Logo UAB

Gestió i Serveis Psicopedagògics

Codi: 42975 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313754 Psicopedagogia OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Josep Llansana González
Correu electrònic:
joanjosep.llansana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Un cop s’ha accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.


Objectius

Els/les participants en el màster han realitzat les matèries de 'Diversitat i Currículum' i 'Avaluació i diagnòstic de necessitats educatives', per la qual cosa han fet una primera aproximació als principis i als problemes que podem trobar-nos habitualment en l'àmbit de la psicopedagogia. Posteriorment, i en paral·lel a l'actual assignatura, s'han iniciat matèries relacionades amb la intervenció en diferents etapes educatives o amb diferents col·lectius d'usuaris. Per tant, coneixen o estan coneixent els espais i usuaris de la intervenció.

Aquesta assignatura analitza i aprofundeix en els models i pràctiques que acompanyen l'organització, la gestió i el desenvolupament dels serveis de suport territorials, que canalitzen demandes i donen suport als centres educatius i altres institucions que ho requereixen. Es focalitza, per tant, en el coneixement i en l’anàlisi dels sistemes organitzatius, de gestió i de direcció de les institucions i serveis psicopedagògics. El seu coneixement és imprescindible per al psicopedagog/a, pel fet de ser un espai d'activitat professional i pel seu valor referencial en les avaluacions de necessitats educatives i les intervencions en l’àmbit escolar.

Els objectius de l'assignatura són:

  1. Conèixer l'organització i el funcionament dels serveis de suport psicopedagògic.
  2. Analitzar models d'organització i de funcionament dels serveis de suport psicopedagògic.
  3. Delimitar estratègies per al treball en i amb els serveis de suport psicopedagògic.
  4. Dissenyar i elaborar propostes d'intervenció que tinguin en compte la naturalesa iles funcions pròpies dels serveis psicopedagògics.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA15 (Competència) Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives atenent les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  2. CA16 (Competència) Elaborar protocols de derivació a serveis externs a través de mecanismes de coordinació intraprofessional i interprofessional dels diferents serveis psicopedagògics, socials i sanitaris que atenguin la població.
  3. KA13 (Coneixement) Proposar protocols de derivació a serveis externs basats en criteris d'eficiència i sostenibilitat.
  4. SA21 (Habilitat) Examinar propostes de planificació didacticoorganitzativa orientades a la millora de la resposta educativa en els centres de formació en els processos d'orientació i intervenció psicopedagògica.
  5. SA22 (Habilitat) Analitzar la funcionalitat dels diferents serveis psicopedagògics, interns i externs als centres educatius, en relació amb una atenció adequada a les necessitats educatives d'alumnes i grups.
  6. SA23 (Habilitat) Dissenyar mecanismes de coordinació intraprofessional i interprofessional dels diferents serveis psicopedagògics, socials i sanitaris per a la millora del rendiment educatiu.
  7. SA24 (Habilitat) Establir pautes en la gestió i el desenvolupament del treball dels equips docents dels centres per a donar una resposta coordinada i eficaç des del punt de vista psicopedagògic.

Continguts

A l’hora d’especificar els continguts cal tenir en compte aquests descriptors:

  1. Els centres educatius i el sistema escolar-social: relacions i complementarietat.
  2. El rol de les administracions públiques (local, autonòmica i estatal) en la tasca psicopedagògica. Marc normatiu i operacional.
  3. Model tetradimensional dels serveis de suport psicopedagògics. Tipologia i desenvolupament dels diferents serveis.
  4. Programes públics de suport psicopedagògic.
  5. Gabinets, programes i iniciatives privades de suport psicopedagògic.
  6. Les xarxes i el treball col·laboratiu entre institucions.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup (magistral i tallers d'aplicació) 60 2,4 CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23, SA24
Tipus: Supervisades      
Anàlisi grupal de documents 35 1,4 SA21, SA22
Treball en grups cooperatius 20 0,8 CA15, KA13, SA22, SA23, SA24
Tutoria especialitzada de seguiment 10 0,4 SA21, SA22
Tipus: Autònomes      
Anàlisi individual de documents 40 1,6 SA21, SA22
Consulta i lectura de la bibliografia recomanada 40 1,6 SA21, SA22
Organització de documentació 25 1 CA16, SA21, SA22, SA24
Preparació de proves 20 0,8 CA15, CA16, KA13, SA23, SA24

El desenvolupament de la matèria focalitzarà la intervenció en les necessitats i possibilitats de l'usuari de la formació. Hom entén que l'estudiant és actiu i autònom durant el procés d’aprenentatge i que compta amb el suport del professor. En aquest sentit, el professorat donarà suport a l’estudiant en tot moment: li aportarà la informació i els recursos necessaris per tal que es pugui generar aprenentatge (classes magistrals, selecció de lectures, orientacions bibliogràfiques, etc.) i l’acompanyarà en el seu aprenentatge autònom, tot proposant-li activitats al més diversificades que sigui possible (individuals, en grup, de reflexió, de recerca a Internet, d’anàlisi de casos pràctics, etc.).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència 10% 0 0 CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23, SA24
Autoavaluació 5% 0 0 SA22
Prova teòrica-pràctica 40% 0 0 CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23
Treballs del mòdul: presentació en grup i portafoli 45% 0 0 CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23, SA24

a) Què avaluarem?

El grau d’assoliment dels continguts treballats (apartat 7 d’aquesta guia) i dels resultats d’aprenentatge (apartat 6 d’aquesta guia). 

b) Quan ho avaluarem?

Considerem que hi ha tres moments clau en l’avaluació de l’assignatura: avaluació inicial, avaluació continuada i avaluació final. 

  • L’avaluació inicial ens ha de permetre conèixer el nivell “de sortida” dels estudiants pel que fa als coneixements sobre l’assignatura i a les experiències de treball en grup, individual autònom ... i, d’aquesta manera, poder adaptar el programa a les seves necessitats.
  • L’avaluació continuada ens ha de permetre verificar el nivell d’assoliment dels aprenentatges per tal de poder atendre la diversitat i la particularitat de l’alumnat alhora que prendre decisions sobre el ritme de desenvolupament del programa.
  • L’avaluació final és la que ens ha de permetre verificar el nivell d’aprenentatge assolit, tenint en compte els objectius i competències del programa, sense menystenir les adaptacions que s’hagin pogut introduir.

c) Com ho avaluarem? 

Els instruments (evidències) d’avaluació es concreten de la manera següent:

  • Assistència (10%) vinculada, si s’escau, al lliurement de pràctiques d’aula.
  • Proves teòrico-pràctiques (40%): una prova teòrico-pràctica (cas) individual  en relació amb els continguts treballats. La prova es realitzarà la penúltima sessió de classe. 
  • Treballs del mòdul (45%):
    • a) una presentació (en grup) sobre els objectius, la composició i el funcionament d’un servei psicopedagògic de titularitat privada (20%).  
    • b) portafoli (individual) (30/05/25) entès com a síntesi integrada d’apunts, reflexions, aportacions de les lectures, documents i pràctiques d’aula (25%). 
  • Autoavaluació (5%)

En cas que un alumne no superi el mòdul, les activitats de recuperació (examen o lliurament dels treballs suspesos) es realitzarien el 25 de juny de 2025.

L'avaluació única consisteix en l'elaboració d'un portafoli d'aprenentatge (35%), una prova teòrico-pràctica de la resolució d'un cas (50%) i un treball sobre els objectius, la composició i el funcionament d’un servei psicopedagògic de titularitat privada (20%).  Aquestes tres activitats es realitzaries i lliurarien a la penúltima sessió de classe. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació  que per a l'avaluació continuada: es tornaran a refer els treball i a lliurar o a repetir la prova teòrico-pràctica el 25 de juny de 2025.

Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim d’un mes després de la sevarealització, i s’haurà d’oferir una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.

D’acord a la normativa UAB,el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc, s’haurà de plantejar al  professor del mòdul corresponent.

L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

AA.VV. (2020). Covid-19: repensar a educación. Revista galega de educación. http://www.nova-escola-galega.org/almacen/documentos/NUMEROESPECIAL_RGE_COVID_XUNHO2020.pdf

Álvarez, L. (2000). La diversidad en la práctica educativa: modelos de orientación y tutoría. CCS.

Badía, A. (2006). La práctica psicopedagógica en educación no formal. UOC

Bauman, Z. (2007). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. Arcàdia

Benavent, J.A. (2000). La orientación psicopedagógica en España. Promolibro.

Bisquerra, R. (1998). Modelos de orientación e intervención Psicopedagógica. Praxis.

Blasco, P. i Pérez, A. (2001). Orientación e Inserción profesional. Competencias y entrenamiento para su práctica. NAU Llibres.

Bonals, J. i Sánchez-Cano, M (2007). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Graó.

Borrego, M. i Díaz, J. (2000). Orientación vocacional y profesional: materiales de asesoramiento para ESO y Bachillerato. CCS.

Cano, E. (2005): Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Graó (Col. Desarollo profesional del profesorado, 4)

Diario Oficial de la Unión Europea (2020). Conclusiones del Consejo sobre la lucha contra la crisis de la COVID-19 en el ámbito de la educación y la formación. (2020/C 212 I/03). http://www.infocoponline.es/pdf/Y00009-00014.pdf

Dolz, M., Camprodon, E., Tarbal, A. (Coords.) (2021). Una mirada a la salut mental dels adolescents. Claus per compendre'ls i acompanyar-los. Quaderns Faros, 12.

Fernández, J. R. i Villamarín, S. (Eds.) (2021). Libro blanco de la Salud Mental Infanto-Juvenil. Vol. 1. Consejo General de la Psicología. https://www.cop.es/pdf/LibroBlanco-Volumen1.pdf

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en educación. Octaedro.

Gairín, J. (2005). La descentralización educativa: ¿una solución o un problema? Cisspraxis.

Gairín, J. (2012). Gestión del conocimiento ydesarrollo organizativo. Formación y formación corporativa. Wolters Kluwer.

Gairín, J. (Ed) (2011). El trabajo colaborativo en red. Actores y procesos en la la creación y gestión del conocimiento colectivo. Wolters Kluwer.

García, L. i Martínez, M.C (2003). Orientación educativa en la familia y en la escuela: casos resueltos. Dykinson.

Herrero, P. (2021). Guia del llenguatge inclusiu en el tractament de persones amb discapacitat. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Hervás, R.M. (2006). Orientación e Intervención Psicopedagógica y procesos de cambio. Grupo Editorial Universitario.

Marí-Klose, M. i Gómez-Granell, C. (Coord.) (2010). Acompanyament a l’escolaritat. Pautes per a un model local de referència. Diputació de Barcelona (Col. Estudis, sèrie Educació 2).

Monereo, C. i Pozo, J.I. (Coord) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Graó.

Monereo, C. i Solé, I. (2001). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Alianza.

Murillo, P. (2008). La autoevaluación institucional: un camino importante para la mejora de los centros educativos. Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, 16(1), 13-17.

Nieto, J. M. i Botías, F. (2000). Los equipos de orientación educativa y psicopedagógica. Ariel.

Pedró, F. (2009). Descentralització i municipalització de l’educació als països de l’OCDE. Diputació de Barcelona (Col. Estudis, sèrie Educació 1).

Planas, J. A. (2010). Los servicios de orientación en las comunidades autónomas. Document inèdit. Máster de Intervención y asesoramiento psicopedagógico. Departament de Pedagogia Aplicada. UAB.

Prats, J. i Raventós, F. (Dir.) (2005). Els sistemes educatius europeus ¿Crisi o transformació? Obra social Fundació “La Caixa”. Col. Estudis Socials, 18.

Sanz Oro, R. (2001). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Pirámide.

Senlle, A. (2005): Calidad en los servicios educativos. Díaz de Santos.

Enllaços web:


Programari

Sense programari vinculat.

Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.