Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 43188 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4312637 Musicologia, educació musical i interpretació de la música antiga OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Lidia López Gómez
Correu electrònic:
lidia.lopez@uab.cat

Equip docent

(Extern) Lluís Coll i Trulls (coord. ESMUC)

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Com a darrer graó formatiu del Màster, és aconsellable que l'estudiant s'hagi matriculat dels 60 crèdits que integren el Màster Oficial, o bé que ja n’hagi superat 45 crèdits abans de la defensa del Treball Final de Màster (TFM).


Objectius

El Treball de Final de Màster (TFM) és l'instrument principal per a la comprovació de l'assoliment de les competències associades al títol. En aquest sentit, el TFM està dissenyat per a permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades al títol, mitjançant un treball que demostri la capacitat per a aplicar-les a la seva futura tasca docent, investigadora o professional, i ha de mostrar, doncs, l'assoliment no només de continguts sinó també d'estratègies, recursos i eines metodològiques adients per a expressar els resultats de recerca amb correcció i propietat estructural i terminològica.

Així doncs, els objectius formatius del TFM són els següents:

- Desenvolupar acadèmicament un treball de recerca, de manera completa, seguint les pautes metodològiques més actuals i correctes.

- Conèixer les problemàtiques de la recerca a través de la realització d'un treball pràctic.

- Demostrar el domini competent dels diferents recursos de la recerca en Musicologia i/o Educació Musical, en els treballs pertanyents a l'itinerari homònim. 

- Organitzar un programa de concert d'acord amb els criteris més correctes segons la Interpretació amb Criteris Històrics Informats, i demostrar domini tècnic de l'instrument, capacitat expressiva i adequació als criteris estilístics, per a l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga


Competències

  • Analitzar i interpretar les fonts històriques i documentals en relació amb la música.
  • Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  • Demostrar habilitats d'autoaprenentatge en l'àmbit d'estudi de la musicologia, l'educació musical i la interpretació.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per motius de sexe i gènere per al disseny de solucions.
  • Desenvolupar propostes internacionals d'alt nivell en el camp interpretatiu de la música antiga.
  • Desenvolupar recerques en les disciplines de la musicologia i l'educació musical, i col·laborar en projectes col·lectius.
  • Distingir els contextos (socials, econòmics, històrics, artístics) que intervenen en la professió musical per dur a terme projectes interpretatius
  • Distingir i aplicar les diferents orientacions interpretatives de música antiga
  • Dur a terme activitats de recerca arxivística, hemerogràfica i bibliogràfica relacionades amb l'àmbit de la música.
  • Exposar per escrit el disseny d'un projecte de recerca.
  • Transmetre de manera oral i escrita els aspectes musicològics, pedagògics i interpretatius dels projectes duts a terme.
  • Treballar en contextos interdisciplinaris relacionats amb la musicologia, l'educació musical i la interpretació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar el coneixement dels contextos en el desenvolupament del treball de final de màster
  2. Aplicar els procediments adequats per a redactar, amb la qualitat d'una revista científica de l'àrea corresponent, tots els elements d'una recerca
  3. Aplicar en el treball de final de màster els resultats de l'anàlisi de les fonts històriques i documentals en relació amb la música
  4. Aplicar en el treball de final de màster els resultats de la recerca arxivística, hemerogràfica i bibliogràfica.
  5. Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  6. Aplicar les metodologies de recerca més adequades a cada tipus de projecte interpretatiu sobre música antiga
  7. Demostrar habilitats d'autoaprenentatge en l'àmbit d'estudi de la musicologia, l'educació musical i la interpretació.
  8. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per motius de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  9. Fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge en l'exposició escrita.
  10. Identificar els procediments metodològics bàsics de les diferents perspectives aplicables a la recerca sobre música antiga.
  11. Interpretar críticament les dades ofertes per les diferents fonts històriques en cada projecte sobre música antiga
  12. Plantejar el desenvolupament de propostes interpretatives de música antiga des d'una perspectiva inclusiva segons criteris de sexe i gènere.
  13. Projectar i desenvolupar les tècniques i l'estil corresponents a la demanda professional de la producció de música antiga en què participa l'estudiant.
  14. Projectar i desenvolupar tots els elements d'una recerca
  15. Transmetre de manera oral i escrita els aspectes musicològics, pedagògics i interpretatius dels projectes duts a terme.
  16. Treballar en contextos interdisciplinaris relacionats amb la musicologia, l'educació musical i la interpretació.

Continguts

L'extensió del treball s'haurà d'ajustar al desenvolupament correcte del seu tema i la metodologia de l'estudi. La versió final de TFM tindrà una extensió aproximada de 50 pàgines (2100 caràcters/pàgina), sense comptar amb els capítols d'agraïments, bibliografia i informació complementària.

S'emprarà en ell una grandària de lletra i tipus de font normativitzats (Times New Roman-Garamond-Calibri-Arial, 11/12), així com un interlineat d'espai i mig. Es recomana seguir el sistema de citació APA, encara que es podrà utilitzar qualsevol altre si així ho considera el professorat tutor.

Els idiomes de redacció preferents del TFM són català, castellà i anglès. Altres propostes d'idiomes podran ser considerades només si s'assegura la competència lingüística del professorat tutor de cara a un seguiment apropiat i dels potencials membres del tribunal de defensa pública per a la seva valoració.

Itinerari de Recerca en Musicologia i Educació Musical

El tema del TFM haurà de ser de caràcter inèdit, o bé tractar-se d'una revisió crítica, acompanyada d'una proposta de reelaboració raonada, en una línia de recerca ja existent i segons les tractades en els diferents mòduls del Màster.

Itinerari d'Interpretació de la Música Antiga

Consistirà en la preparació de treball de recerca (TFM) i un programa de concert (CFM), amb l'instrument matriculat com a protagonista.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories (i classes d'instrument en el cas de l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga) 75 3 1, 5, 4, 3, 7, 13, 14, 6, 10, 2, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Preparació del TFM (i del CFM, en el cas de l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga) 294 11,76 1, 5, 4, 3, 7, 13, 14, 6, 10, 2, 15, 16

METODOLOGIA


S'aplicaran els coneixements i metodologies examinades en els diferents mòduls del Màster, i es valorarà al mateix temps que l’estudiant empri metodologies específiques, orientades cap a la singularitat del seu treball de recerca. Així i tot, cada estudiant acordarà amb el responsable de la seva tutorització la metodologia més adequada per a un correcte desenvolupament del TFM.

CALENDARI GENERAL DEL MÒDUL / CURS 2024-25

Itinerari de Recerca en Musicologia i Educació Musical
Octubre 2024: reunió amb la coordinació de TFM per a l'assignació de tutors
Novembre 2024: la coordinació de TFM farà pública (via Aula Moodle) l'assignació de tutors per als temes de TFM triats per estudiants (prèvia aprovació per part de la Comissió de Docència del Màster)
Desembre 2024: Estudiants i tutors establiran un calendari específic que pot implicar un o més lliuraments parcials, així com les tutories necessàries (establint-se en tres el número mínim) per a un desenvolupament correcte de l'activitat autònoma de l'estudiant
Juny 2025: publicació dels tribunals d'exposició oral, la convocatòria de la qual es publicarà a l'Aula Moodle amb la deguda antelació
Juny 2025 (finals): data límit de lliurament definitiu del TFM (la data concreta es publicarà a l'Aula Moodle del mòdul a mitjans del segon quadrimestre), i el lliurament de la seva versió definitiva es farà en l'espai digital habilitat a l'Aula Moodle. D'altra banda, l'estudiant haurà de lliurar un exemplar de les versions definitives de les seves TFMs a cada membre del tribunal de defensa que se li assigni, amb una antelació mínima de deu dies abans de la convocatòria de tribunals.
Juliol 2025: defenses públiques del TFM i tancament d'actes del mòdul

Itinerari d'Interpretació de la Música Antiga
Setembre- Novembre 2024: A l'inici de les classes, cada estudiant tindrà assignat un professor d'instrument (CFM). Així mateix, al novembre, cada estudiant haurà de tenir assignat un professor tutor, que el guiarà en l'elaboració del TFM.
Desembre 2024: Estudiants i tutors establiran un calendari específic que pot implicar un o més lliuraments parcials, així com les tutories necessàries (establint-se en tres el número mínim) per a un desenvolupament correcte de l'activitat autònoma de l'estudiant.
Juny-Juliol 2025: data límit de lliurament definitiu del TFM (la data concreta es publicarà a l'Aula Moodle del mòdul a mitjans dels segon quadrimestre)
Juny-Juliol 2025: Defenses públiques del TFM
Maig-Juliol 2025: Complementàriament a la defensa dels continguts del TFM, es realitzarà el CFM.

De manera excepcional, les defenses es podran realitzar la primera setmana de setembre, sempre amb causes justificades, i amb el vistiplau de la Coordinació del Màster.

NB (Itinerari de Musicologia i Educació Musical). El professor responsable del mòdul ho és en qualitat de coordinador general; les seves competències, doncs, se circumscriuen a la preparació de la guia docent anual, l'organització general de l'assignatura, la programació del seu calendari i la supervisió dels processos d'assignació de tutors/as, convocatòria de tribunals d'exposició oral i publicació de qualificacions finals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Valoració global, exposició i defensa oral pública del TFM 100% 6 0,24 1, 5, 4, 3, 12, 11, 7, 13, 14, 8, 6, 10, 2, 15, 9, 16

Itinerari de Recerca en Musicologia i Educació Musical

L'avaluació del TFM es farà mitjançant la seva qualificació per part d'un tribunal format per dos o tres membres en acte de defensa pública que valorarà, a més del contingut del treball (70%), l'exposició oral dels seus resultats (20%) i l'informe justificatiu sobre la versió definitiva i el seguiment tutorial del treball (10%).

Les rúbriques d'avaluació es troben publicades en el Moodle del mòdul.

Abans de la convocatòria de tribunals, el professorat tutor del TFM haurà d'autoritzar la seva defensa i facilitar un breu informe justificatiu del procés de seguiment, amb una descripció dels actes de tutorització efectuats.

Una vegada conclosa la sessió pública de defensa del TFM, el tribunal es reunirà per a fixar la seva qualificació, comunicada a els/les estudiants per part de la coordinació del mòdul i sotmesa al procediment de revisió ordinària, responsabilitat conjunta de cada tutor/a i d'aquesta coordinació.

En la defensa oral s'avaluaran competències associades a l'exposició, segons les rúbriques disponibles al Moodle:

i) En el subitinerari de Recerca en Educació Musical, la defensa es plantejarà amb 10-15 minuts d'exposició i defensa per part de l'estudiant + un torn de preguntes del tribunal

ii) En el subitinerari de Recerca en Musicologia, la defensa durarà un total de 40 minuts: 20 minuts d'exposició i defensa + 20 minuts de torn de preguntes del tribunal.

 

Itinerari d'Interpretació de la Música Antiga

L'avaluaciódel TFM/CFM es farà mitjançant la seva qualificació per part de tribunals formats per dos o tres membres en actes de defensa pública que valoraran:

a) Informe de seguiment del professor d'instrument (10%)

b) Presentació de la interpretació en un concert públic de format professional (50%).

i) Es valorarà la capacitat d'actuació i interpretació de l'estudiant enfront del públic en un concert obert. Els criteris específics seran publicats a les rúbriques allotjades al Moodle.

c) Informe del director responsable del treball de recerca (10%)

d) Contingut, aspectes formals, i defensa pública del treball de recerca  (30%).

La defensa oral del projecte tindrà una durada aproximada de 60 minuts i constarà de:

i) Exposició i defensa del projecte amb una durada de 20 minuts. ii) Torn de preguntes del tribunal (rèplica). iii) Respostes i aclariments addicionals per part del / l'estudiant (contrarèplica). La qualificació es farà seguint les rúbriques disponibles al Moodle

  

Altres consideracions comunes a tots dos itineraris

1) Per indicació general de Facultat, el Treball de Fi de Màster no preveu el sistema d'Avaluació Única

2) Per indicació general de Facultat, el Treball de Fi de Màster no disposa de recuperació posterior al procés intern de revisió ordinària per part de la titulació. El procediment de revisió extraordinària s’acull a la normativa general de Facultat per a aquest procediment.

3) Es considerarà “No Avaluable” el/la estudiant que no hagi aportat suficients evidències d'avaluació al llarg del curs.

4) Per a l'obtenció de la "Matrícula d'Honor", els/les membres del tribunal hauran de cursar una proposta específica i per acord unànime en el moment de signatura de les seves actes. La Coordinació del Màster designarà una comissió de dos membres que tindrà en compte per a la concessió definitiva de la "Matrícula d'Honor" els criteris següents:

a) Qualificació global del TFM (fins a un 70%)

b) Nota mitjana de l'expedient en la resta de mòduls cursats (fins a un 30%).

5) En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

6) En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB/ESMUC. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

7) Es recomana la publicació al DDD de la UAB de tots els TFMs amb una nota final igual o superior a 9. Per a poder fer la publicació, l'estudiant haurà de signar i lliurar la coordinació del TFM el document de consentiment elaborat per la Biblioteca d'Humanitats.


Bibliografia

ALÍA MIRANDA, Francisco. Técnicas de investigación para historiadores: las fuentes de la historia. Madrid, Síntesis, 2005.

BEARD, David; GLOAG, Kenneth. Musicology: The Key concepts. London, Routledge, 2005.

BELL, Judith. Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigaodres en ciencias sociales. Barcelona, Gedisa, 2002.

BLAXTER, Lorraine; HUGHES, Christina; TIGHT, Malcolm. Cómo se hace una investigación. Barcelona, Gedisa, 2001.

CHAILLEY, Jacques. Compendio de Musicología. Madrid, Alianza Editorial, 1991.

CHIANTORE, Luca; DOMÍNGUEZ, Áurea; MARTÍNEZ, Sílvia. Escribir sobre música. Barcelona, Musikeon Books, 2016.

COOK, Nicholas; EVERIST, Mark (eds). Rethinking Music. Oxford, Oxford University Press, 1999.

DÍAZ, Maravillas (coord.). Introducción a la investigación en educación musical. Madrid, Enclave Creativa, 2006.

DUKLES, Vincent; REED, Ida. Music reference and research materials. New York, Schirmer Books, 1997 (5a ed).

ECO, Umberto. Cómo se hace una tesis doctoral. Barcelona, Gedisa, 2010.

FALCES-SIERRA, Marta; GÓMEZ-JIMÉNEZ, Eva María. While the music lasts. A workbook for students of english for musicology. Granada, Universidad de Granada, 2016.

FIORE, Carlo. Preparare e scrivere la tesi in musica. Milano, RCS Libri, 2000.

GARCÍA LLOVERA, Julio Miguel. Musicología. Campos y caminos de una ciencia. Zaragoza, Libros Pórtico, 2005.

GONZÁLEZ GARCÍA, Juana María. Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Madrid, Síntesis, 2014.

GREER, David (ed). Musicology and sister disciplines: past, present and future.Oxford, Oxford University Press, 2000.

KERMAN, Joseph. Contemplating Music: Challenges to Musicology. Cambridge, Harvard University Press, 1985.

MACONIE, Robin. La música como concepto. Barcelona, Acantilado, 2007.

Mc ADAMS, Stephen. The cognitive psychology of human audition. New York, Oxford University Press, 1993.

RODRÍGUEZ SUSO, Carmen. Prontuario de Musicología. Barcelona, Clivis, 2002.

TREVOR, Herbert. Music in words. A guide to researching and writing about music. London, The Associated Boards, Royal Schools of Music, 2001.

Cada tutor/a recomanarà la bibliografia necessària per al desenvolupament dels treballs específics.


Programari

No aplicable


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.