Logo UAB

Mitjans Digitals i Biblioteca Escolar

Codi: 42957 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Júlia Baena Argudo
Correu electrònic:
julia.baena@uab.cat

Equip docent

(Extern) Júlia Baena Argudo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Referits a coneixements:

  • Organitzar els  recursos digitals per facilitar-ne l’ús
  • Implementar serveis a la comunitat basats en les tecnologies
  • Aplicar criteris de selecció específics per als recursos electrònics en suports digitals o en línia
  • Crear productes per a la difusió de les activitats de la biblioteca i les generades per la comunitat
  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica en la pràctica professional

Referits a procediments:

  • Utilitzar les aplicacions TIC adequades per facilitar la difusió de la biblioteca i la comunicació amb els seus usuaris
  • Utilitzar sistemes informatitzats de gestió documental i saber optimitzar les seves prestacions
  • Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en diferents contextos educatius  

Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Crear propostes de difusió de les activitats culturals, d'aprenentatge i de la lectura usant instruments que s'adeqüin al context i a les necessitats de la comunitat escolar i en concret al seu projecte educatiu.
  2. CA17 (Competència) Desenvolupar projectes de gestió o difusió orientats per l'ètica digital i el lliure accés al coneixement en la pràctica professional, i que respectin l'equitat, la igualtat i la diversitat social, lingüística i de pensament.
  3. KA17 (Coneixement) Reconèixer les funcions i les tasques de gestió, planificació i mediació imprescindibles en la professió de bibliotecari/ària per implementar serveis per a la comunitat (productes per a la difusió de les activitats de la biblioteca, comunicació amb els usuaris, gestió documental) que aprofitin les tecnologies activament i amb sentit.
  4. KA18 (Coneixement) Identificar necessitats en relació amb la lectura i la informació per donar-hi resposta des de la dimensió digital de la biblioteca escolar (pàgina web, xarxes socials, transmèdia, etc.).
  5. SA25 (Habilitat) Aplicar els processos de tractament de la informació i organització dels recursos físics i digitals de la biblioteca en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible i amb la finalitat d'optimitzar-ne les prestacions en benefici dels usuaris.
  6. SA26 (Habilitat) Aplicar les TIC de manera ètica i escrupolosa en els processos de gestió i difusió de la col·lecció, els recursos i els serveis en un context de biblioteca escolar.
  7. SA27 (Habilitat) Gestionar la col·lecció, els recursos i els serveis de la biblioteca o centre d'aprenentatge mitjançant eines tecnològiques innovadores, aplicant-hi criteris de selecció específics que responguin a la coherència funcional.
  8. SA28 (Habilitat) Desenvolupar estratègies d'innovació, creativitat i emprenedoria per donar suport a l'aprenentatge i al currículum educatiu amb la creació de productes de difusió dels serveis, la col·lecció i les activitats tant de la biblioteca escolar com de la comunitat educativa.

Continguts


1.      Recursos digitals d’informació: la biblioteca digital

2.      Eines per a la desenvolupament de la biblioteca digital

3.      L’organització i curació dels recursos en línia

4.      La tria i la selecció de recursos

5.      La difusió i la comunicació

6.      Serveis i activitats

7.      Promoció de la lectura

8.      Competència mediàtica i informacional en context digital

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Creació de productes i eines digitals 50 2
Pràctiques de selecció i organització de recursos digitals per a la col.lecció 25 1

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

• Classes magistrals / expositives per part del professor

• Lectura i visualització de tutorials textuals i audiovisuals

• Anàlisis i discussió en fòrums virtuals d'articles i fonts documentals

• Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis

• Elaboració de treballs d'aplicació de TIC i selecció de recursos

• Tutories i seguiment de les activitats en línia



Es reservaran 15 minuts d'una sessió per a facilitar l'avaluació del curs per part de l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ex. 1: Disseny i elaboració d'un web de biblioteca escolar amb el programari Wordpress, amb una breu Memòria explicativa de l'exercici. 40% 35 1,4 CA16, CA17, KA17, KA18, SA25, SA27, SA28
Ex. 2: Disseny i elaboració d'un escape room de formació d'usuaris amb el programari Genially (Individual, 15%) 15 % 10 0,4 CA16, CA17, KA18, SA25, SA26, SA28
Ex. 3: Disseny i elaboració d'una exposició virtual relacionada amb la literatura infantil o juvenil amb el programari People Art Factory (Individual, 20% 15% 10 0,4 CA16, CA17, KA18, SA26, SA27, SA28
Ex. 4: Selecció de recursos digitals i elaboració d'un repositori digital amb el programari Pearltrees (Individual, 20%) 15% 10 0,4 CA16, CA17, KA17, KA18, SA25, SA26, SA27, SA28
Ex. 5: Disseny i elaboració d'un llibre digital col·laboratiu amb el programari Bookcreator (Grupal, 20%) 15% 10 0,4 CA16, CA17, KA18, SA26, SA28

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen:

  • Ex. 1: Disseny i elaboració d’un web de biblioteca escolar amb el programari Wordpress, amb entrega d’una breu Memòria explicativa de l’exercici. (Individual, 40%).
  • Ex. 2: Disseny i elaboració d’un escpae room digital sobre formació d'usuaris amb el programari Genially (Individual, 15%)
  • Ex. 3: Disseny i elaboració d’una exposició virtual relacionada amb la literatura infantil o juvenil amb el programari People Art Factory (Individual, 15%)
  • Ex. 4: Selecció de recursos digitals i elaboració d’un repositori digital amb el programari Pearltrees (Individual, 15%)
  • Ex. 5: Disseny i elaboració d’un llibre digital col·laboratiu amb el programari Bookcreator (Grupal, 15%)

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions.

El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual. 

Per poder-se acollir a l'avaluació continuada l'alumne ha de presentar i complir totes les condicions esmentades. En cas contrari, es considerarà No presentat. No es preveuen condicions específiques d'avaluació per a casos particulars. En tot cas, si ni n'ha algun, es considerarà en la comissió de coordinació.

Avaluació única

En elcas d'optar per a l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i recuperació que per l’avaluació continuada però els lliuraments escrits es faran en un únic dia (22 de desembre). Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa. 

    • Ex. 1: Disseny i elaboració d’un web de biblioteca escolar amb el programari Wordpress, amb entrega d’una breu Memòria explicativa de l’exercici. (Individual, 40%).
    • Ex. 2: Disseny i elaboració d’un escpae room digital sobre formació d'usuaris amb el programari Genially (Individual, 15%)
    • Ex. 3: Disseny i elaboració d’una exposició virtual relacionada amb la literatura infantil o juvenil amb el programari People Art Factory (Individual, 15%)
    • Ex. 4: Selecció de recursos digitals i elaboració d’un repositori digital amb el programari Pearltrees (Individual, 15%)
    • Ex. 5: Disseny i elaboració d’un llibre digital col·laboratiu amb el programari Bookcreator (Grupal, 15%)

Bibliografia

 

Blasco, Anna, Durban, Glòria. (2011). "La biblioteca escolar i les TIC, entorns articulars de la c-info". Competència informacional a l'aula. https://sites.google.com/a/xtec.cat/cinfo-aula/ [10-III-2018]

IFLA/UNESCO (2013). Manifiesto de la IFLA/UNESCO sobre las Bibliotecas Digitales. https://www.ifla.org/ES/publications/manifiesto-de-las-ifla-unesco-sobre-las-bibliotecas-digitales

IFLA/UNESCO (2018). Directrius IFLA per a la biblioteca escolar. 2a edició revisada. https://drive.google.com/file/d/146_i1nBwVt9FMmGDT_2D_tNpkN50NPwF/view

Pons, Amadeu. (2012). Directrius de l'IFLA sobre el servei d'informació digital. Barcelona: COBDC. http://www.cobdc.org/publica/directrius/sumaris.html [10-III-2018].

 


Programari

Wordpress

Genially

Bookcreator

Pearltrees

People Art Factory

Gemini o ChatGPT


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda