Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha
L'objectiu d'aquest mòdul és analitzar la investigació en trastorns mentals des del punt de vista de l'interès de la pregunta d'investigació, del seu impacte clínic i social, de les limitacions del plantejament fet, i de la seva difusió. Cal saber traslladar la informació i els resultats de la recerca als usuaris i beneficiaris potencials amb la finalitat que tinguin una aplicació immediata. La investigació i l'atenció clínica als trastorns mentals de nens i adults han de tenir una relació bidireccional, de manera que els resultats de la investigació siguin aplicables en els serveis d'atenció clínica en salut mental. No obstant això, la investigació també ha de recollir les necessitats d'aquests serveis de manera que pugui donar respostes per resoldre-les.
Es realitzarà una reflexió crítica sobre l'impacte i aplicació de temes clau en la investigació actual en salut mental aplicant directament al treball de l'estudiant, tenint en compte als diferents beneficiaris (usuaris, clínics, cuidadors, famílies, administradors, inversors, etc.) . Es treballarà l'adquisició d'habilitats per a la transferència i difusió dels resultats de la recerca en trastorns mentals. Es posa l'èmfasi, no únicament en "com es fa", sinó també "per a què serveix" la investigació clínica en trastorns mentals, identificant els resultats potencialment transferibles i les formes més adequades per a la seva difusió. S'espera que els continguts d'aquest mòdul ajudin l'estudiant a: a) formular preguntes d'investigació sobre trastorns mentals potencialment interessants; b) generar resultats transferibles i amb impacte en els usuaris i beneficiaris i difondre'ls amb mitjans adequats per a cada context; c) identificar els punts forts i febles de la seva pròpia investigació; d) desenvolupar un esperit crític respecte a les investigacions desenvolupades en aquest camp.
◊ Pràctica basada en l'evidència en trastorns mentals.
◊ Investigació aplicada en trastorns mentals.
◊ Impacte dels resultats en recerca sobre trastorns mentals: Difusió, aplicacions i productes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lectura d'articles i informes | 30 | 1,2 | 6, 5, 2, 9, 7, 8 |
Tallers de recerca | 37,5 | 1,5 | 1, 6, 5, 11, 2, 9, 7, 8, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'activitats pràctiques | 3 | 0,12 | 6, 5, 2, 7, 8, 3, 10 |
Resolución de ejercicios | 3 | 0,12 | 2, 4, 7, 8, 12 |
Tutoria | 1,5 | 0,06 | 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs escrits | 40 | 1,6 | 1, 6, 5, 2, 7, 8, 10 |
Estudi personal | 30 | 1,2 | 2, 9, 7, 8, 3 |
Presentació oral de treballs | 5 | 0,2 | 11, 2, 8, 12 |
Els continguts del mòdul es treballaran de manera personalitzada a través de tallers de recerca que permetran un aprenentatge interactiu i creatiu. El fil conductor del taller gira al voltant de la proposta d'investigació clínica que fa l'estudiant, i podria centrar-se en la investigació de fi de màster. Es persegueix aconseguir que la recerca en trastorns mentals dels estudiants sigui útil i aplicable per als destinataris finals, que es difongui adequadament i que tingui un impacte clínic i social. En els tallers es debatrà críticament sobre com sorgeixen les necessitats d'investigació, es posarà en pràctica diferents maneres de difondre els resultats i es dissenyaran els productes resultants de la investigació clínica. El mòdul és eminentment pràctic i referit a la investigació clínica en curs l'estudiant.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
E1. Assistència i participació en les activitats programades | 20% | 0 | 0 | 2, 7, 8, 10 |
E2. Lliurament de treballs i informes | 40% | 0 | 0 | 1, 6, 5, 2, 9, 4, 7, 8, 3, 12 |
E3. Carpeta de l'estudiant | 40% | 0 | 0 | 1, 6, 5, 11, 2, 7, 8, 3, 12 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de les contribucions de l'estudiant en les sessions, a través dels treballs corresponents a cada taller i a partir de tot el treball realitzat en el mòdul integrat en la carpeta de l'estudiant.
Es considera que l'assignatura està superada quan s’hagi obtingut una qualificació mitjana ponderada ≥ 4.85
Cal assistir al 90% de les sessions presencials
Recuperació: Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació, cal que:
La recuperació estarà focalitzada en les evidències d'aprenentatge no superades.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
El document amb les pautes d’avaluació de la Facultat es troba a: https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_2024_2025
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única
APA (2002). Criteria for Evaluating treatment Guidelines. American Psychologist, 57 (12), 1052-1059.
American Psychological Association. (2020). Publication manual (6th ed.). Washington, DC: Author.
https://apastyle.apa.org/products/publication-manual-7th-edition/
APA Council of Representatives (2005). APA Policy Statement on Evidence-Based Practice in Psychology. https://www.apa.org/practice/resources/evidence/evidence-based-statement.pdf
Baumbusch, J.L., Kirkham, S.R., Khan, K.B., McDonald, H., Semeniuk, P., Tan, E., & Anderson J.M. (2008). Pursuing common agendas: A collaborative model for knowledge translation between research and practice in clinical settings. Research in Nursing Health, 31,130-140.
Lomas, J. (2005). Using research to inform healthcare managers’ and policy makers’ questions: From summative to interpretive synthesis. Healthcare Policy, 1, 55-71.
Proctor, E.K. & Brownson, R.C. (Eds.) (2012). Dissemination and implementation research in health: Translating science to practice. New York, NY: Oxford University Press.
Robertson, D. & Williams, G. H. (Eds.) (2016). Clinical and translational science: Principles of human research. Boston, MA: Elsevier
Sackett, DL, Rosenberg, WMC, Gray, JAM, Haynes, RB, & Richardson, WS (1996). Evidence based medicine: what it is and what it isn't. British Medical Journal, 312, 71-2. https://www.cebma.org/wp-content/uploads/Sackett-Evidence-Based-Medicine.pdf
Sturmey, P. & Hersen, M. (2012). Handbook of Evidence-Based Practice in Clinical Psychology, Child and Adolescent Disorders (Vol. 1). Hoboken, NJ: Wiley
Wilson, P. M., Petticrew, M., Calnan, M. W., & Nazareth, I. (2010). Disseminating research findings: what should researchers do? A systematic scoping review of conceptual frameworks. Implementation Science : IS, 5, 91. http://doi.org/10.1186/1748-5908-5-91
World Health Organization (2014). Disseminating the research. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
Office Bàsic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |