Logo UAB

Anàlisi en Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament

Codi: 42986 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313800 Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Oriol Costa Fernandez
Correu electrònic:
oriol.costa@uab.cat

Equip docent

Rafael Grasa Hernández
Eduard Soler Lecha
Juan Pablo Soriano Gatica
Blanca Camps Febrer
Lluc Vidal López
(Extern) Laia Serra
(Extern) Pol Bargués

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Amb l'objectiu d'establir les bases del curs i homogeneïtzar el nivell de partida del grup, abans de l'inici de les sessions els estudiants hauran de llegir el llibre d'Esther Barbé (2020), Relaciones Internacionales, 4a edició, Madrid: Tecnos. S'aconsella també la lectura, durant el curs, del llibre Del Arenal, Celestino i Sanahuja, José Antonio (2015), Teories de les Relacions Internacionals, Madrid: Tecnos. Per a les sessions de caràcter metodològic, el llibre de suport és el següent: Zapata Barrero, Ricard i Sánchez Montijano, Elena (2011), Manual d'investigació qualitativa a la ciència política, Madrid: Tecnos. Els estudiants que prefereixin un manual en anglès poden usar Dune, T., Kurki, M., & Smith, S. (Eds.). (2021). International relations theories: Discipline and diversity. Oxford University Press, USA.


Objectius

Aquest curs proporciona una introducció a algunes de les perspectives teòriques principals per a l'estudi de les relacions internacionals i als seus mètodes de recerca. Els i les estudiants aprendran noves maneres de pensar i analitzar la societat internacional, incrementaran la seva capacitat per avaluar les principals idees teòriques i aplicaran aquestes perspectives per analitzar temes concrets de la política internacional contemporània. Així mateix, el curs pretén oferir eines conceptuals, metodològiques i pautes perquè l'estudiantat pugui enfrontar-se en millors condicions a l'elaboració del treball final de màster.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Aplicar els coneixements adquirits en la possible resolució d'un problema relacionat amb l'anàlisi de les relacions internacionals en contextos amplis i en entorns poc coneguts o multidisciplinaris.
  2. CA02 (Competència) Dissenyar un treball de recerca, de manera autònoma, de l'àmbit de les relacions internacionals, la seguretat i el desenvolupament en el qual es compleixin els criteris de rigor i excel·lència acadèmica.
  3. CA03 (Competència) Actuar en el desenvolupament de projectes relacionats amb les relacions internacionals, la seguretat i el desenvolupament amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i els deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics, d'acord amb els objectius de desenvolupament sostenible.
  4. CA04 (Competència) Debatre sobre els temes principals de l'agenda internacional fomentant el treball col·laboratiu.
  5. KA01 (Coneixement) Reconèixer les principals perspectives teòriques i conceptuals per a l'estudi de les relacions internacionals, així com els diferents camps temàtics d'activitat internacional i les àrees geogràfiques principals identificant autors i fonts de referència.
  6. KA02 (Coneixement) Incorporar informació rellevant provinent dels fons documentals i bibliogràfics especialitzats en relacions internacionals, seguretat i desenvolupament per al plantejament i la contextualització d'un tema de recerca.
  7. KA03 (Coneixement) Categoritzar els principals actors del sistema internacional en una àrea temàtica.
  8. SA01 (Habilitat) Utilitzar els constructes analítics per a la comprensió de les relacions internacionals, especialment en els problemes vinculats a la seguretat i el desenvolupament.
  9. SA02 (Habilitat) Aplicar els instruments metodològics necessaris per a l'anàlisi sistemàtica i rigorosa de les relacions internacionals (observació, comparació, formulació d'hipòtesis, etc.), així com les eines d'intervenció.
  10. SA03 (Habilitat) Contrastar l'aplicació de les eines d'intervenció (elaboració de polítiques i estratègies, planificació, tècniques de negociació i mediació, etc.) en la gestió d'interdependències, valorant-ne l'adequació als contextos local i internacional.

Continguts

Introducció

Sessió 1, Intro 1. Oriol Costa 4 d'octubre
La disciplina de les RRII: sorgiment i claus generals
Lectures obligatòries:
- Visionat d'aquest vídeo sobre el llibre Hathaway, O. A., & Shapiro, S. J. (2017). The Internationalists: How a Radical Plan to Outlaw War Remade the World. Simon and Schuster: https://www.youtube.com/watch?v=G2tfebkUbPo&feature=emb_title (es pot trobar al canal de New America, sota el mateix títol del llibre).

Sessió 2, Intro 2: Anna Ayuso 7 d'octubre
El dret internacional públic: el llenguatge de lordre internacional
Lectures obligatòries

Sessió 3, Intro 3: Eduard Soler 11 d'octubre
Marcs d'anàlisi a RRII: estructures, actors, processos i nivells d'anàlisi
Lectures obligatòries

 

BLOC I. Enfocs teòrics a RRII

Sessió 4, Teories 1: Oriol Costa 18 d'octubre
Realisme
Lectures obligatòries
- Moure Peñín, L. (2015), “El realismo en la teoría de las Relaciones Internacionales: génesis, evolución y aportaciones actuales”, a C. del Arenal i J. A. Sanahuja, coords., Teorías de las Relaciones Internacionales, Madrid, Tecnos , pàg. 61-96.
- Smith, N. & Dawson, G. (2022). “Mearsheimer, Realism, and the Ukraine War”. Analyse & Kritik. https://doi.org/10.1515/auk-2022-2023

Sessió 5, Teories 2: Oriol Costa 21 d'octubre
Liberalisme
Lectures obligatòries:
- Grasa, Rafael (2015), “Neoliberalismo e institucionalismo. La reconstrucción del liberalismo como teoría sistémica internacional”,  en C del Arenal i J.A. Sanahuja, coords, Teorías de las Relaciones Internacionales, Tecnos, pp. 97-126
- Nye, J. S., & Keohane, R. O. (1971). Transnational relations and world politics: An introduction. Internationalorganization, 25(3), 329-349.

Sessió 6, Teories 3: Lluc Vidal 25 d'octubre
Marxisme, estructuralisme i teoria crítica
Lectures obligatòries:
-Cox, R. (1981) 'Social Forces, States, and World Orders: Beyond International Relations Theory', Millennium Journal of International Studies, Vol. 10, No.2, pp. 126-55

Sessió 7, Teories 4: Lluc Vidal 28 d'octubre
Constructivisme
Lectures obligatòries:
-Wendt, A. (1992) 'Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics', International Organization, Vol. 46, No. 2, pp. 391-426.

Sessió 8, Teories 5: Blanca Camps 4 novembre
Enfocs feministes, postestructuralistes i decolonials.
Lectures obligatòries.
-Gulash Capan, Z. (2017). Decolonising International Relations?, Third World Quarterly, 38(1), 1-15, DOI: 10.1080/01436597.2016.1245100- Lugones, M. (2010). Toward a Decolonial Feminism, Hypatia, 25(4), 742–759. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01137.x Traduït per Gabriela Castellanos.
Lectures recomanades:
-Cohn, C. (1987). Sex and Death in the Rational World of Defense Intel·lectuals. Signes: Journal of Women in Culture and Society, 12(4), 687-718. https://doi.org/10.1086/494362
-Jacoby, T. (2006). From the trenches: Dilemmas of feminist IR fieldwork. In B. Ackerly, M. Stern, J. True (Eds.), Feminist Methodologies for International Relations (pp. 153–173). Cambridge University Press

 

BLOC II. Enfocs teòrics en seguretat

Sessió 9, Seguretat 1: Juan Pablo Soriano 8 novembre
Seguretat: conceptes, enfocs, tendències i reptes.
Lectures obligatòries
- Soriano, J.P. (2021), “Los estudios de seguridad: orígenes, evolución, herramientas y debates en curso”, a Grasa, R. i Rodríguez, C. (eds.), Ciencia Política y Relaciones Internacionales: un mundo y una disciplina en proceso de cambio, UNAD, Bogotà, pàg. 77-95. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/book/article/view/5063/4870-

Lectures recomanades:
- Cavaller-Anthony, M. (Ed.). (2015). An introduction a no-traditional security studies: a transnational approach. Sage., pp. 3-35. Versió electrònica a biblioteques de la UAB. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000710129706709
- Hough, P. (2018). “Chapter 1. Security and securitization”, in Understanding Global Security. 4th edition. Vol. 1. [Online]. Milton: Routledge. Versió electrònica a biblioteques de la UAB.

Sessió 10, Seguretat 2: Pol Bargués 11 novembre
Seguretat humana i pau en un món insegur
Lectures obligatòries
Kaldor, M., Martin, M., & Selchow, S. (2007). Human security: New strategic narrative for Europe. International affairs, 83(2), 273-288.

Sessió 11, Seguretat 3: Juan Pablo Soriano 15 novembre
Anàlisi de polítiques exteriors
Lectures obligatòries
- Hudson, V. M., & Day, B. S. (2020), “Introduction: The Situation and Evolution of Foreign Policy Analysis: A roadmap”, in Foreign Policy Analysis: Classic and Contemporary Theory, 3rd edition, 2020. Lanham, Boulder, New York, London: Rowman & Littlefield, pàg. 3-36.

 

BLOC III. Enfocaments en desenvolupament

Sessió 12, Desenvolupament 1: Rafael Grasa 18 novembre
Del creixement als desenvolupament(s). Sorgiment i evolució del concepte i de la pràctica.
Lectures obligatòries
- Amartya Sen, “A Decade of Human Development”, a Journal of Human Development, vol I, núm. 1, 2000, pp 17-23

Sessió 13, Desenvolupament 2: Oriol Costa 25 novembre
Desenvolupament i medi ambient: el cas del canvi climàtic
Lectures obligatòries
- Aklin, M., & Mildenberger, M. (2020).Prisoners of the wrong dilemma: why distributive conflict, not collective action, characterizes the politics of climate change. Global Environmental Politics, 20(4), 4-27.

Sessió 14, Desenvolupament 3: Laia Serra 29 novembre
Desenvolupament, medi ambient i relacions Nord-Sud: una agenda entrellaçada i creixent
Lectures obligatòries.
-PNUMA. 2020. GEO6. Resumen para responsables de formular políticas. Pàg. 9-21. Disponible a: https://bit.ly/3LmeVRt

 

BLOC IV: Mètode

Sessió 15. Mètodes 1
2 de desembre (16-19). Martijn Vlaskamp

Sessió 16. Mètodes 2
9 de desembre (16-19). Martijn Vlaskamp

Sessió 17. Mètodes 3
13 de desembre (16-19). Martijn Vlaskamp

Sessió 18: Assaig (examen). Data a concretar


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i exercicis a classe 75 3 CA01, CA04, KA01, KA02, SA01, SA02, CA01
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi dels textos bàsicos 300 12 CA01, CA04, KA01, KA02, SA01, SA02, CA01

--

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ensayo final en clase 50% 0 0 CA01, CA02, KA01, KA02, KA03, SA01, SA02
Evaluación continua 20% 0 0 CA01, CA02, CA03, CA04, KA01, SA01, SA03
Fichas de lectura 30% 0 0 KA01, KA02, KA03, SA01

Els alumnes lliuraran, a cada sessió en què vingui indicat al programa, una fitxa de lectura. Les fitxes de lectura inclouen la presentació de l'argument principal de l'article (en un màxim de 10-15 línies) i la proposta d'algunes preguntes per part de l'alumne, bé per plantejar dubtes o per promoure el debat a classe (una pàgina per fitxa ). Els textos estan recollits al campus virtual. A més, a cada sessió dos alumnes posaran efectivament a debat les seves preguntes.

En data a determinar, hi haurà un examen en què els estudiants redactaran, durant les dues hores de la sessió, un assaig sobre un assumpte proposat pels professors, per al qual podran disposar de tot el material bibliogràfic que desitgin. Durant aquestes dues hores, també respondran una pregunta relacionada amb les sessions dedicades als mètodes d'anàlisi. L'avaluació es compon de: el lliurament de fitxes, que equival al 30% de la nota; l'examen, que equival al 50%; i l'avaluació de petits lliuraments encarregats al llarg del curs, el 20% restant.


Bibliografia

La descripció del contingut de l'assignatura ja inclou la llista de lectures.

 


Programari

No cal cap programari especial.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda