Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
El mòdul té com a objectiu capacitar l'alumnat en les tècniques de gestió i organització de biblioteques escolars, a partir del coneixement del corpus teòric i l'anàlisi d'entorn.
1. La biblioteca en els centres educatius
1.1. Concepte de biblioteca escolar i de CRA
1.2. Funcions i objectius de la biblioteca.
1.3. Legislació, normativa i directrius sobre biblioteques escolars
1.4. Situació actual a Catalunya i a Espanya
1.5. Concepte de xarxa i serveis de suport. Programes de biblioteques escolars. Biblioteca escolar i biblioteca pública
1.6. Recursos informatius sobre biblioteques escolars: fonts d'informació i entitats de referència
2. Gestió i planificació de la biblioteca
2.1. Els usuaris de la biblioteca escolar: anàlisi de necessitats
2.2. El projecte de biblioteca com a eina de planificació.
2.3. Els recursos humans: perfil del bibliotecari escolar. Equip de biblioteca
2.4. Els recursos econòmics: pressupost
2.5. Els recursos materials: organització dels espais i infraestructures
2.6. Organització i instal·lació del fons
3. Gestió de la col·lecció
3.1. El fons de la biblioteca. Política de col·lecció. La biblioteca digital
3.2. Avaluació d'obres de ficció per a infants i joves
3.3. Avaluació d'obres d'informació impreses
3.4. Avaluació de recursos electrònics
4. Gestió dels serveis
4.1. Serveis per a l’alumnat i per al professorat
4.2. Serveis presencials i virtuals
4.3. Organització i difusió dels serveis
5. Biblioteca i currículum
5.1. Biblioteca escolar i Pla de lectura
5.2. Les competències en l'ús de la biblioteca i la informació
5.3. El programa de formació de la biblioteca escolar
5.4. Promoció de la lectura i biblioteca escolar
6. L'avaluació a la biblioteca
6.1. Avaluació de recursos i serveis de la biblioteca
6.2. Avaluació del projecte de biblioteca
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18 | 0,72 | KA01, KA02, SA04, KA01 |
Pràctiques d'aula | 8 | 0,32 | CA01, KA03, SA01, SA02, SA03, CA01 |
Visites a diverses biblioteques escolars i anàlisi dels casos | 10 | 0,4 | KA01, KA02, KA01 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i valoració de dades proporcionades per estudis sobre biblioteques escolars | 2 | 0,08 | KA01, KA02, KA01 |
Anàlisi i valoració de les editorials i de la producció de llibres per a infants i joves | 2 | 0,08 | SA02, SA03, SA02 |
Aportacions al fòrum virtual sobre aspectes diversos | 2 | 0,08 | KA01, SA02, SA03, KA01 |
Disseny d'un programa i d'una activitat de formació d'usuaris | 5 | 0,2 | CA01, SA04, CA01 |
Elaboració d'un informe comparatiu sobre bones pràctiques en biblioteques escolars | 2 | 0,08 | KA01, SA02, KA01 |
Treballs en grup | 2 | 0,08 | CA01, KA01, KA03, SA01, SA04, CA01 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 39 | 1,56 | KA01, KA02, SA02, SA03, SA04, KA01 |
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
Les visites es faran a biblioteques escolars i públiques. Són d'assistència obligatòria, com la resta de sessions.
Les sortides consistiran en visites a biblioteques escolars i públiques. Són d'assistència obligatòria, com la resta de sessions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats i bones pràctiques de biblioteca escolar. Aportació al fòrum. Tasca individual | 10% | 15 | 0,6 | KA01, SA02 |
Detecció de necessitats de diferents tipologies d'usuaris de la biblioteca escolar. Treball escrit. Treball individual | 20% | 30 | 1,2 | KA03, SA04 |
Disseny d'un programa i diferents activitats de formació d'usuaris. Treball escrit. Projecte en grup | 25% | 30 | 1,2 | CA01, SA04 |
El concepte de biblioteca escolar a partir de les dades estadístiques a Catalunya. Comentari a classe. Tasca individual | 10% | 15 | 0,6 | KA01, KA02 |
Planificar recursos i serveis d'una biblioteca escolar sobre un plànol. Exercici escrit. Treball en grup | 10% | 15 | 0,6 | KA01, SA01 |
Selecció d'un llibre de coneixements i comentari del seu valor en el context d'una col.lecció determinada. Aportació al fòrum. Tasca individual | 10% | 15 | 0,6 | SA03 |
Valoració de les visites realitzades. Comentari a classe. Tasca individual | 15% | 15 | 0,6 | KA01, KA02 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’avaluació es basarà en :
Condicions d'avaluació:
AVALUACIÓ ÚNICA
En el cas d'optar per a l'avaluació única, les evidències que s'avaluaran seran les següents:
Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa perquè optar a l'avaluació única implica una renúncia a l'avaluació continuada. En cap cas està previst un sistema de recuperació dels continguts no assolits.
Baró, Mònica; Teresa Mañà; Inmaculada Vellosillo (2001). Bibliotecas escolares, ¿para qué? Madrid: Anaya.
Baró, Mònica; Guillem Fargas. Les biblioteques escolars a Catalunya. Evolució a partir de les dades (2010-2015). Item. Revista de biblioteconomia i documentació,69, (juliol-desembre del 2020)
Biblioteca escolar 2.0. [document en línia]. (2013). Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Disponible a: https://sites.google.com/a/xtec.cat/biblioteca-escolar-2-0/home [Consulta: 10/06/2022]
Bibliotecas escolares “entre comillas”: estudio de casos: buenas prácticas en la integración de la biblioteca en los centros educativos (2010.) Madrid: Ministerio de Educación; Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Bibliotecas escolares ¿entre interrogantes?: herramienta de autoevaluación: preguntas e indicadores para mejorar la biblioteca (2011 ). Madrid: Ministerio de Educación: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Directrius IFLA/Unesco per a la biblioteca escolar (2018). 2a ed. revisada. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Departament de Cultura; Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Disponible a: <https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-ca.pdf>[Consulta: 10/06/2022]
Directrius i estàndards per a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya (2013). Generalitat de Catalunya, Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Disponible a: <https://cobdc.org/wp-content/uploads/biblio_centres.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Durban Roca, Glòria. (2010). La biblioteca escolar, hoy: un recurso estratégico para el centro.Barcelona: Graó.
García Guerrero, José. (dir). (2013). Nuevas dinámicas para la biblioteca escolar en la Sociedad en red. Sevilla: Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado. Disponible a: <https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/ishare-servlet/content/9fa75a4e-170d-439e-bfa7-ba9bf2236660> [Consulta: 10/06/2022]
Grupo de Trabajo de Alfabetización Informacional (GTALFIN) (2016). Integración de las competencias ALFIN/AMI en el sistema educativo: referencias, contexto y propuestas. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible a: <http://www.ccbiblio.es/wp-content/uploads/Integracion_competencias_ALFIN-AMI_-sistema_educativo.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Grupo Estratégico para el estudio de prospectiva sobre la biblioteca entorno Informacional y social. (2013). Prospectiva 2020: Las diez áreas que más van a cambiar en nuestras bibliotecas en los próximos años. Madrid: Consejo de Cooperación Bibliotecaria. Disponible a: <http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/7460/1/Estudio_prospectiva_2020.pdf>[Consulta: 10/06/2022] Balance y proyección del Informe Prospectiva 2020: las diez áreas que más van a cambiaren nuestras bibliotecas
Herring, J. E. Improving student’s web use and information literacy: aguide for teachers and teacher librarians (2011) London: Facet.
La biblioteca-mediateca: infantil i primària: proposta de treball. (2007). Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat..
La biblioteca-mediateca: secundària: proposta de treball. (2007).Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Les biblioteques als centres educatius de secundària. (2016). Barcelona: Programa Biblioteca escolar Puntedu. Departament d’Ensenyament, .
Marchesi, Álvaro; Inés Miret.(dir.) (2005). Las bibliotecas escolares en España: análisis y recomendaciones. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, “Parte III, Estudio de campo de las bibliotecas escolares en España”.
Markless, S. (ed.) (2009). The innovative school librarian: thinking outside the box. London: Facet.
Marco de Referencia para las Bibliotecas Escolares (2011) Madrid: Ministerio de Educación (Comisión Técnica de Bibliotecas Escolares). Disponible a: <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/marco-de-referencia-para-las-bibliotecas-escolares/educacion-bibliotecas/14848> [Consulta: 10/06/2022]
Marquardt, Luisa; Oberg, D. (eds.) (2011). Global perspectives on school libraries: projects and practices. Berlin ; New York: De Gruyter Saur.
Miret, Inés. (dir.) (2013). Las bibliotecas escolares en España. Dinámicas 2005-2011. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Disponible a: <http://www.lecturalab.org/uploads/website/docs/4382-1-BE%20estudio.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Miret, Inés, Mònica Baró. Bibliotecas escolares a pie de página. La lectura en España: Informe 2017. Madrid, Federación de Gremios de Editores de España, 2017. Diesponible a: <http://www.fge.es/lalectura/docs/Miret_y_Baro_127-138.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
Nájera Trujillo, C. G. (2008) ...Pero no imposible: bitácora de la transformación de una bibliotecaescolar y su entorno. México; Barcelona: Océano Travesía.
Novoa, Cristina. 4 reptes per a la biblioteca escolar 2020: ens sobren els motius. Item. Revista de biblioteconomia i documentació,69, (juliol-desembre del 2020)
Wolf, M.A., Jones, R., Gilbert, D. (2014). Leading In and Beyond the Library. Alliance for Excellent Education. Disponible a: <http://all4ed.org/wp-content/uploads/2014/01/BeyondTheLibrary.pdf> [Consulta: 10/06/2022]
---------------
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |