Logo UAB

Aspectes Psicosocials Crítics en la Gestió d'RH

Codi: 43166 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Muro Rodriguez
Correu electrònic:
anna.muro@uab.cat

Equip docent

Miriam Diez Piñol
Jesús Rojas Arredondo
Rafael Díaz Cortinas
(Extern) Sara Vidal

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No té prerequisits


Objectius

El mòdul explora, com l'aplicació de les noves tecnologies a les organitzacions influeix en diferents fenòmens psicosocials de gran rellevància per a la comprensió, la presa de decisions i la gestió dels recursos humans.

En finalitzar el mòdul, els i les estudiants seran capaços de:

• Descriure les característiques, condicionants i efectes de fenòmens i processos psicosocials rellevants per comprendre el funcionament quotidià d'una organització.

• Analitzar diferents problemàtiques i situacions organitzacionals en funció dels aspectes psicosocials amb què guarden relació.

• Explicar les relacions entre diferents processos de recursos humans, noves tecnologies i processos psicosocials.


Competències

  • Aplicar principis i marcs de tall psicosocial en l'anàlisi d'aspectes propis de contextos organitzacionals.
  • Delimitar necessitats de RRHH en les diferents àrees que configuren una organització, des d'una aproximació proactiva i sistèmica.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Treballar en equip, aprofitant la diversitat de formes de pensar i fer dels companys.

Resultats d'aprenentatge

  1. Identificar aspectes o fenòmens de tipus psicosocial rellevants per comprendre determinada situació i per implementar algun programa o sistema en l'àmbit dels RRHH.
  2. Organitzar informació rellevant sobre els factors psicosocials que poden incidir en algun programa o sistema de RRHH.
  3. Tenir en compte la diversitat de punts de vista i formes de pensar i sentir en formular hipòtesis sobre les necessitats en matèria de RRHH en les diferents àrees.
  4. Valorar l'impacte que determinades accions, programes o sistemes podrien tenir en el benestar dels membres d'una organització.

Continguts

 

1.- La Cultura digital

Revolució tecnològica.
Noves competències digitals.
Economia digital

2.-Les generacions

Noves expectatives.

Natius digitals.
Gestió dels Millenials

3.- Equips virtuals i lideratge

Impacte de la digitalització en els equips.
Com millorar els processos de treball en entorns virtuals
Competències de treball en equips virtuals

4.- Aspectes crítics
 
Critical Management Studies
Autoritat, Poder i ètica


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classe magistral 15 0,6 2
ejercicis i jocs 15 0,6 4, 1
Tipus: Supervisades      
Defensa del Pla de actuació 2 0,08 2
tutories col.lectives 30 1,2 3
Tipus: Autònomes      
Revisió bibliografica, anàlisi de cas 58 2,32 4, 2, 3

Classes expositives. La presentació dels diferents continguts temàtics es realitzarà mitjançant exposicions per part del professorat responsables del mòdul.

Presentació de casos. S'analitzaran en l'espai aula casos relacionats amb els diversos continguts per revisar actuacions pràctiques dels y de les professionals.

Exercicis. Es duran a terme dinàmiques, rol playing i experiments que permetin a l'estudiant assentar els seus coneixements i treballar les competències assignades al mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV 1a Treball en xarxe (individual) 25% 0 0 4, 1, 2, 3
EV 1b: Treball en equip virtual (grupal) 10% 12 0,48 4, 1, 2, 3
EV 2:Reflexió d'un cas real 40% 10 0,4 4, 2, 3
EV 3·: Revisió article Critical Management 25% 8 0,32 2, 3

 

Evidència 1. Treball en equip virtual

Experiència de treball en un equip virtual. Treball que es realitzarà individualment i en grup. Amb un pes en la nota final del 25% i 10% respectivament.

Evidència 2. Reflexió sobre un cas pràctic-real a desenvolupar en el màster.

Treball individual. Amb un pes en la nota final del 40%.

Evidència 3. Reflexió d'un article sobre Critical Managament Studies. Treball individual. Amb un pes en la nota final del 25%.

Avaluació única

Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB

Article 265. Avaluació única

2. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.

L'avaluació única no implica la no assistència a les sessions presencials. Durant les sessions presencials es poden realitzar activitats que siguin necessàries per a poder realitzar de manera satisfactòria les evidències d'avaluació.

Els i les estudiants que s'acullin a l'opció d'avaluació única presentaran, una vegada finalitzat el mòdul, les mateixes evidències previstes per a la modalitat d'avaluació continuada.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.

Recuperació

Podran optar a recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per a superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un cnojunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul. 

La nota mínima per a poder optar a la recuperació és de 3.5.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_23-24


Bibliografia

Barry, D.; Hansen, H. (eds.) (2008). Handbook of New Approaches in management and Organization. Londres: Sage

Beranek, P. M., y Martz,  B. (2005). Making virtual teams more effective: improving relational links.  Team performance management, 11(5/6), 200-213.

Foster,  M. K., Abbey,  A., Callow,  M. A., Zu,  X., y Wilbon,  A. D.  (2015).Rethinking virtuality and its impact on teams.  Small Group Research, 46(3), 267-299.

Martín, A; Rubio. R (2015) Jóvenes y generación 2020. Revista de Estudios de Juventud. 108. Madrid

Orengo, V.,  Zornoza, A., y Peiró, J. M. (2011). Gestión de equipos virtuales en las organizaciones laborales: algunas aportaciones desde la investigación. Papeles del Psicólogo, 32(1), 82-93.

Tabernero, C. (2010) Efectividad de los Equipos de Trabajo, una revisión de la última década de Investigación (1999.2009). Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones 26,1, 47-71.

Tirado, F. Baleriola, E y Gálvez A. (2017). Critical Management Studies. Barcelona: Editorial UOC.


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda