Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Art i Comerç

Codi: 43007 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313768 Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Jaime Vidal Oliveras
Correu electrònic:
jaime.vidal@uab.cat

Equip docent

Buenaventura Bassegoda Hugas
Jaime Vidal Oliveras
(Extern) Albert Martí Palau
(Extern) Artur Ramon
(Extern) Carolina Díez-Cascón
(Extern) Francesc Fontbona
(Extern) Ignasi Domènech
(Extern) Jordi Carreras
(Extern) Jordi Sacases
(Extern) Marc Domènech
(Extern) Natalia Chocarro
(Extern) Pere Canal
(Extern) Sergi Clavell
(Extern) Violant Porcel

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

 Aquest mòdul es proposa oferir unes nocions bàsiques a l’entorn del funcionament del mercat i el col·leccionisme dels objectes artístics de valor patrimonial. Es preveu la participació de diversos professionals relacionats amb el mercat i el col·leccionisme: antiquaris (Artur Ramon, Albert Martí Palau i Sergi Clavell),  responsables de fires d'art (Carolina Díez Cascón), galeristes (Marc Domènech), un experta en el mercat de l’art contemporani (V.Porcel) y la venta on line, (Carolina Díez Cascón), un professional d’una casa de subhastes (Jordi Carreras), i un mosso d’Esquadra de la unitat de Patrimoni (P.Canal). El curs es completa amb un taller pràctic a la Fundació Miró per conèixer els protocols de certificació d’autenticitat de les obres gràfiques de Miró (Elena Escobar).


Competències

  • Conèixer i comprendre els recursos i les habilitats indispensables per exercir en els diversos àmbits professionals de l'historiador de l'art o de l'especialista en el patrimoni artístic, i desenvolupar capacitats de resolució dels reptes que es puguin presentar en l'àmbit de la custòdia, l'estudi i la gestió del patrimoni artístic.
  • Conèixer i comprendre els sistemes d'anàlisi propis i aliens de la investigació del patrimoni artístic, la teoria i la història de l'art.
  • Discriminar entre investigació rellevant i divulgació cultural.
  • Dominar la llengua, l'expressió i els recursos retòrics en l'elaboració i presentació d'investigacions, projectes i tasques professionals.
  • Explorar noves estratègies interdisciplinàries per al desenvolupament professional de l'historiador de l'art.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran manera, autodirigida o autònoma.
  • Sintetitzar i integrar de manera sistemàtica els principals elements d'informació significativa per a l'activitat investigadora i professional.
  • Transferir la recerca historicoartística a la societat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre l'experiència i la tasca investigadora que suposa l'expertització i el peritatge d'una obra d'art.
  2. Conèixer casos concrets d'expertització d'obres d'art.
  3. Conèixer els diferents sistemes d'anàlisi que intervenen en l'expertització i el peritatge d'una obra d'art.
  4. Conèixer i establir connexions entre els sistemes d'anàlisi propis de la història de l'art, els arqueomètrics i els procediments tècnics propis de la restauració.
  5. Discriminar entre investigació rellevant i divulgació cultural.
  6. Dominar la llengua, l'expressió i els recursos retòrics en l'elaboració i presentació d'investigacions, projectes i tasques professionals.
  7. Practicar casos senzills de peritatge.
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran manera, autodirigida o autònoma.
  9. Sintetitzar i integrar de manera sistemàtica els principals elements d'informació significativa per a l'activitat investigadora i professional.

Continguts

Programa:
1. Presentació del curs. El mercat de l'art. La noció d'ecosistema/el sistema de l'art. Els agents: la crítica, les galeries, les subhastes, els museus, etc. (Jaume Vidal Oliveras UAB)
2. L'estudi del fenomen col·leccionista. Estat de la qüestió a Catalunya. (B. Bassegoda UAB).
3. La Fundació Vila Casas. Una iniciativa de coleccionisme i mecenatge. (Natalia Chocarro. Directora de Projectes Externs de la Fundació Vila Casas)
4. La col·lecció Bassat
5. El col·leccionisme institucional. (Manuel Borja assessor museístic del departament de Cultura de la Generalitat(
6. El mercat i les galeries d'art a Barcelona dels orígens fins al segle XX. (Francesc Fontbona/Jaume Vidal Oliveras).
7 La Galeria Marc Domènech, com a model de galeria consolidada (Marc Domènech)
8 La Galeria Bombon Project com a model de galeria innovadora. (Joana Roda, responsable de la galeria)
9. Les vendes en subhastes públiques. L'experiència de la casa Balclis. (Jordi Carreras. Balclis, Barcelona)
10. La venta on line (Carolina Díez-Cascón)
11 La persecució dels delictes contra el patrimoni artístic i arqueològic. Pere Canal (Unitat central de Patrimoni Històric. Mossos d'Esquadra, Generalitat de Catalunya). 9.
12.L'ofici d'antiquari. (Artur Ramon, Artur Ramon Art)
13 La taxació de les obres d'art (Artur Ramon, Artur Ramon Art)
14. El mercat de les obres d'art sobre paper. (Albert Martí Palau. Palau Antiguitats)
15 Les grans fires internacionals d'art. (Violant Porcel, especialista en art contemporani)
16 Fira d'Art Modern i Antic de Barcelona (Sergi Clavell, antiquari i responsable de la fira)
17 SWAB una fira d'art emergent (Carolina Díez-Cascón, responsable de Swab)
18. El peritatge de les obres d'art. El cas de l'obra de Joan Miró. Elena Escolar (Conservadora de la Fundació Joan Miró i Rosa Maria Malet, de la Association pour la Défense de l'Oeuvre de Joan Miró).
19 Cloenda del curs: resum i conclusions (Jaume VidalOliveras)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sortides per visitar col·leccions, galeries i cases de subhastes. 18 0,72 7, 2, 3, 6, 9, 1

Classes expositives a l'aula, obertes a la participació dels estudiants, i sortides per visitar col·leccions, galeries, cases de subhastes, etc.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe. 20 % 50 2 8, 4, 3, 6, 9, 1
Tutories i seguiment d'un treball individual 30% 20 0,8 8, 5, 6, 9
Un treball breu que demostri la capacitat de l'alumne per desenvolupar coneixement i capacitats a l'entorn dels temes del Mòdul. 50 % 162 6,48 7, 8, 5, 4, 2, 3, 6, 9, 1

Assistència i participació activa a classe.

Tutories i seguiment d'un treball individual.

Un treball breu que demostri la capacitat de l’alumne per desenvolupar coneixement i capacitats a l’entorn d’aquests temes. Pot ser un estudi sobre un col·leccionista, un museu, una galeria, un antiquari; o també un exercici pràctic de catalogació i taxació d’una obra d’art, o de gestió d’un tema legal o promocional en relació a una peça o col·lecció, etc. El tema escollit caldrà determinar-lo de comú acord entre el coordinador del mòdul i l’alumne el més aviat possible un cop iniciades les classes.

 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

La bibliografia s'oferirà i comentarà a classe.


Programari

No és necessari cap programari específic. Tot i ser improbable, si més endavant calgués es comunicaria oportunament.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda