Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comunicació Comercial

Codi: 43405 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313148 Màrqueting OT 0
4314947 Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Beatriz Valli Casado
Correu electrònic:
ana.valli@uab.cat

Equip docent

Mireya Places Fernando
Cristina Martorell Castellano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereix cap requisit previ per cursar el mòdul.


Objectius

1.- Identificar les estratègies creatives en l’àmbit del marketing.
2.- Aplicar les tècniques de planificació de mitjans en el camp de la comunicació comercial avançada.


El mòdul, per tant, es divideix en dos blocs:

a) Estratègies creatives de màrketing

b) Planificació de mitjans

Competències
a) Màrqueting
• Abordar situacions i/o problemes empresarials que puguin comportar un dilema ètic a partir d'una reflexió crítica.
• Aportar solucions innovadores a problemes comercials.
• Demostrar un ampli coneixement de les eines de comunicació comercial en el seu context actual.
• Desenvolupar habilitats comunicatives en presentacions orals davant de públics crítics.
• Generar idees i solucions innovadores i competitives.
• Planificar i portar a terme campanyes publicitàries.

b) Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques
• Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca), i d'acord amb el brífing de l'anunciant dissenyar un pla estratègic de comunicació.
• Demostrar esperit de superació: curiositat, creativitat, etc.
• Dissenyar i executar investigacions de mercat.
• Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.
• Que els estudiants sàpiguen comunicar les pròpies conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.


Competències

    Màrqueting
  • Abordar situacions i/o problemes empresarials que puguin comportar un dilema ètic a partir d'una reflexió crítica.
  • Aportar solucions innovadores a problemes comercials.
  • Demostrar un ampli coneixement de les eines de comunicació comercial en el seu context actual.
  • Desenvolupar habilitats comunicatives en presentacions orals davant de públics crítics.
  • Generar idees i solucions innovadores i competitives.
  • Planificar i portar a terme campanyes publicitàries.
    Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques
  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca), i d'acord amb el brífingde l'anunciant dissenyar un pla estratègic de comunicació
  • Demostrar esperit de superació: curiositat, creativitat, etc.
  • Dissenyar i executar investigacions de mercat.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les pròpies conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar situacions i/o problemes empresarials que puguin comportar un dilema ètic a partir d'una reflexió crítica.
  2. Aplicar els mètodes de planificació de mitjans.
  3. Aplicar els mètodes de planificació dels mitjans.
  4. Desenvolupar habilitats comunicatives en presentacions orals davant de públics crítics.
  5. Dissenyar estratègies creatives publicitàries.
  6. Dissenyar estratègies originals i innovadores de comunicació integrada.
  7. Distingir els elements de la planificació publicitària.
  8. Enfrontar-se als problemes de comunicació amb esperit de superació, per cercar solucions creatives i innovadores.
  9. Establir objectius de comunicació d'acord amb objectius empresarials.
  10. Generar idees i solucions innovadores i competitives.
  11. Identificar els processos i les tècniques creatives publicitàries.
  12. Identificar els processos i les tècniques de planificació de mitjans.
  13. Identificar les tècniques i els processos creatius publicitaris.
  14. Ordenar i dirigir un debat sobre els temes plantejats.
  15. Presentar en públic les reflexions pròpies objecte de debat.
  16. Reconèixer els elements interns i externs del procés de creació publicitària.

Continguts

a) Estratègies creatives publicitàries:
- El marketing de la comunicació.
- Fonts d'informació: producte-marca-target-mercat.
- Visió hol·lística dins del plà de marketing.
- Gestionar els punts de contacte.
- Creativitat en l'estratègia.
b) Planificació de mitjans:
- Sistemes d'informació de Marketing (SIM).
- El marketing mix i la seva interrelació amb l'estratègia de mitjans.
- Procés de treball: la negociació, el seguiment i reglatge, avaluació i tancament.
NB: El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
NB2: En una de les sessions de l’assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que els estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 75 3 1, 7, 11, 12, 13, 16
Tipus: Supervisades      
Anàlisi, plantejament i presentació oral de casos reals i d'estudi 25 1 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Lectures i anàlisi de casos reals i d'estudi 100 4 1, 7, 14

El mòdul inclou sessions de 4 hores en les que es realitzaran classes dirigides, activitats supervisades individuals i en grup a l'aula, així com un conjunt d'activitats autoònomes (lectures d'articles i treball sobre case studies).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació activa a classe 40% 10 0,4 1, 4, 8, 14, 15
Presentació final de treballs 30% 20 0,8 2, 3, 4, 5, 6, 9, 14, 15, 16
Revisió de treballs a classe 30% 20 0,8 1, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16

L'avaluació del mòdul consta de les següents activitats d'avaluació:

- Activitat A, participació activa a classe (40%).
- Activitat B, seguiment de treballs a classe  (30%)
- Activitat C, presentació final de treballs (30%)

Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats A, B i C, així com assistir a un mínim del 80% de las classes del mòdul. L'avaluació és continuada i no hi ha examen final de mòdul.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.


Bibliografia

1) Consulta d'estudis específics relacionats camb l'evolució del mercat, els hàbits de compra, estils de vida i el consum de mitjans del mercat de referència (a definir en cada cas). Exemples de fonts genèriques:

-        Estudio General de Medios: http://www.aimc.es/-Datos-EGM-Resumen-General-.html

-        Estudio de medios de inversión en medios digitales IAB: https://iabspain.es/estudio/estudio-de-inversion-publicitaria-en-medios-digitales-2024/

-        Estudios de inversión publicitaria: http://www.infoadex.es/estudios.html

-        Estudios optimedia: http://www.optimedia.es/optimedia-intelligence/

-        Instituto Nacional de Estadística

-        Marco general de medios AIMC: http://www.aimc.es/-Marco-General-.html

-        Statista:https://www.statista.com/

-        Nielsen Insights: http://www.nielsen.com/us/en/insights/reports.html

2) Investigacions IAB (Interactive Advertising Bureau): http://www.iabspain.net/investigacion/

-        Estudio anual Ecommerce: https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-ecommerce-iab-2018_vcorta.pdf

-        Libro blanco de la publicidad programática: http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/downloads/2014/09/Libro-blanco-de-Compra-Program%C3%A1tica-y-RTB.pdf

-        Marketing de Afiliados: http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/downloads/2011/07/12_LB_Marketing_afiliacion.pdf

3) Documents per a la Mobile Strategy:

- Manual ASO: https://pickaso.com/guia-aso

- Estudi State of Mobile: https://www.data.ai/es/go/state-of-mobile-2024/

4) Nous models de negoci a l'era digital: http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201409/modelos_de_negocio_pdf.pdf

5) Eines específiques per l'anàlisi competitiva i posicionament de la marca:

- PESTEL Analysis: Business Environment Scanning Task (Aguilar, 1967)

-  Eines d'anàlisi web: SEMrush, PageRank, Mention.com, Google Keyword Planner/Trends, etc.

- Estudi de conversió en negoci digital i e-commerce: https://www.flat101.es/app/uploads/2023/04/Estudio-de-Conversio%CC%81n-2023.pdf        

- Gestió de la reputació online: http://carlosvictorcosta.com/2011/modelo-de-gestion-integral-de-la-reputacion-online-corporativa/

-  Dashboarding: https://datastudio.google.com  

- Formats d’anunci per a xarxes socials: https://www.adsmurai.com/es/recursos/guia-formatos-social-media

6) Business Model Canvas. Osterwalder, Alexander. “Value proposition design: How to create products and services customers want”  (2014)

8) Traction book http://tractionbook.com/

9) “Estrategias de comunicación” según Patti and Frazer (1988)

10) Webloyalty. Estudio Online Shoppers: http://www.slideshare.net/Ikusmer/estudio-online-shoppers-2016-sistemas-de-ahorro-online

11) Cómo crear buyer personas:  https://www.40defiebre.com/como-crear-buyer-personas 

11) How to Plan triggered email campaigns: http://www.smartinsights.com/email-marketing/behavioural-email-marketing/how-to-plan-event-triggered-email-campaigns/

12) Design Thinking methodology and Design Principles. Stanford University. Oct 2013. https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-a-quick-overview

13) “Talking to humans”. Giff Constable. 2018 https://www.talkingtohumans.com/ 

 


Programari

  • Moodle
  • Microsoft Office & Google Drive suite
  • Trello
  • Google Analytics, Ads & Studio

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 30 Espanyol segon quadrimestre tarda