Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El mòdul no té prerrequisits
L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant comprengui el paper dels diferents agents que intervenen en la iniciació esportiva (e.g., famílies, entrenadors, companys, agents esportius) des de l'anàlisi i la comprensió dels processos psicològics implicats en aquesta etapa de carrera.
En el mòdul s'expliquen els processos psicològics bàsics de la motivació esportiva, amb les seves teories principals com la teoria dels objectius d'assoliment (AGT) i la teoria de l'autodeterminació (SDT) per poder assessorar els diferents agents de socialització (famílies , entrenadors, organitzadors de competicions esportives ...) en l'optimització de la pràctica esportiva dels nens / es i evitar l'abandonament esportiu. Així mateix, es capacita a l'alumne per entendre els factors emocionals que es produeixen en la iniciació esportiva de manera que es puguin afrontar, de manera preventiva, aquells que produeixen ansietat i estrès i es prioritzin els aspectes emocionals positius propis de la pràctica esportiva com és la diversió. Aquest mòdul es considera fonamental per a un enfocament educatiu i preventiu de la psicologia de l'esport versus un enfocament terapèutic que intentaria solucionar els problemes de l'esportista quan s'han produït.
Els continguts principals que cobreix aquest mòdul són els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i presentació oral de treballs. Prova escrita | 42 | 1,68 | 1, 6, 2, 3, 5, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories sobre els treballs | 48 | 1,92 | 9, 2, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i informes d'interès. Elaboració de treballs i informes | 129 | 5,16 | 1, 7, 4, 3, 10, 11 |
La metodologia de l’assignatura es basarà en el desenvolupament coordinat d’una sèrie d’activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran a l’estudiant cap a l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
Activitats dirigides:
Les sessions de docència dirigida de l’assignatura consistiran en classes magistrals per part dels professors i en la presentació de treballs i resums d’ informes per part dels alumnes.
Activitats supervisades
Seguiment dels treballs dels alumnes en horaris de despatx.
Activitats autònomes
Estudi. Confrontació del material proporcionat a la classe magistral amb els capítols dels manuals de la matèria i amb els articles recomanats. Elaboració d’esquemes i resums.
Elaboració del treball: Elaboració escrita del treball així com del material de suport (power point) que s’utilitzarà en la presentació del treball en les últimes sessions del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de treballs i informes | 20% | 0 | 0 | 1, 9, 7, 4, 3 |
Presentació oral de treballs | 40% | 4 | 0,16 | 6, 2, 5, 10, 11 |
Proves escrites | 40% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 8, 10 |
L´avaluació d´aquesta assignatura es durà a terme a partir de 3 evidències d'aprenentatge.
EV1: Es tracta d'un informe sobre material explicat a classe o sobre treballs aplicats derivats de les presentacions teòriques, amb un valor del 20% de la qualificació final
EV2: presentació oral d'un treball realitzat individualment o en grups de 2 persones. Té un valor del 40% de la qualificació final.
EV3: Prova escrita de síntesi amb un valor del 40% de la nota final.
AVALUACIÓ ÚNICA: Aquest format avaluatiu es realitzarà en el mateix dia i lloc que l'EV3 del mòdul. S'hi avaluaran tots els continguts del mòdul amb el mateix pes avaluatiu que en l'avaluació continuada: (a) Avaluació d'un informe d'intervenció a partir d'una demanda de cas real derivat dels continguts explicats a classe (40%); (b) Resum redactat d'una de les lectures obligatòries de l'assignatura definides a principi de curs (20%); (c) prova escrita de síntesi dels continguts explicats (40%). La durada aproximada serà de 4 hores.
Llibres
Almeida, A. S., Arbinaga, F., y Betancor León, M. Á. (2022). Arbitraje y juicio deportivo. Un análisis desde la pedagogía y la psicología. Octaedro.
Hill, A. (2023). The psychology of perfectionism in sport, dance and exercise. London: Routledge.
Castillo, I. y Álvarez, O. (2023). Psicología social de la actividad física, el deporte y el ejercicio. Madrid: McGraw Hill.
Cruz, J. (Ed.), (2001). Psicología del Deporte. Madrid : Síntesis.
García-Calvo, T., Leo-Marcos, F. M., y Cervelló, E. (2021). Dirección de Equipos Deportivos. Valencia: Tirant Editorial.
Holt, L. & Knight, C. (2014) Parenting in youth sport: From research to practice. London: Routledge
Knight, C. J., Harwood, C. G. and Gould, D. (2018). Sport Psychology for Young Athletes. New York, NY: Routledge.
León, E. y Garcés de los Fayos, E. (2024). Fundamentos de Psicología del Deporte. Editorial Médica Panamericana.
Weinberg, R.S. i Gould, D. (2010). Fundamentos de Psicología de la Actividad Física y el Deporte. 4ª Edición. Madrid: Panamericana.
Capítols i articles
Côté, J., Allan, V., Turnnidge, J., & Erickson, K. (2020). Early Sport Specialization and Sampling. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology: Vol. I (pp. 578–594). https://doi.org/10.1002/9781119568124.ch27
Gordillo, A. (1992) Orientaciones psicológicas en la iniciación deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 1, 27-36.
Gordillo, A. (2000) Intervençao com os pais en padres. En Becker B. (Ed.). Psicología aplicada a Criança no Esporte. (pp. 119-132). FEEVALE: Brasil.
Holt, N. L., Deal, C. J., & Pankow, K. (2020). Positive Youth Development Through Sport. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology: Vol. I (pp. 429–446). Wiley.
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |