Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants hauran de tenir coneixements bàsics en ciències ambientals i capacitat per poder seguir les classes en anglès.
Entendre el paisatge com a expressió de la història natural i la història social.
Metodologia per a la comprensió i l'anàlisi d'alguns exemples a Europa i a la regió Mediterrània.
Entendre els orígens de la conservació i dels Espais Naturals Protegits (ENP) des d'una perspectiva històrica, així com de les figures legislatives de protecció existents.
S'estudiaran les eines de gestió dels ENP i de seguiment i conservació de la biodiversitat, en el context del canvi global i de les seves implicacions socioecològiques.
Mostrar criteris i eines analítiques i legals per a la diagnosi i l'avaluació de la gestió d'ENP.
Presentació del mòdul.
Sub-Mòdul 1: Àrees protegides (TM)
ÀREES PROTEGIDES
Origen i evolució de les àrees protegides. Esquemes de protecció.
Les Reserves de la Bisofera com a espais de suport de la ciència per a la sostenibilitat.
La xarxa de Reserves de la Biosfera Mediterrànies.
Indicadors de canvi global en espais naturals: boscos i conques mediterrànies.
EXPERIÈNCES DE L'ANÀLISI I LA GESTIÓ D'ÀREES PROTEGIDES
Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny. Objectius i interaccions entre figures de protecció.
Els Pirineus com a àrea de conservació trans-fronterera.
Parc Nacional y Reserva de la Bisofera del Macizo del Cajas (Equador): experiències de gestió.
Gestió del turisme en àrees protegides. Anàlisi del cas de Costa Rica.
Sub-Mòdul 2: Paisatge (RC)
Paisatge i paisatges
Patrimoni socioecològic i paisatges rurals.
Sub-Mòdul 3: Treball de camp (excursions)*
Sortida a la conca del riu Besòs i Tordera (TM)
*En cas que les sortides no es puguin dur a terme, es substituïran per activitats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentacions teòriques | 30 | 1,2 | 5 |
Treball de camp | 3 | 0,12 | 2, 6, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Informe del treball de camp | 20 | 0,8 | 5, 1 |
Lectures | 64 | 2,56 | 3 |
Classes magistrals/expositives.
Participació activa a l'aula.
Sortides de camp.
Elaboració d'informes/treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assajos crítics d'articles científics | 25% | 0 | 0 | 8, 3, 2, 6, 1, 4, 7 |
Examen | 40% | 3 | 0,12 | 8, 5, 3, 2, 6, 1, 4, 7 |
Participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 5, 3, 1, 4 |
Participació i informe sobre la sortida de camp | 25% | 0 | 0 | 3, 6, 4 |
La nota final serà el resultat de:
Examen (40%).
Participació i informe sobre la sortida de camp (25%).
Assajos crítics d'articles científics (25%).
Assistència i participació a classe (10%).
Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències
Bibliografia
Bertrand, C., & Bertrand, G. (2006). Geografía del medio ambiente. El Sistema GTP: Geosistema, Territorio y Paisaje, Universidad de Granada. (Traducció de: Une géographie traversière : l'environnement á travers territoires et temporalités)
Botequilha, A.; Miller, J.; Ahern, J. i McGarigal, K. (2006): Measuring landscapes. A Planner’s Handbook. Washington: Island Press.
Carranza, S.; Amat, F. Taxonomy, biogeography and evolution of Euproctus (Amphibia: Salamandridae), with the resurrection of the genus Calotriton and the description of a new endemic species from the Iberian Peninsula. Zool. J. Linn. Soc. Lond. 2005, 145, 555–582.
Dudley, N. (Editor) (2008). Guidelines for Applying Protected Area Management Categories. Gland, Switzerland: IUCN.
Ervin, J., Sekhran, N., Dinu, A., Gidda, S., Mergeichik, M., Mee, J. (2010). Protected areas for the 21st century: Lessons from UNDP/GEF’s portfolio. Montreal: UNDP, New York and Secretariat of the Convention on Biological Diversity.
European Environment Agency (2012): Protected areas in Europe — an overview. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Farina, A. (2006). Principles and methods in landscape ecology: towards a science of landscape. Dordrecht: Springer.
Heinen, J. 2012. International Trends in Protected Areas Policy and Management. In: Sladonja, B. (Ed.). Protected Areas Management. DOI: 10.5772/50061. <http://www.intechopen.com/books/protected-area-management/international-trends-in-protected-areas-policy-and-management>
Huntington, H. P. (2000): Using traditional ecological knowledge in science. Methods and Applications. Ecological Applications 10(5): 1270-1274.
Ishwaran, N., Persic, A., Tri, N.H., 2008. Concept and practice: the case of UNESCO biosphere reserves. International Journal of Environment and Sustainable Development. 7 (2):118–131.
Jones-Walters, L.; Civic, K. 2013. European protected areas: Past, present and future. Journal for Nature Conservation 21: 122– 124.
Lambin, E. F. I Geist, h. (eds.): Land-use and Land-cover Change. Local processes and global impacts. Springer. Berlín, 2006.
Makhzoumi, J. i Pungetti,G. (1999): Ecological Landscape Design and Planning. The Mediterranean Context. Londres: E & FN Spon
McGarigal, K. i Marks, B. (1995): FRAGSTATS: Spatial Pattern Analysis Program for Quantifying Landscape Structure. Washington: Department of Agriculture General Technical Report.
McDonald, D.; Crabtree, J. R.; Wiesinger, G.; Dax, T.; Stamou, N.; Fleury, P.; Gutierrez Lazpita, J. i Gibon, A. (2000): Agricultural abandonment in mountain areas of Europe: Environmental consequences and policy response. Journal of Environmental Management 59: 47-69.
Otero, I.; Boada, M. i Tàbara, J.D. (2013): Social-ecological heritage and the conservation of Mediterranean landscapes under global change: a case study in Olzinelles (Catalonia). Land Use Policy. 30, pp. 25 - 37. Butterworth Scientific. ISSN 0264-8377
Peñuelas, J.; Boada, M. (2003): A global change-induced biome shift in the Montseny mountains (NE Spain), en Global Change Biology, 9:131-140.
Sluiter, R. i de Jong, S. M. (2007): Spatial patterns of Mediterranean land abandonament and related land cover transitions. Landscape Ecology 22:559–576.
Bibliografia complementaria
Adams, W., Aveling, R., Brockington, D., Dickson, B., Elliott, J., Hutton, J., Vira, B., Wolmer, W. 2004. Biodiversity Conservation and the Eradication of Poverty. Science 306:1146-1149.
Batisse, M. 1997. Biosphere Reserves: A Challenge for Biodiversity Conservation & Regional Development, Environment: Science and Policy for Sustainable Development 39(5): 6-33.
Burel, F. i Baudry, J. (2002): Landscape Ecology: Concepts, Methods, and Applications. CRC Press.
Forman, R. T. T. i Godron, M. (1986): Landscape ecology. Nova York: Wiley and sons.
Grove, A.T.; Rackham, O. (2001): The Nature of Mediterranean Europe: an ecological history. New Haven (EUA): Yale University Press.
Leverington, F., Lemos, K., Courrau, J., Pavese, H., Nolte, C., Marr, M., Coad, L., Burgess, N., Bomhard, B., Hockings, M. 2010. Management effectiveness evaluation in protected areas – a global study. The University of Queensland Brisbane Australia.
Li, H. i Wu, J. (2004): Use and misuse of landscape indices. Landscape Ecology 19: 389-399.
Otero, I.; Marull, J.; Tello, E.;Diana, G. L.; Pons, M.; Coll, F. i Boada, M. (2015): Land abandonment, landscape, and biodiversity: questioning the restorative character of the forest transition in the Mediterranean. Ecology and Society 20(2): 7. doi: 10.5751/ES-07378-200207.
Peñuelas, J. et al. : Evidence of current impact of climate change on life: a walk from genes to the biosphere. Global Change Biology, 2013, 19: 2303–2338
Peñuelas J et al. (2017): Impacts of Global Change on Mediterranean Forests and Their Services. Forests 8, 463.
Smit, IPJ, Roux DJ, Swemmer LK, Boshoff N, Novellie P (2017): Protected areas as outdoor classrooms and global laboratories: Intellectual ecosystem services flowing to-and-from a National Park. Ecosystem Services 28 B:238-250.
Bibliografia en català i en castellà
Boada, M.; Rivera, M. (2000): L'origen dels espais naturals protegits. Medi Ambient, 27:4-14. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient.
Boada, M.; Sànchez, S.; Maneja, R.; Varga, D. (2011): Diseño de indicadores para la evaluación de los servicios ambientales ofrecidos en la Reserva de la Biosfera del Montseny, 43-63, a M. Onaindía (Ed.): Servicios Ambientales en Reservas de la Biosfera Españolas. Organismo Autónomo de Parques Nacionales. Ministeriode Medio Ambiente. UNESCO. Red Española de Reservas de la Biosfera. NIPO: 781-10-040-5.
Boada, M. i Toledo, V. M. (2003): El Planeta, nuestro cuerpo: la ecología, el ambientalismo y la crisis de la modernidad. México: Fondo de Cultura Económica.
Mallarach, J. M. 2008. Protegits, de fet o de dret?: primera avaluación del sistema d’espais naturals protegits de Catalunya. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural.
Websites
European Commission. Natura 2000.
<http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/index_en.htm>
IUCN. Protected Areas. <https://www.iucn.org/theme/protected-areas>
Protected Planet. https://www.protectedplanet.net/
UNEP. <https://www.unep-wcmc.org/resources-and-data/united-nations-list-of-protected-areas>
El coneixement dels SIG és una opció valorada en l'assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |