Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4312326 Investigació Clínica Aplicada en Ciències de la Salut | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Requisits propis d'admissió al màster i coneixements d'anglès tècnic a nivell de lectura de textos científics.
Aquest mòdul es planteja com a formació avançada en metodologies de la recerca enfocades als àmbits relacionats amb les ciències de la salut, aprofundint en alguns aspectes específics d'especial rellevància que han estat tractats més superficialment en el mòdul introductori de metodologia bàsica. Aquest Màster està adaptat a les propostes formatives i metodològiques de l'Espai Europeu d'Educació Superior. L'estructura d'aquest màster s'adapta el que estableix el Reial Decret 1393/2007, sobre Ensenyaments Universitaris oficials a Espanya i compta amb informe de verificació favorable de l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA).
Va destinat a titulats/des universitaris en disciplines relacionades amb la salut de les persones des de les diferents perspectives.
Els objectius del mòdul són:
Proporcionar coneixements, destreses i competències adequades per planificar, dissenyar i desenvolupar estudis i projectes de recerca rellevants en el camp de la salut, les cures i la qualitat de vida, tant des d'un enfocament qualitatiu com quantitatiu.
Adquirir destreses especialitzades per a resoldre problemes en matèria de recerca i innovació, amb vista al desenvolupament de nous coneixements i a la integració dels coneixements en el camp de l'atenció a problemes de salut. Incloent les habilitats necessàries per al disseny de projectes d'investigació que puguin rebre suport i finançament per part de les agències finançadores.
Proporcionar els coneixements i destreses necessàries per a la difusió dels resultats de recerca tant a nivell de reunions, jornades i congressos com de la seva publicació enrevistes científiques.
Abordar les principals línies i metodologies d'investigació i innovacióen àmbits de la salut familiar i comunitària, de la infermeria clínica, de la participació i acció comunitària, de la qualitat de vida en els processos de salut, malaltia i atenció, que permetin la transferència dels resultats de recerca a l'àmbit professional.
En aquest mòdul es revisaran diferents tipus d'estudi d'investigació clínica (dissenys) aplicats a problemes de l'àmbit de la salut i s'aprofundirà en els aspectes clau del seu disseny i principals fonts de biaix, en l'anàlisi i interpretació dels resultats i en els aspectes a tenir en compte per aplicar els resultats a pacients o contextos específics. També, s'aprofundirà en l'adquisició d'habilitats necessàries per a la seva aplicació:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 75 | 3 | |
Lectura comprensiva de textos. Recensions, assaigs bibliogràfic (individuals o en grup) a partir d'una guia. Realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums. | 136 | 5,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 25 | 1 |
El mòdul consisteix en un conjunt de 24 sessions sobre les temàtiques especificades al punt anterior. Les classes presencials aniran acompanyades de bibliografia específica bàsica que serà facilitada als alumnes en cada classe. Addicionalment, en algunes sessions seleccionades, es proposarà als alumnes de fer un treball individual ('entregable') de tipus pràctic a partir d'una lectura o material que se'ls proposarà. Aquests treballs pretenen avaluar el grau d'aprofundiment en aspectes metodològics o pràctics que es consideren essencials per assegurar la seva competència per dur a terme satisfactòriament un projecte de tesi doctoral en l'àrea de les ciències de la salut.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 |
Examen (tipus test) | 50% | 2 | 0,08 | 4, 6, 10, 11, 15, 17, 18, 19, 31, 38 |
Lliurament d'entregables o activitats pràctiques | 20% | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 9, 10, 12, 15, 18, 19, 20, 22, 24, 27, 28, 30, 31, 33, 34 |
El sisitema d'avaluació s'organitza en dos partats, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final.
Bibliografia bàsica: 1.- Argimon JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4ª ed. Madrid: Elsevier España, SA, 2012.
2.- Polit , D. Hungler, B. Investigación científica en ciencias de la salud. (6ª Ed). México: McGraw- Hill Interamericana, 2003.
3.- Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Fundamentos de metodología de la investigación. Madrid: McGraw-Hill, 2007.
4.- Badia Llach X, editor. La investigación de resultados en salud: de la evidencia a la práctica clínica. Barcelona: Novartis, 2000.
5.-Vazquez Navarrete, ML (coord.); Ferreira da Silva, MR; Mogollón Pérez, AS; Fernández de Sanmamed Santos, MJ; Delgado Gallego, ME; Vargas Lorenzo, I. Introducción a las técnicas cualitativas de investigación en salud. Cursos GRAAL 5. Serveis publicacions UAB. Bellaterra. 2005.
6- Báez y Pérez de Tudela, J. Investigación cualitativa. Madrid: ESIC. 2007.
7.- Cobo E, Muñoz P, González JA. Bioestadística para no estadísticos: bases para interpretar artículos científicos. Ámsterdam: Elsevier Masson, 2007.
8.- Hulley SB...[et al.]. Diseño de investigaciones clínicas. 3ª ed. Barcelona: Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, 2007
9.- Ruiz Morales A, Morillo Zárate LE. Epidemiología clínica: investigación clínica aplicada. 1ª ed. 2ª reimp. Bogotá: Médica Panamericana, 2006.
Bibliografia de consulta:
1.- Rodríguez del Águila MM, Pérez S, Sordo L, Fernández MA. Cómo elaborar un protocolo de investigación en salud.Med Clin (Barc).2007;129(8):299-302. 4
en salud. Med Clin (Barc).2007;129(8):299-302.
2.- Altman DG, Moher D. Elaboración de directrices para la publicación de investigación biomédica: proceso y fundamento científico. Medicina Clínica. 2005; 125 (Supl.1): 8-8.
Enlaces web:
1.- http://ebevidencia.com/
2.- https://www.equator-network.org/reporting-guidelines/
3.- https://www.epistemonikos.org/es/
4.- http://www.bibliotecacochrane.com/
5.- http://www.redcaspe.org/herramientas/instrumentos
6._ http://methods.cochrane.org/bias/
No es requereix cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TEm) Teoria (màster) | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |