Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4314949 Psicologia General Sanitària | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es donen per assumits els coneixements en les següents matèries: semiologia en psicopatologia, procediments generals d'avaluació en psicologia clínica, tècniques d'intervenció en psicologia clínica, i coneixements generals i criteris diagnòstics dels principals trastorns mentals en població adulta.
OBJECTIUS
L'objectiu general d'aquest mòdul és examinar en profunditat els factors biopsicosocials associats als problemes de salut mental en l'edat adulta, així com els procediments per avaluar i intervenir-hi a nivell individual, familiar i/o comunitari.
Objectius específics:
- Avaluació i formulació global del cas.
- Guies de pràctica clínica basades en l'evidència per als trastorns mentals de la població adulta.
- Factors biopsicosocials de risc i factors mantenidors en la salut mental de la població adulta.
- Avaluació específica dels factors de risc i dels factors mantenidors en la salut mental de la població adulta.
- Tractament psicològic dels factors de risc i dels factors mantenidors en la salut mental de la població adulta.
- Protocols estructurats de tractament psicològic
Coneixements sobre:
- Avaluació en salut mental d’adults. Entrevista i anàlisi funcional
- Formulació del cas, objectius terapèutics, planificació del tractament i estructura de les sessions
- Maneig del trastorn mental. Complicacions en la intervenció terapèutica
- Tractaments basats en l’evidència. L’ús de les guies clíniques
- Entrevista motivacional com a eina terapèutica bàsica
- Factors de risc per al desenvolupament de trastorns mentals: estrès i adaptació. Abordatge específic de les experiències de pèrdua i dol
- Avaluació i tractament de l’afectació fisiològica dels trastorns mentals: alteracions de la conducta alimentària, de la son i de la sexualitat
- Protocol Unificat de tractament transdiagnòstic per als trastorns emocionals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
seminaris | 25 | 1 | |
seminaris de problemes clínics | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització de treballs i Informes | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 43 | 1,72 | |
Preparació de materials pels seminaris | 43 | 1,72 | |
Preparació seminaris de problemes clínics | 18 | 0,72 |
Seminaris d’avaluació e intervenció dels trastorns psicològics. En aquestes classes es presentaran l’abordatge general d’avaluació i tractament dels problemes psicològics. En alguns seminaris poden haver lectures relacionades amb el tema que els alumnes hagin de llegir abans del seminari. De la mateixa manera, alguns seminaris disposaran de lectures obligatòries avaluables a través de les evidències. Programació: 12 sessions de 2 hores (Total 24 hores).
Seminaris ABP. En aquestes classes l’alumnat ha d’aprofundir de manera autònoma i dirigida en els temes del programa. Partint d'unes dades concretes, l’estudiant haurà de construir el tema general sobre com abordar el cas clínic. Es presentaran diversos problemes relacionats amb temes del programa que seran treballats en grups de 4-6 estudiants. Durant una part del seminari els/les estudiants presentaran oralment el cas. Es lliurarà per escrit el problema desenvolupat. Programació: 6 sessions de 2 hores (Total 12 hores).
En una de les sessions de seminari teòric, encara per determinar, es destinaran 15 minuts per tal que els alumnes puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 | 40% | 1 | 0,04 | 1, 18, 11, 13, 12, 7, 14, 17, 16, 3, 4, 5, 6, 2, 9, 19 |
EV2 | 30% | 1 | 0,04 | 8, 1, 10, 18, 11, 13, 12, 14, 16, 3, 4, 5, 2, 9, 19 |
EV3 | 30% | 1 | 0,04 | 10, 18, 11, 13, 12, 7, 17, 15, 16, 6, 2 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Qualificació mitjana ponderada ≥ 5
|
Dates d’avaluació |
EV1 |
Examen escrit, individual: 25 preguntes test de múltiple elecció i resposta única. 40% de la nota final. |
EV3 |
Examen escrit, individual – 6 preguntes obertes i resolució d’un cas clínic (4 preguntes obertes). 30% de la nota final. |
EV2a |
Entrega activitat ABP per escrit i presentació oral. Grupal. 15% de la nota final. |
EV2b |
Entrega activitat ABP per escrit i presentació oral. Grupal. 15% de la nota final. |
L’avaluació continuada consta de 3 evidències:
Ev1: Examen tipus test (40% de la nota final). Individual
Ev2: Resolució de problemes clínics (ABP) (30% de la nota final). Grupal
Ev3: Examen obert (30% de la nota final). Individual
La qualificació final de l’avaluació continuada s’obtindrà amb la mitjana ponderada de les 3 evidències d’avaluació. El mòdul es superarà amb la qualificació mitjana ponderada ≥ 5 (en una escala de 0 a 10 punts), sempre i quan s'hagi obtingut una qualificació mitjana de com a mínim 4.5 punts (en una escala de 0 a 10) entre les evidències Ev1 i Ev3.
Recuperació:
L’alumnat que hagi obtingut una qualificació final (qualificació mitjana ponderada) entre 3.5 i 4.9 punts i que hagi realitzat evidències d’avaluació amb un pes d’almenys 2/3 de la qualificació total (una d’elles la Ev2 resolució de problemes clínics), podrà presentar-se a la prova de recuperació dels continguts corresponents a les evidències Ev1 i Ev3. La prova tindrà un valor màxim de 2 punts que se sumaran a la nota prèvia. Cal aprovar la prova de recuperació, és a dir, obtenir un mínim d'1 punt, per poder sumar la puntuació a la nota prèvia.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes acumulat igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “No avaluable”.
Barlow, David H. & Farchione, Todd J. (2015). Protocolo Unificado para el tratamiento transdiagnóstico de los trastornos emocionales: Manual del terapeuta y manual del paciente. Alianza Editorial.
Buela-Casal, Gualberto & Sierra, Juan Carlos (2004). Manual de evaluación y tratamientos psicológicos. Biblioteca Nueva
Cervilla, Jorge A. (2002). Valoración y tratamiento del enfermo mental. Aran Ediciones.
Guías de práctica clínica del Sistema Nacional de Salud, http://portal.guiasalud.es
Guías de práctica clínica del National Institute for Health and Care Excellence (NICE), http://www.nice.org.uk/GuidanceMenu/Conditions-and-diseases/Mental-health-and-behavioural-conditions
Guías de práctica clínica de la American Psychiatric Association, http://psychiatryonline.org/guidelines.aspx
Miller William R. & Rollnick Stephen (2015). La entrevista emocional. Paidós.
Nathan, Peter E. & Gorman, Jack M. (Eds.) (2007). A Guide to Treatments that Work (3rd Ed.). New York: Oxford University Press.
Obiols, Jordi (Ed.) (2008). Manual de psicopatología general. Madrid: Biblioteca nueva
Pérez Álvarez, Marino, Fernández, José Ramon, Fernández Concepción, & Amigo, Isaac. (Coord.) (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces I. Adultos. Madrid: Pirámide.
Soler Insa, Pere Anton & Gascón, Josep (coord.). RTM-IV. Recomendaciones terapéuticas en los trastornos mentales. Majadahonda: CYESAN.
Worden J.William (2013). El tratamiento del duelo. Asesoramiento psicológico y terapia. Paidós.
Al llarg del curs s'utilitzarà per a cada tema la bibliografia específica i els recursos digitals corresponents.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.