Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Avaluació i Intervenció en Salut Mental en la Infància i l'Adolescència

Codi: 43419 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4314949 Psicologia General Sanitària OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Lourdes Ezpeleta Ascaso
Correu electrònic:
lourdes.ezpeleta@uab.cat

Equip docent

Silvia Noguer Carmona
Joaquim Punti Vidal

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixement bàsics del model cognitiu conductual i de la psicologia basada a la evidència.


Objectius

L’objectiu d’aquest mòdul és examinar en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut mental en la infància i l’adolescència, així com els procediments per a avaluar-los i intervenir sobre ells a nivell individual, familiar i/o comunitari, o bé, si es el cas, procedir a la derivació a l’ especialista corresponent.

El mòdul s’orienta a tractar els problemes i trastorns més prevalents a la infància i adolescència, així com aquells que, encara que apareguin amb menys freqüència, el psicòleg general sanitari en exercici deu saber identificar per poder derivar a l’especialista.

Per a cada unitat d’estudi s’ analitzarà de forma integrada:

  • la guia de pràctica clínica
  • les particularitats evolutives i de sexe/gènere
  • les qüestions ètiques que es plantegen en aquest àmbit
  • els factors de risc i protecció
  • l’ avaluació, diagnòstic i diagnòstic diferencial
  • els tractaments basats en proves
  • la coordinació multidisciplinària que implica el problema
  • els criteris de derivació a l’ especialista
  • el seguiment i l’avaluació de l’ eficàcia de la intervenció realitzada

Competències

  • Analitzar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica.
  • Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació a la pràctica professional, ajustant el propi exercici com a professional sanitari al que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.
  • Conèixer el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
  • Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment els relacionats amb la salut mental.
  • Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
  • Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
  • Dissenyar, desenvolupar i, si escau, supervisar i avaluar plans i programes d'intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
  • Formular hipòtesis de treball en recerca i recollir i valorar de manera crítica la informació per resoldre problemes aplicant el mètode científic.
  • Planificar, realitzar i, si escau, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per establir-ne l'avaluació.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar l'eficàcia de la intervenció psicològica en infants i adolescents.
  2. Conèixer els protocols d'actuació davant de determinats factors de risc en la infantesa i l'adolescència.
  3. Conèixer les característiques clíniques dels trastorns en les diverses edats i les diferències per sexe per conduir la pràctica clínica amb una perspectiva evolutiva i de gènere.
  4. Conèixer les tècniques, els procediments i els protocols basats en l'evidència per avaluar els problemes i els trastorns mentals d'infants i adolescents.
  5. Conèixer les tècniques, els procediments i els protocols basats en l'evidència per intervenir en els problemes i els trastorns mentals d'infants i adolescents.
  6. Discriminar quins mètodes i dissenys de recerca són més apropiats per donar resposta a un problema concret en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
  7. Dissenyar programes de tractament individual en infants i adolescents i preveure la prevenció de recaigudes.
  8. Formular adequadament preguntes, objectius i hipòtesis de recerca per resoldre problemes en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
  9. Formular pautes per a pares i mares per afavorir el desenvolupament de l'infant i de l'adolescent.
  10. Identificar actuacions professionals èticament inapropiades en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil
  11. Identificar aquells casos que, en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil, requereixen derivació a l'especialista o al dispositiu assistencial adequat, o que requereixen actuació interdisciplinària, i descriure els procediments d'actuació que cal aplicar.
  12. Identificar els avenços en el coneixement dels trastorns mentals en infants i adolescents (definició i classificació, tendències epidemiològiques, processos causals, comorbiditat).
  13. Identificar els factors de risc i protecció en relació amb els problemes de salut mental infantojuvenil segons l'edat i el sexe.
  14. Identificar els mecanismes d'actuació i l'impacte dels factors de risc i de protecció dels trastorns mentals en la infantesa i l'adolescència.
  15. Identificar els recursos i els mecanismes per afrontar els problemes de salut i malaltia mental.
  16. Identificar i analitzar l'impacte sobre l'entorn familiar i psicosocial dels problemes de salut i malaltia mental.
  17. Identificar, seleccionar i analitzar críticament la documentació clínica rellevant per a l'exercici de l'activitat professional en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
  18. Integrar la informació de l'avaluació dels trastorns mentals en infants i adolescents per poder dur a terme una orientació terapèutica que inclogui els objectius prioritaris.
  19. Integrar la informació de l'avaluació per arribar a conclusions diagnòstiques que incloguin el diagnòstic diferencial dels trastorns mentals en infants i adolescents.
  20. Orientar les famílies perquè puguin decidir els tractaments d'elecció
  21. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  22. Recollir i analitzar la informació de manera coherent amb els objectius i les hipòtesis de la recerca, i interpretar adequadament els resultats obtinguts, reconeixent-ne l'impacte en les persones i les comunitats, en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
  23. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

  1. Detecció i tractament de problemes evolutius en la infància
  2. Avaluació i intervenció davant esdeveniments vitals estressants i altres situacions i conductes de risc
  3. Avaluació i tractament del trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat
  4. Avaluació i tractament dels trastorns de l’aprenentatge
  5. Avaluació i tractament dels trastorns del espectre autista
  6. Avaluació i tractament dels trastorns de la conducta
  7. Avaluació i tractament dels trastorns d’ansietat
  8. Avaluació i tractament del trastorn obsessiu-compulsiu
  9. Avaluació i tractament del trastorn depressiu
  10. Avaluació i tractament de les conductes autolesives no suicides i les conductes suicides
  11. Avaluació i tractament dels trastorns del comportament alimentari

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 25,5 1,02
Seminaris de problemes clínics 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Tutorització de treballs e informes 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 43,5 1,74
Preparació de seminarios de problemes clínics 18 0,72
Preparació material seminaris 43,5 1,74

Seminaris

Seminaris de problemes clínics (ABP)

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
E1 Examen obert 40% 0 0 7, 1, 9, 20, 16, 11, 10, 13, 12, 14, 15, 17, 19, 3, 4, 5, 2
E2 Examen tipus test 30% 0 0 16, 13, 12, 14, 15, 3, 4, 5, 2
E3 Seminaris problemes clínics 30% 0 0 7, 1, 9, 8, 22, 20, 16, 11, 10, 13, 14, 6, 15, 17, 21, 18, 19, 4, 5, 2, 23

L’avaluació continuada consta de 3 evidències: 

E1: Examen obert (Individual) (setmana 19)

E2: Examen tipus test  (individual) (setmana 19)

E3: Resolució de casos clínics a partir de l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) (grupal) (setmanes 8 i 15)

La qualificació final de l’avaluació continuada s’obtindrà com la mitjana ponderada de les 3 evidències d’avaluació. El mòdul es superarà amb la qualificació mitjana ponderada ≥ 5 (en una escala de 0 a 10 punts), sempre i quan s'hagi obtingut una qualificació mitjana de com a mínim 4.5  punts (en una escala de 0 a 10) entre les evidències E1 i E2. 

Recuperació: 

L’alumnat que hagi obtingut una qualificació final (qualificació mitjana ponderada) entre 3.5 i 4.9 punts i que hagi realitzat evidències d’avaluació amb un pes d’almenys 2/3 de la qualificació total (una d’elles la E3 resolució de problemes clínics), podrà presentar-se a la prova de recuperació dels continguts corresponents a les evidències E1 i E2. La prova tindrà un valor màxim de 2 punts que es sumaran a la nota prèvia. Cal aprovar la prova de recuperació, és a dir, obtenir un mínim d'1 punt, per poder sumar la puntuació a la nota prèvia.

 Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes acumulat igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “No avaluable”. 

Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba a https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

Carrasco, M.A., Ramírez, I.M., & del Barrio, V. (2013). Evaluación clínica: Diagnóstico, formulación y contrastación de los trastornos psicológicos. Madrid: Sanz y Torres.

Comeche, M. I. & Vallejo, M. A. (2016). Manual de terapia de conducta en la infancia (3a. Ed.). Madrid: Dykinson.

Costas, C. (2003). Avaluació psicològica del desenvolupament infantil: des del naixement fins als sis anys. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona

Christophersen, E.R. & VanScoyoc, S. M. (Eds.) (2013). Treatments that work with children: Empirically supported strategies for managing childhood problems (2nd ed). Washington: American Psychological Association.

Ezpeleta, L. (2005). Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo. Barcelona: Masson.

Ezpeleta, L. & Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.

Friedberg, R. D., & Nakamura, B. J. (2020). Cognitive Behavioral Therapy in youth: Tradition and innovation. New York: Springer 

Garcia, N. & Noguerol, V. (2007). Infancia maltratada: Manual de Intervención. Madrid: EOS.

Guías de práctica clínica del Sistema Nacional de Salud http://portal.guiasalud.es

Guías de práctica clínica del National Institute for Health and Care Excellence http://guidance.nice.org.uk

Hunsley, J. & Mash, E.J. (2018). Assessments that works (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Martín, J. (2005). La intervención ante el maltrato infantil: Una revisión del sistema de protección. Madrid: Psicología Pirámide

Nathan, P.E. & Gorman, J.M. (Eds.) (2015). A guide to treatments that work (4th. Ed.). New York: Oxford University Press.

Pérez, M. (2006). Guía de tratamientos psicológicos eficaces III:Infancia y adolescencia. Pirámide. 

Pérez-Bonaventura, I. (2022). Ansiedad. A mi también me pasa. Manual práctico para jóvenes y adolescentes. Barcelona: Penguin Random House.

Pérez-Bonaventura, I. (2024). ¡Hola autoestima! Atrévete a ser tú. Barcelona: Penguin Random House.

Puntí, J. (2023). Educar en tiempos difíciles. Estrategias y recursos para afrontar los desafíos. Barcelona: Siglantana.

Youngstrom, E. A., Prinstein, M. J., Mash, E. J., & Barkley, R. A. (Eds.). (2020). Assessment of disorders in childhood and adolescence (5th ed.). Guilford Press.

 


Programari

No és necessari cap programari


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.