Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul diferents dels necessaris per accedir a aquest màster.
El mòdul "Laboratori Integrat de Citogenètica" és un mòdul pràctic obligatori de l'especialitat de Citogenètica. L’objectiu principal és proporcionar als estudiants les eines bàsiques per aplicar les tècniques de citogenètica que s’utilitzen en les laboratoris de diagnòstic genètic i en els laboratoris de recerca.
Els objectius formatius d’aquest mòdul són:
1- Adquirir l’habilitat de treballar en condicions estèrils per establir un cultiu cel·lular a partir del qual s’obtindran cèl·lules en diferents estadis mitòtics.
2- Identificar diferents tipus de contaminació present en cultius cel·lulars.
3- Obtenir talls histològics i aplicar diferents tincions.
4- Aprendre a utilitzar diferents tipus de microscopis: de camp clar, de fluorescència i de rastreig làser confocal.
5- Identificar els cromosomes humans segons el patró de bandes G i fer el cariotip. Detectar les alteracions d’aquest patró de bandes.
6- Detectar proteïnes i seqüències de DNA mitjançant tècniques d’immunocitofluorescència i d'hibridació in situ fluorescent (FISH), respectivament.
7- Identificar gens afectats en una regió del genoma i fabricar una sonda de DNA marcada amb un fluorocrom per aplicar les tècniques de FISH.
1. Actualització en tècniques histològiques
Desenvolupament de la tècnica histològica: inclusió i microtomia.
Tincions en talls histològics.
Immunofluorescència.
Citometria de flux.
Visualització microscòpica i digitalització d’imatges.
Processat d’imatges mitjançant Photoshop.
2. Cultiu cel·lular, hibridació in situ fluorescent (FISH) i immunocitofluorescència
Cultius per l’obtenció de cromosomes metafàsics.
Cultius per la immunodetecció fluorescent de proteïnes.
Elaboració de sondes FISH a partir de BACs i YACs.
Hibridació in situ fluorescent en diferents tipus de mostres .
Detecció de contaminació en cultius.
3. Microscòpia de rastreig làser confocal
Fonaments de la Microscòpia de Fluorescència i Confocal
Preparació de mostres per fluorescència
Captació d'imatges al Microscopi Confocal
Processament d’imatges mitjançant Fiji
4. Identificació cromosòmica: cariotip
Identificació dels cromosomes humans segons el patró de bandes G
Alteracions cromosòmiques
Nomenclatura citogenètica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Actualització en tècniques histològiques | 20 | 0,8 | 3, 2, 1, 8, 6 |
Cultiu cel·lular, hibridació in situ fluorescent (FISH) i immunocitofluorescència | 35 | 1,4 | 4, 2, 1, 5, 7, 8, 6, 11, 17 |
Identificació cromosòmica: cariotip | 5 | 0,2 | 2, 10, 6, 11, 17 |
Microscòpia de rastreig làser confocal | 10 | 0,4 | 2, 8, 14, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de la composició fotogràfica | 5 | 0,2 | 13, 11, 17 |
Preparació dels informes de pràctiques | 15 | 0,6 | 2, 12, 13, 10, 6, 11, 16, 9 |
Preparació dels problemes i casos pràctics | 10 | 0,4 | 2, 1, 12, 13, 8, 10, 6, 11, 16, 17, 9 |
Tutories personalitzades | 30 | 1,2 | 12, 13, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració dels informes dels resultats de les pràctiques | 20 | 0,8 | 12, 13, 8, 10, 6, 16, 17, 9 |
Estudi | 63 | 2,52 | 12, 13, 10, 11, 16, 17, 9 |
Resolució de casos pràctics o problemes | 12 | 0,48 | 2, 1, 12, 13, 7, 8, 10, 6, 11, 16, 17, 9 |
El Mòdul "Laboratori integrat de citogenètica" és bàsicament pràctic, distribuit en 4 blocs. Comptarà amb la realització de pràctiques al laboratori i al Servei de Microscòpia de la UAB.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Actualització en tècniques histològiques | 29% | 0 | 0 | 3, 1, 13, 6, 11, 17 |
Cultiu cel·lular, hibridació in situ fluorescent i immunocitofluorescència | 50% | 0 | 0 | 4, 2, 1, 5, 12, 13, 7, 8, 15, 10, 6, 11, 16, 17, 9 |
Identificació cromosòmica: cariotip | 7% | 0 | 0 | 2, 12, 13, 10, 11, 17 |
Microscòpia de rastreig làser confocal | 14% | 0 | 0 | 2, 1, 12, 13, 10, 14, 6, 11, 17 |
Per superar el mòdul caldrà obtenir una qualificació global de 5 punts d'un màxim de 10.
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
La qualificació final resulta de la suma ponderada de la nota de cada bloc d’avaluació. El pes de cada bloc d’avaluació és proporcional al temps dedicat a les sessions programades per realitzar aquestes activitats. En cadascun dels blocs, l’actitud i la participació activa representa un 10% de la nota.
Les competències d’aquesta matèria seran avaluades mitjançant:
1. Actualització en tècniques histològiques (29% de la nota del mòdul):
2. Cultiu cel·lular, hibridació in situ fluorescent i immunocitofluorescència (50% de la nota del mòdul):
3. Microscòpia de rastreig làser confocal (14% de la nota del mòdul):
4. Identificació cromosòmica: cariotip (7% de la nota del mòdul):
Recuperació
El mòdul “Laboratori integrat de citogenètica”, al ser eminentment pràctic, no permet l’existència de proves de recuperació, llevat que a títol personal, el professorat responsable del bloc de pràctiques, amb el vistiplau de la coordinadoció del mòdul, pugui programar una recuperació.
En el supòsit que l’alumnat pugui participar a la recuperació, ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Qualificació de "No Avaluable"
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan:
Llibres
Webs
La bibliografia específica corresponent als diversos continguts del mòdul podrà ser sol·licitada als professors responsables d'impartir cadascuna de les parts.
ISIS image acquisition software: (MetaSystems, Altlussheim, Germany).
Ikaros image acquisition software: (MetaSystems, Altlussheim, Germany).
ImageJ: Schneider CA, Rasband WS, Eliceiri KW. "NIH Image to ImageJ: 25 years of image analysis". Nature Methods 9, 671-675, 2012.
Karyolab: Gibbons NJ, Evans C, Griffin DK. ” Learning to karyotype in the university environment: a computer-based virtual laboratory class (KaryoLab) designed to rationalize time for the tutor/researcher and to encourage more students to engage in cytogenetics”. Cytogenet Genome Res 101:1–4 (2003). https://doi.org/10.1159/000073409
Adobe Photoshop
Microsoft office
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |