Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4315985 Geoinformació | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Assignatura pendent de concurs (professorat a determinar)
El mòdul no té cap prerequisit específic, a part d'un mínim de coneixement d'eines informàtiques bàsiques (Windows, Excel, Word) a nivell d'usuari.
Proporcionar un context específic per al desenvolupament dels productes i serveis de la geoinformació de caràcter innovador. Centrat en un dels sectors més dinàmics d'aplicació de la informació geoespacial, en l'automatització o gestió intel·ligent de processos de sistemes urbans. Com són els àmbits de ciutats intel·ligents (smart cities) i d'Internet de les coses (IoT), que permeten la interconnexió intel·ligent a través de la xarxa del funcionament de sistemes i objectes d'ús quotidià en l'àmbit públic i privat, en els quals el component de geolocalització permet personalitzar i contextualitzar serveis i comportaments dels sistemes.
El mòdul inclou una revisió de les actuals tendències de desenvolupament i gestió urbana, així com de les polítiques de planificació i gestió del desenvolupament urbà i de la prestació de serveis urbans, juntament amb un examen de les oportunitats d'implementació de serveis intel·ligents. Paral·lelament, ofereix una visió àmplia dels models i estratègies d'innovació, de recursos per al desenvolupament de projectes d’R+D+I i de difusió, propagació i efecte multiplicador de les innovacions.
Dinàmiques urbanes i polítiques de planificació i de gestió
1. El procés d'urbanització contemporani: transformació i delimitació dels teixits urbans.
2. La definició de la ciutat a partir dels elements territorials: la identificació i la forma de la ciutat.
3. Les oportunitats i els reptes de la urbanització i el seu impacte sobre les xarxes urbanes.
4. La definició de la ciutat a partir de les infraestructures i serveis: la densitat de les xarxes i els equipaments.
5. Els usos de la ciutat per als agents socials.
6. La definició de la ciutat a partir dels seus agents: volum, densitat, característiques i activitat.
7. La definició conceptual dels fluxos urbans.
8. La definició de la ciutat a partir de les relacions entre unitats territorials: accessibilitat i mobilitat.
9. La definició de la ciutat i el transport.
10. Potencialitats i limitacions jurídiques, polítiques i ètiques en l'ús dels SIG.
R+D+I per a smart cities
1. Introducció a les smart cities.
2. Observació de la Terra des dels sensors.
3. Geoinformació i smart cities.
4. Clima i smart cities.
5. Smart cities i casos d’estudi.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició de conceptes i coneixements | 36 | 1,44 | 1, 15, 6, 5, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte de quadrimestre, exercicis, seminaris | 15 | 0,6 | 1, 3, 11, 7, 4, 9, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització d'exercicis pràctics | 69 | 2,76 | 15, 11, 6, 7, 4, 10, 14 |
El mòdul es desenvolupa mitjançant tres tipus d'activitats:
Activitats dirigides: Consisteixen en classes teòrico-pràctiques en aules informàtiques i inclouen la resolució de casos per mitjà d'exercicis pràctics guiats, aplicant com a metodologia principal l’aprenentatge basat en problemes. Les classes formen el fil conductor del mòdul. La seva funció és sistematitzar els continguts, presentar estats de la qüestió de les matèries, aportar mètodes i tècniques per a la resolució de tasques i recapitular els coneixements objecte d'aprenentatge. Així mateix, generen i organitzen les necessitats de treball autònom de l'alumne per a ampliar continguts bàsics o desenvolupar continguts complementaris.
Activitats supervisades: Comprenen la realització d'un projecte de quadrimestre, consistent en un cas d'aplicació real, mitjançant hores de taller, treball autònom i tutories, el qual permet aplicar conjuntament els coneixements i habilitats tècniques dels continguts de tots els mòduls del quadrimestre. El projecte de quadrimestre constitueix per a l'alumne/a una fita i la demostració material d'haver assolit els objectius de tots els mòduls del quadrimestre i és la peça fonamental de l'avaluació, ja que a més del seguiment continuat de la seva realització, haurà de lliurar una memòria de síntesi del projecte i exposar-lo oralment.
Activitats autònomes: El treball autònom de l'alumne inclou el temps per a estudiar materials teòrics (articles, manuals, informes d’interès, etc.), cercar documentació i dades, realitzar exercicis d'ampliació de continguts complementaris del mòdul i, en gran part, dur a terme el desenvolupament personal del projecte de quadrimestre.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es faran a través d’eines virtuals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 25 | 9 | 0,36 | 1, 2, 15, 5, 4, 10, 14, 13, 12 |
Entrega d'informes i treballs | 30 | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 11, 6, 7, 5, 4, 8, 9, 14, 12 |
Realització d'exercicis pràctics | 45 | 9 | 0,36 | 11, 6, 7, 5, 9, 10, 13 |
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis o discussions d’exercicis a través de mitjans telemàtics, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ CONTINUADA. Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d’avaluació:
L'avaluació del mòdul es basa principalment en la realització del projecte de quadrimestre, el qual és objecte de dues activitats d'avaluació. D'una banda, l'elaboració i lliurament de la memòria de síntesi del projecte i, d'altra banda, la defensa oral del projecte elaborat. Atès el contingut altament tècnic del mòdul, s'atribueix un pes del 30% a la memòria del projecte, ja que és el mitjà més adequat per a exposar els detalls tècnics amb tota la seva complexitat, i un pes del 25% a la defensa oral. L'avaluació es complementa amb un 45% de realització d'exercicis pràctics.
El projecte de quadrimestre (memòria del projecte de quadrimestre, exposició oral del projecte de quadrimestre) i els exercicis o pràctiques i seminaris poden ser individuals o en petits grups, segons indiquin els professors en cada cas.
Les hores atribuïdes a cada activitat d’avaluació inclouen el temps destinat a l'elaboració dels mitjans materials d'avaluació de cada activitat (memòria, presentació, etc.).
b) Programació d’activitats d’avaluació:
Memòria del projecte del 2n quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Lliurament al final del període d’activitats del mòdul, el 11 d'abril de 2025.
Defensa oral del projecte del 2n quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Exposició oral o presentació comentada al final del període d’activitats del mòdul, el 25 d’abril de 2025.
Exercicis pràctics del mòdul: Realització i lliurament setmanal o quinzenal, al llarg del quadrimestre.
c) Procediment de revisió de l’avaluació:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Un cop publicades les notes, els alumnes disposaran d’una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o professores corresponents.
d) Procés de recuperació:
Memòria del projecte del 2n quadrimestre: Recuperable en el termini màxim de 2 setmanes després de la data de lliurament programada. La recuperació consistirà en un nou lliurament de tota la memòria en cas d’avaluació negativa de la primera memòria lliurada.
Defensa oral del projecte del 2n quadrimestre: Recuperable en el termini màxim d’1 setmana després de la data de realització programada. La recuperació consistirà a efectuar de nou la defensa oral encas d’avaluació negativa de la primera defensa oral realitzada.
Exercicis pràctics del mòdul: No recuperables.
Per a participar en la recuperació l'alumne/a haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'avaluació total del mòdul. Per tant, haurà d'haver estat avaluat necessàriament en la data programada de la memòria (40%) i de la defensa oral (30%) del projecte de quadrimestre.
Només podrà participar en el procés de recuperació l’alumne/a que, no havent superat l’avaluació del mòdul (qualificació total mínima de 5,0), hagi obtingut una qualificació mínima total del mòdul superior a 3,5.
e) Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat la Memòria del projecte del 2n quadrimestre ni realitzat la Defensa oral del projecte del 2n quadrimestre. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d’avaluació:
En cas que l’estudiant dugui a terme qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diversesirregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podranrecuperar.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
James B. Campbell ; Introduction to Remote Sensing, 5a edició ISBN-10: 160918176X Data original 1987
Carol L. Stimmel, 2016; Building smart cities analytics, ICT, and design thinking. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group.
Deren Li, Jie Shan, Jianya Gong ed, 2009: Geospatial technology for earth observation.
Stone, Brian, 2012; The City and the coming climate : climate change in the places we live. Ed. Cambridge University Press.
Oriol Nel·lo et al, 2016 ; La luz de la ciudad. El proceso de urbanización en España a partir de las imágenes nocturnas de la Tierra. ISBN 978-84-617-6386-3
Oriol Nel·lo and Renata Mele, 2016; Cities in the 21st, Century. Nova York, Routledge, 2016 ISBN10: 1138119644
David Harvey, 1996; Justice, Nature and the Geography of Difference, WileyBlackwell ISBN: 9781557866813
M. Netzband et al., 2007; Applied Remote Sensing for Urban Planning, Governace and Sustainability. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.
ArcGIS
QGIS
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |