Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Un cop s’ha accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.
Els/les participants en el màster han realitzat les matèries de 'Diversitat i Currículum' i 'Avaluació i diagnòstic de necessitats educatives', per la qual cosa han fet una primera aproximació als principis i als problemes que podem trobar-nos habitualment en l'àmbit de la psicopedagogia. Posteriorment, i en paral·lel a l'actual assignatura, s'han iniciat matèries relacionades amb la intervenció en diferents etapes educatives o amb diferents col·lectius d'usuaris. Per tant, coneixen o estan coneixent els espais i usuaris de la intervenció.
Aquesta assignatura analitza i aprofundeix en els models i pràctiques que acompanyen l'organització, la gestió i el desenvolupament dels serveis de suport territorials, que canalitzen demandes i donen suport als centres educatius i altres institucions que ho requereixen. Es focalitza, per tant, en el coneixement i en l’anàlisi dels sistemes organitzatius, de gestió i de direcció de les institucions i serveis psicopedagògics. El seu coneixement és imprescindible per al psicopedagog/a, pel fet de ser un espai d'activitat professional i pel seu valor referencial en les avaluacions de necessitats educatives i les intervencions en l’àmbit escolar.
Els objectius de l'assignatura són:
A l’hora d’especificar els continguts cal tenir en compte aquests descriptors:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup (magistral i tallers d'aplicació) | 60 | 2,4 | CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23, SA24 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi grupal de documents | 35 | 1,4 | SA21, SA22 |
Treball en grups cooperatius | 20 | 0,8 | CA15, KA13, SA22, SA23, SA24 |
Tutoria especialitzada de seguiment | 10 | 0,4 | SA21, SA22 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi individual de documents | 40 | 1,6 | SA21, SA22 |
Consulta i lectura de la bibliografia recomanada | 40 | 1,6 | SA21, SA22 |
Organització de documentació | 25 | 1 | CA16, SA21, SA22, SA24 |
Preparació de proves | 20 | 0,8 | CA15, CA16, KA13, SA23, SA24 |
El desenvolupament de la matèria focalitzarà la intervenció en les necessitats i possibilitats de l'usuari de la formació. Hom entén que l'estudiant és actiu i autònom durant el procés d’aprenentatge i que compta amb el suport del professor. En aquest sentit, el professorat donarà suport a l’estudiant en tot moment: li aportarà la informació i els recursos necessaris per tal que es pugui generar aprenentatge (classes magistrals, selecció de lectures, orientacions bibliogràfiques, etc.) i l’acompanyarà en el seu aprenentatge autònom, tot proposant-li activitats al més diversificades que sigui possible (individuals, en grup, de reflexió, de recerca a Internet, d’anàlisi de casos pràctics, etc.).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència | 10% | 0 | 0 | CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23, SA24 |
Autoavaluació | 5% | 0 | 0 | SA22 |
Prova teòrica-pràctica | 40% | 0 | 0 | CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23 |
Treballs del mòdul: presentació en grup i portafoli | 45% | 0 | 0 | CA15, CA16, KA13, SA21, SA22, SA23, SA24 |
a) Què avaluarem?
El grau d’assoliment dels continguts treballats (apartat 7 d’aquesta guia) i dels resultats d’aprenentatge (apartat 6 d’aquesta guia).
b) Quan ho avaluarem?
Considerem que hi ha tres moments clau en l’avaluació de l’assignatura: avaluació inicial, avaluació continuada i avaluació final.
c) Com ho avaluarem?
Els instruments (evidències) d’avaluació es concreten de la manera següent:
En cas que un alumne no superi el mòdul, les activitats de recuperació (examen o lliurament dels treballs suspesos) es realitzarien el 25 de juny de 2025.
L'avaluació única consisteix en l'elaboració d'un portafoli d'aprenentatge (35%), una prova teòrico-pràctica de la resolució d'un cas (50%) i un treball sobre els objectius, la composició i el funcionament d’un servei psicopedagògic de titularitat privada (20%). Aquestes tres activitats es realitzaries i lliurarien a la penúltima sessió de classe. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada: es tornaran a refer els treball i a lliurar o a repetir la prova teòrico-pràctica el 25 de juny de 2025.
Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim d’un mes després de la sevarealització, i s’haurà d’oferir una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
D’acord a la normativa UAB,el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.
El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc, s’haurà de plantejar al professor del mòdul corresponent.
L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
AA.VV. (2020). Covid-19: repensar a educación. Revista galega de educación. http://www.nova-escola-galega.org/almacen/documentos/NUMEROESPECIAL_RGE_COVID_XUNHO2020.pdf
Álvarez, L. (2000). La diversidad en la práctica educativa: modelos de orientación y tutoría. CCS.
Badía, A. (2006). La práctica psicopedagógica en educación no formal. UOC
Bauman, Z. (2007). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. Arcàdia
Benavent, J.A. (2000). La orientación psicopedagógica en España. Promolibro.
Bisquerra, R. (1998). Modelos de orientación e intervención Psicopedagógica. Praxis.
Blasco, P. i Pérez, A. (2001). Orientación e Inserción profesional. Competencias y entrenamiento para su práctica. NAU Llibres.
Bonals, J. i Sánchez-Cano, M (2007). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Graó.
Borrego, M. i Díaz, J. (2000). Orientación vocacional y profesional: materiales de asesoramiento para ESO y Bachillerato. CCS.
Cano, E. (2005): Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Graó (Col. Desarollo profesional del profesorado, 4)
Diario Oficial de la Unión Europea (2020). Conclusiones del Consejo sobre la lucha contra la crisis de la COVID-19 en el ámbito de la educación y la formación. (2020/C 212 I/03). http://www.infocoponline.es/pdf/Y00009-00014.pdf
Dolz, M., Camprodon, E., Tarbal, A. (Coords.) (2021). Una mirada a la salut mental dels adolescents. Claus per compendre'ls i acompanyar-los. Quaderns Faros, 12.
Fernández, J. R. i Villamarín, S. (Eds.) (2021). Libro blanco de la Salud Mental Infanto-Juvenil. Vol. 1. Consejo General de la Psicología. https://www.cop.es/pdf/LibroBlanco-Volumen1.pdf
Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en educación. Octaedro.
Gairín, J. (2005). La descentralización educativa: ¿una solución o un problema? Cisspraxis.
Gairín, J. (2012). Gestión del conocimiento ydesarrollo organizativo. Formación y formación corporativa. Wolters Kluwer.
Gairín, J. (Ed) (2011). El trabajo colaborativo en red. Actores y procesos en la la creación y gestión del conocimiento colectivo. Wolters Kluwer.
García, L. i Martínez, M.C (2003). Orientación educativa en la familia y en la escuela: casos resueltos. Dykinson.
Herrero, P. (2021). Guia del llenguatge inclusiu en el tractament de persones amb discapacitat. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Hervás, R.M. (2006). Orientación e Intervención Psicopedagógica y procesos de cambio. Grupo Editorial Universitario.
Marí-Klose, M. i Gómez-Granell, C. (Coord.) (2010). Acompanyament a l’escolaritat. Pautes per a un model local de referència. Diputació de Barcelona (Col. Estudis, sèrie Educació 2).
Monereo, C. i Pozo, J.I. (Coord) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Graó.
Monereo, C. i Solé, I. (2001). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Alianza.
Murillo, P. (2008). La autoevaluación institucional: un camino importante para la mejora de los centros educativos. Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, 16(1), 13-17.
Nieto, J. M. i Botías, F. (2000). Los equipos de orientación educativa y psicopedagógica. Ariel.
Pedró, F. (2009). Descentralització i municipalització de l’educació als països de l’OCDE. Diputació de Barcelona (Col. Estudis, sèrie Educació 1).
Planas, J. A. (2010). Los servicios de orientación en las comunidades autónomas. Document inèdit. Máster de Intervención y asesoramiento psicopedagógico. Departament de Pedagogia Aplicada. UAB.
Prats, J. i Raventós, F. (Dir.) (2005). Els sistemes educatius europeus ¿Crisi o transformació? Obra social Fundació “La Caixa”. Col. Estudis Socials, 18.
Sanz Oro, R. (2001). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Pirámide.
Senlle, A. (2005): Calidad en los servicios educativos. Díaz de Santos.
Enllaços web:
Sense programari vinculat.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.