Logo UAB

Eines per Gestionar Persones

Codi: 43167 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Cesar Luis Fernandez Llano
Correu electrònic:
cesar.fernandez@uab.cat

Equip docent

Cesar Fernandez Gonzalez
David Menoyo Vilalta

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Prerequisites

 

Prerequisites are not requested.


Objectius

El mòdul pretén oferir un coneixement a l'estudiantat basat en l'aprenentatge pràctic i vivencial -mitjançant l'experiència- de les principals eines de gestió dels RRHH, emfatitzant en les competències relacionals.

En finalitzar el mòdul l'estudiantat serà capaç de posar en pràctica tècniques de negociació, manteniment i presentació, reconeixent les seves competències i debilitats en cadascun dels àmbits comunicacionals.

 

• Conèixer el propi estil, fortaleses i debilitats personals en l'enfrontament de diferents situacions comunicacionals

• Identificar les exigències i característiques dels diferents escenaris comunicacionals associats a la gestió de recursos humans.

• Dissenyar i realitzar diferents tipus de presentacions.

• Posar en pràctica les estratègies de negociació adquirides en el desenvolupament del mòdul corresponent.

• Posar en pràctica procesos de coaching


Competències

  • Assessorar i orientar tècnicament en matèria de RRHH a diferents àrees d'una organització.
  • Comunicar propostes, informes i resultats de forma efectiva a diferents tipus d'interlocutor.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Reflexionar de forma crítica sobre l'acompliment propi, identificant punts forts i àrees de millora.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar aspectes comunicatius verbals i gestuals als diferents interlocutors.
  2. Buscar i recollir feedback rellevant per a la millora del seu mateix acompliment.
  3. Comunicar-se amb eficàcia amb interlocutors amb diferents formes d'expressió.
  4. Identificar els punts forts i febles en el maneig d'eines i tècniques bàsiques en RRHH.
  5. Identificar oportunitats per adquirir o millorar habilitats crítiques en la gestió de RRHH.

Continguts

1- Comunicació en públic

5.1. Autocontrol. Definició, funcions i metodologia d'aprenentatge. 
5.2. La comunicació. Definició, funcions i metodologia d'aprenentatge. 
5.3. Tècniques d'afrontament

2-L'entrevista

2.1. Comunicación: paper des de recursos humans
2.2. Estil de comunicació
2.3. Exercitant diferents tipus d'entrevista
2.4. Autoavaluació

3-Presa de decisions participativa: les Reunions

3.1. Preparació de la reunió
3.2. Com dirigir la reunió
3.3. Seguiment de la reunió

4-Negociació i Resolució de conflictes

1.1. Procés vivencial d'una negociació 
1.2. Anàlisi i identificació: conceptes claus, autoavaluació 
 

5 Coaching




Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats a l'aula 4 0,16 2
Pràctiques grupals 24 0,96 1, 3, 2
Sessions de classe magistral 8 0,32 5
Sessions de docència col·laborativa 8 0,32 3
Tipus: Supervisades      
Supervisió virtual del projecte i les activitats 20 0,8 4, 2
Tutories grupals 15 0,6 2
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament de l'activitat 41 1,64 1
Recerca d'informació 30 1,2 5

La metodologia docent que s'emprarà per a aquest mòdul serà variada, combinant l'exposició i presentació de continguts amb la pròpia praxi a l'aula.

Activitats formatives:

-Classes magistrals on es desenvoluparan els conceptes més rellevants del mòdul.

-Exercitació de les principals eines de gestió de persones en els RRHH, en què s'analitzarà i reflexionarà sobre les habilitats requerides i el desenvolupament de les mateixes. 

-Rol playing, debats, simulacions i casos per contextualitzar els continguts a l'aula, a manera de laboratori i que l'estudiantat s'exercici en l'ús d'eines.



Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Comunicació en públic 25% 0 0 1, 3, 2
Evidència 2: Habilitats entrevista 25% 0 0 1, 3, 4, 2
Evidència 3: Negociació i resolució conflictes 25% 0 0 5, 4, 2
Evidència 4: Coaching 25% 0 0 5, 4

L'avaluació de les evidències estarà vinculat amb el procés d'aprenentatge durant tot el mòdul.

Avaluació única

Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB

Article 265. Avaluació única

2. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.

L'avaluació única no implica la no assistència a les sessions presencials. Durant les sessions presencials es poden realitzar activitats que siguin necessàries per a poder realitzar de manera satisfactòria les evidències d'avaluació.

Els i les estudiants que s'acullin a l'opció d'avaluació única presentaran, una vegada finalitzat el mòdul, les mateixes evidències previstes per a la modalitat d'avaluació continuada.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.

Recuperació

Podran optar a recuperació: l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul.

La nota mínima per poder optar a recuperació és de 3.5

 

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_23-24

 


Bibliografia

 

Borrell, F. (1996). Comunicar Bien Para Dirigir Mejor. Barcelona: Gestión 2000 S.A.

Breakwell, G. (1996). Cómo realizar entrevistas con éxito. Barcelona: Gestión 2000 S.A.

Costa, M.  y López Méndez, E. (1991): Manual para el Educador Social. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.

Fisher, R., Ury, W., Patton, W. (1998). Obtenga el sí: El arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

Germain, M. L. (2010). The role of HRD in crisis situations: Lessons learned from hurricane Katrina. Advances in Developing Human Resources, 12(5), 536-551. doi:10.1177/1523422310394432

Harris, T. E., & Nelson, M. D. (Eds.). (2008). Applied organizational communication: theory and practice in a global environment (3rd ed.). New York: L. Erlbaum Associates

Morgado, I. (2010). Emociones e inteligencia social.  Barcelona: Ariel

Lalonde, C. (2007). The potential contribution of the field of organizational development to crisis management. Journal of Contingencies and Crisis Management, 15(2), 95-104.

Lalonde, C., & Roux-Dufort, C. (2010). Crisis management in institutional healthcare settings: From punitive to emancipatory solutions. Organizational Development Journal, 28(1), 19-36.

Perrow, C. (1994). The limits of safety: The enhancement pf a theory of accidents. Journal of Contingencies and Crisis Management, 2(4), 212-220.

Portero, P. (2009). Piensa menos, vive más. Madrid: Planeta.

Ribes E., y F. López, Teoría de la conducta. Un análisis de campo para-métrico, México:Trillas.

Roux-Dufort, C. (2007). Is crisis management (only) a management of exceptions? Journal of Contingencies andCrisis Management, 15(2), 105-114.

Roux-Dufort, C. (2009). The devil lies in details! how crises build up within organizations. Journal of Contingencies and Crisis Management, 17(1), 4-11.

Shrivastava, S., Sonpar, K., & Pazzaglia, F. (2009). Normal accident theory versus high reliability theory: A resolution and call for an open systems view of accidents. Human Relations, 62(9), 1357-1390. doi:10.1177/0018726709339117

Seligman, M.E.P. (1983).  Indefensión. Madrid: Debate.

Skinner, B. F.(1971). Ciencia y conducta humana. Barcelona: Fontanella.

Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Teoría y práctica en resolución de conflictos. Barcelona: Ariel Practicum.

Wang, J. (2008). Developing organizational learning capacity in crisis management. Advances in Developing Human Resources, 10(3), 425-445. doi:10.177/1523422308316464


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda