exteriores al aula en la Educación en Ciencias: Contribuciones para su operatividad. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, (19.1), 15-25.
Didàcticade la Biologia
ARCA, Maria (1990). Enseñar ciencia : cómo empezar : reflexiones para una educación científica de base.Barcelona. Paidós : RosaSensat, 1990.
ARCA, Maria (1987). Guardare per sistemi, guardare per variabili : un approcio alla fisica e alla biologia per la scuola dell obbligo. Torino : Emme Edizioni,
ARCA, Maria (2005). Organismi viventi : forme, transformazioni e sviluppo : itinerari di lavoro per la classe prima, seconda e terza elementare. Torino : Emme Edizione.
ARCA, Maria (2005). Il Corpo umano. Roma : Carocci Faber
CAÑAL, PEDRO (coord.). (2011).Biología y geología : complementos de formación disciplinar. Barcelona : Graó
GIORDAN, Andrée (2001). El Meu cos, la primera meravella del món. Barcelona : La Campana, 2001.
GIORDAN, Andrée (1988). Conceptos de biologia. Barcelona : Labor; Madrid : M.E.C., 1988.
GIORDAN, Andrée; DE VECCHI, Gerard (1988). Los Orígenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos Sevilla : Diada Editoras, 1988.
Webgrafia
Orientacions del nou currículum de Catalunya (2022)
https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_ESO.pdf
Aplicació de recursos al currículum
Web del departament d’Ensenyament on trobar activitats, indexades per tema i curs
http://apliense.xtec.cat/arc/
Webs d’en Jordi Domènech
Webs amb molts recursos per treballar a l’aula
https://jordidomenechportfolio.wordpress.com/
https://sites.google.com/a/xtec.cat/c3/ciencia-llengua-i-comunicacio
CESIRE
Web del Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa. Hi trobareu recursos, informacions, cursosde formació, material en préstec, etc.
http://www.xtec.cat/web/innovacio/cesire
Nuffield foundation
La Nuffield Foundation és una fundació inglesa fundada el1943 pelfundador de la Morris Motors ambl’objectiu de millorar el benestar social. Financien recerca i innovació en educació i polítiques socials. Hi trobareu molt recursos d’activitats i projectes.
http://www.nuffieldfoundation.org/science-education#1
Science web Australia
Web amb activitats diverses.
http://scienceweb.asta.edu.au/
http://www.arkive.org/education/
No hi ha programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.