Logo UAB

Tècniques Aplicatives de l'Etnomusicologia

Codi: 43190 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4312637 Musicologia, educació musical i interpretació de la música antiga OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Roquer Gonzalez
Correu electrònic:
jordi.roquer@uab.cat

Equip docent

Jaume Ayats Abeya
Silvia Victoria Martinez Garcia
Albert Casals Ibañez
Joan Escoda Domenech

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Al llarg d'aquest mòdul s'adquiriran les habilitats necessàries per abordar una recerca etnomusicològica de qualitat i acord amb l'actual estat internacional de la disciplina. El curs proveirà a l'estudiantat de les eines teòriques (paradigmes, teories, conceptes) i pràctiques (tècniques de camp i anàlisi, nous suports de difusió) requerides. El principal objectiu és aplicar aquest corpus teòric i pràctic a l'anàlisi de situacions reals que siguin susceptibles d'una millor comprensió, anàlisi i transformació mitjançant la recerca etnomusicològica.

Són necessaris coneixements musicals i unes bases de les pràctiques i procediments propis de l'etnomusicologia, així com els principis teòrics de la matèria. Es recomana seguir la bibliografia indicada.


Objectius

Conèixer les principals eines teòriques i pràctiques que contempla la disciplina etnomusicològica en el context actual.

Comprendre les interrelacions entre l'etnomusicologia i l'educació, considerant com els coneixements adquirits poden ser aplicats en contextos educatius per promoure una millor comprensió i valoració del fet musical.

Entrar en contacte amb les actuals relacions etnomusicologia i Humanitats Digitals.

Aplicar les metodologies pròpies de la recerca en etnomusicologia, fent especial atenció a les tecnologies digitals.

Iniciar i aplicar mètodes tècnics en l'estudi i reproducció de la música, especialment en àmbits etnogràfics i estudis sociològics.

Aprofundir en les característiques i condicionats del llenguatge musical produït en diferents àmbits culturals.


Competències

  • Analitzar les músiques segons àrees culturals i segons els contextos socials en què es manifesten i es desenvolupen per aplicar-ho a la recerca i als projectes interpretatius.
  • Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per motius de sexe i gènere per al disseny de solucions.
  • Distingir els contextos (socials, econòmics, històrics, artístics) que intervenen en la professió musical per dur a terme projectes interpretatius
  • Plantejar propostes innovadores en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  • Transmetre de manera oral i escrita els aspectes musicològics, pedagògics i interpretatius dels projectes duts a terme.
  • Treballar en contextos interdisciplinaris relacionats amb la musicologia, l'educació musical i la interpretació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar els resultats de l'anàlisi contextual a les diferents realitats socials implicades en una pràctica musical contemporània en relació amb la música antiga.
  2. Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  3. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per motius de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  4. Discernir característiques distintives de diverses cultures musicals
  5. Dominar eines d'anàlisi historiogràfica adaptades a l'estudi etnomusicològic
  6. Plantejar propostes innovadores en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  7. Reconèixer la dimensió de sexe i gènere present en els contextos socioculturals estudiats.
  8. Relacionar sistemes musicals amb els seus respectius contextos de producció i recepció
  9. Transmetre de manera oral i escrita els aspectes musicològics, pedagògics i interpretatius dels projectes duts a terme.
  10. Treballar en contextos interdisciplinaris relacionats amb la musicologia, l'educació musical i la interpretació.

Continguts

- Panorama històric i paradigmes fonamentals de la disciplina.

- Grans espais culturals en relació a les activitats musicals.

- Casos exemplars d'investigació en cadascun dels àmbits culturals, per afrontar noves fases d'estudi i investigacions més específiques.

- Relacions entre l'etnomusicologia i la didàctica de la música.

- Investigacions recents que, en conjunt, presenten un panorama d'orientacions metodològiques i hermenèutiques en relació a la música dels diferents entorns culturals del món.

- Estudi de les diferents opcions metodològiques en relació a l'especificitat de cadascun dels projectes de recerca, i de l'àmbit cultural tractat. 

- Anàlisi amb sonogrames i espectrogrames sobre arxius sonors d'interès etnomusicològic.

- Presentació d'un treball individial en format de paper acadèmic.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats avaluatives 3 0,12 1, 2, 4, 5, 8, 6, 9, 10
Sessions professorat 25 1 1, 2, 4, 5, 8, 6, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Activitats pràctiques i comentaris sobre textos i material audiovisual de referència 10 0,4 1, 2, 4, 5, 8, 6, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Recerca i elaboració del treball del mòdul 30 1,2 1, 2, 4, 5, 8, 6, 10
Reflexió i treball aplicat partint de les eines teòriques i metodològiques del mòdul 32 1,28 1, 2, 4, 5, 8, 6, 9, 10
Treball autònom 50 2 1, 2, 4, 5, 8, 6, 9, 10

El mòdul proveirà a l'alumnat de les principals eines teòriques i pràctiques que contempla la disciplina etnomusicològica en el context actual. Es treballaran aspectes crucials com la relació entre tecnologia i etnomusicologia, explorant com les noves tecnologies poden transformar la investigació i la difusió musical. També s'explorarà l'etnomusicologia a l'entorn urbà, analitzant com les dinàmiques de les ciutats modernes afecten les pràctiques musicals i la seva investigació.

Des d'una perspectiva molt propera al paradigma de les Humanitats Digitals, es revisarà com aquestes noves metodologies i eines digitals poden enriquir l´estudi etnomusicològic. A més, es discutirà la relació entre etnomusicologia i pedagogia, considerant com els coneixements adquirits es poden aplicar en contextos educatius per promoure una millor comprensió i valoració del fet musical.

Es programa un taller de músiques d'altres cultures al Museu de la Música de Barcelona el contingut i format del qual pot variar lleugerament d'un any a un altre.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Vinculades al test sobre la primera meitat de la matèria 30% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 8, 6, 7, 9, 10
Vinculades al test sobre la segona meitat de la matèria 30% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 8, 6, 7, 9, 10
Vinculades al treball del mòdul 40% 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 8, 6, 7, 9, 10

El mòdul disposa de tres eines avaluatives: un treball individual i dos tests per avaluar els continguts teòrico-pràctics.

El treball serà proposat pel professorat (o consensuat entre alumnat i professorat) i el seu format serà publicat al Campus Virtual. El pes d'aquest treball en la nota global del mòdul serà d'un 40%.

Es faran dos tests en línia (però a classe) destinats a avaluar l'adquisició de les competències teorico-pràctiques del mòdul. El seu pes sobre la nota global serà d'un 30% cada test.

Les tres activitats d'avaluació faran mitjana i no serà necessària una nota mínima a cap de les tres activitats per al càlcul de la nota global. En cas de no obtenir la nota mínima global (5), es requerirà un treball específic com a mecanisme de recuperació.

En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

L'alimnat que s'aculli a l'avaluació única haurà d'entregar tres exercicis específics: a) el treball del mòdul en format d'article acadèmic (40%); b) un qüestionari relacionat amb els continguts de la segona part del mòdul (30%); c) un exercici de síntesi sobre 10 conceptes proposats pel coordinador del mòdul (30%). Pel que fa a la recuperació, s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.

 

 


Bibliografia

Ayats, Jaume. Las canciones olvidadas en los cancioneros de Catalunya: cómo se construyen las canciones de la nación imaginada. Jentilbaratz, Cuadernos de folklore, 2010.

Ayats, Jaume; Costal, Anna; Gayete, Iris; Rabaseda, Quim. Polyphonies, Bodies and Rhetoric of senses: latin chants in Corsica and the Pyrenees, Transposition Núm. 1, 2011.

Ayats, Jaume; Marchi; Lucia. La liturgia di Francesco: un’ipotesi sul Cantico di frate Sole e la sua musica. Studi musicali Nuova serie, anno 11 (2020), n. 01

Beard, David; Gloag, Kenneth. Musicology, the key concepts (2005). New York: Routledge.

Blacking, John. Fins a quin punt l’home és músic? (1994). Vic, Eumo Editorial.

Cámara de Landa, Enrique. Etnomusicología (2003). Madrid: ICCM.

Clarke, Eric, and Cook, Nicholas. Empirical Musicology: Aims, Methods, Prospects (2004). New York: Oxford University Press.

Cook, Nicholas. De Madonna al canto gregoriano. Una muy breve introducción a la música (2001). Madrid: Alianza Editorial.

Cook, Nicholas. Methods for Analysing Recordings (2009). Cambridge: Cambridge University Press.

Frith, Simon. Art versus Technology: the strange case of popular music (1986). London: Media, Culture and Society.

García Quiñones, Marta. La música más allá del cerebro (2023). Barcelona: MRA Ediciones.

Gautier, Ana M. Ochoa. El Reordenamiento De Los Sentidos Y El Archivo Sonoro. Universidade Federal de Ouro Preto, 2017.

Geertz, Clifford.  The Interpretation of Cultures (1973). New York: Basic Books.

Goebl, W. and Widmer, G. On the Use of Computational Methods for Expressive Music Performance’, en Crawford, T. and Gibson, L. (eds) Modern Methods for Musicology: Prospects, Proposals, and Realitie (2009). Londres: Ashgate Publishing, pp. 93–113.

Gordon, Alan D. A Survey of the Development of the Theories of Ethnomusicology from 1955 to 2003: From “Sciencing about Music” to “People Experiencing Music» 2004.

Martí i Pérez, Josep. Más allá del arte. La música como generadora derealidades sociales (2000). Sant Cugat del Vallès, Deriva editorial.

Merriam, Alan. The Anthropology of Music (1964). Evaston (Illinois), Northwestern University Press. Capítol II. (n’existeix una traducció italiana).

Small, Christopher. Música. Sociedad. Educación (1980). Madrid, Alianza editorial. Capítols 1 i 2.

Small, Christopher. Musicking: the meanings of performing and listening (1998). Middletown: Wesleyan University Press.

Rice, Timothy. Toward the Remodeling Ethnomusicology (amb la trad. castellana “Hacia la remodelación de la etnomusicología”, a Las culturas musicales. Lecturas de etnomusicología, Madrid, Trotta, p.155-178) dins Ethnomusicology, 31, tardor de 1987.

Roquer, Jordi; Rey, Mauricio; Sola, Gala. Remixing Merriam, Rethinking the prism. El modelo analítico de Alan Merriam para el estudio potencial de nuevos modos de escucha mediada tecnológicamente (2020). Dins: Enrique Encabo (ed.), Bits, Cámara, acción. Castelló: El Poblet Edicions.

Tagg, Philip. Music’s Meanings: A Modern Musicology for Non-Musos (2013). New York and Huddersfield: Mass Media Music Scholars Press.

Velasco, Honorio; Rada, Ángel. La lógica de la investigación etnográfica (2003). Madrid: Trotta.

Wong, Deborah. Sound, Silence, Music: Power. Dins  Ethnomusicology, Vol. 58, No. 2 (Spring/Summer 2014), pp. 347-353

Zagorski-Thomas, Simon. The Musicology of Record Production (2014). Cambridge: Cambridge University Press.


Programari

NEARPOD

https://nearpod.com

 

AUDACITY Programari d'àudio gratuït, de codi obert i multiplataforma

https://www.audacityteam.org

 

REAPER Digital Audio Workstation. Programari d'àudio gratuït, de codi obert i multiplataforma

https://www.reaper.fm

 

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre matí-mixt