Pràctiques en Empreses
Codi: 42952
Crèdits: 0
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció |
OT |
0 |
Equip docent
- (Extern) Adela Cisneros (INSTITUT CATALÀ D'ONCOLOGIA, ICO BADALONA)
- (Extern) Anna Munuera Puigvert (INSTITUT MARQUÈS)
- (Extern) Anna Rabanal (BARCELONA IVF)
- (Extern) Carmen Márquez (GRAVIDA)
- (Extern) Emma Triviño (CATLAB)
- (Extern) Estefanía Toro (DiNA SCIENCE)
- (Extern) Laura Marqués (CENTRE DE REPRODUCCIÓ ASSISTIDA, CLÍNICA SAGRADA FAMILIA)
- (Extern) Mar Mallo (JOSEP CARRERAS LEUKAEMIA RESEARCH INSTITUTE)
- (Extern) Mar Xunclà (LABORATORI DE GENÈTICA CLÍNICA I MOLECULAR, HOSPITAL VALL D'HEBRON)
- (Extern) María José Zamora (EUGIN BCN)
- (Extern) Núria Pujol (CERBA INTERNACIONAL SAE)
- (Extern) Olga Martínez (MEDICINA REPRODUCTIVA, FUNDACIÓ PUIGVERT)
- (Extern) Sergio Cigarran (LABORATORIO ECHEVARNE)
- (Extern) Xènia Blanch (GIREX BCN)
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No existeixen prerequisits específics per a cursar aquesta assignatura.
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul és que l'alumnat adquireixi competències relacionades amb l'exercici professional, promovent una actitud proactiva i emprenedora. El mòdul està pensat per a aquells estudiants que desitgen orientar el màster a un perfil professional. El mòdul comprèn un període de pràctiques en empreses, on l'alumnat tindrà l'oportunitat de consolidar la seva formació, integrant i aplicant els coneixements i habilitats adquirides, i reflexionant sobre les competències professionals del màster. En aquest sentit, l'objectiu principal d'aquesta estada és potenciar la interacció de l'alumnat amb l'entorn professional del màster.
Competències
- Aplicar el mètode científic i el raonament crític en la resolució de problemes
- Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica tant en un entorn de recerca com en els àmbits clínic i assitencial.
- Demostrar capacitat de treballar en equip i d'interaccionar amb professionals d'altres especialitats
- Desenvolupar l'activitat professional respectant els principis ètics
- Dissenyar experiments, analitzar dades i interpretar-ne els resultats
- Dissenyar i executar protocols d'anàlisi en l'àmbit del màster.
- Fer servir la capacitat creativa, organitzativa i analítica en la presa de decisions
- Identificar els dilemes ètics i aplicar la legislació vigent en l'àrea de coneixement del màster.
- Interpretar, resoldre i presentar casos clínics o resultats científics en l'àmbit del màster.
- Organitzar i gestionar laboratoris d'investigació i laboratoris clínics en l'àrea de coneixement del màster.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica o recursos informàtics en l'àmbit del màster, en les llengües pròpies i en anglès.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i interpretar els resultats derivats de la pràctica clínica en biologia de la reproducció.
- Analitzar i interpretar els resultats derivats de la pràctica clínica en citogenètica.
- Aplicar correctament les metodologies d'anàlisi pròpies del laboratori on es duen a terme les pràctiques.
- Aplicar el mètode científic i el raonament crític en la resolució de problemes.
- Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica tant en un entorn de recerca com en els àmbits clínic i assistencial.
- Aplicar els principis ètics i legals en la realització de la pràctica clínica.
- Demostrar capacitat de treballar en equip i d'interaccionar amb professionals d'altres especialitats.
- Desenvolupar l'activitat professional respectant els principis ètics.
- Dissenyar experiments, analitzar dades i interpretar-ne els resultats.
- Fer servir la capacitat creativa, organitzativa i analítica en la presa de decisions.
- Identificar i resoldre problemes relacionats amb condicions de seguretat i infraestructures específiques dels laboratoris.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica o recursos informàtics en l'àmbit del màster, en les llengües pròpies i en anglès.
Continguts
Tot tipus de coneixements assolits durant l'estada en una empresa pública o privada, l'activitat principal de la qual ha d'estar relacionada amb l'àmbit del màster.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tipus: Supervisades |
0
|
0 |
2, 1, 6, 5, 4, 14, 15, 3, 9, 11, 12, 8, 7, 13, 16, 17, 10
|
Per a la realització de les pràctiques externes, el Màster disposa d'una relació de laboratoris on l'alumnat té l'opció de realitzar la seva estada.
L'organització de les pràctiques externes depèn del Coordinador de Mòdul i dels tutors designats per les empreses col·laboradores.
El coordinador del mòdul s'encarrega de la seva gestió acadèmica i té encomanades les següents tasques: i) Assessorar l'alumnat sobre quin és el centre més indicat per a realitzar les pràctiques en funció dels seus interessos i habilitats; ii) Comprovar l'adequació del perfil dels candidats i les candidates a les necessitats de les empreses; iii) Distribuir els alumnes i les alumnes en els diferents centres intentant satisfer les seves preferències; iv) Mantenir el contacte amb els centres col·laboradors per conèixer les seves necessitats i interessos més immediats; v) Avaluar el grau de satisfacció de l'alumnat un cop finalitzat el període de pràctiques a través de la revisió del formulari "Full de satisfacció de l'alumne"; vi) Avaluar el grau de satisfacció de tutor de pràctiques a través del formulari "Full de satisfacció del centre"; vii) Realitzar tutories de seguiment a l'alumnat durant l'estada en pràctiques.
El tutor/a de pràctiques serà designat per l'empresa col·laboradora i supervisarà i valorarà el treball realitzat per l'alumne/a. La tasca de tutor/a consistirà en guiar l'alumnat a través de reunions periòdiques que permetin realitzar un seguiment individualitzat i personalitzat de cada estudiant.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació del coordinador del mòdul |
10% |
0
|
0 |
2, 1, 6, 5, 4, 14, 15, 3, 9, 11, 12, 8, 7, 13, 16, 17, 10
|
Informe de seguiment del tutor del centre col·laborador |
50% |
0
|
0 |
2, 1, 6, 5, 4, 14, 15, 3, 9, 11, 12, 8, 7, 13, 16, 17, 10
|
Informes de seguiment de l'estudiant |
40% |
0
|
0 |
2, 1, 6, 5, 4, 14, 15, 3, 9, 11, 12, 8, 7, 13, 16, 17, 10
|
L’avaluació del mòdul pràctiques en empreses es realitzarà tenint en compte les següents activitats d’avaluació:
1) Informes de seguiment de l’alumnat
L'alumnat han de presentar al coordinador del mòdul dos informes de seguiment relatius a la seva estada. El primer informe s’ha de lliurar al final del primer mes d'activitat, i el segon informe al final de l’estada al centre. Els dos informes han d’estar signats pel tutor del centre i han de seguir les següents directrius:
- Extensió màxima dues pàgines
- Els continguts dels informes han de fer referència als següents aspectes:
- Planificació/Cronograma de l'activitat i estat de la seva evolució.
- Activitats realitzades i metodologies de laboratori aplicades.
- Nivell d'immersió en el/els servei/s, departament/s i metodologia/es (observador, experimentades en part, experimentades amb autonomia parcial/total, etc...).
- Fonts bibliogràfiques utilitzades.
- Especificació del treball (cas clínic o equivalent) seleccionat que s’utilitzarà pel treball fi de màster (TFM; veure guia docent del Mòdul TFM). La selecció del cas s’haurà de realitzar de comú acord amb el tutor del centre.
- Altres aspectes que es vulguin destacar.
El coordinador del mòdul avaluarà els informes. La puntuació obtinguda aportarà el 40% a la nota final del mòdul.
L’enviament del segon informe ha d’anar acompanyat de la valoració de l’estada realitzada, tot complimentant el document “Satisfacció de l’alumne”.
2) Informe de seguiment del tutor/a del centre
El tutor/a de centre avaluarà l’activitat realitzada mitjançant elformulari “Informe de Pràctiques en Empresa”. La qualificació aportada pel tutor aportarà el 50% a la nota final del mòdul.
3) Avaluació Coordinador del Mòdul
El coordinador del mòdul realitzarà una valoració conjunta de les pràctiques desenvolupades per l’estudiant que tindrà un pes del 10% sobre la nota final de l’estudiant.
Bibliografia
Les fonts bibliogràfiques estaran relacionades amb la temàtica de les pràctiques en empreses. Per a la selecció d'aquestes fonts l'alumnat comptarà amb la supervisió del tutor/a i el coordinador del mòdul.
Programari
Aquells que siguin necessaris per a la realització de les pràctiques.
Llista d'idiomes
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.