Logo UAB

Globalització, Polítiques Educatives i Desigualtats

Codi: 44040 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313228 Política Social, Treball i Benestar OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Helena Troiano Goma
Correu electrònic:
helena.troiano@uab.cat

Equip docent

Francesc Xavier Bonal Sarro
Maria Isabel Garcia Gracia
Rafael Merino Pareja
(Extern) Pablo Andres Neut Aguayo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

Aquest mòdul explora l'impacte dels processos de globalització en els sistemes d'ensenyament i les polítiques educatives a escala internacional. Té com a objectius familiaritzar els estudiants amb els principals actors que intervenen en la definició de l'agenda educativa global, identificar les principals polítiques i reformes educatives que s'expandeixen i estandarditzen a escala mundial i subratllar els seus efectes principals sobre les desigualtats socials i educatives. El mòdul explorarà els debats actuals sobre la globalització, la pobresa i la desigualtat com a element clau per situar i comprendre l'agenda educativa global. S'analitzaran polítiques específiques en l'àmbit de la privatització de l'educació, la rendició de comptes, la lluita contra la pobresa i la desigualtat, l'èxit educatiu, l'ampliació de l'accés a les etapes post-obligatòries o les polítiques compensatòries.

Competències

  • Dissenyar, implementar i avaluar les polítiques socials i els processos que incideixen en la redistribució de recursos i en la millora del benestar de la ciutadania, en diferents àmbits i des d'una perspectiva europea.
  • Distingir les principals transformacions econòmiques, polítiques, socials i culturals de les societats complexes per a analitzar els reptes fonamentals que plantegen per a la igualtat i el benestar.
  • Treballar individualment i en equip en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els processos polítics i socials que influeixen en les polítiques educatives en les escales local, estatal i global de l'acció social.
  2. Aplicar els coneixements teòrics sobre les polítiques educatives a estudis de cas internacionals.
  3. Dissenyar les polítiques educatives dutes a terme pels governs, les regions i els organismes internacionals i avaluar-ne els impactes.
  4. Identificar i analitzar les interaccions entre l'educació i totes les facetes del desenvolupament humà i la pobresa multidimensional.
  5. Relacionar els conceptes utilitzats per analitzar la globalització i les seves implicacions educatives amb les teories generals del desenvolupament.
  6. Treballar individualment i en equip en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

Sessions:

S1. GLOBALITZACIÓ I EDUCACIÓ. DIMENSIONS I IMPACTES SOBRE LA POBRESA I LA DESIGUALTAT. Definicions de globalització i el seu impacte sobre l'educació. Debats sobre globalització i efectes sobre la pobresa i desigualtat educativa i social.

S2. EDUCACIÓ, PRIVATITZACIÓ I DESIGUALTAT. Tendències en la privatització de l'educació. Aliances públic / privades en educació. Les polítiques d'elecció escolar i els seus efectes.

S3. LA UNIVERSITAT I LES SEVES REFORMES RECENTS. L'evolució de la universitat a Europa. Reformes i transformacions recents: expansió, diferenciació, professionalització i estratificació horitzontal.

S4. DESIGUALTAT A LA UNIVERSITAT. Accés, composició social de l'estudiantat universitari i trajectòries d'estudiants.

S5. REFORMES EDUCATIVES A L'ENSENYAMENT SECUNDARI. Models educatius diferenciats i els seus efectes. Les reformes educatives i la formació professional a Espanya.

S6. ITINERARIS EDUCATIUS EN LES TRANSICIONS POSTOBLIGATÒRIES. Transicions i Itineraris formatius dels joves: Perspectiva longitudinal i biogràfica. Itineraris d'abandonament educatiu precoç a Espanya.

S7. TEORIA DE LA REPRODUCCIÓ I DE LA RESISTÈNCIA EN EDUCACIÓ. Propostes inicials i projeccions en l'actualitat.

S8. AUTORITAT PEDAGÒGICA, DESINSTITUCIONALITZACIÓ DE L'ESCOLA I VIOLÈNCIES ESCOLARS. Noves formes de desigualtat educativa.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 75 3 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Activitats pràctiques a l'aula 40 1,6 1, 2, 3
Tipus: Autònomes      
Lectures i treball individual de l'estudiant 35 1,4 1, 3, 6

La metodologia combinarà classes magistrals i exercicis pràctics.

