Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 44117 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4314947 Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Martorell Castellano
Correu electrònic:
cristina.martorell@uab.cat

Equip docent

Armand Balsebre Torroja
Patricia Lazaro Pernias
Estrella Barrio Fraile
Elaine Aparecida Lopes Da Silva
Carlos David Badajoz Dávila
Leila Mohammadi
Ileana Lis Zeler
Sara Vinyals Mirabent
Carolina Serra Folch
Anna Fajula Payet
Ana Maria Enrique Jimenez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar l'assignatura.

 


Objectius

Els objectius d’aquest mòdul són:
- Desenvolupar i defensar davant d’un tribunal un treball de recerca. El treball pot seguir el plantejament d'una recerca aplicada, en el marc de les tasques de recerca pròpies de la planificació estratègica en la publicitat o les relacions públiques; o pot consistir en una investigació teòrica que aporti avenços en el coneixement de la planificació i la comunicació estratègica.
- Verificar l’adquisició dels coneixements i les competències associades al màster.
- Adquirir experiència en el desenvolupament d’una recerca científica, per tal que l’alumnat que ho desitgi pugui desenvolupar en el futur una investigació doctoral.

Competències

  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca), i d'acord amb el brífingde l'anunciant dissenyar un pla estratègic de comunicació
  • Demostrar un pensament sistèmic i científic, orientat a l'èxit.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.
  • Identificar els problemes de recerca i saber aplicar les metodologies i les eines qualitatives i quantitatives més pertinents en cada cas per estudiar els fenòmens comunicatius en publicitat i relacions públiques
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les pròpies conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre a fer visibles les aportacions fetes per les dones en tots els àmbits de la societat i a considerar la seva experiència com a font documental de primera importància.
  2. Avaluar les diferents variables de l'eficàcia publicitària.
  3. Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
  4. Deduir les conclusions més rellevants en una recerca.
  5. Defensar amb èxit davant d'un tribunal qualificador la memòria del TFM.
  6. Desenvolupar un pla d'eficàcia comunicativa.
  7. Distingir les fonts d'informació més idònies, en funció dels objectius de recerca plantejats.
  8. Fer un bon diagnòstic dels problemes de comunicació d'una marca.
  9. Identificar i problematitzar els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l'exercici de la seva professió.
  10. Identificar i ser capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
  11. Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada.
  12. Participar en projectes de recerca i col·laboracions científiques.
  13. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  14. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
  15. Saber fer un tractament informatiu adequat de la violència masclista, excloent els elements que li puguin donar un caràcter morbós i evitant-ne la banalització.
  16. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  17. Saber identificar la intersecció de la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.).
  18. Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
  19. Sap utilitzar i crear indicadors qualitatius i quantitatius, incloent-hi els estadístics, per conèixer millor les desigualtats de gènere i les diferències en les necessitats, condicions, valors i aspiracions de dones i homes.

Continguts

L'alumnat ha de desenvolupar un Treball de Fi de Màster (TFM). Per tal de donar suport, guiar els estudiants i assegurar un nivell òptim de qualitat en els TFM del Màster oficial en Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques, els estudiants compten amb un/a Tutor/a Acadèmic (amb el grau de doctor). A la primera entrevista amb la persona tutora es fixen les condicions del seguiment, el calendari, es comenta l'elaboració del treball i es concreta el tema d'investigació. A continuació, se celebren reunions periòdiques. Es fixa un mínim de tres tutories obligatòries amb la persona tutora per tal de poder defensar el TFM. La persona tutora pot decidir realitzar un nombre superior de tutories que haurà de pactar amb l'alumnat.

Addicionalment, en el mòdul 3 - "Metodologia i Eines de Recerca", es farà una tasca d'orientació per tal d'establir i concretar el tema de recerca, i es donarà suport a l'alumnat en el seu plantejament teòric i metodològic. No obstant això, la responsabilitat de la tutorització recau en la persona tutora del TFM.

També es preveu una sessió a la biblioteca de la UAB per tal de presentar tant el fons com els espais de la biblioteca i per guiar l’alumnat en la cerca de diversos tipus de fonts (catàleg, bases de dades, etc.).

El calendari de tràmits relacionats amb el TFM l’estableix la Facultat de Ciències de la Comunicació, i el publica anualment a la web (https://www.uab.cat/web/estudiar/masters-i-postgraus/masters-oficials/calendari-de-tramits-1345770244469.html).

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories amb la persona tutora del TFM 7 0,28 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 16, 18
Tipus: Autònomes      
Treball personal alumnat 240 9,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

La supervisió del TFM per part de la persona tutora es durà a terme mitjançant tutories periòdiques (mínim 3 al llarg del curs). Aquestes tutories serviran per ajudar l’alumnat a definir el tema del TFM i, posteriorment, per fer el seguiment del desenvolupament del treball.

Podeu consultar els requisits específics (estructura, extensió, qüestions formals, etc.) a la pàgina web de la Facultat de Ciències de la Comunicació (https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/preguntes-frequents-1345768678249.html).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Tribunal Defensa del TFM 100 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

L’avaluació del TFM es realitza a partir dels següents ítems d’avaluació:

1) Informe de la persona tutora (30% de la nota final). Aquest informe avalua tant el treball final en la seva globalitat (ús de teories, metodologia, proposta pràctica, qüestions formals, etc.-, com el seguiment de les tutories per part de l’alumnat.


2) Informe del Tribunal, format per dues persones amb el grau de doctor (70% de la nota final). Aquest informe avalua tant el treball final en la seva globalitat (ús de teories, metodologia, proposta pràctica, qüestions formals, etc.-, com l’exposició oral del TFM realitzada durant l’acte de defensa.

PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Arroyo, Millán; Sádaba, Igor (coords.). Metodología de la investigación social: técnicas innovadoras y sus aplicaciones. Madrid: Síntesis, 2012.

Hansen, Anders; Machin, David. Media and Communication Research Methods (second edition). London: Mcmillan, 2019.

Igartua, Juan José. Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch, 2006.

Medina, Alfons; Sort, Josep. La recerca en comunicació: què hem de saber?: quins passos hem de seguir? Barcelona: UOC, 2012.

Sparks, Glenn G. Media Effects Research: a Basic Overview (5th ed.). Boston, Mass: Cengage Learning, 2014.



 


Programari

No es necessita programari específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.