Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Narratives i Imaginaris Col·lectius

Codi: 42449 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
David Vidal Castell
Correu electrònic:
david.vidal@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Llicenciats o graduats universitaris, prèviament admesos per la coordinació del Màster.


Objectius

 

Elucidació de la problemàtica de la narrativitat a la llum de l'hermenèutica, la fenomenologia, la antropologia filosòfica i la filosofia del llenguatge.  (D'acord amb les instruccions de l'autoritat acadèmica, el professor introduirà la perspectiva de gènere sempre que estigui justificada.)


Competències

  • Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Saber analitzar l'impacte de les estratègies dels grups mediàtics en els processos de comunicació social a fi de promoure noves formes de cultura i comunicació participatives
  • Saber analitzar les noves formes de comunicació social generades per les TIC (tecnologies de la informació i de la comunicació) a fi d'innovar en les pràctiques de producció mediàtica i cultural i resoldre els problemes plantejats en els nous entorns.
  • Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  2. Dominar les teories i les metodologies més importants per a l'estudi de les narratives socials
  3. Identificar l'índole i la funció de les principals narratives mediàtiques
  4. Plantejar solucions pràctiques a les problemàtiques prèviament identificades
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  6. Reconèixer els imaginaris col·lectius i les seves problemàtiques essencials
  7. Reconèixer les problemàtiques més rellevants vinculades amb els imaginaris urbans
  8. Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Continguts

 

1. Lingüisticitat i narrativitat

2. La presa de consciència lingüística i el gir lingüístic

3. Hermenèutica del relat

4. Hermenèutica de la facticitat

5. Ideació i sentit

6.  Imaginació, imaginari i imaginari col.lectiu

7. Ficcionalisme filosòfic:  dicció, ficció i facció

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 5, 6, 3, 7, 2, 1
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 5, 6, 3, 2, 1
Tipus: Autònomes      
Lectures i treballs de curs 105 4,2 8

 

El desenvolupament de l'assignatura es basarà en la conjugació de classes magistrals a càrrec del professor, seminaris basats en lectures compartides i l'escriptura de dos assaigs tutoritzats amb el professor.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació de l'estudiant als debats i comentaris de lectures a l'aula 20% 0 0 5, 6, 3, 8, 2, 1
Realització de dues dissertacions sobre la primera i la segona part del quadrimestre supervisada en tutoria pel professor 40%+40 0 0 5, 3, 4, 7, 2, 1

L'avaluació constarà de dues proves d'escriptura d'asaig, distribuïdes al llarg del curs:

1.  Dissertació o ressenya bibliogràfica al voltant de 15.000 caracters amb espais sobre un llibre o tema de les primeres setmanes del quadrimestre cabdal per a l'assignatura, proposat pel professor (40% de la nota final)

2.   Dissertació o ressenya bibliogràfica al voltant de 15.000 caracters amb espais sobre un llibre o tema de la segona part del quadrimestre, cabdal per a l'assignatura, proposat pel professor (40% de la nota final)

3.  Assistència a classe i participació en els seminaris (20% de la nota final)

 

Revisió de qualificacions: aproximadament 15 dies després del lliurament de cadascuna de les proves, el professor realitzarà una sessió de revisió de les qualificacions, en la qual escoltarà les observacions dels estudiants.

Procés de recuperació:  els estudiants podran optar a la recuperació de l'assignatura, en cas que aquesta hagi estat suspesa, sempre que obtinguin, com a mínim, una qualificació mitjana de 3,5. 

 

 NO EVALUABLE

Si l'estudiant no entrega tots dos treballs parcials encara que hagi fet el treball de participació d'aula no podrà ser avaluat.


Bibliografia

 

- Arendt, H. (2007):  La condición humana, Barcelona, Paidós

- Cassirer, E. (2016):  Antropología filosófica, México, Fondo de Cultura Económica

- Chillón, A., y Duch, Ll. (2012): Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación, I, Herder, Barcelona.

- (2016): Sociedad mediática y totalismo.  Antropología de la comunicación, II, Herder, Barcelona.

Chillón, A. (1999): Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas, Aldea Global, Valencia/Barcelona.

- (2014): La palabra facticia. Literatura, periodismo y comunicación, Aldea Gblobal, Valencia/Barcelona

- Danto, A. (2014): Narración y conocimiento, Prometeo, Buenos Aires

- Durand, G. (2005): Las estructuras antropológicas de lo imaginario, Madrid, Fondo de Cultura Económica.

- Gadamer, H.G. (1993): Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica, Sígueme, Salamanca

- Martín Gaite, C. (1987):  El cuento de nunca acabar, Madrid, Destino

- Ortega y Gasset, J. (2015):  Historia como sistema, Madrid, Revista de Occidente/Alianza Editorial

- Ricoeur, P. (1987): Tiempo y narración, 3 vols. Cristiandad, Madrid

- Vidal Castell, D. (2005) El malson de Chandos. Aldea Global.

- White, H. (1996): El contenido de la forma, Paidós, Barcelona


Programari

 

Res


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 40 Espanyol primer quadrimestre tarda