L'alumnat haurà d'assistir prèviament preparat a les sessions, havent realitzat les lectures obligatòries i, en cas que calgui, preparant de forma individual o col·lectiva les sessions pràctiques.

Les sessions pràctiques consistiran en debats, anàlisi de casos, anàlisi de dades i d'altres metodologies participatives.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe 5% 0 0 6
Proposta de treball 20% 0 0 1, 2, 3, 6
Treball individual de curs 75% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6

El mòdul s'avalua en base a un treball de curs que es pot desenvolupar en tres formats diferents:

Opció 1: Desenvolupament d'un treball en format d'article científic sobre un estudi de cas d'una política educativa.

Opció 2: Desenvolupament de la primera part (marc teòric i model d'anàlisi) de la recerca del TFM, sempre i quan aquest tracti temes educatius.

Opció 3: Assaig o paper reflexiu basat en el coneixement adquirit en el curs.

 

El treball es lliurarà en dues fases:

1) Proposta i justificació de la tasca a realitzar. Després d'una exploració inicial de temes, bibliografia i dades, abans de les vacances de Nadal, l'estudiant lliurarà una proposta del treball de curs (20%).

2) Treball de curs. L'última o penúltima setmana de gener (a concretar) l'estudiant lliurarà el treball final (75%).

A més, es tindrà en compte l'assistència a classe, en què es realitzen exercicis i debats en grup (5%).


Bibliografia

Acosta-Silva Adrián (2016), “La universidad, hoy: imágenes, prácticas y representaciones”, en Revista Ibe­roamericana de Educación Superior (ries), México, unam-iisue/Universia, vol. vii, núm. 18, pp. 99-108. https://ries.universia.net/article/view/1386/universidad-hoy-imagenes-practicas-representaciones

Ben-Porath, S.R. (2009). School Choice as a Bounded Ideal. Journal of Philosophy of Education, 43(4), 527-544.

Bernardi, Fabrizio and Cebolla, Héctor (2014). «Social Class and School Performance as Predictors of Educational Paths in Spain». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 146: 3-22. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.146.3

Bonal, X. and Rambla, X. (2009). “In the Name of Globalisation: southern and northern paradigms of educational development”, in Dale, R. & Robertson, S. (eds) Globalisation and Europeanisation in Education. Oxford: Symposium Books. pp.  143-158. 

Bonal, X., Zancajo, A. and Verger, A. (in press). Making poor choices? Demand rationalities and school choice in a local Chilean education market. Journal of School Choice, 11(2), 258-281, DOI: 10.1080/15582159.2017.1286206

Dubet, F., (2007). El declive y las mutaciones de la institución. Revista de Antropología Social, 16,39-66.

Duru-Bellat, M. (2010) Las desigualdades educativas en Europa. Una cuestión de actualidad.  Revista Española de Educación Comparada,16, 105-130. https://www.researchgate.net/publication/278621916_Las_desigualdades_educativas_en_Europa_une_cuestion_de_actualidad

Echevarría, B.; Martínez Clares, P. (2019). Diagnóstico de la Investigación sobre la Formación Profesional Inicial en España (2005-2017). Madrid: Fundación Bankia por la Formación Dual. https://www.caixabankdualiza.es/recursos/doc/portal/2019/07/08/diagnostico-investigacion-fpi.pdf 

García de Fanelli, A., & Adrogué, C. (2019). Equidad en el Acceso y la Graduación en la Educación Superior: Reflexiones desde el Cono Sur. Archivos Analíticos de Políticas Educativas27(96). https://www.researchgate.net/publication/335401324_Equidad_en_el_Acceso_y_la_Graduacion_en_la_Educacion_Superior_Reflexiones_desde_el_Cono_Sur

García Gracia, M., Sánchez Gelabert, A., & Valls Casas, O. (2022). Itinerarios educativos, trazabilidad y autopercepción de notas en las transiciones postobligatorias. Revista de educaciónhttps://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/222123/GarciaGracia.pdf?sequence=1

Garcia Gràcia, M & Sánchez-Gelabert, A (2021) Los abandonos prematuros de la educación y la formación reflejan las desigualdades sociales. Observatorio de l'Obra Social de la Caixa Disponible en:  https://observatoriosociallacaixa.org/en/-/early-leavers-from-education-and-training-reflect-social-inequalities-1

García Gràcia, M., & Valls, O. (2018). Trayectorias de permanencia y abandono educativo temprano: Análisis de secuencias y efectos de la crisis. Revista Metamorfosis, pp, 129-143. https://revistametamorfosis.es/index.php/metamorfosis/article/view/87

Giroux, H. (2023). Reprint: Theories of Reproduction and Resistance in the New Sociology of Education: A Critical Analysis, Harvard Educational Review, 93 (3): 396–437. https://doi.org/10.17763/1943-5045-93.3.396

Hirsch, D., Rio, V. (2015). Teorías de la reproducción y teorías de la resistencia: una revisión del debate pedagógico desde la perspectiva materialista. Foro de Educación, 13(18), pp. 69-91. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.004

Kragten, N., Burgoon, B., & van de Werfhorst, H. (2022). The Politics of Equity and Efficiency in Educational Reforms in Europe. file:///C:/Users/1000890/Downloads/Kragten%20et%20al.pdf

Lynch, K., y Baker, J.  2005). Equality in education An equality of condition perspective. Theory and Research in Education, 3(2), pp. 131–164.

Martín Criado, E., Alonso Carmona, C., y Castillo Rojas-Marcos, J. (2022). Los infortunios de la autoridad pedagógica. Un estudio de caso. Revista Española de Sociología, 31 (3), a117. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.117

Merino-Pareja, R., & García-Gracia, M. (2022). Vías e itinerarios de formación profesional: la persistencia de la asociación entre bajo rendimiento y opción profesional. Estudios sobre Educaciónhttps://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/42459 

Merino, R., Olmeda, E., García Gracia, M., & Palomares, D. (2022). Jóvenes y segunda oportunidad: cambios en las trayectorias formativas y laborales. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado26(3), 221–241. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.23455

Merino, R. (2023). "La formación profesional reglada. Evolución y perspectivas de futuro", en Blanco Martín, a. (coord.), Informe España 2023. Madrid: Universidad Pontifica Comillas, Cátedra José María Martín Patino. Pp. 129.139. https://blogs.comillas.edu/informeespana/wp-content/uploads/sites/93/2023/11/Informe_Espana_2023_Capitulo_1.pdf

Milanovic, B. (2003). The Two Faces of Globalization: Against Globalization as We Know It. World Development, 31(4), 667–683. doi:10.1016/S0305-750X(03)00002-0

Termes, Andreu (2022). «Las transiciones a la educación posobligatoria en Barcelona: vías diferentes, itinerarios desiguales». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 178: 143-164. (doi: 10.5477/cis/reis.178.143) 

Troiano, H., & Torrents, D. (2018). La evolución del acceso a la universidad en Cataluña: ¿Cómo la explicamos? Revista Española de Sociología, 27(1), 127-136. https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/65608

Troiano, H., Sánchez-Gelabert, A., Torrents, D., Elias, M. & Daza, L. (2019). “Estudios sobre trayectorias y transiciones de los estudiantes universitarios. Una perspectiva sociológica.” En Pilar Figuera Gazo (Ed.) Trayectorias, transiciones y resultados de los estudiantes en la universidad. Ulzama: Laertes.

Troiano, H., Sànchez-Gelabert, A., & Elias, M. (2021). The horizontal stratification of the Catalonian university system: the role of the private university. Research in Post-Compulsory Education, 26(4), 503–524. https://doi.org/10.1080/13596748.2021.1980665

Vidal, J. (2018). ¿Qué es esto de la tercera misión? El blog de Studia XXI>UNIVERSÍDAD. Recuperado de: https://www.universidadsi.es/la-tercera-mision/


Programari

No es requereix programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda