Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4316493 Periodisme i Innovació en Continguts Digitals | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants han de tenir formació prèvia en tècniques i processos de producció periodística, així com en el llenguatge bàsic de la informació per a mitjans de comunicació i en metodologia de recerca en el camp de les ciències socials.
El mòdul pretén acostar a l'estudiant al disseny, la creació i el desenvolupament de projectes de recerca bàsica i aplicada a l'àrea del periodisme i de la innovació en continguts digitals.
Els principals objectius d'aprenentatges són:
- Aprendre a planificar un treball científic per a la recerca i la innovació en mitjans.
- Aprendre a planificar un projecte d'innovació digital.
- Utilitzar les tècniques de recerca quantitatives i qualitatives en l'àrea de la comunicació digital.
- Aplicar el disseny del mètode científic de forma adequada.
- Aprendre a dissenyar, crear, desenvolupar i avaluar projectes d'innovació i investigació en l'àmbit del periodisme i la comunicació digital.
Context teòric i institucional de la recerca en comunicació mediàtica
Els fonaments del mètode científic
Tendències de recerca sobre periodisme i continguts digitals
Tendències d'innovació a l'àmbit del periodisme i la comunicació digital
Les bases de dades bibliogràfiques, biblioteca digital i recursos acadèmics i per a la recerca
El disseny i presentació d'un projecte de recerca i innovació
El projecte de recerca i la innovació en comunicació digital
El disseny, el desenvolupament i l'avaluació de projectes d'innovació en l'àmbit del periodisme i la comunicació digital.
El treball de final de Màster
Intel·ligència Artificial i recerca en comunicació
Objectius de la recerca i elecció de les tècniques
Conceptualització de la recerca
Selecció de les metodologies tècniques de recerca i innovació en periodisme digital. Les metodologies quantitatives.
Selecció de les metodologies i tècniques de recerca i innovació en periodisme digital. Les tècniques qualitatives.
Obtenció i presentació de resultats.
Generació de propostes innovadores i competitives d'investigació aplicada.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions professorat | 15 | 0,6 | 7, 3, 4 |
Participació a exposicions i debats | 10 | 0,4 | 7, 6, 3, 4, 8 |
Pràctiques d'aula | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 6, 3, 14, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració projecte de recerca | 20 | 0,8 | 1, 2, 7, 6, 8 |
Tutories | 5 | 0,2 | 7, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 10 | 0,4 | 3, 4, 16 |
Realització projecte de recerca | 25 | 1 | 1, 2, 7, 6, 3, 4, 8 |
Recerca d'informació | 14 | 0,56 | 7, 6, 3, 4, 14, 13, 8 |
El curs farà servir diferents metodologies actives i es fomentarà la participació dels estudiants. Principalment es centrarà en l'estudi i resolució de casos pràctics-reals. A l’inici de cada sessió s’explicarà la teoria que complementarà els diferents treballs d'aplicació pràctica que pretenen resoldre problemes concrets de la recerca en comunicació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en exposicions i debats | 10% | 6 | 0,24 | 1, 2, 7, 9, 6, 5, 18, 20, 19, 3, 4, 15, 8 |
Projecte de recerca | 30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 9, 6, 11, 10, 5, 17, 21, 18, 20, 19, 3, 4, 12, 14, 13, 16, 15, 8, 22 |
Pràctiques a l'aula | 60% | 15 | 0,6 | 1, 2, 9, 11, 10, 5, 17, 21, 18, 20, 19, 3, 4, 12, 14, 13, 16, 15, 23, 8, 22 |
L'avaluació serà continuada. L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
Activitat A- Realització d'un projecte de recerca i/o d'innovació individual supervisat i guiat pel professorat: 30% de la nota final
Activitat B- Pràctiques en grup a l'aula relacionades amb les tècniques de recerca quantitatives i qualitatives: 60 % de la nota final
Activitat C- Participació en exposicions i debats presencials: 10% de la nota final
Per aprovar l’assignatura és necessari tenir un 5 a l’activitat A i haver assistit al 80% de les activitats pràctiques. Les activitats pràctiques no es poden lliurar fora del termini establert. En el cas de causes justificatives (malaltia o tractament mèdic amb justificant), l’estudiant podrà recuperar l’activitat pràctica durant el període de recuperació establert al calendari.
Recuperació:
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura serà necessari haver obtingut una nota mínima de 3,5 a l’examen de continguts teòrics.
PLAGI
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Bellotti, E. (2015) Qualitative Networks. Mixed methods in sociological research. New York: Routledge.
Berger, A.A. (2016). Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, California: Sage.
Borgatti, S. P., Everett, M. G.; Johnson,J. C. (2013). Analyzing Social Networks. London: Sage.
Corbetta, Pierorgio. (2010) Metodologías y técnicas de investigación social. Madrid, McGraw Hill.
Fernández Manzano, E.; Neira, E; Clarés-Gavilán, J. (2016). Data management in audiovisual business: Netflix as a case study. El Profesional de la Información, 25 (4), 568-576.
Freixa, P.; Pérez-Montoro, M.; Codina, Ll. (2017). Interacción y visualización de datos en el periodismo estructurado. El Profesional de la Información, 26(6), 1076-1090.
Lis Gindin, Irene; Patricia Busso, Mariana. (2018) Investigaciones en comunicación en tiempos de big data: sobre metodologías y temporalidades en el abordaje de redes sociales. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, 25-43
Hine, C. (2004). Virtual Ethnography. London: Sage.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where old and new media collide. New York University Press.
Ruiz Olabuenaga, J. I., et al. (2002). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto.
Simelio,N. et. al. (2019) Journalism, transparency and citizen participation: a methodological tool to evaluate information published on municipal websites. Information, Communication & Society, 22 (3), 369.385
Vilches, L. (coord.) (2011). La investigación en comunicación.Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa.
PSPP
Netlytic o similar
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 60 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |