Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313500 Gestió Pública | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir coneixement bàsic de tècniques de recerca en ciències socials de nivell de Grau.
Aquest mòdul ofereix una introducció als problemes metodològics del disseny d’una recerca científica en l’àmbit de les ciències socials. S’hi estudien les opcions per al disseny de la recerca en l’àmbit temàtic de la gestió pública, així com una selecció de tècniques quantitatives i qualitatives útils per a l’anàlisi científic, aprofundint en la seva aplicació. Es busca que l’estudiant:
1. Aprengui a dissenyar i elaborar projectes i informes tècnics utilitzant la metodologia de recerca adequada.
2. Aprengui a avaluar projectes i informes realitzats per tercers amb criteris metodològics i argumentatius adequats.
3. Adquireixi l’habilitat d’aprenentatge que li permeti continuar estudiant d’una manera autodirigida o autònoma.
MÈTODES QUALITATIUS (Coordinadora: Lara Ivana Maestripieri)
Introducció:
Sessió 1. Introducció a l’estudi de les tècniques qualitatives
Característiques fonamentals de la recerca qualitativa. Com avaluar la validesa i fiabilitat a la recerca qualitativa. Tipus de preguntes que es poden respondre utilitzant mètodes qualitatius. Tipus de tècniques que es poden combinar com triangular-es-
Recopilació de dades:
Sessió 2. Investigació sobre el terreny
Aquesta classe examinarà aspectes metodològics i pràctics de la investigació etnogràfica. Es tractaran: tipologies d’investigació de camp, codificació del treball de camp, l’observació (participant), la recopilació d’informació i l’anàlisi de l’evidència qualitativa.
Sessió 3. Entrevistes I
Trets i diferències entre entrevistes estructurades, semiestructurades i obertes / narratives.
Sessió 4. Entrevistes II -
Sessió 5. Entrevistes III – Grups de discussió
Introducció al grup de discussió, tenint en compte les consideracions conceptuals, les bones pràctiques i els elements del disseny
Sessió 6. Altres qüestions en Investigació Qualitativa
Qüestions ètiques, temes sensibles i transparència en la investigació qualitativa.
Anàlisi de dades:
Sessió 7. Anàlisi del discurs
Aquesta sessió aclarirà què són els discursos, com funcionen i com podem analitzar-los. A més, tractarem els tipus d’anàlisi del discurs i reflexionarem sobre el tipus de dades que podem examinar discursivament.
Sessions 8, 9, 10 i 11. Anàlisi d’entrevistes.
MÈTODES QUANTITATIUS (Coordinadora: Dani Marinova)
Sessió 1: Introducció a l'anàlisi de dades quantitatives
Sessió 2: Estadística descriptiva
Sessió 3: Anàlisi bivariada bàsica
Sessió 4, 5: Introducció a la inferència estadística
Sessió 6, 7: Proves de hipòtesis bivariades
Sessió 8: correlació i regressió bivariades
Sessió 9: Resum / resum de les sessions quantitatives anteriors
Sessió 10, 11: Regressió múltiple (I)
Sessió 12, 13: Regressió múltiple (II): variables independents categòriques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 10, 4, 1, 6, 8, 9, 7, 2, 3, 5, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i tutories | 75 | 3 | 10, 4, 1, 6, 8, 9, 7, 2, 3, 5, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs i exercicis | 100 | 4 | 10, 4, 1, 6, 8, 9, 7, 2, 3, 5, 11, 12 |
L'aprenentatge es fonamentarà en la combinació de les següents metodologies docents:
Classes magistrals/expositives
Seminaris de discusió
Resolució d'exercicis i casos pràctics
Elaboració de treballs
Tutories
Lectures d'articles d'interès.
MÈTODES QUANTITATIUS (Coordina: Danislava Marinova)
Les sessions presencials inclouen dos tipus d’activitats:
Activitats expositives per part del professor
Resolució d’exercicis i pràctiques a l’aula
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cinc exercicis d'estadística aplicada per fer a casa | 60 | 15 | 0,6 | 10, 4, 1, 6, 8, 9, 7, 2, 3, 5, 11, 12 |
Exercicis part qualitativa | 40 | 10 | 0,4 | 10, 4, 1, 6, 8, 2, 3, 5, 12 |
L'alumnat ha d'aprovar ambdues parts del mòdul per aprovar l'assignatura. Per poder ser avaluat, l'alumnat ha d'assistir com a mínim al 80% de les sessions de classe. Se aplicará una penalización del 10% de la nota por cada día que un estudiante llegue tarde con una presentación calificada.
PART QUALITATIVA (40% de la nota final del mòdul)
Los estudiantes serán evaluados a partir de cuatro trabajos en métodos de investigación cualitativa. El peso de cada tarea es el siguiente:
• Ejercicio 1 (30% de la parte cualitativa), Trabajo de campo/técnicas de observación
• Ejercicio 2 (30% de la parte cualitativa), Ejercicio de entrevista
• Ejercicio 3 (30% de la parte cualitativa), Análisis de datos (es opcional utilizar Atlas.ti como software para apoyar el análisis)
• Ejercicio 4 (10% de la parte cualitativa), Presentación en grupo del proceso de investigación
Para aprobar la parte qualitativa del módulo, los estudiantes deben cumplir los cuatro requisitos siguientes:
1. asistir al menos al 80% de las sesiones de clase;
2. entregar los cuatro trabajos;
3. recibir una nota de aprobado (de 5 o superior) en al menos tres de los cuatro trabajos;
4. tener una nota media superior a 5 en los cuatro trabajos.
Plagio: la copia de un trabajo dará lugar a un cero para ese trabajo, y el estudiante deberá presentarse en el examen de recuperación.
Examen de recuperación: los estudiantes que tengan una nota media inferior a 5 pueden optar por realizar el examen de recuperación si cumplen los dos requisitos siguientes:
1. haber asistido al 80% de las sesiones de clase I
2. haber entregado/presentado los cuatro trabajos.
El examen de recuperación se califica por apto o no. Si los estudiantes aprueban el examen de recuperación, pueden obtener en el mejor de los casos una nota final de 5 para el módulo cualitativo.
PART QUANTITATIVA (60% de la nota final del mòdul)
L'alumnat serà avaluat a partir de cinc treballs d'estadística aplicada per realitzar a casa. Cada treball tindrà un pes igual en la nota final.
Per aprovar la part quantativa del mòdul, l'alumnat ha de complir tots quatre dels següents requisits:
Plagi: copiar un treball donarà lloc a un zero per a aquest treball, i l'alumne haurà de presentar-se a l'examen de recuperació.
Examen de recuperació: l'alumnat que tinguin una nota mitjana inferior a 5 en els cinc treballs o que hagi copiat en qualsevol dels cinc treballs podrà optar per examinar-se en l'examen de recuperació sempre que compleixi els dos requisits següents:
L'examen de recuperació es qualifica per apte o no apte. Si l'alumne aprova l'examen de recuperació, pot obtenir, en el millor dels casos, una nota final de 5 en la part quantitativa del mòdul de tècniques.
Lectures principals:
Part Qualitativa
Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford, Oxford University Press
Della Porta, D. & M. Keating, M. 2008. Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A Pluralist Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Kapiszewski, Diana, MacLean, Lauren M., Read, Benjamin L. 2015. Field Research in Political Science: Practices and Principles. Cambridge. Cambridge University Press.
Hesse-Biber, S. And Leavy, P. 2010. The practice of qualitative research. Sage.
Part Quantitativa:
Kellstedt, P. M. & G. D. Whitten. 2013. The Fundamentals of Political Science Research, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Pollock, P. H. 2016. The Essentials of Political Analysis, 5th ed. Washington, DC: CQ Press.
Pollock, P. H. 2015. A Stata Companion to Political Analysis, 3rd ed. Washington, DC: CQ Press.
Tècniques qualitatives
Tècniques quantitatives
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |