Logo UAB

Assessorament i Tècniques d'Entrenament Psicològic per a Esportistes

Codi: 43889 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Miquel Torregrossa Alvarez
Correu electrònic:
miquel.torregrossa@uab.cat

Equip docent

Marta Borrueco Carmona
Eduardo Amblar Burgos
(Extern) Anna Vilanova
(Extern) Susana Regüela Saez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura es cursa el primer semestre del primer curs i  no te prerequistis.


Objectius

Els objectius generals d'aquest modul son:

  • descriure i analitzar la carrera de l'esportista des d'una perspectiva global i de desenvolupament
  • treballar les transicions esportives i la carrera dual (combinació d'esport i estduis o treball)
  • treballar el rol de l'entorn de l'esportista en el seu desenvolupament (entrenadors, famílies, ambients)
  • descriure i analitzar temes d'actualitat en psicologia de l'esport (e.g., carrera en l'esport femení, LGTBI) 

 

 


Competències

  • Analitzar els factors psicològics que influeixen en la iniciació, el rendiment i l'abandonament esportius.
  • Aplicar intervencions psicològiques amb entrenadors i famílies en nens en edat escolar i en l'àmbit del rendiment esportiu i l'activitat física en relació amb la salut.
  • Avaluar l'efectivitat de les intervencions psicològiques en la iniciació, el manteniment i el rendiment esportius.
  • Conèixer els principals models d'intervenció en la iniciació esportiva i en psicologia de l'esport.
  • Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d'esportistes en edat escolar.
  • Optimitzar el rendiment i prioritzar el benestar dels esportistes amb un compromís ètic.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer i saber aplicar tècniques concretes per a esportistes (per exemple, visualització, autoparla).
  2. Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d'esportistes en edat escolar.
  3. Detectar els factors que influeixen i les tècniques necessàries per esmorteir els factors no desitjables i potenciar els desitjables.
  4. Detectar l'efectivitat de l'aplicació de les diferents tècniques (per exemple, assessorament de carrera, visualització).
  5. Optimitzar el rendiment i prioritzar el benestar dels esportistes amb un compromís ètic.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Síntesi dels models d'intervenció, així com dels avantatges i els inconvenients de l'aplicació de cada model.
  9. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

Esportista i carrera esportiva des d'una perspectiva global

  • Transicions predictibles i específiques de nivell (e.g., junior a sénior, retirada, batxillerat a universitat)
  • Transicions predictibles i holístiques (e.g., migració esportiva, maternitat)
  • Transicions impredictibles i específiques de nivell (e.g., disrupció del cicle olímpic)
  • Transicions impredictibles i holístiques (e.g., confinament per covid-19, guerra)

Models d'assessorament a esportistes i el seu entorn (entrenadors, famílies, etc.) 

Carreres duals, aproximació cultural, gènere i esport 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 32 1,28 7, 4, 3, 6, 1, 5, 2, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 22 0,88 7, 4, 3, 6, 1, 5, 2, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura i elaboració de treballs 76 3,04 7, 4, 3, 6, 1, 5, 2, 8, 9

  • Dirigides
    • Classes magistrals
    • Presentació oral de treballs
  • Supervisades
    • Tutories
  • Autònomas
    • Lectura d'articles i informes d'interes
    • Elaboració de treballs i informes
    • Estudi personal

La metodologia d'impartició i avaluació pot patir modificacions en funció de la situació sanitària pel COVID19.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Entrevista a un esportista i informe 30% 10 0,4 4, 3, 1, 5, 2
EV2. Reflexió a partir del material proporcionat pels professors (Violències i LGTBIQ en l'esport) 25% 4 0,16 7, 6, 8, 9
EV3. Reflexió a partir del material proporcionat pels professors (Dona i Esport) 25% 4 0,16 7, 6, 5, 9
EV4. Casos pràctics: Carrera esportiva i Transicions 20% 2 0,08 6, 9

 L'avaluació única es farà al final de semestre. Consistira en una prova presencial de 4 hores en la que s'avaluaran les 4 evidències d'avaluació en format: a) examen, b) presentacions oral, i c) entrevista a un esportista/entrenador.


Bibliografia

Pallarés, S., Azócar, F., Torregrosa, M., Selva, C., & Ramis, Y. (2011). Modelos de trayectoria deportiva en waterpolo y su implicación en la transición hacia una carrera profesional alternativa. Cultura, Ciencia Y Deporte, 6, 93–103. http://doi.org/10.12800/ccd.v6i17.36 

Pallarès, S., Torregrossa, M., & Pérez-Rivases, A. (2017). No es por casualidad. Seis historias de mujeres en el deporte. Barcelona: Amentia Editorial.

Torregrosa, M., Chamorro, J. L., & Ramis, Y. (2016). Transición de júnior a sénior y promoción de carreras duales en el deporte: una revisión interpretativa. Revista de Psicología Aplicada Al Deporte Y Al Ejercicio Físico, 1, 1–11.

Torregrossa, M., Chamorro, J. L., Prato, L., & Ramis, Y. (2021). Grupos, Entornos y Carrera Deportiva. In T. García-Calvo, F. M. Leo, & E. Cervelló (Eds.), Dirección de Equipos Deportivos (pp. 355–374).

Torregrosa, M., Ramis, Y., Pallarés, S., Azócar, F., & Selva, C. (2015). Olympic athletes back to retirement: A qualitative longitudinal study. Psychology of Sport and Exercise, 21, 50–56. http://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.03.003

Torregrossa, M., Regüela, S., & Mateos, M. (2020). Career Assistance Programmes. In D. Hackfort & R. J. Schinke (Eds.), The Routledge International Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology (pp. 73–88). Routledge.

Vilanova, A., & Puig, N. (2013). Compaginar la carrera deportiva con la carrera académica para la futura inserción laboral: ¿una cuestión de estrategia? Revista de Psicologia Del Deporte, 22(1), 61–68.

Vilanova, A., & Puig, N. (2016). Personal strategies for managing a second career: The experiences of Spanish Olympians. International Review for the Sociology of Sport, 51(5), 529–546. http://doi.org/10.1177/1012690214536168


Programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda