Logo UAB

Hàbits Socials i Promoció de la Lectura

Codi: 42958 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Manresa Potrony
Correu electrònic:
mireia.manresa@uab.cat

Equip docent

Mireia Manresa Potrony
(Extern) Júlia Baena (julietabaena@gmail.com)

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'hi estableixen prerequisits. 


Objectius

En el mòdul s'ofereixen les bases per comprendre i analitzar els factors que incideixen en la configuració dels hàbits lectors de la població així com estratègies per poder-hi intervenir en els contextos de mediació lectora. S'identifica el rol de l'escola i de la biblioteca en el foment de la lectura i la incidència de les polítiques de promoció lectora.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA09 (Competència) Adoptar criteris de qualitat per avaluar informes d'hàbits lectors i projectes de foment de la lectura adequats al context.
  2. CA10 (Competència) Programar propostes de promoció social de la lectura en contextos escolars i socials que tinguin en compte informes d'hàbits lectors o parteixin d'una anàlisi prèvia específica dels hàbits i les actituds lectores dels destinataris de les propostes.
  3. CA11 (Competència) Presentar un projecte de foment de la lectura o una recerca justificant-la a partir d'evidències publicades sobre hàbits, actituds i preferències lectores.
  4. KA12 (Coneixement) Descriure críticament les reflexions teòriques i els debats vigents en l'àmbit de l'estudi dels hàbits lectors i la promoció de la lectura per prendre consciència dels elements socials i educatius que transformen la cultura lectora i requereixen noves estratègies de promoció de la lectura.
  5. KA13 (Coneixement) Identificar necessitats en relació amb les habilitats d'interpretació de gèneres literaris diferents en contextos escolars i socials en el marc de la planificació d'estratègies de foment de la lectura.
  6. SA14 (Habilitat) Proposar llibres i recursos de ficció i no-ficció tenint en compte criteris sobre la caracterització del context sociocultural, la qualitat lingüística i narrativa de les obres i els objectius de promoció de la lectura que es persegueixen.
  7. SA15 (Habilitat) Analitzar diferents tipus d'informació segons el caràcter qualitatiu o quantitatiu que presenti, com ara estadístiques o dades procedents d'entrevistes a lectors o mediadors, en el marc dels estudis d'hàbits lectors i promoció de la lectura.
  8. SA16 (Habilitat) Desenvolupar estratègies d'innovació i creativitat en el disseny d'activitats de foment de la lectura basades en estudis d'hàbits lectors complets i actuals.

Continguts

El mòdul s'estructura en els dos blocs següents: 

a) hàbits lectors

b) Promoció de la lectura

Els continguts que s'hi tracten són els següents: 

- Estudis sociològics i etnogràfics sobre hàbits lectors: impacte, resultats i implicacions.

- Factors i entorns d'influència: família, societat, escola. El desenvolupament de la identitat lectora a través de comunitats de pràctica lletrada.

- La construcció de l'hàbit lector en els centres educatius: perfils lectors i línies d'intervenció docent.

- El paper de les biblioteques en el foment de la lectura: impacte de la col · lecció i ampliació de serveis.

- Les polítiques de promoció lectora: plans institucionals de lectura, recursos i iniciatives de suport.

- Accions de foment de la lectura en biblioteques: formats i destinataris.

- L'impacte del nou espai digital en les pràctiques i formes d'accés a la lectura


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats d'anàlisi, selecció i valoració de materials d'aula 18 0,72 KA13, SA14, KA13
Tipus: Supervisades      
Seguiment i realització dels treballs i lectures / Participació en els fòrums virtuals 82 3,28 CA10, CA11, SA16, CA10
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliogràfica i de materials relacionats amb l'assignatura 50 2 CA09, KA12, SA15, CA09

Es reservaran 15 minuts d'una classe per emplenar les enquestes de la Facultat. 

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

Classes magistrals i interactives

Anàlisi de materials impresos i digitals

Realització i presentació pública d'activitats / treballs

Resolució de casos / problemes / exercicis de manera virtual a través de diferents possibilitats de les TIC

Lectura i debat bibliogràfic en fòrums virtuals

Tutories en línia

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de diagnòstic sobre hàbits lectors en situacions donades I proposta d'estratègies per ser adaptades al diagnòstic previ 10% 0 0 CA09, KA12, SA15
Activitats d'anàlisi de propostes de promoció de la lectura en contextos escolars, institucionals i digitals 10% 0 0 CA09, KA12, SA15
Assistència i participació a les activitats presencials i virtuals 20% 0 0 CA09, SA15
Disseny d'una estratègia de promoció de la lectura a partir de textos determinats: conversa literària i activitats d'animació lectora 30% 0 0 CA10, CA11, KA13, SA14, SA16
Escriptura d'un text reflexiu sobre la construcció d'hàbits lectors en contextos de mediació 30% 0 0 KA12

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

L’avaluació es farà a partir de les activitats lliurades que seran comentades pel professorat.

Les activitats que compten un 30% es lliuraran un cop finalitzat el mòdul. La resta, durant el seu desenvolupament. 

Es tindrà en compte també la participació en els fòrums i a l’aula. Les activitats han de fer ús de les lectures de cada tema.

Per poder-se acollir a l’avaluació continuada l’alumne ha de presentar i aprovar un 80% de les activitats. En cas contrari, es considerarà No presentat.

 

AVALUACIÓ ÚNICA I RECUPERACIÓ (Data: quinze dies després d'acabar l'assignatura. Es permetrà una recuperació): 

- Disseny d’una estratègia de promoció de la lectura a partir de textos determinats: conversa literària i activitats d'animació lectora: 30%

- Escriptura d'un text reflexiu sobre la construcció d'hàbits lectors en contextos de mediació: 30%

- Entrevista avaluadora: 40%

 

El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. 

 


Bibliografia

Llibres

Arizpe, E.; Cliff-Hodges, G (eds.). (2018). Young People Reading. Empirical Research Across International Contexts. Abingdon, Oxon; New York: Rouledge: 123-136.

Asta, G.; Federighi, P. (eds.) (2000). El público y la biblioteca: metodologías para la difusión de la lectura. Gijón: Trea. 

Baró, M.; Mañà, T. (2009). Estudi sobre les accions de foment de la lectura a les biblioteques públiques de Catalunya. [informe encomanat per la Direcció General de Cooperació Cultural de la Generalitat de Catalunya]. Barcelona: Universitat de Barcelona. Observatori sobre Biblioteques, Llibres i Lectura. En línia: <http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/27426/1/Estudi_foment_lectura.pdf>.

Baró, M.; Aliagas, C.; Gorchs, G. (2013). Com crear un ambient lector a l'escola? Barcelona: Fundació Jaume Bofill. En línia: http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/publicacions/575.pdf 

Baudelot, C.; Cartier, M.; Detrez, C. (1999). Et pourtant ils lisent… Paris: Seuil.

Clark, C. Informes sobre hàbits de lectura del National Literacy Trust (Anglaterra). En línia: http://www.literacytrust.org.uk/research/nlt_research

Chartier, R. (dir.) (1985). Pratiques de la lecture. París: Editions Rivages. 

Chartier, A.M.; Hebrard, J. (1994). Discursos sobre la lectura (1880-1980) . Barcelona: Gedisa.

Colilles; M; Juan, A. & Roig, M. (2024). La lectura literària a infantil. Orientacions per a l'ensenyament de la literatura. Departament d'Educació. En línia: https://repositori.educacio.gencat.cat/handle/20.500.12694/5709#page=1 

Colomer, T. (2008). "Entre la normalitat i el desinterès: els hàbits lectors dels adolescents". A: T. Colomer (coord.). Lectures adolescents. Barcelona: Graó, 19-57.

Colomer, T. (2007). Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, T.; Manresa, M. (2008). "Lectures adolescents: entre la llibertat i la prescripció". A: Mirades i veus: recerca sobre l’educació lingüística i literària en entorns plurilingües. Barcelona: Graó

Court, J. (ed.) (2011). Read to succeed: strategies to engage children and young people in reading for pleasure. London: Facet.

Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (2008). De la tradición oral a la sociedad de la información: prácticas y tendencias actuales de la lectura. México.

Departament d'Educació. Servei de Suports i Recursos Lingüístics (2024). "L'hàbit lector i el temps de lectura a l'educació secundària". Dossier en línia: https://repositori.educacio.gencat.cat/handle/20.500.12694/5844#page=1 

DDAA. (2013). La lectura en un centre educatiu. Saber llegir, llegir per aprendre, gust per llegir. Barcelona: Departament d'Ensenyament. En línia: http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Monografies/Lectura/La_lectura_en_un_centre_educatiu.pdf 

Durán, C.; Manresa, M. (2008). “Entre països: l’acció educativa al nostre entorn”. A: T. Colomer (dir.), Lectures adolescents. Barcelona: Graó. (també en castellà) En línia: http://gretel.cat/ 

Elkin, J. (2003). Reading and reader development: the pleasure of reading.London: Facet. 

Gagnon-Roberge, S. (2019) Despertar el placer por la lectura. Narcea: Madrid. 

Gonçalves Da Silva, F. (2018). La nostalgia del vacío: la lectura como espacio de pertenencia en los adolescentes. Zaragoza: Pantalia Publicaciones. 

Gómez Soto, I. (1999). Mito y realidad de la lectura. Madrid: Endymion.

Jover, G. (2007). Un món per llegir. Educació, adolescents i literatura. Barcelona: Rosa Sensat [existeix edició en castellà a Octaedro]

Juan, A. & Reyes, L. (2024): La lectura literària a primària. Orientacions per a l'ensenyament de la literatura. Departament d'Educació. En línia: https://repositori.educacio.gencat.cat/handle/20.500.12694/5710#page=1 

Lahire, B. (2004). Sociología de la lectura. Barcelona: Gedisa.

Leveratto, J.-M. (2008). Internet et la sociabilité littéraire. París: bibliothèque publique d’information / Centre Pompidou.

Manresa, M. (2013). L'univers lector adolescent. Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat.

Manresa, M.; Real, N. (eds.) (2015). Digital Literature for Children:Texts, Readers and Educational Practices. “Recherches comparatives sur les livres et le multimédia d’enfance” Vol. 9. Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: Peter Lang. 

Manresa, M. (coord.); Delgado, R.; Margallo, A. M.; Verdaguer, T. & Vilà, M. (2024). La lectura literària a ESO i Batxillerat. Orientacions per a la lectura guiada. Departament d'Educació. En línia: https://repositori.educacio.gencat.cat/handle/20.500.12694/5711#page=1 

Millán, José Antonio (coord.) (2017). La lectura en España: informe 2017.  Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.

Miret, I.; Baró, M.; Dussel, I.; Mañà, T. Huellas de un viaje. Trayectorias y futuros de las bibliotecas escolares en Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia[en línia/en línea/online]. 

Munita, Felipe (2021). Yo, mediador(a). Mediación y formación de lectores. Barcelona: Octaedro

Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura.México: Fondo de Cultura Económica.

Rouxel, A. (2005). Lectures cursives: quel accopagnement? París: Delagrave Edition / CRDP Midi-Pyrénées.

Sarland, C. (2003). La lectura en los jóvenes: cultura y respuesta. México: Fondo de Cultura Económica.

Ramírez Leyva, E. M. (coord.) (2008). La biblioteca pública y la formación de lectores en la sociedad de la información: memoria.  México: Universidad Nacional Autónoma de México. 

Articles en publicacions periòdiques

Aliagas, C.; Manresa, M. i Vilà, M. (2011). Què llegeixen els “no-lectors”?. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura 53 (Monogràfic: Què llegeixen els “no lectors”?), 7-11. 

Aliagas, C. (2011). Llegir en temps de lleure. Estudi de cas d’una colla d’adolescents amb el virus de la desafecció lectora. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura 53 (Monogràfic: Què llegeixen els “no lectors”?), 45-57.

Aliagas, C.; Castellà, J. M.;  Cassany, D. (2009). Aunque lea poco, yo sé que soy listo. Estudio de caso de un adolescente que no lee literatura. Ocnos 5, 97-112.

Casas Poves, J.; Ventura, N. (2011). La promoció de la lectura a les biblioteques públiques. Anuari de l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. 2010-2011, 129-141. En línia:http://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/262533

Cencerrado, M. (2014). Nuevos modelos de promoción de la lectura. Biblogtecarios. En línia: https://www.biblogtecarios.es/lmcencerrado/nuevos-modelos-de-promocion-de-la-lectura/

Daura i Jorba, A. (2017). La promoció de la lectura a les llibreries de Catalunya (2016/17). Anuari de l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. En línia: https://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/348141

Díaz-Plaja, A.; Cosials, À. (2011). La promoció de la lectura a l'escola. Anuari de l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. 2010-2011, 142-151. En línia:http://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/262536

Lluch, G.; Sánchez-García, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación. Revista Española de Documentación Científica, vol., 40, núm. 4. En línia: http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/996/1554 

Manresa, M. (2011). Retrat del lector literari feble: del desert a l'oasi de lectura. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura 53, 12-24. 

Manresa, M. (2009). El hábito lector a través de lavoz adolescente: de la vida al texto. Lectura y vida (revista latinoamericana de lectura), 30 (4), 32-42

Manresa, M. (2009). Lecturas juveniles: el hábito lector dentro y fuera de las aulas. Textos deDidáctica de la Lengua y la Literatura 51, 44-54.

Manresa, M. (2010). Los buenos lectores como minoría: una falsa élite. 32è congrés Internacional de l'IBBY.  Santiago de Compostela, 8-12 de setembre. En línia: http://www.ibby.org/index.php?id=1123&L=3

Manresa, M.; Margallo, A. M. (2016). Prácticas de lectura en red: exploración de blogs literarios adolescentes. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, [S.l.], v. 2, n. 3, 51-69. En línia: <http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/1985>.

 

Manresa, M. (2020). Lectura autònoma i lectura guiada. Apunts per a una actualització en aules i biblioteques. Dossier Departament d’Educació: Apunts per a la biblioteca escolar: 13-21. En línia: https://repositori.educacio.gencat.cat/bitstream/handle/20.500.12694/1175/be21_apunts_per_biblioteca_escolar_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Mañà, T.; Agustí, L.; Barrios, T.; Ventura, N.;Villarroya, A. (2011). La promoció de la lectura a Catalunya (2008-2009). Anuari de l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. 2010-2011, p.71-87. En línia: http://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/209618

Ramos Revillas, A. (2015). Contra "una" promoción de la lectura. Letraslibres. En línia: https://www.letraslibres.com/mexico-espana/contra-una-promocion-la-lectura 

Villarroya, A. (2017). Estudis i recerca sobre edició i hàbits lectors a Catalunya (2016-17). Anuari de l'Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura. En línia:https://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/353622 

 


Programari

Ús de Teams i/o Zoom per a videoconnexions, si cal. 

 

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda