Degree | Type | Year |
---|---|---|
4313815 Research in Education | OT | 0 |
You can view this information at the end of this document.
This module is mandatory in Curriculum and Innovation Processes in Education
This module aims to introduce the student to research in the field of competency curriculum development and innovation processes.
The objectives are:
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Debates on readings / exhibitions | 6 | 0.24 | |
Exhibition in plenary | 4 | 0.16 | |
Magisterial explanations | 20 | 0.8 | |
Workshops / classroom exercises | 6 | 0.24 | |
Type: Supervised | |||
Elaboration in group and delivery in the virtual platform of the different activities (readings, reviews, team work, work / final report) | 24 | 0.96 | |
Individual and collective tutorials | 12 | 0.48 | |
Type: Autonomous | |||
Personal study, complementary readings, analysis of evaluative cases, search of information, elaboration of portfolios | 78 | 3.12 |
The training activity will be developed from the following dynamics:
Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Attendance and participation in the sessions (workshops, debates, .plenary, ..) | 20% | 0 | 0 | KA11, SA09 |
Activities during the development of the module (recensiones, deliveries in the platform of the activities, ...) | 30% | 0 | 0 | CA10, CA13, KA10, SA09 |
Memory / individual work of the module | 50% | 0 | 0 | CA10, CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA09 |
This subject adheres to the single evaluation option, which exclusively affects the deadline for submitting evaluation activities.
DEADLINES FOR SUBMITTING EVALUATION ACTIVITIES
1) Continuous evaluation
2) Single evaluation
RECOVERY:
Any potential recovery assessments for different activities should be submitted by 01/28/2025.
OTHER CONSIDERATIONS:
Plagiarism or copies will result in a grade of Not Evaluable and will be reported to the degree program coordination.
Canton, I. y Pino-Juste, M. (2011). Diseño y desarrollo del currículum. Alianza Editorial.
Carballo, R. (2009). Manifiestos para la innovación educativa. Proyecto innovador a partir de experiencias de alumnos universitarios. Ediciones Diaz de Santos.
Del Rio, J.L. (Coord.). (2019). Investigar para conocer, innovar para mejorar. Universidad Nacional de Educación.OEI.
Díaz-Barriga Arceo, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES). 1(1), 37-57. http://ries.universia.net
González, M.T. (Coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares (pp. 117-142). Síntesis.
Gairín, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011) Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47/1,32-50
Gros, B. y LARA, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 223-245.
Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional. Transformar la enseñanza en cada escuela. Madrid: Ediciones Morata.
Hargreaves, A. y Shirley, D. (2012). The global fourth way. The quest for educational excellent. Corwin Press.
IFIIE-MEC (2011). Estudio sobre la innovación educativa en España. Secretaria General Técnicas-MEC.
León, M.J. y López López, M.C. (2014). Criterios para la evaluación de los proyectos de innovación docente universitaria. Estudios sobre Educación, 26, 79-101
López-Yáñez, J. (2010). Sostenibilidad de la innovación en los centros escolares: sus bases institucionales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 14 (1), 9-28
López-Yáñez, J.; Sánchez, M. Y Altopedi, M. (2011). Comunidades profesionales de práctica que logran sostener procesos de mejora institucional en las escuelas. Revista de Educación, 356, 109-131.
Murillo, F.J. y Krichesky, G.J. (2015). Mejora de la escuela: medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (1), 69-102. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2800
Navarro, E (Coord); Jiménez, E.; Rappoport, S. Y Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la ivnestigación la innovación educativa. UNIR Editorial.
Pech, S.; Prieto, M; García, J. y Orozco, E. (2019). Innovation and Practice in Education (2019). Innovación y Práctica Educativa. Editorial CIATA.
Rodríguez-Gómez, D. Y Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24 (46), 73-90. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12245
Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum: Diseño, desarrollo y evaluación curricular, Davinci Continental
Tejada, J. (2007). La innovación formativa. En: Tejada, J. y Giménez, V. (Coord). Formación de Formadores. Escenario institucional. Thomson; 631-712.
Tejada, J. (2008). Innovación didáctica y formación del profesorado, en Herrán, A. y Paredes, J. (Coords.) Didáctica General. La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria, McGraw Hill, 311-332.
Tejada, J. (2013). Investigación e innovación educatives: dos caras de la misma moneda. Desde las aules normalistes.
Tejada, J. y Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.12175
Villa Sánchez, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.365461
This subject does not need special programming.
Name | Group | Language | Semester | Turn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Theory (master) | 1 | Spanish | first semester | afternoon |