Logo UAB

Metodologia de la Recerca Jurídica

Codi: 42992 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313781 Dret Empresarial OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Eliseo Sierra Noguero
Correu electrònic:
eliseo.sierra@uab.cat

Equip docent

Eliseo Sierra Noguero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit previ. 


Objectius

Assolir un coneixement especialitzat en metodologia de la investigación jurídic i de les eines necessàries per a la realització del treball de fi de màster


Competències

  • Analitzar i redactar textos jurídics relacionats amb l'activitat empresarial en tots els diferents àmbits d'interès (mercantil, laboral, fiscal i altres tipus).
  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar treballs i projectes relacionats amb l'àmbit del dret empresarial.
  • Buscar informació en la literatura jurídica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca en dret empresarial
  • Dominar les tècniques d'investigació per a l'obtenció d'informació d'interès en l'esfera del marc jurídic empresarial.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Treballar en grup per generar sinergies en entorns de treball que involucren diferents persones, incorporant a les pròpies accions les dels altres, treballant de manera coordinada i cooperativa.
  • Utilitzar terminologia i argumentació jurídica per fonamentar els resultats de la investigació en el context de la producció científica en dret empresarial.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i preparar documentació jurídica mercantil.
  2. Analitzar un projecte d'investigació sobre qüestions de dret empresarial.
  3. Buscar informació en la literatura jurídica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca en dret empresarial
  4. Distingir els sistemes d'anàlisi, redacció, organització i planificació de treballs i projectes d'investigació.
  5. Fer consultes a bases de dades sobre jurisprudència.
  6. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  9. Treballar en grup per generar sinergies en entorns de treball que involucren diferents persones, incorporant a les pròpies accions les dels altres, treballant de manera coordinada i cooperativa.
  10. Utilitzar els recursos electrònics per a l'obtenció de fonts bibliogràfiques.
  11. Utilitzar terminologia i argumentació jurídica per fonamentar els resultats de la investigació en el context de la producció científica en dret empresarial.

Continguts

Tema 1: La investigació científica. El mètode de la investigació. Fases de l'elaboració d'el Treball de fi de màster (TFM)

1. La investigació científica.

2. El mètode de la investigació científica.

3. Fases del procés d'elaboració de el treball de fi de màster.

 

Tema 2. Principals variables en la iniciació a la investigació de qualitat

1. Motivació de l'alumne. L'elecció del tema d'investigació. Organització de el projecte de recerca. Esquema inicial i planificació de el temps de realització.

2. L'elecció de l'assessor / director de el treball de fi de màster.

 

Tema 3: Fonts de la investigació jurídica

1. Les fonts de la investigació en general.

2. Fonts bibliogràfiques. La recerca de fonts bibliogràfiques. L'ús d'internet.

3. La legislació nacional i estrangera. El dret comparat. El dret internacional i uniforme.

4. La jurisprudència.

5. La doctrina científica.

 

Tema 4: Estratègies bàsiques de lectura de textos jurídics

1. Selecció i avaluació de les fonts bibliogràfiques.

2. Organització de la bibliografia de la investigació. Registre de dades, fitxes bibliogràfiques i lectures. L'ordenació de les fitxes de lectura

 

Tema 5: Estructura i redacció de l'TFM.

1. Estructura clàssica d'un treball de fi de màster. L'índex general.

2. La numeració de les parts, capítols, apartats i subapartats.

3. L'ordenació d'idees objecte d'exposició i la redacció escrita.

4. Les cites de fonts i les notes a peu de pàgina.

5. Ús de cursives, majúscules i subratllats. Altres aspectes formals relacionats amb la presentació de la feina.

6. Observacions de l'assessor. Correcció i reorganització de el text.

7. Les conclusions.

8. Elements i índexs complementaris.

9. Argumentació jurídica. La formulació de crítiques i opinions personals.

 

Tema 6. La defensa el TFM davant tribunal.

1. Lliurament de la feina.

2. Tramitació administrativa i dipòsit previ a la defensa.

3. Preparació de la defensa.

4. Observacions de tribunal i defensa de el treball de fi de màster.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes a l'aula 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Estudi personal 44 1,76 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Resolució de exercicis 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Cada dia de classe, s’establirà el sistema d’ensenyaments dels coneixements corresponents al temes del programa i es programarà treballs individuals i en grup per aplicar els coneixements adquirits.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 20% 36 1,44 8, 9
Examen final 50% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10
Realització de pràctiques 30% 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11

La puntuació final s'atorgarà d'acord amb els criteris següents:

Valorarem la participació activa a classe (20% de la nota final) i la realització de les pràctiques proposades (30%). Es realitzarà l’examen final (50%), amb el següent contingut:

- Examen teòric consistent en diverses preguntes de la teoria impartida.

- Examen pràctic de correcció de ciutats d’investigació.

- Enviament a través del campus virtual (aula Moodle) de l'índex provisional i d'unes 10-15 pàgines del TFM, redactades segons els ensenyaments de l'assignatura.

Un cop comunicada l'avaluació, es pot sol·licitar una revisió a l'efecte de que el Professor expliqui a l'alumne els criteris aplicats (art. 114.3 Normativa acadèmica UAB), sense perjudici dels drets de l'alumnat d'impugnació de la qualificació.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

La programació de les proves d'avaluació no es pot modificar, llevat que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació.  En aquest cas, les persones responsables de la titulació, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins el període lectiu corresponent (art. 115.1 Calendari de les activitats d'avaluació, Normativa Acadèmica UAB).

Per a aprovar l'assignatura, l'alumnat ha de haver participat en les tres actividats avaluatives i haver obtingut almenys un 3,5 a l'examen final. Per realitzar l’examen final, és necessari acreditar l’assistència al 90% de les classes.

Per presentar-se a l'examen de reavaluació, és necessari haver obtingut almenys un 3 en cadascuna de les tres activitats avaluatives. L'alumnat que faci l'examen de reavaluació podran obtenir una nota màxima de 7 a l'assignatura. 

Es considerarà que un/a alumne/a que participa en alguna de les activitats d’avaluació continuada ja no podrà optar a un “no avaluable”.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

BAELO ÁLVAREZ, Manuel, Metodología de investigación en ciencias sociales y jurídicas, Tirant, Valencia, 2019.

BELL, Judith, Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y ciencias sociales (trad. de R. Filella), Gedisa Ed., Barcelona, 2005.

BLAXTER, Loraine, HUGHES, Christine, TIGHT, Malcolm, Cómo se hace una investigación (trad. de G. Ventureira), 2ª reimp., Gedisa Ed., Barcelona, 2002.

CID, Pilar, PERPINYA, Remei, Cómo y dónde buscar fuentes de información. Servei de Publicacions de la UAB, Bellaterra, 2013.

ECO, Umberto., Cómo se hace una tesis, 1ª reimp., Gedisa Ed., México, 2004.

GHERSI, Carlos Alberto, Metodología de la investigación en Ciencias Jurídicas, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, 2013.

MÉNDEZ COCA, David y MÉNDEZ COCA, Míriam., Iniciarse en la metodología de la investigación. Materiales e ideas para investigar en Ciencias Sociales, Editorial CCS, Madrid, 2020.

 


Programari

No es necessita un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda