Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerrequisits
El mòdul de Diversitat i Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.
Els objectius a assolir en aquest mòdul són:
1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.
1.1. Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.
1.2. La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.
2. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.
2.1. Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.
2.2. Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.
2.3. Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.
2.4. Programar per competències davant la diversitat.
3. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.
3.1. Gestió de la diversitat a l’aula.
3.2. Planificació i models de treball a l’aula.
3.3. Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.
4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Centrada en el professor. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics | 57 | 2,28 | KA02, KA03, SA01, SA02 |
Tipus: Supervisades | |||
Centrada en els alumnes: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. | 56 | 2,24 | KA01, KA04, SA01, SA02 |
Tipus: Autònomes | |||
Centrades en els alumnes: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents | 112 | 4,48 | CA01, KA03, SA03 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portafoli (inclou autoavaluació) | 35% | 0 | 0 | CA01, KA03, SA01, SA02, SA03 |
Prova teòrico-pràctica | 40% | 0 | 0 | KA01, KA02, KA03, KA04 |
Realització/Presentació d'activitats a classe | 25% | 0 | 0 | CA01, KA01, SA01, SA02 |
Les evidències d’avaluació són les següents
Per superar el mòdul, cal haver aprovat totes les evidències.
Dates d'interés:
Prova-teòrico-pràctica: 20 de novembre.
Lliurament del portafoli: 9 de desembre.
Re-avaluació: 21 de gener.
Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.
L’estudiant que s’hagi acollit a l’avaluació única realitzarà les següents evidències per ser avaluat amb el corresponent percentatge: portafoli (35%), prova escrita (40%) i les pràctiques (25%). La data de l’avaluació serà el dia 20 de novembre i la data de la re-avaluació serà la mateixa que en el cas de l’avaluació continuada. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Booth, T., i Ainscow, M. (2002). Índice de inclusion. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO & CSIE. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Cabrerizo, J.; i Rubio, M. J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Pearson Prentice Hall.
Cantón, I. i Pino, M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Alianza
Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.
Casanova, M.A. i Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. La Muralla.
Colmenero, M.J., Pantoja, A., i Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616
Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2017). DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. i Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. MAD.
Florian, l. i Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778111
Mulholland, M., i O'Connor, U. (2016).Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1070-1083. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145266
Oliver, M.C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Octaedro-EUB.
Tarp, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Paidós Ibérica.
No s'utilitza.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.