Logo UAB

Temes Avançats en Creació d'Empreses i Gestió de Pimes

Codi: 42781 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Lluis Capelleras Segura
Correu electrònic:
joanlluis.capelleras@uab.cat

Equip docent

Joan Llonch Andreu
Jordi Lopez Sintas
Stefan Hemmen Almazor
Sebastian Aparicio Rincon
David Urbano Pulido
Andreu Turro Sol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal que l'alumnat estigui familiaritzat amb els mètodes i tècniques de recerca en ciències socials.


Objectius

L’objectiu principal d’aquest mòdul és proporcionar a l'estudiant una sòlida comprensió conceptual i empírica de la recerca en l’emprenedoria i la gestió de les PIMES. Així, el mòdul està orientat a ajudar l'estudiant a desenvolupar una valoració crítica dels conceptes, marcs teòrics, metodologies i preguntes actuals de recerca en aquest camp.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar els principals avanços científics i línies de recerca existents en l'àmbit de la creació, desenvolupament i gestió d'empreses, especialment les de petita i mitja dimensió (pimes), amb la finalitat d'integrar-los en recerques científiques, projectes i/o polítiques de caràcter públic o privat. (Especialitat en Recerca en Creació i Gestió d'empreses / Research in Entrepreneurship and Management),
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Aplicar les principals metodologies i tècniques d'anàlisi qualitativa, així com les eines informàtiques existents (Atlas.ti, NVIVO) per a l'anàlisi de dades qualitatives en l'àmbit de la creació, desenvolupament i gestió d'empreses (pimes).
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  5. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  6. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics, metodològics i empírics vinculats a la recerca actual en creació, creixement i internacionalització de noves empreses, així com avaluar les seves conseqüències per a la recerca futura.
  7. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics, metodològics i empírics vinculats a la recerca actual en direcció i gestió estratègica, organitzativa, comercial (màrqueting) i capital social o relacional (aliances i xarxes interorganitzatives) de diversos tipus de pimes (familiars, internacionals, innovadores, socials, etc.), així com avaluar el seu impacte en l'acompliment empresarial, de cara a fomentar noves recerques empíriques sobre aquest tema.
  8. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

UNITATS:

 

Emprenedoria i economia institucional

1- Introducció al camp de l’emprenedoria. Principals teories i economia institucional.

2- Aspectes metodològics en la investigació en emprenedoria.

3- Emprenedoria i factors de l’entorn: enfocaments teòrics i empírics.

4- Les institucions informals com a motor de l’emprenedoria.

5- Institucions formals i política de promoció de l’emprenedoria.

6- La qualitat de les institucions i l’emprenedoria.

7- Aproximació a la diversitat en l'emprenedoria.

8- Agenda de recerca en emprenedoria.

 

Creixement de noves empreses i estratègia en PIMES

1- El creixement de les noves empreses

2- Mesurament i patrons de creixement

3- Factors que influeixen en el creixement

4- Modes i estratègies de creixement

5- Direcció estratègica en PIMES

6- Anàlisi estratègica: anàlisi externa i interna

7- Formulació de l’estratègia: estratègies competitives i corporatives

8- Implementació de l’estratègia: disseny organitzatiu

 

Entorn de negoci internacional i emprenedoria internacional

1- Introducció al curs i com fer una bona revisió de literatura en aquest camp

2- Introducció en l’àmbit del negoci internacional

3- L'emprenedoria internacional com a camp de recerca: conceptes i definicions, metodologies i línies de recerca clau.

4- Fonaments conceptuals i teòrics de l’emprenedoria internacional

5- Estudis empírics (quantitatius i qualitatius) en emprenedoria internacional

 

Màrqueting i networking en PIMES

1- La recerca en màrqueting

2- Orientació al mercat en PIMES

3- Relació entre orientació al mercat i emprenedoria

4- Organització d'activitats de màrqueting en PIMES

5- Networking: conceptes i perspectives

6- Networking a la cadena de valor

7- Networking i expansió internacional

8- Networking i innovació tecnològica

9- Gestió d’aliances i xarxes

 

Mètodes qualitatius per a la investigació en emprenedoria i PIMES

1- Paradigmes de recerca en recerca qualitativa

2- Dissenys de recerca: tradicions

3- Dades qualitatives: Observació, conversa, recopilació

4- Analitzar dades: codificar, categoritzar, interpretar

5- Redacció d’un treball qualitatiu: ordenar i comunicar conceptes

6- La tecnologia de la investigació qualitativa

7- Avaluació de la investigació qualitativa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i pràctiques 93,75 3,75 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8
Tipus: Supervisades      
Assaigs i tutories 56,25 2,25 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i activitats de recerca 207 8,28 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8

El mòdul inclou les següents activitats: classes teòriques, classes pràctiques, seminaris, assaigs, tutories, estudi personal i activitats de recerca.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe 5% 0 0 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8
Exàmens 20% 5 0,2 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8
Presentació i discussió d'assaigs 50% 8 0,32 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8
Presentació i discussió de lectures 25% 5 0,2 1, 2, 4, 3, 7, 6, 5, 8

Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

La nota de cada unitat es basarà en les següents components: assistència a classe (5%), presentació i discussió d’assaigs i problemes (50%), presentació i discussió de lectures (25%) i exàmens (20%).

La nota global del mòdul es determinarà com la mitjana de les notes finals obtingudes per a cadascuna de les unitats del mòdul, ponderades pels seus ECTS, amb la condició que:

  • Cap de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 3,5;
  • Com a màxim una de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 5,0.

En cas que no es compleixi alguna d'aquestes condicions, es donarà a l'alumne l'opció de recuperar les unitats corresponents. També en el cas que es compleixin les condicions, però la nota mitjana ponderada global del mòdul sigui inferior a 5,0, es donarà l'opció de recuperar la unitat qualificada amb una nota inferior a 5,0.

El format de recuperació d'una unitat serà determinat pels seus professors i la nota màxima que es pot obtenir en cada unitat recuperada és de 5,0.

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs,...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 264. Calendari deles activitatsd'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova (https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves)

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment,lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar a la  recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul com a mínim de 3.5.

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat quepugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul és 0". Apartat 10 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

 

 




Bibliografia

En el campus virtual es publicaran llistes d'articles seleccionats de les millors revistes acadèmiques.

Llistes d'articles seleccionats publicats en revistes de primer nivell es publicaran al campus virtual.

Becker, H. S. (1998). Tricks of the Trade: How to Think About Your Research While You're Doing It. Chicago: The University of Chicago Press.

Global Entrepreneurship Monitor (2024). Available at www.gemconsortium.org

Greene, F. J. (2020): Entrepreneurship: Theory and Practice. London: Red Globe Press.

Hitt, M. A., I. M. Duhaime, M. A. Lyles (eds.) (2021): Strategic Management: State of the Field and Its Future. New York: Oxford University Press.

Oviatt, B.M. & McDougall, P.P. (eds.) (2007): International Entrepreneurship. Cheltenham, UK: Edward-Elgar

Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Third edition. Thousand Oaks, CA: Sage.


Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès segon quadrimestre tarda
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre tarda