Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics.
General:
Estudiar l’evolució de les polítiques de la comunicació i de la cultura davant les transformacions tecnològiques i el creixement de l’oferta de les comunicacions.
Concrets:
Descriure i analitzar les polítiques (fonamentalment públiques) de comunicació i cultura en el context digital
Identificar les línies principals de transformació dels mitjans de comunicació, lligades a la convergència tecnològica, la convergència empresarial i la convergència multimèdia
Anàlisi de les polítiques de comunicació i cultura davant la convergència digital, els nous sistemes de comunicació en línia i la globalització.
Estudi de l’evolució d’aquestes polítiques des de les ‘polítiques nacionals de comunicació’ fins als plantejaments de la Unió Europea, les polítiques de societat de la informació i la Convenció de la UNESCO sobre la diversitat cultural.
En el curs es posarà un èmfasi especial en l’estudi de la incidència de la convergència en l’àmbit audiovisual, en el servei públic i en els grans grups mediàtics.
Eixos temàtics:
Els referents geopolítics principals seran Europa i Amèrica Llatina, amb un èmfasi especial en les cultures d’àmbit reduït i els efectes que hi pot tenir la globalització.
Aquesta guia docent incorpora la perspectiva de gènere en els continguts i en el tractament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i discussions a classe | 30 | 1,2 | 2, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions de tutories i proves d'avaluació | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi personal i comentari escrit | 105 | 4,2 | 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11 |
El curs s'organitza en deu sessions setmanals de tres hores en què es combina l'exposició dels continguts teòrics del temari en classes magistrals amb discussions sobre les lectures.
Es demana participació activa dels estudiants en forma de presentació i comentari de les lectures.
El calendari detallat amb el contingut de les diverses sessions s'exposarà el dia de presentació del mòdul. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment del mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a les sessions teòriques i participació en les discussions a classe | 10% | 0 | 0 | 3, 5, 6, 7, 9 |
Examen final | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Participació en, com a mínim, l'exposició a classe (en grup) d'una lectura | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
Realització d'un comentari escrit individual, relacionat amb els temes del mòdul | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
AVALUACIÓ
El mòdul consta de les activitats d’avaluació següents:
RECUPERACIÓ
L'alumnat podrà recuperar el comentari escrit i/o l’examen final sempre que es compleixin aquestes dues condicions:
1. Que s'hagi presentat el comentari i s’hagi fet l’examen i se n'hagi suspès un o tots dos
2. Que la mitjana ponderada de les qualificacions sigui 3,5 o superior.
Per a les persones que, d'acord amb aquests criteris, es presentin a les activitats de recuperació, la mitjana ponderada de l'avaluació es farà tenint en compte la nota d'aquesta activitat.
Ateses les seves característiques, s'exclouen de la recuperació l’assistència a classe i la presentació i discussió de textos a l'aula (activitats 1 i 3).
Les dates d’avaluació i de recuperació s’anunciaran el dia de presentació del mòdul. La informació també es penjarà al Campus Virtual.
REVISIÓ ORDINÀRIA DE NOTES DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
En cas de disconformitat amb la qualificació de les activitats avaluades, l'alumnat tindrà dret a la revisió ordinària de les proves amb la professora responsable del mòdul. La data i l'horari de la revisió ordinària es faran públics al Campus Virtual.
REVISIÓ EXTRAORDINÀRIA DE LA QUALIFICACIÓ FINAL DEL MÒDUL
En cas de disconformitat amb la qualificació final del mòdul, l'alumnat tindrà dret a sol·licitar la revisió extraordinària. L'alumne/a haurà de presentar, en el termini de quinze dies naturals a partir de la publicació de la qualificació final, una sol·licitud raonada al deganat de la Facultat de Ciències de la Comunicació, que es lliurarà a Gestió acadèmica del Centre. La revisió es farà d'acord amb les instruccions sobre revisió extraordinària aprovades per la Junta de Facultat del dia 5 de maig de 2016, publicades al web de la Facultat: http://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/avaluacio/revisio-extraordinaria-de-la-qualificacio-final-1345714263962.html
Acerbi, Alberto (2020) Cultural evolution in the digital age. Nueva York: Oxford University Press. Via UAB: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2084238?lang=cat
Becerra, Martín; Mastrini, Guillermo (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2015). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Birkinbine, Benjamin J.; Gómez, Rodrigo & Wasko, Janet (2016) Global Media Giants. Nova York; Londres: Routledge http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=1271614 [Via UAB]
Bonet, Montse (coord.) (2016) El imperio del aire. Espectro radioeléctrico y radiodifusión. Barcelona, Editorial UOC.
Bulck, Hilde van; Puppis, Manuel; Simpson, Seamus (eds.) (2016) European Media Policy for the Twenty First Century. assessing the past, setting the agendas for the future. Nueva York: Routledge. Via UAB https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1992312?lang=cat
Bulck, Hilde van den; Puppis, Manuel; Donders, Karen; Audenhove, Leo van (2019) The Palgrave Handbook of Media Policy Research. Nueva York: Palgrave Macmillan. Via UAB https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2002966?lang=cat
Bustamante, Enrique (coord.) (2017). Informe sobre el estado de la cultura en España. Igualdad y diversidad en la era digital [ICE 2017] Madrid: Observatorio de Cultura y Comunicación. Fundación Alternativas. http://www.fundacionalternativas.org/public/storage/publicaciones_archivos/6cd717bd9f96c0d102a67139fa3ea3ac.pdf
Chadwick, A. (2013-09-03). The Contemporary Contexts of Hybridity. In The Hybrid Media System: Politics and Power. : Oxford University Press, https://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780199759477.001.0001/acprof-9780199759477-chapter-4.
Consell de l’Audiovisual de Catalunya (2008-2009). Convergència tecnològica i audiovisual. Quaderns del CAC, 31-32. https://www.cac.cat/acords-recerca/revista-quaderns-del-cac (en català, en castellà i en anglès)
Corominas, Maria (2017). "La política audiovisual de la Unión Europea", a Fernández Alonso, Isabel (ed.) Austeridad y clientelismo. Política audiovisual en España en el contexto mediterráneo y de la crisis financiera, Barcelona, Gedisa, p. 69-93 Via UAB https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2084646?lang=cat
Cuilenburg, Jan van; Denis McQuail (2003). Media Policy Paradigm Shifts. Towards a New Communications Policy Paradigm. European Journal of Communication, vol. 18(2), p. 181-207
Donders, Karen; Pawels, Caroline; Loisen, Jan (eds.) (2014) The Palgrave Handbook of European Media Policy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.Via UAB https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2084411?lang=cat
Dragomir, Marius; Thompson, Mark (eds.) (2014): Maping Digital Media Global Findings. Digital Journalism. Making News, Breaking News. New York: Open Society Foundations, July <http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media-overviews-20140828.pdf>
Dwyer, Tim (2010) Media Convergence. Maidenhead, Berks. : McGraw-Hill : Open University Press
Flew, Terry; Iosifidis, Petros; Steemers,Jeanette (2016). Global media and national policies: The return of the state. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Via UAB https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2002966?lang=cat
Freedman, Des (2008) The Politics of Media Policy. Cambridge: Polity Press.
Freedman, Des (2015) Paradigms of Media Power. Communication, Culture & Critique, 8, p.273-289
Grece, Christian (2021) Trends in the VOD market in EU28. Estrasburgo: European Audiovisual Observatory https://rm.coe.int/trends-in-the-vod-market-in-eu28-final-version/1680a1511a
Hirst, Martin (2019) Navigating social journalism: a handbook for media literacy and citizen journalism. Nueva York: Rougledge. Via UAB: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2071839?lang=cat
Hunt, Robert; McKelvey, Fenwick (2019) Algorithmic Regulation in Media and Cultural Policy: A Framework to Evaluate Barriers to Accountability Journal of Information Policy , 2019, Vol. 9 (2019), p. 307-335 https://www.jstor.org/stable/10.5325/jinfopoli.9.2019.0307
Iosifidis, Petros (2011). Global media and communication policy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Jin, Dal Yong (2013). De-convergence of global media industries. Nova York-Londres:Routlegde. Via UAB: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2084414?lang=cat
Jin, Dal Yong (2021) Artificial Intelligence and Social Plattforms. Critical PerspectivesAbingdon, Oxon ; New York, NY : Routledge [ebook]
https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010493015906709
Lazer, D.M. et al (2018, 9 mar) The science of fake news, Science vol. 359:6380, p.1094-1097
Mosco, V. (2017). Becoming digital : Toward a post-internet society. https://ebookcentral.proquest.com
Pickard Robert (2017) Essential Principles for Contemporary Media and Communication Policymaking Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.
Reuters Institute for the Study of Journalism (2021): Digital News Report 2020 Oxford:Reuters Institute for the Study of Journalism. Universityof Oxford. http://www.digitalnewsreport.org/
Storsul, Tanja; Dagny Stuedahl (eds.) (2007). Ambivalence towards convergence: Digitalization and media change. Göteborg: Nordicom.
Shäfer, Mirko Tobias; van Es, Karin (2017) The Datafied Society. Studying Culture through Data Amsterdam: Amsterdam University Press.
Tresserras, Joan Manuel (2010). Polítiques de comunicació i cultura i construcció nacional. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Waisbord, Silvio (2013) Media policies and the blindspots of media globalization: insights from Latin America, Media, Culture & Society, 35(1), p.132-138
Ofimàtica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 40 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |