Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313228 Política Social, Treball i Benestar | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs per cursar l'assignatura.
La creixent visibilitat de les religions en l'esfera pública, unida al context actual de transformació de les pertinences i identitats religioses en la societat contemporània, atorga una importància crucial a l'estudi de les religions. Tot i les prediccions que auguraven que la religió s'esvairia davant els processos de secularització, la religió continua sent un element clau per entendre el món contemporani tant a nivell global (amb les relacions entre moviments migratoris, política internacional i actors religiosos globals) com a nivell local (amb la diversificació dels escenaris urbans, l'emergència de nous reptes per a l'acomodació de la diversitat) i l'augment de la diversitat per raons religioses.
L'objectiu d'aquest curs és oferir una visió crítica de la relació entre religió i política al món contemporani i, buscant aquest objectiu, abasta una sèrie de temes que són fonamentals per entendre com la religió ha modelat i ha estat modelada per les diverses transformacions polítiques, socials i culturals de caràcter mundial. De forma paral·lela, l'assignatura aborda qüestions clau com la relació (complexa) entre gènere i religió, les relacions entre cos, espiritualitat i política, així com la relació de la religió amb moviments polítics i socials.
Finalment, cal destacar que el curs s'imparteix des d'una perspectiva interdisciplinària amb uns fonaments científics que cal trobar-los en els camps de la sociologia, principalment, a més d'en la ciència política, l'antropologia, els estudis religiosos i les relacions internacionals. Així mateix, el curs ofereix tant un espai de reflexió teòric i crítica, com un laboratori etnogràfic basat en la dimensió més aplicada.
1. Repensar la religió
a. Què és la religió?
b. Debats teòrics a l'entorn de la religió
c. Clarificació conceptual
d. La "invenció" de la religió
2. Transformacions del paisatge religiós en l'actualitat
a. Secularització, pluralisme, i globalització
b. Creure en la diàspora: migració, gènere i socialització
c. Noves formes d'espiritualitat: el cos i el sentit en disputa
3. Gestionar la religió? Dilemes i oportunitats
a. Gestió local de la diversitat. Reptes i experiències de la governança urbana
b. Acomodació a les institucions públiques: presons, hospitals i centres educatius
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4 |
Treball en equip | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Laboratori d'etnografia | 20 | 0,8 | 2, 3, 4 |
Durant les sessions teòriques es combinaran les classes de caràcter magistral amb el debat sobre una lectura o article de la bibliografia referenciada i / o la presència d'un convidat/da expert en el tema tractat, qui impartirà una conferència amb el posterior debat.
El programa de l'assignatura es complementa amb un Laboratori de reflexió que contribuirà a l’exposició oral dels temes del programa per part de l’alumnat, el qual pot girar a l'entorn d'algun dels casos pràctics que s'abordaran:
Per tal d'aprofundir en els casos pràctics també es duran a terme visites organitzades fora de l'aula.
L'assistència a classe és obligatòria exigint un mínim de 80% de presencialitat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral i pública | 10% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4 |
Laboratori etnogràfic | 50% | 20 | 0,8 | 2, 3, 4 |
Prova escrita | 40 % | 30 | 1,2 | 1, 2, 3 |
L'assignatura s'avalua a partir de tres tipus d'exercicis:
1. Una prova final no memorística en la qual l'estudiantat haurà de demostrar que ha entès i assimilat els principals continguts del programa. Aquesta prova tindrà un pes del 30% de la nota.
2. Un treball empíric (preferentment en grup de dues persones) que, amb una aproximació etnogràfica, desenvoluparà algun dels temes tractats en el Laboratori i que obligatòriament tindrà defensa oral i pública durant 8 minuts (10%). El pes del treball escrit (10 fulls, aproximadament) és del 50% de la nota final.
3. Finalment, s'avaluarà les intervencions, comentaris, preguntes... a l'entorn de les lectures i posterior conversa amb experts/tes en el tema tractat (10% de la nota).
Es contempla la possibilitat de recuperar la prova final i el treball si la nota obtinguda és igual o superior a 4.
Bibliografia de referència
Abu‐Lughod, Lila. (2002). Do Muslim women really need saving? Anthropological reflections on cultural relativism and its others. American anthropologist, 104(3): 783-790.
Aune, Kristen et al. (2017). Introduction: Is secularism bad for women? La laïcité nuit-elle aux femmes? Social Compass, 64(4): 449-480.
Alal Asad; Brown, Wendy; Butler, Judith & Mahmood, Saba.(2013). Is critique secular?: blasphemy, injury, and free speech. Oxford University Press.
Astor, Avi. (2012). Memory, community, and opposition to mosques: the case of Badalona. Theory and society, 41(4): 325-349.
Becci, Irene; Burchardt, Marian & Giorda, Maria-Chiara. (2017). Religious super-diversity and spatial strategies in two European cities. Current Sociology, 65(1): 73-91.
Berger, Peter L. (1999). “The desecularization of the world: A global overview”. Berger, Peter L. The desecularization of the world. Washington: Eerdmans: 1-18.
Berger, Peter L. (1967). El dosel sagrado. Para una teoría sociologica de la religión. Barcelona: Kairós, 1999: 241-246.
Casanova, José. (2007). “La inmigración y el nuevo pluralismo religioso: una comparación Unión Europea/Estados Unidos”. Revista CIDOB d'afers internacionals, 77.
Chamorro Tarrés, Sol, & Rosón Lorente, Javier. ¿Musulmanes o inmigrantes? La institucionalización del islam en España (1860-1992). Revista CIDOB d'Afers Internacionals 115 (2017): 165-185.
De Galembert, Claire. (2005). The city's ‘nod of approval’for the Mantes-la-Jolie mosque project: Mistaken traces of recognition. Journal of Ethnic and MigrationStudies, 31(6): 1141-1159.
Despret, Vinciane. (2021). A la salud de los muertos. Relatos de quienes se quedan. Buenos Aires: Sebastián Puente.
Estruch, Joan. (1993). L’Opus Dei i les seves paradoxes. Barcelona: Edicions 62.
Fenn, Richard. (2007). The Classics in the Sociology of Religion: An Ambiguous Legacy. A.Turner, Brian S. (ed). The New Blackwell Companion to the Sociology of Religion: 33-52.
Fernández-Mostaza, M. Esther & Muñoz Henriquez, Wilson. (2018). A Cristo moreno in Barcelona: The Staging of Identity-Based Unity and Difference in the Procession of the Lord of Miracles. Religions, 9(4), 121.
García Martín, J. et al. (2023) https://compass.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/soc4.13091
Griera, Mar; Martínez-Ariño, Julia; Clot-Garrell, Anna, & Garcia-Romeral, Gloria. (2015). Religión e instituciones públicas en España. Hospitales y prisiones en perspectiva comparada. Revista internacional de sociología, 73(3).
Griera, Mar. (2017). Yoga in penitentiary settings: Transcendence, spirituality, and self-improvement. Human Studies, 40(1): 77-100.
Hervieu-Léger, Danielle. (2005). La religión, hilo de memoria. Barcelona: Herder.
Latour, Bruno. (2013). Investigación sobre los modos de existencia: una antropología de los modernos. Buenos Aires: Paidós.
Laurence J. (2006). Managing transnational Islam: Muslims and the state in Western Europe. En C. Parsons & T. Smeeding (Ed.), Immigration and the Transformation of Europe. Cambridge: Cambridge University Press: 253-275.
Levitt, Peggy. (2003). “You know, Abraham was really the first immigrant”: Religion and transnational migration. International Migration Review, 37(3): 847-873.
Luckmann, Thomas (2008). “Reflexiones sobre religión y moralidad” a Bericat, E (coord.) El fenómeno religioso: presencia de la religión y de la religiosidad en las sociedades avanzadas. Andalucía: Junta de Andalucía.
Mahmood, S. (2011). Politics of piety: The Islamic revivaland the feminist subject. Princeton University Press.
Martínez-Ariño, Julia. (2017). Conceptualising the roleofcities inthe governance of religious diversity in Europe. Current Sociology: 1-18.
Obadia, Lionel. (2011). Is Buddhism like a hamburger? Buddhism and the market economy in a globalized world. A Lionel Obadia, Donald C. Wood (eds). The Economics of Religion: Anthropological Approaches: 99-120. United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
Robbins, Joel. (2004). The globalization of Pentecostal and charismatic Christianity. Annu. Rev. Anthropol., 33: 117-143.
Klemkaite, Lina. (2017). De los imames a los nuevos predicadores: liderazgos en la interpretación del islam en Europa. Revista CIDOB d'Afers Internacionals, 115: 141-164.
Sointu, Eeva & Woodhead, Linda. (2008). Spirituality, Gender, and Expressive Selfhood. Journal for the Scientific Study of Religion, 47: 259–276.
Soper, Christopher & Fetzer, Joel (2007). “Religious Institutions, Church-State History and Muslim Mobilization in Britain, France, and Germany”. Journal of Ethnic and Migration Studies 33 (6): 933-944.
Souriau, Étienne. (2017). Los diferentes modos de existencia. Buenos Aires: Cactus.
Tatari, Eren. (2009). “Theories of the State Accommodation of Islamic Religious Practices in Western Europe”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 35 (2): 271-288.
Vásqez, Manuel A., & Marquardt, Marie F. (2000). Globalizing the rainbow madonna: Old time religion in the present age. Theory, Culture & Society, 17(4): 119-143.
Voas, David, & Fleischmann, Fenella. (2012). Islam moves west: Religious change in the first and second generations. Annual Review of Sociology, 38: 525-545.
Es facilitarà bibliografia específica ad hoc (on line) per adesenvolupar el treball de curs, un cop s’hagi participat en els Laboratoris i triat el tema.
No hi ha programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |