Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Seminaris Avançats en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina

Codi: 42897 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313794 Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Jesus Casamayor Gracia
Correu electrònic:
antonio.casamayor@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements bàsics en l'àmbit de la Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina


Objectius

Els principals objectius del mòdul seminari són:


L'estudiantat ha d'assitir a diferents seminaris i ha de ser capaç de comprendre i analitzar el contingut d'aquests seminaris.
L'estudiantat ha d'integrar els coneixements en bioquímica, biologia molecular i biomedicina adquirids en el màster amb els contingut d'aquests seminaris
L'estudiantat ha de ser capaç de fer preguntes als professors sobre el contingut de la conferència.
L'estudiantat ha de ser capaç de resumir i avaluar críticament el contingut científic que es descriu en els seminaris.


Competències

  • Analitzar i explicar la morfologia i els processos fisiològics normals i les alteracions que s'hi produeixen a escala molecular utilitzant el mètode científic.
  • Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  • Integrar els continguts en bioquímica, biologia molecular, biotecnologia i biomedicina des del punt de vista molecular.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre i analitzar el contingut dels seminaris i ser capaços de fer preguntes als conferenciants dels seminaris als quals s'assisteixi.
  2. Comprendre i analitzar els processos moleculars normals i patològics explicats en els seminaris.
  3. Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  6. Resumir i valorar críticament el contingut científic descrit en cada un dels seminaris.
  7. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.

Continguts

Es desenvolupa un programa de seminaris específic per a cada curs. El llistat de seminaris s'enviarà al començament de cada semestre a l'alumnat del màster. En la programació dels seminaris participarà personal investigador i professional de la indústria de reconegut prestigi en l'àmbit de la Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina. Els seminaris seran impartits per professorat visitant del màster. També podrà  participar en el cicle de seminaris professorat convidat per les Unitats Departamentals, Instituts i Centres d'Investigació que participen en el màster (CBATEG, CEB, INC, IBB, IIB Sant Pau, VHIR ...) i que, a criteri del coordinador, resultin adequats per l'estudiantat del màster.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Teoria 8 0,32 3, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Tutorias 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Comprensió, estudi i reflexió personal sobre el contingut dels seminaris, 82 3,28 1, 2, 4, 5, 6

Metodologia
 
Teoria:

Es realitzaran 8 h de classe a l'aula amb el grup complet. En aquestes classes es presentaran i es discutiran els seminaris ofertats durant el curs. Cada seminari serà introduït per un grup de 2 persones que hauran assistit al seminari. Cada persona estudiant haurà de presentar un seminari al llarg del curs, i la resta de la classe haurien de fer preguntes. L'alumnat de l'audiència farà una avaluació crítica de les exposicions dels seus companys seguint una rúbrica proporcionada pel professor. La participació en aquesta activitat docent és obligatòria per poder ser avaluat i superar el mòdul.

Seminaris:

L'alumnat haurà d'assistir i participar als seminaris programats pel màster. Es defineixen dos tipus de seminaris: obligatoris i optatius.

Seminaris Obligatoris: Es programaran un total de 10 a 12 seminaris cada curs relacionats directament amb la resta de mòduls del màster. L'alumnat haurà d'assistir com a mínim a 8 d'aquests seminaris programats, i cadascú dels estudiants podrà escollir a quins seminaris assistirà. Es comunicarà a l'alumnat una llista preliminar dels seminaris programats a l'inici de cada semestre. Sobre aquesta llista es podran introduir modificacions (incorporació de nous seminaris, anul·lacions o modificacionsde dates) durant el semestre. Les modificacions hauran de ser comunicades amb suficient anticipació a través del campus virtual associat a aquest mòdul.

Exemples del professorat que habitualment imparteixen aquests seminaris són: Oscar Zaragoza (Institut de Carlos III CNM), Martí Llogaret (IBMB-CSIC), I Fonts/ A. Gonzalez (UAB), I. Zapico (HSCSP RI), JC Escolà (HSCSP RI), J.L. Sánchez (HSCSP RI), I. Gonzalez (Hospital Clinic BCN Centro Diagnòstic Biomèdic), A Papageorgiou (TCBFinland), Guillermo Velasco (Universitat Complutense de Madrid), Jordi Moreno (CRAG- Barcelona), Marcus Buschbeck (Josep Carreras LeukaemiaResearch Institute).
 
La participació en aquesta activitat docent és obligatòria per a poder obtenir una avaluació i superar el modulo.
 

Seminaris Optatius: Aquests seminaris seran escollits lliurement per l' alumnat i podran no estar inicialment determinats pel màster. S'acceptarà qualsevol seminari que es trobi a l'abast de l'alumnat (sèries de seminaris impartits pels diferents instituts o centres de recerca, així com en altres universitats, etc. dins de l'àmbit de la Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina.

Per assegurar que el seminari és adequat, l'alumnat haurà de comunicar al coordinador la proposta del seminari al qual vol assistir (antonio.casamayor@uab.cat) amb una antelació mínima de 15 dies per poder fer el corresponent anunci mitjançant el Campus Virtual a la resta de l'alumnat

Aquesta proposta ha d'incloure:
- Títol
- Persona que imparteix el seminari, i l'entitat que ho organitza.
- Data, hora i lloc que s'imparteix el seminari.

La proposta haurà de ser enviada per correu electrònic al coordinador del mòdul (antonio.casamayor@uab.cat).

El coordinador haurà d'autoritzar explícitament cadascuna de les propostes.

L'alumnat podrà proposar algun dels seminaris que estiguin en la llista d'obligatoris com a seminaris optatius.

Un mateix seminari solament serà comptabilitzat una vegada, com a optatiu o com a obligatori.

NO és obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul, és a dir, la participació en aquesta activitat docent és facultativa.

El nombre màxim de seminaris optatius que es tindran en compte per a la nota final serà de 4.

 

Tutories:

Es realitzen a demanda de l'estudiantat. Seran sessions individuals o amb grups reduïts, per comentar i resoldre dubtes sobre els seminaris als quals s'hagi assistit. Si el coordinador ho creu adequat, podrà concertar tutories o entrevistes entre els estudiants interessats i la persona que hagi impartit el seminari.

NO és obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul, és a dir la participació en aquesta activitat docent és facultativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada. Redactat dels resums i lliurament a través del Campus Virtual dels seminaris obligatoris (Activitat 1). 35% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Avaluació continuada: Avaluació del resum dels seminaris optatius lliurats pel Campus Virtual (Activitat 2) 15% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Avaluació crítica de les presentacions dels companys (Activitat 4) 20% 1 0,04 3, 4, 5, 6
Presentació oral de com a mínim un dels resums escrits presentats (Activitat 3) 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

 

 

AVALUACIÓ CONTINUADA

 

Aquest mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

 

Consistirà en l’avaluació de l’assistència als seminaris, la valoració de resums lliurats al campus virtual, la presentació oral d’un dels resums i l’avaluació crítica sobre la presentació per part de la resta de l’estudiantat.

- OBLIGATORIS (activitat 1): Es valorarà l'assistència, les preguntes orals realitzades al final dels seminaris i el resum, de text o gràfic, lliurat a Campus Virtual. La nota obtinguda en aquest bloc es correspon al 35% de la nota final. Es penalitzaran els lliuraments fora de termini. Serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul i per presentar-se a la recuperació.

- OPTATIUS (activitat 2): Es valorarà l'assistència i el resum, text o gràfic, lliurat a través del Campus Virtual, el tipus de seminari escollit, la relació entre el tema del seminari i el TFM de l'estudiant. Es consideraran com a màxim els resums de 4 d'aquests seminaris. La nota obtinguda en aquest bloc correspon al 15% de la nota final en cas d'assistir i lliurar el resum dels 4 seminaris. NO serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul. No serà necessari participar en aquesta activitat per presentar-se a recuperació.

- PRESENTACIÓ ORAL (activitat 3) d'un dels resums presentats al Campus Virtual. Aquesta presentació es realitzarà en parelles. La nota obtinguda en aquest bloc es correspon al 30% de la nota final. Serà obligatori participar en aquesta activitat per superar el mòdul i per presentar-se a la recuperació.

-AVALUACIÓ CRÍTICA (activitat 4) de les presentacions per part de l'alumnat de l'audiència: cada persona/o estudiant rebrà avaluacions de la seva presentació per part de la resta de l'alumnat de l'audiència.

La no entrega, sense causa justificada, de n de les 3 rúbriques d'avaluació de les presentacions dels companys (activitat 4) disminueix (n/3) la nota de les activitats 3+4 (50% de la nota del Mòdul). La penalització per lliurament fora de termini serà la meitat de la descrita en cas de no lliurament. L'avaluació incoherent (molt allunyada de la realitzada pel professor) d'una de les sessions de presentacions resultarà en penalització que s'aplicarà sobre 1/3 de la nota obtinguda en la mateixa presentació.

RECUPERACIÓ

En cas de no superar el mòdul, es podrà participar en una prova de recuperació consistent en el lliurament d’un treball escrit sobre tots els seminaris obligatoris programats durant el curs. En aquest treball s'haurà de discutir el contingut dels seminaris i/o bibliografia relacionada amb el tema.

Només es podran presentar a la recuperació l'alumnat que hagin participat en les activitats 1, 3 i 4 el pes del qual en l'avaluació equivalen a les dues terceres parts de la qualificació total del mòdul (67%).

CONSIDERACIONS GENERALS:

NOMÉS ES POT SUPERAR EL MÒDUL SI ES PARTICIPA EN LES ACTIVITATS 1, 3 I 4.

EL MÍNIM PER PODER FER MITJANA PONDERADA ENTRE LES QUALIFICACIONS DE LES ACTIVITATS 1, 3 i 4 ÉS DE 4 sobre 10. PER L’ACTIVITAT 2 NO HI HA NOTA MÍNIMA.

S'OBTINDRÀ LA QUALIFICACIÓ DE "NO AVALUABLE" QUAN NO S'HAGI PARTICIPAT EN LES ACTIVITATS 1 O 2.

IMPORTANT: Si es detecta plagi en algun de treballs lliurats, podrà comportar que la persona estudiant suspengui el mòdul sencer.

 


Bibliografia

La bibliografia serà específica per a cadascun dels seminaris i es basarà principalment en articles d'investigació sobre el contingut dels seminaris.

Programari

No es requereix programari específic per a aquest Mòdul, més enllà d'un paquet d'ofimàtica per poder generar i presentar textos i diapositives.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 1 Anglès anual matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol anual matí-mixt