Logo UAB

Treball de Fi de Màster

Codi: 42622 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
David Enrique Castells Quintana
Correu electrònic:
david.castells.quintana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Duu a terme un treball de recerca original supervisat per un membre del professorat.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar la complexitat, el funcionament i els principals reptes de la realitat soci-econòmica i empresarial actual mitjançant eines analítiques i/o metodològiques precises.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  • Dissenyar, planificar, realitzar i defensar recerques científiques originals aplicades als àmbits de l'economia i l'empresa i traslladar els resultats obtinguts a l'àmbit acadèmic, governamental i/o professional.
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Generar idees creatives i proposar solucions innovadores.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Aplicar les teories, metodologies i tècniques d'anàlisis més adequades als objectius del treball final de màster.
  3. Combinar i utilitzar de forma original i integradora les principals teories i metodologies que serveixen per realitzar recerques aplicades a l'àmbit de l'economia i l'empresa.
  4. Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en la seva disciplina.
  5. Demostrar un coneixement de l'estat de l'art d'un tema específic vinculat als continguts del màster, interpretant críticament la recerca existent i identificant aspectes rellevants a investigar.
  6. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  7. Elaborar per escrit, presentar oralment i defensar un treball de recerca original, científicament rigorosa i de rellevància social els resultats de la qual i conclusions puguin aplicar-se a l'àmbit acadèmic, polític-econòmic i/o professional.
  8. Generar idees creatives i proposar solucions innovadores.
  9. Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada.
  10. Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  14. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  15. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
  16. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  17. Utilitzar les eines i paquets informàtics existents (STATA, SPSS, Atlas.ti, NVIVO, etc.) per a l'anàlisi de bases de dades estadístiques, empresarials i bibliogràfiques.

Continguts

La tesina o dissertació (TFM) deuria ser preferentment un paper acadèmic en un format publicable contenint-hi una contribució de recerca original, encara que relativament senzilla, sobre qualsevol temàtica en l'àmbit de l'economia aplicada o l'empresa.

Es tracta d'un exercici extendit, en el qual les dades i/o la qüestió de recerca les proporciona el propi estudiant, utilitzant les eines i tècniques que s'han après durant les classes del màster.

Una contribució significa que deu haver un nou resultat o troballa (conceptual, empírica o pràctica) en forma de política pública o recomanació directiva. Testar o ilustrar una hipòtesi/s ja prèviament establerta amb noves dades o informació és perfectament acceptable.

La introducció deuria incloure una motivació i una clara pregunta de recerca, junt amb un cert resum dels resultats. El darrer paràgraf de la introducció deuria ser una breu explicació dels continguts del reste de les seccions del treball. La relació amb la literatura existent pot estar en la introducció i ampliar-se preferentment en una secció específica tot just posterior.

La conclusió deuria resumir en què ha contribuit la tesis (TFM) i quin són els principals resultats.

El contingut de la tesi deuria ser riguròs, amb un estil preferentment acadèmic i científic i no periodístic o literari. La retòrica s'hauria de minimitzar. Totes les declaracions deurien estar ben justificades per les dades, la informació o la lògica.

No està permès "tallar i pegar" d'altres fonts. Qualsevol grau o evidència de plagi serà severament penalitzat.

La tesi (TFM) s'ha de escriure en anglès. Els errors lingüístics deurien evitar-se demanant, si ésnecessari, l'ajut d'un expert en anglès que el llegeixi i/o esmini abans d'enviar-lo.

Tesis (TFM) acceptables inclueixen:

-Un exercici quantitatiu, estadístic o economètric motivat per una marc teòric previ. La base de dades es pot construir pel propi estudiant o obtenir-se d'alguna base de dades, institució o organització ja existent. La descripció de la base de dades és una important qüestió metodològica del treball.

-Un model o contribució teòrica amb implicacions per a la política pública o la gestió empresarial (teoria aplicada).

-Un estudi de cas/os detallat, utilitzant mètodes de recerca quantitatius i/o qualitatius, i informació rigurosa i justificada per alguna teoria o marc teòric.

-Una revisió sistemàtica o meta-analysis de la literatura existent sobre un tema ben definit i específic (no totalment recomenable per a futurs estudiants de doctorat).

-L'informe d'un experiment.

-Un anàlisi de simulació o calibració basat en un model teòric.

-Altres formats poden ser considerats a proposta de l'estudiant (com ara una pla d'empresa o negoci, un estudi de mercat, etc.).

Una bona formació per veure temàtiques i metodologies potencials de recerca, així com habilitats de presentació, és via atendre els seminaris de recerca departamentals.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories i supervisió de la recerca 75 3 1, 2, 3, 8, 9, 4, 15, 16, 14, 6, 7, 10, 5, 11, 12, 13, 17
Tipus: Autònomes      
Recerca independent 299,5 11,98 1, 2, 3, 8, 9, 4, 15, 16, 14, 6, 7, 10, 5, 11, 12, 13, 17

Tutoríes, supervisió de la recerca i recerca independent.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Document escrit; presentació i discussió de la tesi; procés de recerca i supervisió de la tesi 100% 0,5 0,02 1, 2, 3, 8, 9, 4, 15, 16, 14, 6, 7, 10, 5, 11, 12, 13, 17

Supervisió del procés de recerca, document escrit, presentació i discussió-defensa de la tesi (TFM).

 

Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (document escrit, presentació i discussió de la tesi, procés de recerca i supervisió de la tesi, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). 

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap deles activitatsd'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

 


Bibliografia

Veure Campus Virtual


Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).

Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.