Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement de l'anglès a nivell de lectura especialitzada.
Introducció a l'ús de la moderna tecnologia de realitat virtual, amb especial èmfasi en la reconstrucció de materials arqueològics, objectes artístics, monuments i paisatges. Els estudiants es familiaritzen amb tècniques de software per a la composició d'escenes virtuals amb moviment real.
Es presenten exemples de realitats esteses (virtuals, augmentades i mixtes) i es detallen els usos didàctics i científics dels entorns virtuals. S'introdueix la noció de "gamificació" per a entorns didàctics, que implica l'ús de la moderna tecnologia de videojocs amb propòsits didàctics ( "jocs seriosos").
S'introdueix la noció de societat artificial i simulació social per ordinador en sistemes a força d'agents. S'estudien les aplicacions dels sistemes basats en agents en ensenyament i divulgació històrica
RECONSTRUCCIÓN/RECREACIÓN VIRTUAL. Introducció y Marc teòric
MODELAT DE SÒLIDS. Programes de visualització i rendering. Blender
ANIMACIÓ DE MODELS VIRTUALS. Introducció a Unity/Unreal
DOCUMENTACIÓ 3D. Disseny de servidors i formats d0 intercanvi per a models 3D
ENGINYERIA INVERSA D' OBJECTES PATRIMONIALS. Anastilòsi i reconstrucció virtual d' objectes patrimonials
ENGINYERIA INVERSA D' EDIFICIS PATRIMONIALS I MONUMENTS.
MUSEUS VIRTUALS
VIRTUALITZACIÓ DE JACIMENTS ARQUEOLÒGICS
SIMULACIÓ COMPUTACIONAL I MODELS BASATS EN AGENTS
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació de les tecnologies digitals i les seves aplicacions | 36 | 1,44 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 29, 17, 11, 14, 15, 27, 24, 23, 5, 6, 25, 26, 22, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques amb equipament informàtic | 25 | 1 | 2, 8, 9, 7, 29, 17, 14, 16, 13, 12, 18, 24, 23, 5, 6, 25, 21, 19, 22, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos especialitzats | 81 | 3,24 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 17, 11, 15, 27, 16, 23, 5, 6, 26, 19, 22, 20, 28 |
Activitats dirigides: classes teòriques amb explicació de les tècniques informàtiques i dels seus fonaments teòrics i metodològics. Seminaris de discussió crítica de textos especialitzats
Activitats supervisades: Presentació d’equipaments informàtics. Pràctiques amb aquests equipaments. Tutories individualitzades per tal de fer el seguiment de les activitats i treballs encomanats. i per aplicar els coneixements i competències adquirits en el treball final del mòdul.
Activitats autònomes: cerca de documentació, elaboració de bases de dades, exercicis d' aplicació de les tècniques d’anàlisi estudiades, lectura de textos, redacció de treballs.
Aprenentatge basat en problemes. Aprenentatge basat en casos d'estudi Pràctiques d'aula. Seminaris. Tallers. Debats. Elaboració de treballs. Estudi personal
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asiststència a conferencies i activitats complementàries | 10% | 4 | 0,16 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 29, 17, 11, 14, 15, 27, 16, 13, 12, 18, 24, 23, 5, 6, 25, 21, 26, 19, 22, 20, 28 |
Asistència i participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 29, 17, 11, 14, 15, 27, 16, 13, 12, 18, 24, 23, 5, 6, 25, 21, 26, 19, 22, 20, 28 |
Comentaris escrits de referències bibliogràfiques | 25% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 29, 17, 11, 14, 15, 27, 16, 13, 12, 18, 24, 23, 5, 6, 25, 21, 26, 19, 22, 20, 28 |
Lliurament informes i treballs escrits | 25% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 29, 17, 11, 14, 15, 27, 16, 13, 12, 18, 24, 23, 5, 6, 25, 21, 26, 19, 22, 20, 28 |
Prova individual sobre els temes explicats a classe (examen oral o escrit) | 30% | 4 | 0,16 | 2, 1, 3, 4, 8, 9, 10, 7, 30, 31, 29, 17, 11, 14, 15, 27, 16, 13, 12, 18, 24, 23, 5, 6, 25, 21, 26, 19, 22, 20, 28 |
Aquesta assignatura no permet avaluació única.
Prova individual sobre els temes explicats a classe (30%)Informes i treballs escrits (individuals o en grup).
Poden ser un estudi prospectiu que avaluï la necessitat d' aplicar qualsevol tecnologia digital en l’àmbit de les humanitats o estudis de patrimoni cultural, un estudi bibliogràfic crític sobre la metodologia informàtica i les seves implicacions teòriques, on una aplicació pràctica de una de les tècniques explicades amb dades pròpies dels alumnes (25% de la nota final)Resums escrits de les sessions pràctiques, insistint en els aspectes positius i negatius de les tècniques i mètodes explicats (25 % de la nota final)
Comentari crític de textos de l' especialitat, a partir de la bibliografia que es subministrarà a l’inici del curs (25% de la nota final).
Participació a classe (presencial o telemàtica), assistència a tutories (presencials o telemàtiques). 10% de la nota final.
Participació a conferències programades per la coordinació del màster i altres activitats complementàries (10%).
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet la prova individual sobre els temes explicats a classe i no hagi lliurat més del 50 % dels resums de les sessions practiques i comentaris de text.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Barceló, Forte and Sanders, Virtual Reality in Archaeology, 2000. ArcheoPress.
Barceló, J,A., 2009, Computational Inteligence in Archaeology. New Yor, IGI Publ.
Barceló, Del Castillo, 206, Simulating Prehistoric and Ancient Worlds.Springer.
Bentkowska-Kafel y MacDonald. Digital techniques for documenting and preserving Cultural Heritage. 2018. ARC Humanities Press.
Buitrago y Calabria. Computer Graphics for Landscape Architects. 2008. Cengage Learning
Cantrell, Yates. Modelling the Environment: Techniques and Tools for the 3D Illustration of Dynamic Landscapes. 2012. Wiley
Champion, Critical Gaming. Interactive History and Virtual Heritage, 2015. Routledge
Champion. Playing with the Past, 2011. Springer
Fernie, Richards, Creating and Using Virtual Reality: A Guide for the Arts and Humanities, 2003. Oxbowbooks
Forte. Virtual Archaeology. 1997. Harry N. Abrams Publ.
Frischer, B., Dakouri-Hild, A., editors. Beyond Illustration. 2D and 3D Digital Technologies as Tools for Discovery in Archaeology. 2008. ArchaeoPress
Ioannides Magnenat-Thalmann. Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage. 2017. Springer
Li y Zhu. Digital Terrain Modeling: Principles and Methodology. 2004. CRC Press
M’Closkey y VanDerSys. Dynamic Patterns: Visualizing Landscapes in a Digital Age. 2017. Routledge
March y Petschek. Visualization of Digital Terrain and Landscape Data. 2010, Springer
Münster y Pfarr-Harfst. 3D research challenges in Cultural Heritage. 2016. Springer
Padalkar y Joshi. Digital Heritage reconstruction using super-resolution and Inpainting. 20126. Morgan & Claypool
Remondino. Campana. 3D Recording and Modelling in Archaeology and Cultural Archaeology. 2014. ArchaeoPress
Stanco, Battiato, Gallo, Digital Imaging for Cultural Heritage Preservation. 2011, CRC Press
Wittur. Computer Generated 3d-Visualizations in Archaeology. 2013. ArchaeoPress.
Zhou, Geng, Wu. Digital Preservation Technology for Cultural Heritage. 2012. Springer
S'utilitzarà diferent programari que s' anirà comunicant als estudiants al llarg del curs
Blender
Unity
SketchFab
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |