Logo UAB

Interpretació Històrica dels Recursos Culturals

Codi: 44170 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4316837 Gestió Turística del Patrimoni Cultural OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Abril Sellarés
Correu electrònic:
maria.abril@uab.cat

Equip docent

Jordi Figuerola Garreta
Jordi Cortadella Morral
Carolina Batet Company
Xavier Carmaniu Mainadé
Carlos Alberto Acosta Rizo
(Extern) Irene de Pedro

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L’objectiu d’aquest mòdul és entendre la història com a eix vertebrador pel desenvolupament dels continguts turístics que afecten al patrimoni, tant tangible com intangible, aportant els conceptes i els elements bàsics que permetin construir un discurs turístic fonamentat en dits elements històrics. Per això, aquests continguts es centren en l’adquisició de destreses per a la utilització i comprensió dels testimonis històrics, en diferents suports, el seu tractament i les seves implicacions socials i materials aplicades a les activitats turístiques. Aprendre a aplicar la objectivitat en la història, la interpretació, la singularitat i la intencionalitat dels recursos històrics, així com entendre els instruments que permetin aplicar dits continguts per obtenir una oferta turístico-cultural sòlida i de qualitat.

També es tractarà l’anàlisi dels centres museístics i de interpretació històrica, la varietat d’enfocaments existents en quant a la gestió del coneixement, els continguts que implementen, les tipologies dels visitants i l’evolució de dits espais en base a les demandes actuals.


Competències

  • Analitzar el valor de les arts i humanitats i les ciències socials aplicades al turisme.
  • Crear discursos expositius plurilingües interrelacionant els continguts turístics del patrimoni cultural amb les arts i les humanitats.
  • Dissenyar productes turístics adaptats als espais territorials a partir de recursos patrimonials culturals, tant tangibles com intangibles.
  • Gestionar i desenvolupar aportacions originals en el marc de la recerca teòrica o de l'aplicació pràctica.
  • Gestionar la informació que es presenta en els diferents espais patrimonials i adaptar-la als diferents col·lectius que els visiten.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar tant de manera individual com en equips de caràcter interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar històricament elements científics com el patrimoni industrial.
  2. Analitzar la importància que tenen la història i el patrimoni com a recursos turístics i d'identitat social i cultural d'un territori.
  3. Explicar les causes i les conseqüències dels principals fenòmens històrics que afecten directament un recurs patrimonial.
  4. Extreure la informació rellevant d'una font històrica que pertanyi a algun dels períodes històrics als quals se cenyeix el recurs turístic.
  5. Gestionar i dur a terme aportacions originals en el marc de la investigació teòrica i/o de l'aplicació pràctica.
  6. Identificar els diferents períodes històrics a què pertanyen els recursos patrimonials turístics objecte d'estudi.
  7. Identificar els esdeveniments històrics que s'han produït en un recurs turístic patrimonial i explicar-los en tota la seva complexitat.
  8. Identificar i descriure els continguts històrics principals aplicables als diferents recursos turístics.
  9. Interpretar documents històrics relatius al recurs turístic patrimonial que es vulgui destacar.
  10. Interpretar el paper de la història com a dinamitzador de l'espai on es troba el recurs patrimonial.
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  14. Reconèixer com l'espai històric es dota de continguts d'acord amb el medi en què es troba.
  15. Seleccionar la informació històrica per comunicar en la presentació d'un recurs patrimonial en funció del mateix recurs i dels destinataris.
  16. Treballar tant individualment com en equips de caràcter interdisciplinari.

Continguts

Els continguts principals d'aquest mòdul van referits a:

  1. La història com eix vertebrador per a l’activitat turística: l’objectivitat en la història, les escoles historiogràfiques, l’elaboració del discurs històric. L’aplicació dels continguts històrics del turisme cultural com són: la síntesi, la interpretació, la intencionalitat i la singularitat.
  2. L'anàlisi del patrimoni tangible i intangible: el turisme arqueològic i la interpretació històrica dels seus elements tant tangibles com intangibles. Els projectes d’interpretació històrica. L’oferta sòlida i de qualitat front a una proposta especulativa. La memòria històrica i les noves propostes interpretatives.
  3. El coneixement de la història de la ciència i de la tecnologia: El patrimoni industrial, i la interpretació dels elements científics i tecnològics, la visió i gestió del coneixement dels museus tècnics.
  4. Així com afrontar l’anàlisi dels nous espais d’interpretació històrica, objectius, exhibicions, promoció i valoració dels continguts. Les tipologies dels visitants i l’evolució d’aquests espais en base a les demandes actuals

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 26 1,04 4, 8, 7, 6, 11, 10, 1, 14, 16
Tipus: Supervisades      
Classes Supervidades i tutories 23,5 0,94 12, 9, 5, 15
Tipus: Autònomes      
Elaboració de Treballs 22 0,88 2, 12, 11, 9, 14, 15, 16
Estudi 72,5 2,9 13, 3, 9, 5, 16

Les metodologies a seguir en aquest mòdul són:

  • classes expositives
  • pràctiques dins i fora de l'aula
  • visites a empreses gestores culturals i sortides de treball de camp
  • tutories
  • lectura d'articles, informes i llibres d'interès
  • Estudi personal

L'idioma utilitzat per aquest mòdul serà l'espanyol 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa Oral de Treballs 35% 4 0,16 2, 11, 10, 1, 15
Lliurament de Treballs 35% 0 0 2, 13, 7, 6, 9, 5, 14
Participació activa a classe 20% 0 0 12, 3, 8, 7, 9, 16
Proves de Sintesis 10% 2 0,08 12, 4, 8, 7, 6, 14

El sistema d’avaluació d’aquest mòdul es basa en:

  • Participació activa a classe (a la part de participació també s’inclou el concepte d’assistència a aquest mòdul que no pot ser inferior al 80%)
  • Lliurament de treballs, realització de tallers, visites, etc. Se li correspon el 35% de la nota global del mòdul
  • Defensa oral dels treballs. Se li correspon el 35% de la nota global del mòdul
  • Proves de síntesi. Se li correspon el 10% de la nota global del mòdul

Bibliografia

Referències Bàsiques

Antón Pelayo, Javier. (2017). "La Inglaterra de los primeros Estuardo, la Guerra Civil y la República en el cine (1603-1660)“, Tiempos Modernos. Revista Electrónica de Historia Moderna, 34, pp. 234-269

Dieckow, Liliana María (2020) El nuevo turismo: los nuevos escenarios y desafíos. Ensayo. https://orcid.org/0000-0001-5797-3290 (pàgina revisada a juny de 2022)

Goodacre, E. (2002). Living the Past: Reconstruction, Re-enactment, and Education at Museums and Heritage Sites. London: Middlesex University Press.

Rojas Rabaneda, Antonio. La recreación histórica en Cataluña como recurso de la socialización del conocimiento. Her&Mus. Heritage & Museography, 2019, Vol. 20, pp. 123-147, https://doi.org/10.34810/hermusn20id369679  (pàgina revisada a juny 2023).

 

Referències complementàries

Hernàndez-Cardona, F. X., Feliu-Torruella, M., Sospedra, R., González-Sanz, M., & Wilson-Daily, A. (2019). Generación de iconografía didáctica a partir de recreación histórica y 3D. El caso de la Guerra Civil Española [Generation of didactic iconography through historical reenactment and 3D. The case of the Spanish Civil War]. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete34(1), 67–82. https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2034 (pàgina revisada a juny 2023)

Moral-Moral, Maria (2020) (2017). Elturismo de batallas: un turismo experiencial y sostenible. TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible, Vol. 10, Nº. 22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7932231 (pàgina revisada a juny 2023).

Roqué, Xavier. (2016). Making Marie Curie. Ambix, 63, 356-357. ISSN: 0002-6980

Roca-Rosell, Antoni.  Roqué, Xavier. (2013). Physical Science in Barcelona. Physics in Perspective, 15, 470-498 ISSN: 1422-6944


Programari

A la plataforma Moodle


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda