Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Temes Específics d'Economia Aplicada B

Codi: 43793 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Miquel Àngel Garcia Lopez
Correu electrònic:
miquelangel.garcia@uab.cat

Equip docent

Riccardo Turati
David Enrique Castells Quintana

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

Proporcionar una comprensió més àmplia en tècniques i temes avançats per a la investigació empírica en economia.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar els principals avanços científics i línies de recerca existents en l'àmbit de l'economia pública i aplicada contemporània en un context globalitzat amb la finalitat d'integrar-los en recerques científiques, projectes i/o polítiques de caràcter públic o privat. (Especialitat en Recerca en Economia Aplicada / Research in Applied Economics).
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Conèixer els fonaments i instruments matemàtics, estadístics i economètrics necessaris per a la inferència estadística.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  5. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  6. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a l'anàlisi de la competència en els mercats, incloent el disseny i aplicació de les polítiques de defensa de la competència, i la regulació dels mercats.
  7. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les dinàmiques econòmiques d'abast territorial, així com la seva relació amb disciplines afins.
  8. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les qüestions d'eficiència i equitat en l'economia, i com poden contribuir al desenvolupament econòmic de les societats.
  9. Resoldre problemes i desafiaments socioeconòmics globals en un context de creixent integració de l'economia mundial aplicant l'anàlisi econòmica.
  10. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Economia del Desenvolupament

1. Conceptes i desafiaments.

2. La persistència de la pobresa.

3. El procés de desenvolupament.

4. Ciutats, urbanització i desenvolupament.

5. Temes actuals en la investigació sobre desenvolupament.

 

Economia de la Migració

1. Migració internacional - Fets, factors determinants i selecció de migrants.

2 Qüestions d'identificació en l'economia de la migració.

3. Impacte de la immigració en el mercat laboral.

4. Economia política de la immigració. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Direcció 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Supervisió 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Autònom 82,8 3,31 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Classes, redacció d'assaigs, tutories, activitats d'estudi i investigació.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 70% 3,2 0,13 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Presencialitat a classe 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Presentació i discussió d'assajos i problemes 15% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Presentació i discussió de lectures 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació contínua
Assistència a classe, presentació i discussió d'assajos i problemes, presentació i discussió de lectures, exàmens.

Calendari d'activitats d'avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Nota de mòdul i recuperació
La nota global del mòdul es determinarà com la mitjana de les notes finals obtingudes per a cadascuna de les unitats del mòdul, ponderades pels seus ECTS, amb la condició que:

  • Cap de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 3,5;
  • Com a màxim una de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 5,0.

En cas que no es compleixi alguna d'aquestes condicions, es donarà a l'alumne l'opció de recuperar les unitats corresponents. També en el cas que es compleixin les condicions,però la nota mitjana ponderada global del mòdul sigui inferior a 5,0, es donarà l'opció de recuperar la unitat qualificada amb una nota inferior a 5,0.
El format de recuperació d'una unitat serà determinat pels seus professors i la nota màxima que es pot obtenir en cada unitat recuperada és de 5,0.

Avaluació d'Economia del Desenvolupament
40% Presentació d'un article acadèmic
60% Examen escrit

Avaluació d'Economia de la Migració
40% Presentació/Informe escrit d'un article acadèmic
60% Examen escrit

Procediment de revisió de les qualificacions
Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació
"Per participar alprocés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul entre 3.5 i 4.9.
La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb unanota de 5.En cas contrari, mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificaràamb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”
Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

Avaluació única
Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

Economia del Desenvolupament

  • Cypher & Dietz, J. 2020. The Process of Economic Development. Routledge
  • Janvry de A. Sadoulet, E. 2017. Development Economics. Routledge
  • Banerjee A., Duflo, E. 2011. Poor economics. New York, Public Affairs.
  • Acemoglu, D., Robinson, J. 2012. Why Nations Fail. Penguin Random House.
  • Castells-Quintana, D. 2021. Our Elusive Quest for Prosperity. Ediciones UAB

Economia de la Migració

  • Ozden, C ̧., Parsons, C. R., Schiff, M., and Walmsley, T. L. (2011). Where on earth is everybody? The evolution of global bilateral migration 1960–2000. The World Bank Economic Review, 25(1):12–56
  • Grogger, J. and Hanson, G. H. (2011). Income maximization and the selection and sorting of international migrants. Journal of Development Economics, 95(1):42–57
  • Dao, T. H., Docquier, F., Parsons, C., and Peri, G. (2018). Migration and development: Dissecting the anatomy of the mobility transition. Journal of Development Economics, 132:88–101
  • Card, D. (1990). The impact of the Mariel boatlift on the Miami labor market. Ilr Review, 43(2):245–257.
  • Edo, A. (2020). The impact of immigration on wage dynamics: Evidence from the Algerian independence war. Journal of the European Economic Association, 18(6):3210–3260
  • Goldsmith-Pinkham, P., Sorkin, I., and Swift, H. (2020). Bartik instruments: What, when, why, and how. American Economic Review, 110(8):2586–2624
  • Borusyak, K., Hull, P., and Jaravel, X. (2022). Quasi-experimental shift-share research designs. The Review of Economic Studies, 89(1):181–213
  • Beine, M., Bertoli, S., and Fernández-Huertas Moraga, J. (2016). A practitioners’ guide to gravity models of international migration. The World Economy, 39(4):496–512
  • Edo, A. (2019). The impact of immigrationon the labor market. Journal of Economic Surveys, 33(3):922–948
  • Borjas, G. J. (2003). The labor demand curve is downward sloping: Reexamining the impact of immigration on the labor market. The quarterly journal of economics, 118(4):1335–1374.
  • Peri, G. and Sparber, C. (2009). Task specialization, immigration, and wages. American Economic Journal: Applied Economics, 1(3):135–169
  • Bernstein, S., Diamond, R., Jiranaphawiboon, A., McQuade, T., and Pousada, B. (2022). The contribution of high-skilled immigrants to innovation in the United States. NBER WP 30797
  • Alesina, A., & Tabellini, M. (2024). The political effects of immigration: Culture or Economics? Journal of Economic Literature, 62(1), 5-46.
  • Card, D., Dustmann, C., and Preston, I. (2012). Immigration, wages, and compositional amenities. Journal of the European Economic Association, 10(1):78–119.
  • Moriconi, S., Peri, G., and Turati, R. (2022b). Skill of the immigrants and vote of the natives: Immigration and nationalism in European elections 2007–2016. European Economic Review, 141:103986.
  • Giuliano, P. and Tabellini, M. (2020). The seeds of ideology: Historical immigration and political preferences in the United States. Harvard Business School Working Paper, No. 20-118, May 2020.

Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt