Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 42974 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313754 Psicopedagogia OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Angelina Sanchez Marti
Correu electrònic:
angelina.sanchez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Seria convenient que l'estudiant haguès realitzat tots els mòduls del màster.


Objectius

 

La finalitat del Treball de Fi de Màster (TFM) és dur a terme una investigació que demostri l'adquisició de competències avançades en l'àmbit de la psicopedagogia. Aquest objectiu s'assolirà mitjançant la planificació, desenvolupament i avaluació d'un estudi empíric que inclogui la recollida, tractament i anàlisi de dades reals. Aquest TFM busca identificar àmbits de millora en l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic, proporcionant evidències pràctiques i suggerint intervencions basades en l'evidència. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA24 (Competència) Generar preguntes i hipòtesis davant de nous reptes d'investigació demostrant originalitat en la manera d'abordar-les mitjançant eines psicopedagògiques que s'ajustin a les demandes individuals i socials.
  2. CA25 (Competència) Dissenyar, implementar i avaluar un projecte d'investigació en el camp de l'educació formal o no formal a partir d'una investigació exhaustiva que permeti donar orientacions psicopedagògiques.
  3. CA26 (Competència) Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional en contextos educatius específics fent ús d'eines pròpies de la investigació del camp psicopedagògic.
  4. CA27 (Competència) Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. KA17 (Coneixement) Enumerar les característiques de les investigacions dissenyades i implementades mitjançant les quals s'elaboren orientacions i intervencions psicopedagògiques.
  6. SA31 (Habilitat) Analitzar la informació obtinguda a través de diferents vies, especialment a través de l'anàlisi de dades, de manera qualitativa o quantitativa, per a emetre judicis i orientacions.
  7. SA32 (Habilitat) Planificar diferents activitats relacionades amb el disseny i el desenvolupament d'una investigació en l'àmbit psicopedagògic, fent una gestió adequada del temps i els recursos.
  8. SA33 (Habilitat) Comunicar de forma oral i escrita els resultats del treball propi, les seves conclusions i els coneixements i les raons últimes que els sustenten a públics especialitzats d'una manera clara, concisa i sense ambigüitats.

Continguts

1. Identificació i justificació de la problemàtica d'investigació en l'àmbit de la psicopedagogia. 

2. Anàlisi teòrico-pràctica del context psicopedagògic on s'emmarca la problemàtica des d'una perspectiva bio-psico-social.

3. Planificació, desenvolupament i avaluació d'un estudi empíric que identifiqui possibles àmbits de millora en el camp de la orientació educativa i l’assessorament psicopedagògic.

4. Elaboració de l'informe de la recerca desenvolupada. 

5. Presentació i discussió pública de la recerca.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 12 0,48 CA24, CA26, CA27, SA32, SA33
Tutorias 17 0,68 CA25, CA26, CA27, KA17, SA33
Tipus: Autònomes      
Elaboracio del Treball 120 4,8 CA24, CA25, CA26, CA27, KA17, SA31, SA32, SA33

El Treball de Fi de Màster serà un treball d'indagació i/o recerca empírica, concebut com una activitat d'autoformació, que demostri l'adquisició de competències avançades en l'àmbit de la psicopedagogia i permeti identificar àmbits de millora en l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic. Aquest treball es durà a terme individualment. 

El primer pas consistirà en la tria del tema de recerca i l'assignació del professorat que supervisarà i tutoritzarà el TFM. Al primer semestre, l'alumnat haurà d'indicar les seves preferències. La coordinació del TFM, tenint en compte les demandes dels estudiants i l'expertesa del professorat, farà l'assignació. Durant el mes de desembre, els i les estudiants es posaran en contacte amb el professor assignat per acordar els detalls del tema i establir el procés de treball.

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents: 

  • Participació activa en els seminaris metodològics de la Setmana de la Recerca (4, 5 i 6 de febrer) per facilitar el disseny i l'elaboració del TFM
  • Tutories especialitzades presencials, col·lectives i/o individuals d'orientació i suport amb el TFM
  • Estudi personal d'aprofundiment individual amb la temàtica escollida
  • Recerca bibliogràfica. Lectura i anàlisi crítica de la bibliografia vinculada al tema
  • Recerca empírica 
  • Presentació escrita i discussió pública del treball elaborat davant d'un tribunal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa del treball 25% 1 0,04 CA27, KA17, SA33
Informe de progrés del tutor/a 10% 0 0 CA25, CA26, KA17
Treball TFM 50% 0 0 CA24, CA25, CA26, KA17, SA31, SA32, SA33
Tutories 10% 0 0 CA24, CA26, CA27, SA32, SA33
autoavaluació 5% 0 0 CA24, CA26, CA27, SA33

L’avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. El desenvolupament del treball de Fi de Màster es fonamenta en l’acció tutorial. L’estudiant i el/la tutor/a acordaran un calendari de 3 tutories, com a mínim, per al seguiment del treball, a més de la participació obligatòria als seminaris metodològics de la Setmana de la Recerca (inicis de febrer).

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 en totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i en la memòria/treball final de mòdul.

Data de lliurament: primera quinzena de Juliol (convocatòria de Tribunal-Juliol) i primera setmana de setembre (convocatòria de Tribunal-Setembre).

Data de defensa del TFM: segona o tercera quinzena de Juliol (convocatòria de Tribunal-Juliol) i primera o segona setmana de setembre (convocatòria de Tribunal-Setembre).

Avaluació única

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

En funció de la temàtica escollida per l'estudiant, es recomanarà la lectura i anàlisi de documentació bibliogràfica complementària.

Álvarez, C., i San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), articulo 14. http://hdl.handle.net/10481/20644

Arnau-Sabatés, L., i Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica : pautas, procedimientos y criterios de calidad. Dipòsit digital de documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/222109

Bonet, J. (2018). El Tefegé. SIMReF. http://www.eltefege.eu/index.php/2018/03/11/recepta-1-on-cercar-informacio-i-trobar-la/#more-215

Hernández-Sampieri, R., i Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Jorrín, I. M., Fontana, M., i Rubia, B. (2021). Investigar en educación. Síntesis. 

Jorrín, I. M., Koz, O., Fontana, M., i Steiner, H. (s.d.). Hopscotch. Create your Research Design. https://hopscotchmodel.com/ 

Nind, M., Curtin, A., i Hall, K. (2016). Research methods for pedagogy. Bloomsbury.

Pérez, E., Ruiz, P., Sainz, K., Vázquez, L., Vega, M., i Villena, U. (2019). Camino hacia la transformación social: Trabajos Fin de Grado y Trabajos Fin de Máster como herramienta de cambio. Cuaderno de Trabajo. Ingeniería Sin Fronteras País Vasco - EuskalHerriko Mugarik Gabeko Ingeniaritza (ISF-MGI)

Rodríguez, M. L., i Llanes, J. (2015). El trabajo de fin de màster. Edicions Universitat Barcelona.  

Sánchez, A.; Olmos, P.; Torrado, M., i Garcia, J. (2015). Trabajos de grado y postgrado. Aljibe. 


Programari

Jamovi: https://www.jamovi.org/

Nvivo: https://www.qsrinternational.com/nvivo-qualitative-data-analysis-software/home 


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.